Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät, nyt kannattaa alkaa säästämään rahaa ja äkkiä, Kela: tukirahat riittää ELLEI tilanne pahene

Vierailija
20.03.2020 |

Ja tilanne todellakin pahenee, jokainen tajuaa sen.
Nykyinen laki sallii tukirahoja leikattavan kokonaan pois 3kk:n ajan.

"Paine Kelassa kasvaa, kun sairauspoissaolot ja karanteenit lisääntyvät.

Kela maksaa suomalaisten etuudet. Kukaan ei tiedä, miten paljon sairauspäiväraha- ja tartuntatautipäivärahahakemusten määrä lopulta lisääntyy koronaviruksen vuoksi.

Riittävätkö rahat etuuksien maksuun, Kelan talousjohtaja Kai Ollikainen?

– Tämän hetken näkemykseni mukaan rahat riittävät etuuskuluihin, eli epidemiasta johtuva kasvu kyetään hoitamaan. Olemme tietysti viestittäneet eteenpäin, että tällä puolella on kasvua odotettavissa.

Onko tällaisessa poikkeustilanteessa niin sanotusti valtion piikki auki?

– Mitä nyt piikki auki tarkoittaa, mutta lähtökohta on että lakisääteiset etuudet pystytään turvaamaan. Tässä hetkessä ajatellaan, että epidemia on väliaikainen. Jos kriisiskenaario muuttuu, niin sitten tilanne on varmasti haasteellisempi."

https://yle.fi/uutiset/3-11265716

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä työttömien pelottelua. Varakkaat ihmiset eivät ikinä tule tajuamaan ettei työttömien pelottelu mitään hyödytä, se ei työttömiä aktivoi tai työllistä, koska:

1. Työttömillä on oma sisäinen motivaatio työntekoon eli he ovat jo niin aktiivisia kuin suinkin voivat. Vain varakkailla ihmisillä puuttuu sisäinen motivaatio, vain he tarvitsevat itsensä motivointiin ulkoisia vaikuttimia kuten esim pelkoa.

2. Pelko ei aktivoi työttömiä vaan päinvastoin - osa työttömistä on peloteltu jo ihan lamaannuksiin.

3. Ei työllistyminen työttömien aktiivisuudesta riipu kun niitä töitä ei vain ole. Työttömien työllistyminen riippuu ihan muista kuin työttömistä.

Vierailija
162/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-rahoja riittää vuosikymmenestä toiseen kaivoon heitettäväksi kehitysapuun, hamerahoihin ja juhlavieraille. Kumma juttu, että nyt kun oikea kriisi iskee, niin rahaa ei riitäkään enää omalle kansalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuet lakkautetaan kuukaudeksikin, pitää alkaa antaa halukkaille samana aikaan piikkejä pois täältä. Kadulla asumista en halua enää kokena sairaana ihmisenä, kun päähän on jo potkittu kaikin muin tavoin koko elämäni ajan. Ja kyllä tuo opiskelijoiden viha on todellista työttömiä kohtaan, sitä oli jo minun opiskelija-aikoinani, ja siitä on jo vuosia. Osa ei ymmärtänyt/voinut uskoa sillonkaan, että saatavatpa olla siellä kortistossa itsekin isot opintolainat niskassa valmistuttuaan. Koulutus kun ei ole enää tae työllistymiselle, ellet opiskellut terveysalalle tms.varmalla alalle.

Ja kyllä työttömiäkin olaan vähän väliä puskemassa tälläkin palstalla parakkeihin, asuntoloihin, soluihin jne., ihan kuin ei olisi jo köyhänä opiskelijana pakotettu siihenkin joitakuita. Eipä ile aki mikää nkilpailu keitä eniten vihataan, muytta kyll äsanoisin, että opiskelijat eivät joudu näitä "saunan taakse"-ehdotteluja ainakana niin usein kohtaamaan kuin työttömät, koko kansan yhteinen syntipukki ja sylkykuppi- paariaryhmä.

Monet ovat kokeneet köyhän opiskelijaelämän, mutta joillakin e jatkuu vaan työttömyytenä valmsitumsien jälkeen eikä loppua näy jos joudut pitkäaikaistyöttömän limboon ja "kaikki" haukkuvat ja syyllistävät sinua päivät pitkät pelkästä olemassaolostasi! Opiskelijana on edes vielä se toivo työllistyä joku päivä, pitkäaikaistyöttömältä sekin on viety, ja ei yhtään auta nämä päivittäiset "tuet pois laiskoilta pummeilta"-huutelut ja pelottelut miten nyt taas tämän ja tämän perusteella tuet kyllä voidaan lakkauttaa ja lakkautetaankin. Huhhuh...Koronalla kyllä olisi hommia tässä empatiakyvyttömien kuspäisten kiusaaja-sadistien luvatussa maassa!

Vierailija
164/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs säästät?

No niistä tukirahoista mitä vielä saa. Nyt ei syödä muuta kuin kaurapuuroa ja linssikasvissoppaa, olen itse työtön ja tiedän että vuokran jälkeen tilille tulee jäädä vähän alle 500 euroa, se on lain vaatima minimi. Itsellä tosin jäi enemmän sillä olin työkokeilussa ja sain 9 euron lisän joka päivältä. Nyt koronan vuoksi kierrätyskeskus laitettiin kiinni ja olen kotona.

Ap

Minun tuttuni polttaa tupakkaa ja käy vielä baareissakin tuolla 500 eurolla. Hakee ruoka avustukset diagonilta ja sitten tekee pimeitä töitä satunnaisesti mitenkä saa niitä. Kaiken omaisuutensa laittoi lastensa nimiin niin ettei sossu voinut viedä niitä. 

Vierailija
165/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa työttömän laittaa johonkin nurkkaan mahdollisimman suuri pahvilaatikko, ja ostaa se vähitellen täyteen makaronia ennen kuin senkin hinta nousee.

Vierailija
166/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjät pääsevät tuosta vaan työttömyytuelle, vaikka juuri heillä on ollut mahdollisuus säästää.

Työttömyystuki on kaksi kertaa suurempi kuin opintotuki (kiitos Sipilän). Jos jotain joukkomajoitusta täällä järjestetään, sitä pitäisi järjestää eläkeläisille, joihin uppoaa kaikista suurimmat summat.

Toimeentulotuki ja työttömyyskorvaus ovat yhteensä 10% eläkeläisille maksettavista tuista, joita eläkkeetkin tavallaan ovat, koska veroluonteisista maksuista nekin rahoitetaan.

Kuka tätä maata kehittää, jos kaikkein kyvykkäimmät nuoret on suljettu leireille, ja työttömiä on samaan aikaan miljoona? Vanhuksetko? Kuka heidät hoitaa? Täysin tuottamattomat vanhukset nostavat Suomessa yli 3000€ eläkkeitä seuraavat 30 vuotta, ja ehdottelevat samaan aikaan nuorille opiskelijoille ja työttömille keskítyslèìrejä... Itsekkäät vanhukset kaivavat viimeiseen asti kuoppaa toisille, vaikka joutuvat sinne pian itse. Tuskin kovin moni heitä suree. Kaamea sukupolvi.

Ne eläkeläiset ovat tehneet töitä niiden eläkkeiden eteen, miksi heidän rahat tulisi käyttää uuteen sukupolveen pelkästään? Nuoret sopeutuvat joukkoasumiseen paljon helpommin. 

Ovat varmaankin tehneet töitä, mutta eivät he itse ole maksaneet omia eläkkeitään. Suomessa on osittain rahastoiva eläkejärjestelmä ja käytännössä nyt työssä käyvät, heidän työnantajansa ja valtio maksavat jo eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt eläkettä nostavat henkilöt ovat työssä ollessaan maksaneet edellisen sukupolven eläkkeitä.

Tässä ei olisi muuten mitään ongelmaa, mutta suuret ikäluokat myönsivät itselleen niin suuret eläke-edut, ettei niihin ole enää varaa. Lakimuutoksissa heidän vanhojen lakien mukaiset ylisuuret eläkkeensä kuitenkin turvatiin vapaakirjakarttumina, joiden määrään uudet lait eivät vaikuttaneet. Tätä on perusteltu perustuslain omaisuuden suojalla, vaikka ylisuuret eläkkeet ovat karttuneet pääasiassa valtion ja työnantajien maksuista. 

