HS: "Helsinkiläiseen kerrostaloon eristäytyneet asukkaat kokoontuvat ”iltahuutoon” joka päivä kello kuusi"
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006444944.html
Huh huh sentään. Minua jotenkin puistattaa nämä yhteisölliset ekstrovertti-ihmiset, jotka ovat tämänkin tempauksen takana. Koko talo ja pihapiiri saa luvan kuunnella joka päivä noiden muutaman "en osaa olla yksin, enkä varsinkaan hiljaa"-tyypin vuoksi.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en nyt itsekään oikein innostu tällaisista jotenkin väkisin väännetyistä "tsemppaustalkoista". Olen ehkä ikävä ihminen mutta omaan silmääni tekopirteä denialismi näyttäytyy vain ärsyttävänä.
Joo, olet kyllä ikävä ihminen. En käsitä miten joku voi tästäkin mielensä pahoittaa.
Juuri tuo mainitsemasi ymmärryksen puute on se juuriongelma. Talon laulajat, kuten sinäkään, ette ymmärrä kuin ekstrovertti-maailmankuvaanne sopivia asioita. Ette te ymmärrä, että muitakin on kuin kaltaisianne. Kaikki eivät todellakaan nauti teidän yhteisistä ja niiiiiiin kivoista hetkistänne.
Tämä senioritalo on se kuuluisa "loppukiritalo". He hoitavat koko talon itse, siivoavat raput ja yhteistilat, hoitavat piha-alueet ja laittavat ruokaa pareittain vuoroviikoin. Kalasatamassa on toinen samanlainen, molemmat ovat omistusasuntotaloja, hinnat n.6000€/m2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en nyt itsekään oikein innostu tällaisista jotenkin väkisin väännetyistä "tsemppaustalkoista". Olen ehkä ikävä ihminen mutta omaan silmääni tekopirteä denialismi näyttäytyy vain ärsyttävänä.
Joo, olet kyllä ikävä ihminen. En käsitä miten joku voi tästäkin mielensä pahoittaa.
Juuri tuo mainitsemasi ymmärryksen puute on se juuriongelma. Talon laulajat, kuten sinäkään, ette ymmärrä kuin ekstrovertti-maailmankuvaanne sopivia asioita. Ette te ymmärrä, että muitakin on kuin kaltaisianne. Kaikki eivät todellakaan nauti teidän yhteisistä ja niiiiiiin kivoista hetkistänne.
Olen kylläkin introvertti enkä ikinä menisi mukaan tuollaiseen lauluporukkaan. Mutta en ole negatiivinen ihmisvihaaja ja sallin muiden elää omalla tavallaan. Hassua että syytät minua ymmärtämättömyydestä kun itse kieltäisit muilta laulamisen.
Luulin tuon olevan jokin päihdeparantola. Normaalisti parvekkeilla lauleskellaan nimittäin vain kännissä.
Saisi kyllä poliisi lopettaa tuon mölyämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kylläkin introvertti enkä ikinä menisi mukaan tuollaiseen lauluporukkaan. Mutta en ole negatiivinen ihmisvihaaja ja sallin muiden elää omalla tavallaan. Hassua että syytät minua ymmärtämättömyydestä kun itse kieltäisit muilta laulamisen.
Nuo mölisijäthän tässä vihaavat naapureitaan eivätkä kunnoita toisten KOTIRAUHAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo mölisijäthän tässä vihaavat naapureitaan eivätkä kunnoita toisten KOTIRAUHAA!
Kenen toisten? Talo on yhteisöllinen senioritalo. Sieltä asunnon ostavat sitoutuvat yhteiseen tekemiseen eli siivoukseen, ruuanlaittoon ja puutarhanhoitoon. Siellä syödään yhdessä, on paljon yhteistä tekemistä. Sinne eivät yksin viihtyvät edes mene.
En ymmärrä mitä tällaisella mölyämisellä saavutetaan, typerää käytöstä aikuisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista kun tuon senioriralon alin ikäraja on 48 v.
Itse asun myös senioritalossa muualla Suomessa ja meidän taloon pääsee kun ikä on 65v. Tuossa lähellä on samanmoinen talo, johon ikäraja on 55v.
Jaa minäkin olen nyt sitten seniori? Tulipa yllättävä upgrade kun vasta jokin aika sitten kuuntelin että en voi olla keski-ikäinen kun en ole vielä 50. Mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että noinkin voi ajatella. Olin tulossa kommentoimaan että ihana juttu ja että toivottavasti jos koronasta jotain jäisi pysyväksi meemiksi ympäri maailmaa niin se voisi olla tuo naapurusten yhteinen iltalaulu <3
No tämä palsta on täynnä epäempaattisia sontiaisia, joita ei kiinnosta pätkääkään ajatella yksinäisten vanhusten näkökulmasta
Just noin. Kaikki on väärin jos kyseessä on pääosin eläkeläiset. Mistä tuo negaatiivisuus nyt on kummunut?
Koittakaa nähdä jotain positiviista tuossakin yhteisöllisyydessä.
Itse asun erään kaupungin lähiössä, kirkon vieressä. Joka lauantai illalla klo 18 soi kirkonkellot. Voisi soida mun puolesta vaikka joka ilta samaan aikaan.
