Linjaus muuttui: kaikki 1-3 luokkalaiset voi mennä kouluun
Etäopetusta suunnitellaan, mutta kouluun saa myös mennä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006446663.html
Mammojen mielenterveys on siis pelastettu!
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Säälin myös opettajia, jotka joutuvat henkensä uhalla oleilemaan pienten pöpöpesien keskellä. Lapset kun ovat tunnetusti tehokkaita tartuttajia.
Jos koronasta jotain tiedetään niin se, että se tarttuu huonosti lapsiin. Eiköhän ne opettajat ole ihan yhtä turvassa kuin kotona.
Minusta yläkoulun opettajana tämä on ollut mielenkiintoinen viikko. Todella nopeasti saatiin aikaan etäkouluopetus. Jos tulisi jokin ihan oikea kriisi, sota tms., olisi siis mahdollista opettaa oppilaita turvallisesti myös kotioloissa. Ei tarvitsisi oikeasti katkaista koulunkäyntiä. Tällaista ei olisi ollut mahdollista tehdä pelkkänä kokeiluna. Nyt nähtiin lisäksi, mitä asioita täytyy parantaa etäopetuksen suhteen. Minä esimerkiksi haluan saada video-opetuksesta ja Meet-yhteyksien luomisesta kunnon koulutuksen. Nyt olen mennyt vain Wilma-viesteillä ja digitehtävillä.
Opettaminen kyllä sujuu, mutta kun on samalla itse etätöissä. Kädet loppuu kesken.
Kaksi päivää lapset kotona ja päätös jo purettiin. Mitä seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin myös opettajia, jotka joutuvat henkensä uhalla oleilemaan pienten pöpöpesien keskellä. Lapset kun ovat tunnetusti tehokkaita tartuttajia.
Jos koronasta jotain tiedetään niin se, että se tarttuu huonosti lapsiin. Eiköhän ne opettajat ole ihan yhtä turvassa kuin kotona.
Opet voi olla turvassa mutta entä koulunkäynninohjaajat jotka istuu oppilaan vieressä?
Vierailija kirjoitti:
😂 kauanhan sitä kesti. Ymmärrän kyllä vanhempiakin on monen tasoisia. 1-3 luokat ei oo rakettitiedettä. Huono osaiset saa aterian koulussa myös.
Onneksi en ole enää keittiöhenkilökuntaa. Lapsista iso osa räkii minne sattuu eikä välitä yhtään. Keityiöllä ollessa sain molempiin silmiin likaisesta vedestä näköhäiriön, ilmeisesti jonkin bakteerin. Näkökentässä koko ajan nyt jotain ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta yläkoulun opettajana tämä on ollut mielenkiintoinen viikko. Todella nopeasti saatiin aikaan etäkouluopetus. Jos tulisi jokin ihan oikea kriisi, sota tms., olisi siis mahdollista opettaa oppilaita turvallisesti myös kotioloissa. Ei tarvitsisi oikeasti katkaista koulunkäyntiä. Tällaista ei olisi ollut mahdollista tehdä pelkkänä kokeiluna. Nyt nähtiin lisäksi, mitä asioita täytyy parantaa etäopetuksen suhteen. Minä esimerkiksi haluan saada video-opetuksesta ja Meet-yhteyksien luomisesta kunnon koulutuksen. Nyt olen mennyt vain Wilma-viesteillä ja digitehtävillä.
Kyllä sinä ilman koulutustakin osaat teams opetusta pitää. Sitä mekin olemme itseoppineet tällä viikolla.
Sitä kautta myös lukiolainen näyttää opiskelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opet voi olla turvassa mutta entä koulunkäynninohjaajat jotka istuu oppilaan vieressä?
Heidäthän lomautettiin saman tien. Sitä paitsi mikä vaara on istua terveen lapsen vieressä? Sairaat lapset ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä ilman koulutustakin osaat teams opetusta pitää. Sitä mekin olemme itseoppineet tällä viikolla.
Sitä kautta myös lukiolainen näyttää opiskelevan.
Minun asiani on hoitunut hyvin ihan vain tehtävien kautta ja kirjallisilla ohjeilla sekä sillä, että olen ollut jatkuvasti tavoitettavissa Wilman kautta. Tehtävät eivät ole vaatineet naamaani näkyviin. Jatkossa kuitenkin olisi hyvä osata käyttää myös erilaisia tekniikoita, kaiken varalta.
Päätöstä perustellaan, että pitäähän lasten saada ruokaa. Hallitusväkeä ei taida ymmärtää, ettei se ruoka taivaasta tipahda koululaisten lautasille. Keittiöt on varautuneet oppilaiden kotonaoloon 14.4. Asti ainakin. Ei niillä siellä ole ruokaa maanantaille just kuulin, että keskiviikoksi saisi tukusta.
Kaikki ei ole niin yksinkertaista, kuin ison pöydän ympärillä näyttää.
Tää hallitus on farssi. Muuten olen sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vtua? Täähän on ihan järjetöntä ja saakelin sekavaa!?! Koulut kiinni mutta kouluun saa 1-3luokat mennä, teatterit on kiinni mutta laskettelukeskuksiin saa mennä, kirkot kiinni mutta Tokmanniin saa mennä, ryhmäliikunnat seis mutta ratsastamaan saa mennä... ja niin edelleen.
Mitä järkeä tässä on?
Pelleilevät meidän kustannuksella. Katsovat kuinka paljon ihmisiä pystyy pompottamaan. Kuka voi enää ottaa poliitikkoja tosissaan tämän koronan jälkeen? En minä ainakaan. Ja jos ulkonaliikkumiskielto tulee, aion takuuvarmasti edelleen lenkkeillä ulkona. Ei sitten mitään vtun järkeä näillä hallituksen päätöksillä. Edes takas edes takas. Kohta koronaa ei varmaan koskaan ollutkaan, sanovat että tämä oli vaan testi.
Vierailija kirjoitti:
..ttu mitä PASKAA. Pullamössömammat eivät kestäneet omia lapsiaan ja ovat valittaneet niin nyt sitten päästetään pikku nuhanenät levittämään tappavaa tautia tehokkaasti. Edesvastuuton päätös joka tulee maksamaan paljon ihmishenkiä.
Katsos kun mammojenkaan ei tarvitse jaksaa, jos lasten isätkään eivät jaksa.
Nyt kyllä käy todella sääliksi 1-3 luokkalaisten vanhempia. Suurin osa ovat nimittäin niin nössöjä ja päättämättömiä, että eivät tiedä mitä nyt kannattaisi tehdä. Fiksut pitävät lapset tietenkin vielä kotona, mutta olen ihan varma ettei suurin osa osaa tehdä tätä päätöstä. Alkamat arpomaan mitä kannattaa tehdä, ja voiko korona tarttua lapsiin vai ei ja eihän kukaan sitä tiedä varmasti. Mutta se on selvää, että jos ollaan jo etäkoulu aloitettu, niin on se nyt ihan järjetöntä ja suorastaan urpoa viedä lapsi heti maanantaina kouluun. Luovutetaan siis saman tien. 1-3 luokalla ei edes kovin kummoista tapahdu kuukaudessa, että lapsi jäisi edes pahasti jälkeen. Lapset on jo totutettu etäkouluun, on ihan mielisairasta pallotella pieniä lapsia näin. Soo soo hallitus.
Kyllä on ollut kädet täynnä eka- ja kolmosluokkalaisen kouluhommien kanssa, vitonen on pärjännyt aika pitkälti itsenäisesti. Onneksi ei ole tarvinnut omiin töihin keskittyä samalla, niitä olen tehnyt iltaisin.
Kotona jatkan silti, mutta ymmärrän kyllä niitä, joille tämä on töiden kanssa käynyt raskaaksi.
Meillä tämä viikko on ainakin ollut puolikaaosta ja uuteen sopeutumista. Opettajilla on ottanut aikansa saada homma toimimaan ja uskon että ensi viikko on jo selkeämpi.
Lapset ovat hämmentyneitä ja kapinoivat vähän kaikessa. Tässä on opeteltu sitäkin, että nyt ollaan kotona koulussa ei lomalla.
Onhan tässä vanhemmilla iso vastuu siitä, että lapsi oppii kotona. Kaikilta se ei onnistu syystä tai toisesta, ja silloin on hyvä, että sinne kouluun voi mennä.
