Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias tyttö ja 160cm , 60kg

Pullukka14
21.03.2020 |

Hei,

Eli minä olen 14 vuotias ja pelkään että olen ylipainoinen enkä uskalla mennä sen takia terveydenhoitajan tarkastukseen.

Olen 160cm ja paino pyörii siinä 60kg paikkeilla. Kroppa näyttää ihan hyvältä, on ihan semi kapea vyötärö ja levee lantio ja rinnatki löytyy mutta silti se paino häiritsee. Jossain siinä ehkä 7-luokan puolessa välissä paino nousi ihan kauheesti ja sitte se vaan jämähti tohon vähän kuin pituuskin. Tuntuu että muut kaverit on paljon pidempiä ja hoikempia. Ja harrastan kyllä urheilua. Tanssia ja kuntosalilla käymistä (nyt kumpaankaan ei pääse kun on tämä korona virus mutta käyn lenkkeilemässä)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet normaalipainoinen. Terveystarkastusta ei kannata jännittää. Terveydenhoitaja tarkistaa painon, mutta ei se ole olennaisinta tarkastuksessa.

Painosi voi vaihdella tulevien vuosien aikana vielä paljon, sillä nuoruusiässä käydään läpi paljon muutoksia. Paino asettuu hiljalleen mitä lähemmäs pariakymmentä ikävuotta lähestyt. Vielä ei ole syytä ottaa painoa siinä mielessä kovin vakavasti. Paino voi pudota hiljalleen vuosien kuluessa. Millekään ihme-dieetille ei sinun iässäsi (tai aikuisenakaan) kannata ryhtyä.

Huolehdi hyvän ruoan saannista. Keho tarvitsee monipuolista ravintoa ja energiaa. Pitsat ja hampurilaiset kannattaa säästää kivoihin hetkiin, ja karkit, limut ja sipsit karsia minimiin. Hyvä kotona valmistettu ruoka on tärkeä energianlähde, josta ei kannata karsia. Solut tarvitsevat nuorena paljon energiaa.

Kun harrastat liikuntaa tähän päälle, tulet varmasti jatkossakin pysymään normaalipainon puitteissa. Stressi pois! Varmasti suurin osa ikäisistäsi pohtii omaa painoaan samalla tavoin kuin sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi