0o0o0o0o Keskiviikon Helminauha 0o0o0o0o0o0o
Kommentit (38)
Huomenta kaikille!
Eilen oli eka neuvola. Hemoglobiini oli 134, verenpaine 132/81 ja pisu puhdas. Paljon saatiin luettavaa mukaan. NT-ultra on aika tarkalleen 3 viikon päästä. Jännittää jo nyt =)
No, nyt tältäerää ei muuta kuin omaa napaa. Iltasella tuun sit paremmalla ajalla takasin.
Nea ja nappula 8+6
Otin tytön mukaan rekvisiitaksi, jos (ja kun) tutut näkis mut neuvolan puolella, niin luulevat että tyttöä käytän... Oliha siel tk:ssa pari tuttua. Jospa ne ei huomanneet että äitiysneuvolan ovesta käveltiin sisään.
Mulla laskettuaika tarkentui sen verran, että se ei olekaan 11.2. vaan päivän aiemmin, elikkäs 10.2.07.
Hb oli 134. Verenpaine 68/103. (Pulssi 51). Painonkin katsoivat, ahdistavia ne punnitukset, aina saa pelätä että paljonko sitä läskiä nyt on tullu lisää, mulle kun on tahtonu tulla vähän reilummin, jopa parikymmentä kiloa. Onhan ne sitten lähteneet poiski lähes itsestään ja vieläpä melko pian, mutta silti sitä tuntee raskauden loppuvaiheessa itsensä valaaksi.
Mulla sitä painoa tulee etenki sillon loppuraskaudessa, ja alkuraskauden suunnilleen viikoille 20 asti oon ainaki aiemmissa raskauksissa mahtunut ihan omiin farkkuihini. Toivottavasti nyt menee saman kaavan mukaan, sais salattua mahdollisimman kauan.
Vaikka kyllä mä oon aatellu tän salaisuuden kertoilla heti np-ultran jälkeen. Pitäs vaan varata se ultra. Mulla kait se tulee olemaan heinäkuun lopulla tai elokuun alussa.
Seuraava nla on lääkärinnla ja se on 2.8.
Mut ei kai täs isompia, sain muuten neuvolasta tosi mahtavan sellasen odotusajan kirjan, jossa on hirveesti tietoa ja kuvia sikiön kehityksestä ja tilaa kirjotella omia ajatuksia. Lisäksi sain pari muuta opusta.
Nyt veks.
[b]Maaret(ti)[/b]lle onnea iloisista ultranäkymistä!
[b]Helga[/b]lle [color=pink][b]bd [/b][/color]ultrareissuun! Meillä tuntui ultrassa konkretisoituneen salamatkustaja miehelle, sitä ennen ei oikein
tajunnut
;D On ne vaan oma lajinsa, miehet...
[b]Paha maku suussa [/b]täälläkin. Ei yhtään helpota pahoinvointia. Joka muuten tuntuu vieläkin vaan yltyvän :( Yökin tyhjää monta kertaa päivässä ja pyörryttää jatkuvasti.
[color=pink][b](.) [/b][/color]Itselläni on huomenna jo toinen ultra. Kohdunulkoisen uusimisvaaran lisäksi on vielä kohonnut km-riski, joten siksi varmistus vielä nyt vähän " turvallisemmilla" viikoilla. Hurjaa, että tässä vaiheessa kaikki elimet ovat jo muodostuneet ja napanuora toimii. Vauvanalku näyttääkin jo vauvamaiselta. JOS tässäkin ultrassa on kaikki hyvin, uskaltaudun jo varaamaan neuvolan ja alkaa olemaan [b]RASKAANA[/b]. Jännittää. Jotenkin noita josseja tuntuu olevan niin monta matkassa...
JOS ultrassa on kaikki ok, aion myös ottaa puheeksi sairasloman. Voimat alkavat olla loppu, tätä pyörrytystä ja pahoinvointia on kuitenkin takana jo 5 viikkoa. Pieni lepotauko olisi tervetullut.
Mukavaa päivää kaikille!
- Pomelo ja pieni E.S., rv 8+4
Ja heti tsemppiä Helgalle ultraan, tule sit kertomaan millasta oli ja onko kaikki ok. Muutama on käynykin jo neuvolassa, ihanaa... koko odotus jotenkin konkretisoituu kun sitä aletaan virallisesti seuraamaan. toki ultra tekee siitä vielä todellisempaa. En oo ite vielä soitellu neuvola-aikaa, pitää kyllä kohta soittaa, toivottavasti tuttu täti ei ole kesälomilla parin viikon päästä.
Ispahan kirjotteli siitä kuinka punnitus siellä neuvolassa ei ole kovin mukavaa... juu en minäkään siitä tykkää. nyt ärsyttää hirveesti kun oon päästäny itteni lihoomaan viime aikoina, ja nyt painoindeksi on vähän yli sen 25, joten ilmeisesti on sokerirasituskoe jossain vaiheessa edessä. esikoisesta oli lähtöpaino 10kg vähemmän kuin nyt... huoh. onko muita ketkä luulee/tietää joutuvansa tuohon testiin? Noh, olen nyt kyllä ajatellut että pidän silmällä painonnousua tarkemmin kuin esikoisen kohdalla, sillon paino lähti nousuun ihan heti, pakko myöntää että herkuttelin hirveesti...
Nyt täytyy alkaa hommiin, hauskaa keskiviikkoo kaikille!
loviisa rv 5+1
Elikkäs kotona taas.
Ja sitten ultra kuulumisiin... Siellä olla köllötteli, pieni sintti. Laskettuaika muutuikin sitten myöhemmäksi eli uusi aika näillä näkymin onkin 19.2. Pituutta oli 5mm ja ihan oikeaan paikkaan olikin " käpertynyt" pesää tekemään. Lääkärin mukaan viikkoja nyt menossa 6+2 ja keskenmenoriski vain 3%. Keltarauhanen majailee oikealla puolella ja parin viikon kuluttua saan kuulemma varautua siihen, että mahaan voi sattua paljonkin kun se keltis sieltä kuihtuu pois.
Eikun uutisia kertomaan sukulaisille!
Se ihana lääkäri setä kertoi myös syynkin miksi kesti niin kauan tulla raskaaksi. Minulla on kuulemma rakkulaiset munasarjat, ja riski sairastua endoon. ( nämä siis vähemmän mukavia uutisia...) Jos hänen vastaanotolleen olisin tullut lapsettomuus tutkimuksiin, hän olisi ensimmäiseksi määrännyt minulle sokerilakon! Rakkulaiset munikset ja sokeri ovat kuulemma huono yhdistelmä. Ja siitä johtuvasta lapsettomuudesta hoitona käytetään yleisesti mietoa aikuisiän diabetekseen hoitoon tarkoitettua lääkettä. Mutta tuo endon mahdollisuus onkin sitten vähemmän kiva juttu. (Multahan on tutkittu säännölisen epäsäännöllisesti tuota mahaa, että missä vika kun se vain joskus on niin hemmetin kipeä!)
Mutta muuten tämä päivä muuttui ihanaakin ihanammaksi, mitäs siitä jos nenä vuotaa räkää koko ajan ja yskittää, mutta kun meille tulee aikuisten oikeasti V.A.U.V.A =)
Helga ja erittäin todellinen The Toukka
Mä oon oottanu kutsua ultraan tarkistuttamaan sitä kystan tilannetta ja eilen selvis ettei koko lähete oo menny sinne perille. Eikä siinä mitään, vaikka oiskin ei heillä oo gynee paikalla ennenkun elokuun lopussa.
Kiva kiva.. Ei haittaa vaikka tää jäiskin väliin, mutta tällä menollahan nt-ultrakin jäis väliin, koska elokuun lopussa se on jo myöhästä.
Nyt oottelen saisko tk tyksin huolimaan mut sinne, ikävä vaan, että sinne tuskin tulee aika kovinkaan nopeesti.
Ilmottasivat vaan, että pääsenko sinne lainkaan niin voisin sitten mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle.
Ispahan. Oo onnellinen, jos tunnet itsesi valaaksi vasta loppuraskaudessa, mä kun tunnen itseni siksi jo nyt.. Ja siks oisin itsekkin halunnu lykätä neuvolakäyntiä viimiseen asti. Mut ei onnistunu, 10.7. on aika. Mä lihoin kuopuksesta 25 kiloo, 10 ekaa tuli alussa jolloin en pystyny ees syömään mitään. Kaikki lähti pois melko nopeesti synnytyksen jälkeen, mutta nyt syksystä lähtien on tullu reilu 10 kiloo lisää vaikka imetin maaliskuuhun asti eikä ruokahalua ole ollu lainkaan koko talvena. Kiitos mun kilpparihäiriöiden.
Eli " mukava" juttu, kun on valmiiks järkäle, jos nyt tulee taas 25 kiloo niin enhän mä mahdu ovista sisään tai ulos.. :' (
Sori valitus..
Maaret(ti)lle onnea hienoista ultrakuulumisista!
piipaa rv 6+0
Mukavaa keskiviikkoa kaikille =)
Maaret(ti) onnittelut hyvistä uutisista, varmasti helppotti =)
Ja onnea myös teille muille, jotka ovat saaneet varmistuksen.
Itse odottelen vielä sinne viikolle 12. Äkkiä se aika kuitenkin menee.
Fyysisesti on ihmeen hyvä olo ja tekis melkein mieli juhlia. Olisko sitä tosiaan päästy vain muutaman viikon huonolla ololla. Tosin muistaakseni viime raskaudessa huono olo alkoi vasta kymppi viikon jälkeen ja jatkuikin sitten melkein loppuun asti. Ehkä nyt on sitten toisin. Toivottavasti =)
Viikon päästä olis neuvola. Ärsyttää jo valmiiks mennä vastailemaan siihen kysely tulvaan =/ Luulisi että neuvoloissakin on jo totuttu siihen ettei kaikki raskaudet ole suunniteltuja ja lapsi on tulossa monen avioliitto vuoden jälkeen... mutta pahoin pelkään mitä eteen tulee.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille.
MyQ rv 8
Mä alan kans vahvasti miettiä ultrassa käyntiä yksityisellä. Mullahan olis vasta kuukauden päästä se neuvolan puolesta. Mut toi vuoto (vähäistähän se on) joka tuli sen hiivan mukana ei vaan lopu ja se vaivaa niin paljon. Sit nippailee niin ilkeesti, voihan ne olla niitä kasvujuttujakin. Mut vähän on pelko persuuksissa. Kahdesta edellisestä ei ollu tippaakaan vuotoa missään vaiheessa.
Jotenkin välittyy tänne saakka helpotus ja ilo, mikä ultrassa kävijöillä on kun saavat tiedon et asukilla on kaikki hyvin.
Nyt vähän pyykin pesua ja muita kotitöitä...
-nelliina- ja helmi 8+5
Höh, en eilen älynny laittaa, ja nyt älysin että tekin ootte laittanu =)
hemmpari 136, paineet 134/90. Normaalipaino ennen raskautta 65-67 (sanoin tätille että 65..) kävinpä sitten vaa' assa: 69!!!!!!!!!!!!! Että tervetuloa sokerirasitustestiin. Paska. Ja voin kertoo, että siitä ei tuu mitään jos mä joudun itte itteeni pistää. Vaikka työkseni sitä oonkin tehnyt, niin mahasta ottaa kun insuliinia pistää jollekin toiselle. Että silleen. Ahistaa jo valmiiks. =(
Nii, ja tällä painonnousulla ei oo pelkoo että kovin pitkään onnistuu salaamaan.
