Mitä palstan akateemiset humanisti-ihmettelijät siihen sanovat, kun yhteiskunnan kriittiksiksi ammateiksi listattiin mm. siivoojat ja ruokakauppojen myyjä ?
Mutta esim. naistutkijaa ei listalta löydy?
"Yhteiskunnan kannalta tärkeiksi ammateiksi listattiin esimerkiksi hoitajat, lääkärit ja poliisit, mutta myös siivoojat, ruokakauppojen myyjät sekä elintarviketeollisuuden ja ruokakuljetusten ammatit."
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni listasta puuttuu vielä ammatteja, sekä siinä on pari vähemmän kriittistä ammattia liikaa.
T: Humanisti
Oikeasti lastentarhanopettaja kriittinen ammatti? Miten selvittäisiinkään ilman muksujen arviointeja, tuen kartoittamisia ja opettamista! En kyllä nyt yhtään tiedä.
Toisaalta opettajien kuulumista listalle voisi arvioida nyt ylipäätään uudelleen.
Meillä lääkäreillä, hoitajilla, sosiaalityöntekijöillä, etuuskäsittelijöillä jne on lapsia, joita emme nyt pysty hoitamaan itse päiväsaikaan kun olemme töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni listasta puuttuu vielä ammatteja, sekä siinä on pari vähemmän kriittistä ammattia liikaa.
T: Humanisti
Oikeasti lastentarhanopettaja kriittinen ammatti? Miten selvittäisiinkään ilman muksujen arviointeja, tuen kartoittamisia ja opettamista! En kyllä nyt yhtään tiedä.
Toisaalta opettajien kuulumista listalle voisi arvioida nyt ylipäätään uudelleen.
Meillä lääkäreillä, hoitajilla, sosiaalityöntekijöillä, etuuskäsittelijöillä jne on lapsia, joita emme nyt pysty hoitamaan itse päiväsaikaan kun olemme töissä.
Kuinka maailma on päässyt tänne asti ilman sosiaalityöntekijöitä ja etuuskäsittelijöitä?
Länsirintamalta ei mitään uutta. Olen aina arvostanut siivoajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman puhdasta vettä ja sähköä ette kyllä selviä. Duunarit pyörittävät tällä hetkellä koko yhteiskuntaa.
Älä nyt, saippua valmistuu ilman miehiä, se kuskataan kauppoihin ilman miehiä, infran pyörittämiseen (sähkö, vesi) ei tarvita miehiä.
Miehet ovat turhia koska kaupan kassa ja siivooja on nyt se tärkein.
Joku vois vetää sähköt pois, antaa naisten hoitaa, Ja jokaisen tehtaan kunnossapidosta kaikki ukot helvettiin, naisia riittää siellä kyllä.
Mulle on ihan yhdentekevää kumpi sukupuoli hoitaa hommat kunhan ne hoituu. Sarkasmi on aika poisheitettyä tällä hetkellä, edelleen duunari on se joka palloa pyörittää. Älkää tehkö tästä sukupuolisotaa, ok?
Hoitajat tekee juuri sitä mihin heidät on koulutettu ja palkattu.
Ihan turhaa glorifiointia.
Lisäksi koronapotilaita hoitaa ehkä promillen tuhannesosa hoitajista.
Eiköhän tuo lista mene nyt niin, että kriisin ytimessä ei paljoakaan opettajan tai kelan etuuskäsittelijän työpanosta kaivata.
Mutta jossain vaiheessa kriisin jälkeen tarvitaan sitä kelan tätiä, ahtaajaa, paperikoneen pyörittäjää ja opettajaa taas entiseen tapaan.
Nyt kriisissä tuki ja kunnia avainryhmille ja ininät pois!
t.ope
ps. duunarit tekee kouluissa aivan jokaisena tavallisena arkipäivänä tosi arvokasta ja hyvää työtä
Mitä tarkoitat ja miten se muu arvo siis mitataan?
eri