Tsemppiä meille kaikille! Kyllä tästä selvitään.
Hallitus pompottaa ihmisiä, ja lampaat juoksevat käskyjen perässä. Jos olisin opettaja, tekisin lakon. Jos olisin 1.-3. luokkalaisen vanhempi, pitäisin lapsen kotikoulussa koko kevään. Aivan naurettavaa toimintaa. Eikö korona olekaan nyt 3. etäkoulupäivän jälkeen enää vaarallinen? Vaara katosi, kun vanhemmat valittivat että lapset ei pärjää? 1-3 luokkalaiset eivät osaa tehdä itselleen voileipää ja kuolevat kotona nälkään? Miten kukaan poliitikko voi vaihtaa mielipidettään noin nopeasti? Sekaisin taitavat olla, eivätkä siis lainkaan tiedä miten tulisi toimia. Ja näihin päättäjiin TE luotatte??? Niin usein näen sanonnan, että " Odotetaan nyt mitä päättäjät päättää, minä ainakin luotan viranomaisiin." Just joo.
Rajoitusten tarkoitus on hidastaa sairastumisia ei estää. Jos se haluttaisiin katkaista kokonaan, niin silloin pitäisi joka ikinen määrätä kotiin neljän seinän sisälle, siis ihan jokainen. Täällä toisessa ketjussa raivotaan nuorten tapaamisista, ja kukaan ei heistä välitä, että kun ne 1-3 luokkalaiset ja päiväkotilapset sairastuu, he tartuttavat satakertaisen määrän ihmisä verrattuna muutamaan vanhempaan kotona pääasiassa pysyneeseen lapseen/nuoreen. Mutta kun ei osata nähdä kokonaiskuvaa, että ei ole tarkoituskaan kuin hidastaa taudin leviämistä, niin ei voi mitään. Koko Suomea ei vaan voi laittaa kiinni ja sen tajuaa varmaan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että kyllä koko päivä yksin on 1-2. luokkalaiselle tosi pitkä aika tai sitten jomman kumman vanhemmista pitäisi ottaa palkatonta - on lukuisia töitä, jotka eivät ole "kriittisiä" aloja ja joiden työtä ei voi tehdä etänä.
No nimenomaan ne 1 ja 2 luokkalaiset saivat mennä kouluun, joiden kumpikaan vanhempi ei ollut kotona. Mutta tästä nyt sitten luovuttiin, kun NE KOTONA OLEVAT vanhemmat eivät kolmea hemmetin päivää kestäneet lapsiaan kotona.
Tässä ei ole nyt yhtään mitään järjen hiventäkään! Hallituksen olisi pitänyt tiukemmin ohjeistaa myös etätyötä teettäviä työnantajia, että töitä voisi sallia enemmän tehtäväksi työntekijälle sopivana ajankohtana, kunhan ne kumminkin tulevat tehdyksi. Esimerkiksi oma työnantajani on fiksu ja joustava, minkä takia minä en ole kokenut hankalaksi pitää tokaluokkalaista kotona. Minä kun voin tehdä töitä myös illalla kun mies on tullut töistä kotiin ja huolehtii lapsista ja kotihommista ja minä voin keskittyä hommiini. Mutta nyt sitten sen sijaan, että hallitus pysyisi tiukkana, vesitetään koko asia avaamalla taas koulut.
Oman lapseni pidän toistaiseksi vielä kotona, mutta ihmettelen vaan, että missä välissä opettajat ehtivät etäopetusta hoitamaan, jos suurin osa lapsista palaa kouluun? Pakko sitä varmaan sitten on omakin lapsi kouluun pistää, jos tuntuu ettei etäopetus onnistu. En nyt haluaisi että lapsi niin pahasti putoaa kelkasta että jää luokalle. 😢
Mä olen niin pettynyt hallituksen toimintaan nyt. Oikeasti v**uttaa niin ettei veri kierrä.
Kiva suhtautuminen sinulla lapsen koulunkäyntiin ”askartelemaan paskartelemaan”. Toivottavasti olet hieman kannustavampi lapsille kotona, sillä tuo asenne ei kyllä kannusta opiskelemaan yhtään ketään. Käy sääli lapsiasi.