Nyt työssä käyvät eivät tule koskaan saamaan samanlaisia etuja kuin suurten ikäluokkien eläkkeensaajat. Nykyisten työssä käyvien eläkkeet ovat pienempiä eläkelajien lakkauttamisten, huonompien karttumien ja elinaikakertoimen käyttöönoton takia.

Vierailija
167/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspäivärahasta ei paljon säästellä. Peruspäiväraha ja asumistuki minulla tuloina, vuokran jälkeen jaa 250 euroa kuussa kaikkeen muuhun.

Vierailija
168/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan sairauspäivärahaa reilu 600e. Ei paljoa jää säästöön kun pitää mm. talolaina maksaa.

Vierailija
169/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jää väkisin vähästäkin säästöön kun mitään ei saa enää tehdä.

Vierailija
170/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspäivärahasta ei paljon säästellä. Peruspäiväraha ja asumistuki minulla tuloina, vuokran jälkeen jaa 250 euroa kuussa kaikkeen muuhun.

Omaisuutta pitää realiasoida ennen kuin voi saada toimeentulotukea.

Vierailija
171/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs säästät?

No niistä tukirahoista mitä vielä saa. Nyt ei syödä muuta kuin kaurapuuroa ja linssikasvissoppaa, olen itse työtön ja tiedän että vuokran jälkeen tilille tulee jäädä vähän alle 500 euroa, se on lain vaatima minimi. Itsellä tosin jäi enemmän sillä olin työkokeilussa ja sain 9 euron lisän joka päivältä. Nyt koronan vuoksi kierrätyskeskus laitettiin kiinni ja olen kotona.

Ap

Minun tuttuni polttaa tupakkaa ja käy vielä baareissakin tuolla 500 eurolla. Hakee ruoka avustukset diagonilta ja sitten tekee pimeitä töitä satunnaisesti mitenkä saa niitä. Kaiken omaisuutensa laittoi lastensa nimiin niin ettei sossu voinut viedä niitä. 

500 riittää baarikäynteihin ihan ilman pimeitä töitäkin. Monilla jää vielä sukan varteenkin.

Vierailija
172/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä koko systeemi kaatuu kun töitä vaille jääneet opiskelijat imevät kaikki toimeentulotuet. :/ Eikö opiskelijat voisi mennä vaikka vanhemmilleen asumaan? Aikuisilla tätä vaihtoehtoa ei ole... Usein lapsiakin elätettävänä...

Kannatan tätä, opiskelijat vanhemmilleen tai ns. Shelter tyyppisiin asumuksiin jos eivät mene töihin tänä kesänä.

Ymmärrättekö lainkaan miten paljon esim muuttokustannukset on, jos ei ole  omaa autoa tai ketään auttamassa muutossa?

Helppohan se on sanoa, että muuttakaa kesäksi takaisin vanhemmille, mutta ne muuttokustannukset ees taas JA vielä pitäisi löytää uuteen kämppään se takuuvuokra tai se uusi kämppä ylipäätänsä 

Ees taas? Ei lapsirakas kun sinä jäät sinne vanhemmillesi asumaan. Tai kodittomien suojaan.

Entä jos opiskelupaikka on 300km päässä? Mites sinne vanhemmille jää asumaan.

Osaatko lukea? Sitten menet tuollaiseen tilapäisasumukseen

Sama pitäisi tapahtua sitten työttömillekkin. Onhan heilläkin vanhemmat

Ööö...Luuletko, että kaikilla niillä viisikymppisilläkin työttömillä on vanhemmat elossa?

Vierailija
173/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapersu AP taas luomassa vähän yhteishenkeä. 

Vierailija
174/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se jaksat vinkua. Tilanne on mikä on, eikä rahasta vinkuminen auta. Yhteisöllisyys kunniaan.

Kellä on heittää 220 laskuihin... se siitä yhteisöllisyydestä ei kellää....