Pakko mennä tekee ruokaa, ja kohta ois töihin lähtö.
jethuu mujuineen 8+5
Huomasin että meillä on sama synnytyssairaala ja vieläpä lasketut ajat peräkkäisinä päivinä. Nähdään sit siellä osastolla =)
Raskaus & imetys tekee hyvää sekä endolle että PCO:lle, joten seuraava saattaakin sitten tärpätä yllättävän helpolla ;)
Täällä myös yksi [b]sokerirasitukseen [/b]joutuva, hep! Viime raskaudessa oli raskausdiabetes, mutta onneksi pelkkä paastoarvo oli vain lievästi koholla ja selvisin ilman piikkisulkeisia ruokavaliolla. Vauvallakaan ei ollut ongelmia synnytyksen jälkeen. Nyt siirryin suosiosta ruokavaliolle jo plussatestistä, tosin pidän myös herkkupäiviä välillä. Mutta en joka päivä :D Jo pelkän painon takia saan kytätä syömisiäni, edellisessä raskaudessa keräsin melkein 30 kg :O Ikinä aiemmin ei ole ollut ylipainosta huolta. Liikakiloja on edelleen 15, eivät todellakaan karisseet itsekseen imettäessä. Synnytksen jälkeisenä aamuna olin jo kirinyt istukan painon takaisin - painon vain tasan tarkkaan vauvan painoin vähemmän kuin s-vastaanottoon marssiessani :(
Jatkuva NÄLKÄ! ei yhtään helpota ihrasotaa ;D
Minäkin varasin yksityiseltä ajan ultraan ensi viikon tiistaille. Jännittää, mutta sittenpähän saa tietää onko kaikki kohdallaan. Näin teimme esikoisenkin kanssa.
Joku mainitsi rakkuloiden ja endometrioosin keskinäisestä riippuvuudesta. En ole tiennytkään, että rakkulat munasarjoissa (oliko siis rakkulaiset munasolut vai miten se nyt meneekään?) voisivat enteillä endoa? Itselläni leikattiin suuri endokysta toisesta munasarjasta ja polteltiin laserilla endopesäkkeitä + poisteltiin kiinnikkeitä vuoden 99 lopulla. Kun sitten jätin pillerit vuoden 03 syksyllä, tulin toisesta kierrosta raskaaksi. Nyt odottelen pikkukakkosta, mutta hän sai alkunsa vuoden yrittämisen (ei kylläkään kovin aktiivisen...) jälkeen. Eli endo ei välttämättä kuitenkaan ole loppu lapsensaannille :)
Mukavaa päivää kaikille, ihana kuulla noita positiivisa neuvola-/ultrakuulumisia.
Mun tietääkseni endo ja PCO ei oo mitenkään yhteydessä, vaan ihan erilliset vaivat. Mutta samalla ihmisellä kyllä voi olla molemmat - eivät siis sulje toisiaan poiskaan.
Mä yritin soitella neuvolaan, oikein tarkasti ilmoitettuna soittoaikana ja siellä vastaaja ilmoittaa, että " soittoaika on se ja se, yrittäkää silloin uudelleen" . P...le, kun silloin just soitin! No, eipä tällä kiirettä, voin hyvin mennä vasta lähempänä 12vkoa ekan kerran. Silloin kun jo dobleri pelittää ja sais kuulla sen ihanan jytkeen ;)
Mulla vähän sama kuin muutamalla muullakin eli paino kismittää. Oon aina ollut hoikka, mut nyt kun en ole töissä (liikuin töissä paljon) eikä imetys tod. vienyt multa kiloja, on tota ylimääräistä jo ennestään. Ei tosin paljon, mutta tarpeekis :( Siitäkin syystä voisin lykätä sitä neuvolaan menoa... Mä oon kans vähän koittanut katsoa etten vetelisi kauheasti herkkuja ihan päivittäin. Viime raskaudessa söin surutta kaikkea mitä eteen sattui eikä painoa tullut kuin 17kg, mikä musta oli ihan kohtuullisesti. Nyt ei painon tarvitsisi nousta ennen raskauden puolta väliä, sitten olisin sanoissa kuin tytön kanssa...
Oma olo ollut parempi tänään, niinköhän se kuvotus antaisi rauhan, edes päiväksi?! Sateinen keli vähän vie mieltä maahan, koiratkaan ei halunneet pihalle mukaan kun menin nukuttamaan tyttöä ;) Huomenna toivottavasti paistaa taas!