Tuo yhteislaulaminen ei ole ollenkaan paha asia. Joka ei kestä kuulla laittakoon tulpat korviinsa. Osallistuminen lienee vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla hoilattais joka ilta vaikkapa Klamydian pers*eseen, niin olisiko tämä silloinkin yhtä kliffa ja positiivinen tempaisu?
lisää soittolistaa:
popeda: john holmes
neljä ruusua: ota suih**n
sleepy sleepers: järkee vai ei
metallica (tai alkuperäinen): die my darling
rage against the machine: killing in the name
arto sotavalta: päivät kuin unta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että noinkin voi ajatella. Olin tulossa kommentoimaan että ihana juttu ja että toivottavasti jos koronasta jotain jäisi pysyväksi meemiksi ympäri maailmaa niin se voisi olla tuo naapurusten yhteinen iltalaulu <3
No tämä palsta on täynnä epäempaattisia sontiaisia, joita ei kiinnosta pätkääkään ajatella yksinäisten vanhusten näkökulmasta
Just noin. Kaikki on väärin jos kyseessä on pääosin eläkeläiset. Mistä tuo negaatiivisuus nyt on kummunut?
Itse asun erään kaupungin lähiössä, kirkon vieressä. Joka lauantai illalla klo 18 soi kirkonkellot. Voisi soida mun puolesta vaikka joka ilta samaan aikaan.
Tuo yhteislaulaminen ei ole ollenkaan paha asia. Joka ei kestä kuulla laittakoon tulpat korviinsa. Osallistuminen lienee vapaaehtoista.
eli jos rupean joka aamu kolmelta hoilottamaan naapurissasi parvekkeelta vahvistimen avulla jotain "elämää juoksuhaudoissa" tjsp niin tokihan sitten kuuntelet sitä miettien että ihanaa yhteisöllistä pöhinää etkä tule omalle parvekkeellesi karjumaan että tur**kiinni siellä?
Maailmanlaajuisesti sairastuneita on ihan hirveä määrä, kuolleita tulee koko ajan lisää, monet maat ovat katastrofin partaalla, on maita joissa ruokakaupoissa hyllyt tyhjinä edelleen, talous on kuralla, iso osa ihmisistä eri maissa tekee töitä ja opintoja kotonaan - samalla opettaen kouluikäisiä lapsiaan, viihdyttäen pienempiä lapsiaan jne jne. Mutta auta armias jos ekstrovertit ei nyt pääse kahvilaan, ravintoloihin, kavereille ja hengailemaan, se on suurin hätä ja pitää nyt kuule kaikkien hei ymmärtää!
Olen aina kummastellut ihmisiä, jotka saavat nautintoa laulaessaan yhteislauluja, samalla katsellen toisiaan mielipuolisesti hymyillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista kun tuon senioriralon alin ikäraja on 48 v.
Itse asun myös senioritalossa muualla Suomessa ja meidän taloon pääsee kun ikä on 65v. Tuossa lähellä on samanmoinen talo, johon ikäraja on 55v.Jaa minäkin olen nyt sitten seniori? Tulipa yllättävä upgrade kun vasta jokin aika sitten kuuntelin että en voi olla keski-ikäinen kun en ole vielä 50. Mikäs siinä sitten.
Keski-ikäkin jaetaan kolmeen osaaan. Niin meille opetettiin.
Varhaiskeski-ikä on ikävuodet 35- 44
Keskimmäinen keski-ikä 45- 54
Keski-ikä 55-64
Vanhuus 65-
Tutkimuksen mukaan ihmisen todellinen vanhuus alkaa kun täyttää 75.
Lääketieteen mukaan geriatrinen vanhuus alkaa vasta, kun on 85v.
Pohdinnoissa on ollut, pitääkö vanhuus myöhentää, kun työssäkin ollaan nykyään liki 70- vuotiaaksi. Nykypolven vanhuus/työeläkeikä on pian 70v.
Eihän vanhus voi olla työikäinen?
Sitten vielä vanhuudessa erotellaan fyysinen, sosiaalinen, psyykkinen vanhuus ja jopa hengellinen vanhuus. Ne eivät kulje käsikädessä.
Ilmankos on paljon viriilejä, kunnossa olevia 65 -80 ( jopa vanhempia) vuotiaita jotka elävät hyvinkin täyttä elämää ikäisekseen, eivätkä ole jääneet sukkaa kutomaan keinutuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli jos rupean joka aamu kolmelta hoilottamaan naapurissasi parvekkeelta vahvistimen avulla jotain "elämää juoksuhaudoissa" tjsp niin tokihan sitten kuuntelet sitä miettien että ihanaa yhteisöllistä pöhinää etkä tule omalle parvekkeellesi karjumaan että tur**kiinni siellä?
Miksi kärjistät? Vielä vahvistin?
Muuten kuorolaulun vaikutusta on tutkittu ja siitä on vain positiivista sanottavaa:
Ihan selvästi yrittävät saada muita karkaamaan eristyksestä. Joku roti pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käy täysillä. Kuka terve alkais aamuyöllä häiriköimään tieten tahtoen.
Noi seniorit laulavat ihan säälliseen aikaan ja muutama minuutti.
Järjetöntä tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kärjistät? Vielä vahvistin?
Muuten kuorolaulun vaikutusta on tutkittu ja siitä on vain positiivista sanottavaa:
okei, kymmenen muun kaverin kanssa ilman vahvistinta hoilotan kolmelta aamulla ja kaikki on ok?
Eiköhän kaikki aiheuta teille syvää ketutusta, joten pahoittakaa mielenne ihan rauhassa.