Vierailija
175/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että vyötä täytyy kiristää itse kunkin. Koronasta tulee iso lasku valtiolle. Edessä on veronkorotukset ja tukien leikkaukset. Itse hain juuri asumistukea. Hakekaa tekin! https://www.rahakirstu.com/kela/kuka-voi-saada-asumistukea/

Vierailija
176/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että vyötä täytyy kiristää itse kunkin. Koronasta tulee iso lasku valtiolle. Edessä on veronkorotukset ja tukien leikkaukset. Itse hain juuri asumistukea. Hakekaa tekin! https://www.rahakirstu.com/kela/kuka-voi-saada-asumistukea/

Valtio ajaa yritystoiminnan alas jotta saa hyvän syyn jakaa niille rahaa. 

Vierailija
177/182 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkkeitä ja takuueläkettä voidaan leikata, mutta työeläkkeitä koskee perustuslain omaisuuden suoja, joten nyt maksussa olevia ei voi leikata. Tulevat työeläkkeet tulee leikkautumaan entisestään.

Tuo on tulkinnanvaraista. Eläkeläisaktivistien mielestä vähemmän antaminen on ottamista, mutta perustuslakia voidaan tulkita järkevämmin tai jopa muuttaa.

Vierailija
178/182 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki maksaa tarpeelliset lääkkeet. Eiköhän sinulla ole varmaan tyyliin jostain velkoja joita makselet tai osamaksuja joiden takia rahat noin vähissä.

Eipä ole kuin opintolainaa, jota makselen siis työmarkkinatuesta pois koko ajan. Laina pakoterttiin nostamana pitkäaikaissairaana itseni elättämiseen, ilman sitä en olis saanut sairaalahoitoja ja lääkeitäni maksettua, katsos kun opsikelijaan ei sa aesim.toimeentulotukea enne kuin opintolainat vuodelle on nostettuina. Ainahan köyhys on oma vika ja sairaudet ja kaikki, miksi sunlaiset kommentoijat eivät IKINä voi vaan pitää pätemistään ja turpaansa tukossa?!!

JOKAISEN köyhyyden takana on MUKA AINA jotain pikavippejä ym. Valtion opintolainaa on vaan ja sekin siksi, että yritin opiskella juurikin parantaakseni työllistymistäni, no vituroilleen meni ja terveydelleni en voi enempää ,mitä kaikkea olen senkin eteen rahattomana yrittänyt tehdä itse! Ja VUOKRA syö ihmisten rahat, itselläkin järjetön vaikka asun kaupungin yksiössä, siihen menee suurin osa tuloistani jo. Muuttaisin vcaikka lähikaupungin pienempään kaupunkiin halveman asunnon perässä, mutta milläs muutankaan sinne, ku nsiellä taa sei ole tarjolla sitä vähää työpaikkoja, ja jos ei saa työpaikkaa uudelta paikakunnalta, ei työtön saa esim. muuttovautusta muuttaaksen sinen halvemman asunnon perässä! Että näin, "kiitos"taas hyvistä neuvoista kaikille pässinpäille!

Ihan kuin köyhät ei itse yrittäisi yksikään ikinä parantaa rahatilannettaan kaikin keinoin, aina joku tulee ylhäältä päin neuvomaan mitä pitäisi tehdä (kaikki on jo tehty tai nuo rahalliset seikat estää esim. halvempaan asuntoon muuttamsien toiselle paikkaunnallle)ja ehdottelemaan miten "sinulla on kyllä ongelmanasi sitä, tätä ja tuota"(yleensä vihjataan alko,tupakka,velka,peli ym. elämänhallinnan onhelmista, voi nkertioa, että jos esim. its eolisi nlipsuntu kertaakaan johonkin tuollaisiin ,en olis neäähengissä tai aiankin asunut kadulla jo vuosia, YLIMÄÄRÄISTÄ EI OLE,  YHTÄÄN MIHINKÄÄN!!!!)Siis oikeasti sairailla, potkituilla köyhillä, "köyhillä"turhan natisijoilla ja kaikki  mahdolliset tuet itselleen haalimalla/huijaajilla varmaan riittääkin...

