Mitä sädehoito aiheutti sinulle?
Kommentit (11)
Mustakin tuntuu että vatsa toimii liukkaammin.
Outoja pieniä haavoja on ilmestynyt mm käsiin.
Iho paloi rinnan alueelta ja selästä.
Ihon palamista ja turvotusta, vähäistä kipuilua (rintasyövän sädehoito)..
Hoidon lopussa (40 kertaa) hoidettava alue tulehtui ja oli kipeä, mutta muuten meni ihan hyvin. Burana riitti kipuihin. (prostata)
Iho ja limakalvot paloivat pahoin nivusista ja pakaroista. Munasarjat tuhoutuivat eli vaihdevuodet alkoivat. Emättimen eritys lakkasi, palautui onneksi. Väsymystä lisäksi.
Rintasyövän sadehoidossa iho kesti ensin hyvin ne muistaakseni 25 kertaa, mutta sitten lopussa paloi niin, että tuli avohaava ja jouduin vielä ravaamaan hoitajalla kun en itse pystyyt sitä hoitamaan ja sitomaan. Kiitos lymfahoitajan, joka havaitsi sen ihon palamisen ja jopa soitti puolestani terveysasemalle. Lymfa aloitettiin vasta kun iho oli parantunut.
Nyt monta vuotta syöpävuoden jälkeen olen saanut myös sydämen rytmihäiriön, flimmerin. Rytmiä on kaksi kertaa käännetty sähköisesti, mutta se ei pysy, joten nyt on pysyvästi flimmeri. Olen lukenut, että sekin VOISI aiheutua juuri sädehoidosta, joka minulle annettiin juuri vasemman rinnan kasvaimen johdosta. Kysyin tätä lääkäriltäkin, ja hän myönsi tiedon oikeaksi. Mutta eihän sitä kukaan voi varmuudella tietää.
Muuten sädehoito oli minusta se helpoin hoito, seitsemän vuoden estrogeeninestäjä oli lähes pahempi kuin sytostaatit.
Vuosi sädehoidon päättymisestä tuli rinnan alle tiivis arpikudos, ikävä kiinteä möykky. Luulin jo syövän uusiutuneen mutta ultrassa näki että ei ole kasvain vaan mitä ilmeisemmin säteiden jälkivaikutuksena tuli tämä sädefibroosi.
24/7 pahoinvointia, ripulia, ilmavaivoja, totaalista väsymystä, selkäranka kipeytyi niin, että oli vaikea kävellä...