Onnea kaikille ultrassa pikkuisensa nähneille!! Mä koitan jaksaa odotella sinne rv12-13, saa nähdä maltanko. Tytöstä ramppasin sairaalassa alkuraskauden ultrissa km-uhan (kovien kipujen ja vuodon) vuoksi ja silloin päätin, että seuraavan kanssa, jos oireita ei ole, en ultraile turhia. Ja aikas positiivinen olo tästä nyt on, joten hyvä näin ;)
Joku kyseli tunnekuohuista; mä aloin viime raskaudessa hysteerisesti itkemään, kun tavaratalossa olikin kolikkovessa eikä mulla sopivia kolikoita. Mies-parka oli ihmeissään, kun juoksin mahani kanssa liukuportaita vollottaen... he heh. Kaikki muukin itketti, uutiset (niin hyvät kuin huonotkin), samoin kaikki missä oli eläimiä tai lapsia. Siltatyömiehille mun työmatkalla meinasin viedä pussillisen munkkeja silmät kosteina " kun ne tekee meille sillan" ... mies sai estettyä ;) että näitä odotellessa...
Hilpeätä keskiviikkoa teille, siskot!! Voikaahan paksusti, sillai sopivasti!
e75 ja " otto-ville" rv7+jotain
Helga76, eikös vaan olekin pieni ja sievä se sintti siellä? Onnea! =)
Sokerirasitustestiin joudun minäkin, vaikkei olis tota ylipainookaan ni joutusin silti, ku edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes. Paastoarvo oli koholla, ei muuta, mutt sehän riittää. Eipä tuo mua haittaa, ihan mielenkiintosta se on itteesä tökkiä (joo, tiedän olevani outo :)) ja sokereita tutkia, eipä sitä muuten tulis tehtyä. Ja jos viä käy niin hyvä tuuri ku viimex ett riittää pelkkä ruokavaliohoito ni mikäs se on ollessa. Ja pääseehän siinä ylimääräsiin ultriin ku tehää se synnytystapa-arvio. Pelkona tietysti jättivauva mutt meillä tää " sokerivauva" paino huimat 3390gr. Eli en ole kovin huolissani. Aika näyttää.. :) Itseasiassa kaikkein inhottavinta tossa hommassa oli se ett sairaalassa pikkumiestä tökkivät ja verensokereita tutkivat. Se sattu kaikista eniten..
Siinäpä näitä juttuloita tälle päivälle, päivänjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja!
Maaret(ti) & örppänä (rv8 ja rapiat)
Minulla on pahaolo helpannut ja olinkin jo viikko sitten ekassa neuvolassa. Kauheella kiireellä kävin ja ilmotin, etten ehdi kauaa jutella. Hemoglobini oli liian alhainen, mutta rautaa en voi vielä aloittaa, kun on niin alkuvaiheessa tämä raskaus. Painoa oli jäänyt edellisestä 2,5kg, eli painoin 54kg.. Kaikki kävi rutiinilla, kun edellisestä tuoreessa muistissa.
Join sitten punajuurimehua rauta-arvojen parantamiseksi. Flunssassa olen itsekin ollut ja joku kyseli, et mitä lääkettä voisi ottaa, niin Panadol on melkein ainoa. Itse olen sinnitellyt teen, kuuman höyryn ja unen voimalla.
Mieli tekis ultraan varmistamaan tää juttu, mut kai siellä kaikki kunnossa on.
T.Äitliini rv8+6
Ai niin.. nla:ssa la siirtyi tammikuun puolelle, mut meni toi edellinenkin 10 vrk yliaikaiseksi kunnes käynnistettiin, et taidan pysytellä tällä puolella kuitenkin.
Naistenklinikalla on ilmeisesti käytännöt muuttuneet. En ole vieläkään saanut kutsua hoitosuunnitteluun ja verikokeisiin. Minulla on veritukostaipumus ja aiemmissa raskauksissa olen käynyt siellä eka labrassa ja ultrassa jo viikolla 6-7. Nyt alkaa 7 tulla täyteen ja mitään ei ole kuulunut.
Tai siis olen kyllä tarkistanut että lähete on mennyt perille, ja sain lääkäriltä hepariini-reseptin suoraan apteekkiin. Ilmeisesti alkuraskaudessa ei sitten enää ultratakaan, ehkä niillä on siellä joku kulukuuri....