Mutta toivottavasti nyt saa mahdollisimman monet koronan  myötä maistaa haukkumiensa köyhien elämää edes hetken verran ja natista lehdissä "kurjaa ja köyhää"elämäänsä ,vaikka hyvin kaukana on vielä kaikista köyhimpien elämästä nuokin naurettavat narisijat joita nyt lehdissä pyörii hulehtimassa OMASTA toimeentulostaan.

Minäkin nostin opintolainaa. Sen lisäksi sain 50€/kk toimeentulotukea, vaikka minulla ei ollut lääke- tai sairauskuluja. Etkö osannut hakea toimeentulotukea, vai miksei sitä sinulle myönnetty? Omina opiskeluaikoina opintolainan määräksi oli laskettu 250€/kk, eli keskimäärin joka opiskelukuukausi sain 300€ "ylimääräistä" rahaa. Jos sinulla tosiaankin meni pitkäaikaissairautesi hoitoon parikin sataa kuussa, eikö olisi ollut järkevä jättää opinnot kesken ainakin siihen asti, että pääset takaisin hoitotasapainoon?

Minäkin valmistuin pitkäaikaistyöttömäksi. Olen maksanut opintolainani pois työttömyyskorvauksilla, ja nyt kun se on maksettu, jää tuista pakollakin säästöön se satanen tai pari kuussa. En vain ole koskaan oppinut hassaamaan rahaa, joten säästäminen on helppoa.  

Minäkin muutin halvemmalle paikkakunnalle. Olet väärässä siinä, etteikö työtön saisi muuttoavustusta. Toimeentulotukihakemuksessa on raksi "haen muuttoapua", perusteena käytin "muutto halvempaan asuntoon". Sain 150€ muuttoavustusta. Nyt olen täällä työttömänä, halvemmassa asunnossa tosin. 

Sinäkin pystyt. Enkä sano tätä korkeammalta, vaan ihan samalta tasolta. 

Vierailija
179/182 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaas uusiksi:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kuin opintolainaa, jota makselen siis työmarkkinatuesta pois koko ajan. Laina pakoterttiin nostamana pitkäaikaissairaana itseni elättämiseen, ilman sitä en olis saanut sairaalahoitoja ja lääkeitäni maksettua, katsos kun opsikelijaan ei sa aesim.toimeentulotukea enne kuin opintolainat vuodelle on nostettuina. Ainahan köyhys on oma vika ja sairaudet ja kaikki, miksi sunlaiset kommentoijat eivät IKINä voi vaan pitää pätemistään ja turpaansa tukossa?!!

JOKAISEN köyhyyden takana on MUKA AINA jotain pikavippejä ym. Valtion opintolainaa on vaan ja sekin siksi, että yritin opiskella juurikin parantaakseni työllistymistäni, no vituroilleen meni ja terveydelleni en voi enempää ,mitä kaikkea olen senkin eteen rahattomana yrittänyt tehdä itse! Ja VUOKRA syö ihmisten rahat, itselläkin järjetön vaikka asun kaupungin yksiössä, siihen menee suurin osa tuloistani jo. Muuttaisin vcaikka lähikaupungin pienempään kaupunkiin halveman asunnon perässä, mutta milläs muutankaan sinne, ku nsiellä taa sei ole tarjolla sitä vähää työpaikkoja, ja jos ei saa työpaikkaa uudelta paikakunnalta, ei työtön saa esim. muuttovautusta muuttaaksen sinen halvemman asunnon perässä! Että näin, "kiitos"taas hyvistä neuvoista kaikille pässinpäille!

Ihan kuin köyhät ei itse yrittäisi yksikään ikinä parantaa rahatilannettaan kaikin keinoin, aina joku tulee ylhäältä päin neuvomaan mitä pitäisi tehdä (kaikki on jo tehty tai nuo rahalliset seikat estää esim. halvempaan asuntoon muuttamsien toiselle paikkaunnallle)ja ehdottelemaan miten "sinulla on kyllä ongelmanasi sitä, tätä ja tuota"(yleensä vihjataan alko,tupakka,velka,peli ym. elämänhallinnan onhelmista, voi nkertioa, että jos esim. its eolisi nlipsuntu kertaakaan johonkin tuollaisiin ,en olis neäähengissä tai aiankin asunut kadulla jo vuosia, YLIMÄÄRÄISTÄ EI OLE,  YHTÄÄN MIHINKÄÄN!!!!)Siis oikeasti sairailla, potkituilla köyhillä, "köyhillä"turhan natisijoilla ja kaikki  mahdolliset tuet itselleen haalimalla/huijaajilla varmaan riittääkin...

