0o0o0o0o Keskiviikon Helminauha 0o0o0o0o0o0o
Kommentit (38)
Täällä oireet oikeastaan kadonneet (paitsi päänsärky)..
Ruoka ei oikein maistu edelleenkään.
Ens kuun puolessa välissä eka neuvola.
Sintin nähneille onnittelut! Ihanaa :) :)
Pahoinvoiville hyvinvoivia hetkiä lähetellen ;)
kiireinen Repohukka 5+4
Lueskelin ihan innoissani tätä ketjua. Oma raskaus on niiiiiin alussa vasta ja olo epätodellinen. Kenellekään en oikein uskaltaisi raskaudesta vielä kertoa ja odotusasioita pyörittelenkin vain omassa päässäni (ja miehen ;-) - ihan koko ajan. Siksi on niin ihanaa lueskella muiden suunnilleen samoilla viikoilla olevien ajatuksia!
Meille olisi siis tulossa ensimmäinen lapsi. Tuntuu aivan käsittämättömältä. Olen alkanut epäillä jopa positiivista testitulostani joksikin harhmuistoksi, vaikka vatsaakin hieman juilii ja on vähän etova olo ajoittain. Mutta miten sitä voisi uskoa todeksi, kun ulospäin ei mitään näy? Ensimmäinen neuvola-aikani on vasta kolmen viikon kuluttua. Ehkä koko raskaus muuttuu todellisemmaksi, kun olen käynyt neuvolassa. Sitä odotellessa...
medve rv 5+6 (omien laskujen mukaan)
Foolihappoa saa ravinnosta, luettelen alle aineksia, joista sitä saa eniten ja vertailun vuoksi sellasia aineksi, joissa sitä ei oikein ole. Määrä on aina 100 grammassa.
Viljatuotteet:
vehnäleseet 260 mikrogrammaa
ruisleipä 51
hapankorppu 35
keitetty riisi ja makaroni 3
Kasvikset, marjat, hedelmät:
pinaatti 194, parsakaali 130, maapähkinä 110, paprika 98, herne 62, mansikka 63, lehtisalaatti 57, lehtikaali 60, porkkana 37, keitetty peruna 10, banaani 14, tomaatti 31, sipuli 17, omena 7, puolukka 2
Liha, kala, muna:
naudanmaksa 330 (maksaahan ei suositella...)
kananmuna 50
kirjolohi 26
jauheliha, nauta-sika 2
Maitovalmisteet:
feta-juusto 62
sinihomejuusto 46
edam 40, 35
kevytmaito 4
voi ja rasiamarg. 2-3
Suositushan oli raskaana oleville 400 mikrogrammaa foolihappoa vuorokaudessa. Senhän saa siis esim. popsimalla 300 grammaa parsakaalta tai 650 grammaa feta-juustoa tai... :) Siitä siis vaan räknäämään jos ei halua pillereitten kautta foolia elimistöönsä hankkia!
Sinä, joka pidät Helminauha-listaa yllä, muuttaisitko nimeni sinne Puuni2:ksi, olen siellä nyt Puuni1. Unohtui salasanat ym. ja piti rekisteröityä uudelleen.
Ihana lukea teidän juttuja, itse taustailen tiiviisti. Kun on itsellä oireita (ei ole oireita, tulee ruskeaa vuotoa jne.) ja panikoi niitä, näkee teidän kirjoituksista että samojen " ongelmien" parissa muutkin on ja ymmärtää, että ei ne mitään ongelmia olekaan! Helpottavaa!
Ryhmähalaus helminauhalaisille!
Puuni1 & käpy rv 7+4
Maksaa ei suositella? Eikä lakritsia? Eikä graavikalaa? Ja oliko joku juustokin, mitä ei suositella? Mitä muuta ei suositella?
Rautaa taas tulisi syödä, ja sitä saisi esim. maksasta, mutta sitä ei suositella.. Mistäs sitä rautaa sitten muualta sais? Pinaatista? Onko suositeltavaa?
Näitä nyt aloin miettiä, ja täällä ehkä on joku tietäväisempi..? =)
Minni rv 6+1
Mä oon käyttänyt jo vuosia flunssan hoitoon inkivääri" teetä" eli raastan kuorittua tuoretta inkivääriä kattilaan, jossa vettä ja keitän. Sit siivilän läpi kuppiin ja ääntä kohti. Musta se on ihan hyvää, sokeria voi tietty lisätä ja mä anna kattilan hautua hellalla koko päivän ja lämmittelen sitä aina uusiksi. Inkivääri on intialaisen lääketieteen mukaan antivirus-kasvi ja mulla ainakin on orastavan flunssan nujertanut, samoin tietty vanha kunnon valkosipuli (voi tosin närästää). Saattaa olla, että vahva usko asiaan myös auttaa ;)
Vältettäviä ruokia en ulkoa kaikkia muista, mutta siis ainakin mainitsemasi graavi lohi (sen bakteerivaaran vuoksi, en muista nimeä), maksa (likaa A-vitamiinia tulisi välttää), salmiakki saattaa nostaa verenpainetta, ja tuorejuustot pitäis olla pastoroituja. Sit tietty kannattaa pestä kaikki kasvikset ja vihannekset hyvin jne.
Itse suhtauduin viime raskaudessa näihin bakteerijuttuihin ja vältettäviin ruokiin vähän naureskellen, mut nyt aion vähän katsoa ainakin alkuraskaudessa. Miehen siskolla todettiin (korkeitten maksa-arvojen jälkeen) joku virustulehdus rv11 ja usean lapsivesipunktion ja ultran jälkeen vasta rv22 sai huokaista helpotuksesta, ettei se ollut mennyt istukan läpi sikiöön. Tosin oon myös sitä mieltä, ettei kaikkea voi varoa eikä liikaa stressata. Noi pienet masuasukit ovat aikas sitkeetä sakkia ;)
e75 ja " otto-ville" tasan 7
Ultrassa käyty eilen ja siellä se ihanainen pieni 11,8 mm pituinen köllötteli. Mies ei oikein ymmärtä tuommoista hätäilyä, että kävin ultrassa yksityisellä. Ihmetteli että enkö muuten usko että raskaana sitä ollaan. No miehet on semmottii... Ihanaa se pieni oli vilaukselta nähdä. Tuli itselle pään sisään varmistus, että elämä siellä on. Lääkäri totesi että oikein on viikkojen mukainen ja ajaksi sanoi 7+4 eli tänään jo 7+5.
Noista ruoka asioista kyselin kun tuntui että neuvolan täti antoi puhelimessa niin pitkän listan kiellettyjä ruokia, että teki mieli kysyä mitä oikein saa syödä.
No ensinnäkin se maksa. Sian maksassa on paljon sitä A-vitamiinia sitä pitää välttää... ei siis naudan maksassa mutta tää ohje on kulemma nyt mennyt semmoiseksi, että kaikkea maksaa pitää välttää.
Lisäksi löysin sivut joissa varoitettiin tyhjiöpakatusta graavikalasta ja kylmäsavukalasta.. niissä kun on se listeria vaara. Mutta ohjeena tuntuu olevan kaiken graavikalan ja savustetunkalan välttäminen. Onkohan tämä ihan asia tietoon pohjautuva ohje. Tietääkö kukaan siis oikeasti? Ja mikä on syy? Listeriako?
Niitä pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja meillä ei Suomessa ole myynnissä tietääkseni kuin muutama ranskalainen juusto.
Mihin tätä homejuusto kielto perustuu? Tiedättekö kertoa? Sillä ainakaan kotimaisten juustojen suhteen sen ei pitäisi listeriasta johtua.
No jauhelihasta lääkäri totesi että sen kanssa pitää olla sillälailla tarkka että on kunnolla kypsää. Niin siinähän liha murskataan niin, että se pinta kerros missä listeriaa on kontaminoi koko jauhelihan. Hyvä ohje tuo kunnollinen kypsennyt kyllä ihan kenelle tahansa.
Mutta esim paistettu pihvi on ihan ok.. siinähän juuri pintakerros kuumennetaan kunnolla niin, että listeria tuhoutuu.
Poroakin neuvolan täti kielsi syömästä. No se ei kuulemma pidä paikkansa... pohjautuu vanhaa paikkansa pitämättömään Tsernobylin jälkeiseen tietoon. No toisaalta ei poro nyt joka päiväiseen ruokavaliooni kuulukkaan.
Mutta jokainen tekee näissä ruoka asioisakin kuten haluaa.. ja toki varovaisuus on hyvästä. Itsellänikin kyllä sitten nämä osittain virheellisenä pitämäni ohjeet kuitenkin kummitelevat mielessä... ja vaikuttavat ja rajoitan omia ruoka valintojani. Elintarvikealan ammattilaisena olen vaan hiukan huolestunut näistä suosituksista. Sitten kun kalasta, lihasta ja juustoista pelotellaan niin mitä ihmiset syö? Pahimmassa tapauksessa paljon pizzaa ja makkaraa. Ja niistä saa kyllä liikaa enegiaa ja suolaa. Sitten paino nousee ja tiedätte mitä siitä seuraa.
Oikein toivoisin, että joku paneeli elintarvikeasiantuntijoita, ravitsemusasiantuntijoita, neuvolahenkilökuntaa ja lääkäreitä kävisivät ajatuksella ja asiantuntemuksella nämä ohjeet läpi. Turhat kielot poistettaisiin.. ja annettaisiin tarkistettu asia tietoon pohjautuva lista varottavista elintarvikkeista ja oikeanlaista suosituslistaa hyvästä ruokavaliosta odottajalle. Semmoista kaipaisin ainakin itse. Ettei vaarana kummitelisi myöhemmin se raskausajan diabetes.
Sitä odottaessa...
No toisaalta sen verran etova olo on koko ajan, että tällä hetkellä saa olla tyytyväinen, että jokin ruoka maistuu (muu kuin hedelmät). Miksi tuntuu silti että vatsa ja jalat ovat turvonneet? Onko muilla samanlaisia tuntemuksia jo nyt? Toivon että yököttävä olo helpottaisi sillä silloin töiden jälkeen voisi jaksaa ja haluta mennä sauvakävelylle tai lenkkillekin joskus.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille toivottaa, Titi-tyy mietteissään!
Näihin ruokajuttuihin!
Tässä on aika hyvä lista vältettävistä ruoka-aineista, kannattaa vilkaista.
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Titi-tyy! Noissa tuorejuustoissa, homejuustoissa, juustoraasteissa on pointti siinä, että ne pilaantuvat avattuna helposti paljon käsiteltyinä tuotteina. Eli niitä voi syödä, mutta ei kauaa jääkaapissa olleita avattuja pakkauksia. Samoin kuin graavatut ja savustetut kalat on syytä syödä mahdollisimman tuoreina. Vakuumipakattuja ei suositella lainkaan. Ja nimenomaan listerian takia. Sitä kuulemma löytyy miltei jokaisen jääkaapista vaikka kuinka pitäisi puhtaana.
Mä syön kyllä itse graavaamiani kaloja jne ihan hyvällä omalla tunnolla. Samoin tuorejuustoa, mutta en syö kauempaa kuin kaksi päivää samaa pakettia vaan limppaan sitten roskiin, jos jää.
Näin voin olla tuoreudesta varma. Seisovia pöytiä välttäisin kyllä ainakin näin kesäaikaan ja nimenomaan alkuraskauden aikana.
Oli kattava lista tuossa linkissäsi. Ollaan taas entistä viisaampia. ;)
olipas siinä lukuja, eiköhän tuolta listalta saa syödä tarpeeseen :)
piti vielä omasta navasta sen verran, että mulla on nyt eilen ja tänään ollut vatsa sellainen kova ja pinkeä. Se on tavallaan kosketusarka, jos painaa vatsaa...mitään särkyjä ei kuitenkaan ole?? Mahtaako tämä olla esim. kohdun kasvusta johtuvaa tai siitä kun istukka taitaa tässä 8 viikon korvilla alkaa toimimaan? onko muilla ollut vastaavaa?
oikein mukavaa viikon jatkoa kaikille
Mykerinos
Heräsin just vähän venyneiltä päikkäreiltä :D
Väsyttää niin kamalasti vieläkin, silmät meinaa lumpsahtaa kiinni kun tässä olkkarin sohvalla näpytän kannettavaa..
Massua on aina välillä jomottanu ja nyt unien jälkeen tuo selkäsärky pahentunu sitten aamun..:/
Aamulla oli muutenkin niin kamala olo, ihan kun olis ollu kova kuume ku oikein tärisin..
Soitin tänää myös sinne neuvolaan, laitto mut verikokeisiin ens vkl ku mulla ei tullu viime menkkojakaan (hormonit jyllänny oikeen toden teolla!) että saadaan vähän selkeyttä tähän..mutta onneks oon tehny apteekin testillä sen plussan ni ei silleen tartte ihan kamalasti miettiä..