Tuosta itsensä piikittelystä oli puhetta raskausdiabeteksen yhteydessä aiemmin ketjussa. Itsellä ei diabeteksesta ole kokemusta, mutta joudun itseäni piikittämään koko raskauden ajan joka päivä tuolla hepariinilla. Ja ei se kyllä kovin kivaa ole. Sattuu pistäessä ja kirvelee kun aine leviä vatsanahkan alla.
Onko muita jotka on seurannassa/hoidossa veritulppien ehkäisyn vuoksi?
Neuvolassa on kanssa käyty.
Painoa on ihan liikaa jo valmiiks, hemoglopiini 144 ja verenpaineet hyvät.
Mun pääkoppaan ei vaan rauhallisempaa mieltä tullut, vaikka neuvolassa kävinkin, kun siellä ei muuta kun puhuttiin.. Olin valmistautunut siihen, että terkkari edes painelee mahaa (ja toteaa että kohtu on kasvanut).
Ultra-aika on VASTA reilun kuukauden päästä =(
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä että soitan yksityiselle ja kyselen ultran hintaa ja jos se ei ole liian kallis, niin menen, että saan mielenrauhan!
Meillä ei pystytä pitään asiaa enään salaisuutena, kun neuvola käynnillä tuli vastaan tuttuja niin paljon (ja ne arvas), että oli pakko kertoo omille lapsille, ennen kun niille kertoo joku ulkopuolinen.. ja nehän ei osaa pitää suutaan supussa vaan kertoo kaikille ketä näkee!! joten peli menetetty siltä osin..
Multa on pahoinvointi kaikonnut kanssa melkein kokonaan -ja tietysti kuvittelen sen olevan huono juttu-
johan tuli taas melkonen valitusvirsi tästäkin tekstistä..sori
-mammutti ja " vili-vilperi" (lapset keksi uuden nimen!) rv 6+5
Onnea Helga76 ja Mammutti...ja kaikki muut jotka olette ultrassa käyneet ja nähneet sen pienen ihmeen :)
Pahoittelut vielä Redrubinille, tuska on sietämätön, vaikkakin tulee helpottamaan ajan kanssa.
Vähän surua oli tuossa sunnuntaina, kun jouduin viemään koirani eläinlääkäriin ja saattamaan ikuiseen uneen :( luopuminen on aina raskasta, oli sitten kyse ihmisistä tai lemmikeistä.
Mulla on olo ollut mitä mahtavin ja olen ollut tosi energinen. Mulla on muuten kanssa ollut himoja verigreippiin!! voisin syödä niitä loputtomiin. Vielä hölmö kysymys tähän, onko mahdollista saada ravinnon kautta foolihappoa vai jos ei sitä juuri mistään saa, niin tämän vuoksi juuri turvaudutaan pillereihin?
aurinkoa odotellessa...
Mykerinos rv 8+1
Täällä yksi ylipirteä huutelee kerrankin näin aikaisin! Tosin koko yö meni vähä niin ja näin, kiitos tän flunssan. Nyt ketuttaa, että se ultra on näin aikaisin aamulla.. Olisin tahtonut vain jäädä sänkyyn parantelemaan olotilaani. Mutta toisaalta olisin kuitenkin sinne ultraan menossa, vaikka pää kainalossa taudista viis. On niin kova hinku nähdä oma Toukka!
Mieskin eilen kysyi, että miksi varasinkaan sen ultra ajan.. Sanoin, että haluan varmistaa että meidän lapsosella on kaikki ok. Ilmeisesti häntäkin on kiinnostanut huomattavasti miten mun massu voi, ei vain ole sitä ääneen kommentoinut, miehet.
Ja hyvät vinkit tämän flunssan taltuttamiseksi otetaan vastaan... Saako mitään flunssalääkkeitä syödä? Tarttee varmaan mennä kyselemään apteekin tädeiltä joitain vinkkejä.
Jep oma napa ok muuten, tissit vihloo välillä todella omituisesti. Pahaa oloa ei, närästystä ei. Nälkää kyllä, sokerin himoa kyllä.
Rv 7+6, jokohan nyt pysyy laskut oikein sitten....