Mutta toivottavasti nyt saa mahdollisimman monet koronan  myötä maistaa haukkumiensa köyhien elämää edes hetken verran ja natista lehdissä "kurjaa ja köyhää"elämäänsä ,vaikka hyvin kaukana on vielä kaikista köyhimpien elämästä nuokin naurettavat narisijat joita nyt lehdissä pyörii hulehtimassa OMASTA toimeentulostaan.

Minäkin nostin opintolainaa. Sen lisäksi sain 50€/kk toimeentulotukea, vaikka minulla ei ollut lääke- tai sairauskuluja. Etkö osannut hakea toimeentulotukea, vai miksei sitä sinulle myönnetty? Omina opiskeluaikoina opintolainan määräksi oli laskettu 250€/kk, eli keskimäärin joka opiskelukuukausi sain 300€ "ylimääräistä" rahaa. Jos sinulla tosiaankin meni pitkäaikaissairautesi hoitoon parikin sataa kuussa, eikö olisi ollut järkevä jättää opinnot kesken ainakin siihen asti, että pääset takaisin hoitotasapainoon?

Minäkin valmistuin pitkäaikaistyöttömäksi. Olen maksanut opintolainani pois työttömyyskorvauksilla, ja nyt kun se on maksettu, jää tuista pakollakin säästöön se satanen tai pari kuussa. En vain ole koskaan oppinut hassaamaan rahaa, joten säästäminen on helppoa.  

Minäkin muutin halvemmalle paikkakunnalle. Olet väärässä siinä, etteikö työtön saisi muuttoavustusta. Toimeentulotukihakemuksessa on raksi "haen muuttoapua", perusteena käytin "muutto halvempaan asuntoon". Sain 150€ muuttoavustusta. Nyt olen täällä työttömänä, halvemmassa asunnossa tosin. 

Sinäkin pystyt. Enkä sano tätä korkeammalta, vaan ihan samalta tasolta.

Vierailija
180/182 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee osaa näistä kommenteista huomaa mielenkiintoisen puolen meissä suomalaisissa; sen sijaan, että köyhimmät kansanryhmät yhdistyisivät vaatimaan parempaa sosiaaliturvaa, me käännytään toisiamme vastaan ja kisataan siitä kenellä menee kaikkein huonoimmin. Ymmärrän, että tietyillä hyvätuloisilla/poliittisilla tahoilla ja lehdistöllä näiden talutusnuorassa voi olla intressejä hämätä meitä ja saada meidät tappelemaan verissä päin keskenämme, mutta se että me tehdään just niin on vaan idioottimaista.

Ja kaikille teille "sankari" köyhille; olkaa ihmeessä ylpeitä siitä, että olette selviytyneet vaikeista olosuhteista, mutta eikö pointti ole juuri siinä, ettei teidän olisi pitänyt joutua niin vaikeaan tilanteeseen alun alkaenkaan? Tarkoitan, että "hyvinvointi" valtiossa on kyllä jotakin pahasti pielessä, jos ihmiset voivat käytännössä nähdä meillä nälkää, ilman että asialle tehdään mitään. Se, että "selviytyjät" syyllistävät muita on lähinnä pikkumaista.

Olisi kiva jos joku osaava alkaisi ehtiessään vääntää vaikka kansalaisadressia asiasta. Ei siitä varmaan paljoa hyötyä olisi, mutta tehtäisiinpä edes jotakin... Mitään mielenosoituksia, kun en kenellekään tässä tilanteessa suosittele. Ainakin oma toiveeni olisi, että kaikki jotka vain voivat pysyttelisivät muutenkin kotona. Kukaan meistä, kun tuskin haluaa tulla tarvittaessa "rajatuksi" tehohoidon ulkopuolelle...