Sussu rv6+0 (omien laskujen mukaan)
Mukavaa kun täällä on näin vilkasta keskustelua! tämä on sitä mahtavaa vertaistukea oikein todella, ei muuten törmää ihmisiin ketkä ovat niiiin samassa tilanteessa!
Ja kiitos piipaa hyvästä ruoka-aine listasta! olipa hyvä muistuttaa itelle mieleen että mikä olikaan kiellettyä ja mikä ei. ei sitä esikon ajalta enää niin muistanukaan...
Tosi lohdullista tietää, etten ole ainut joka tuskailee kilojen kanssa! Kertokaa joku tarkemmin siitä ruokavaliosta, jota suositellaan jos sokerirasitustestissä on jotain häikkää? Makeat kaikki pois vai? (huh, kuulostaa kamalalta...) en minä nyt varsinaisesti pelkää että jotain häikkää itellä olisi, mutta nyt kiinnostaa tämä ruokapuoli ihan erilailla, kun lähtöpaino tosiaan on 10 kg enemmän kun viimeksi... =( RvaPomelon teksti on hyvinkin tuttua - ei minultakaan imetys mitään kiloja vienyt. kyllä niiden pudottamiseksi sai tehdä ihan tosissaan töitä.
Ja sussu89 kirjotti selkäsärystä, se on vaivana täälläkin. vähän hirvittää mitä tästä vielä tulee... tämä nyt on yksi syy tarkkailla tuota painonnousua ja muutenkin liikkua tarpeeksi. työni on koneella tai kirjan ääressä istumista, ja siitähän ei tuo selkä oikeen tykkää.
Medve, ihan sama juttu täällä, kyllä on välillä tosi epätodellinen olo, ei tajua raskautta vielä itsekään. Jatkuva huimaus muistuttaa siitä kyllä tehokkaasti, mutta ei se vielä luihin ja ytimiin ole mennyt. mutta ehtiihän se vielä! =)
Äh, jospa sitä menis välillä syömään jotain, heti iskee nälkä kun ruuasta kirjottelee ! =)
loviisa rv 5+1
Täällä kans yksi, joka joutunee sokerirasitukseen. Ylipainoa on ja esikoista odotellessa jouduin r.kokeeseen ja mittailin itekseni sokeriarvoja, jotka onneksi pysyivät koko raskauden ajan rajan alla :-)
Painoa mulle ei onneksi tullut edellisen raskauden aikana kuin 1kg, siis laihduin itse siinä ja imetyksen aikana sitten lisää. Harmi vaan kilot tulivat melkein kaikki takaisin imetyksen loputtua. Nyt toivon, että tämän raskauden aikana käy samaten, ettei painoa juurikaan tulisi.
Huonoa oloa on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän, enemmän kuitenkin kuin ekalla kerralla.
Täällä on tosi kivaa lukea muiden samassa vaiheessa olevien kirjoituksia!
M 8+3
Iltaa!
Parin päivän ketjut lukematta. Olimme perheen kanssa risteilyllä. Täällä on ehtinyt jo keskiviikkona tapahtua niin paljon. Mukava et täällä on joku muukin samasta sairaanhoitopiiristä(Nea81?). Sokerirasitukseen on aika 10.7. Edellisessä raskaudessa oli ongelmia myös tällä saralla. Nyt olen jo yrittänyt heti alusta syödä niiden diabetesohjeiden mukaan. Mulla kanssa on massaa jo entuudestaan ja edelliseen raskauteen nähden +5. Toivottavasti tämä ruokavalio auttaisi eikä tarttis piikkiä sitä ei ollut kyllä aiemminkaan. Nyt jatkan vanhempien ketjujen lukua.
T: Mikonäippä
[b]Raskausdiabeetikon ruokavalio[/b]sta löytyy aika kattava ohje myös Espoon neuvolan sivuilta:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Eli herkkujakin ruokavalioon mahtuu, jopa karkkipäiviä (kohtuudella) sain viimeksi pitää ihan neuvolantädin siunauksella :) Helppoja juttuja ruokavaliossa on esim. vaalean pastan, riisin ja leipien korvaaminen tummilla kokojyvä-vastaavilla, rasvat kasvisrasvaa (esim. oliiviöljystä ruoanlaitossa en enää luopuisi), maitotuotteet rasvattomiksi, paljon hedelmiä, marjoja ja kasviksia... Ja herkkuhetkien pullana rasvaisten viinerien sijaan tavallista pullaa. Ei paha nakki :)
Vähän hassua, että tuollakin sivulla mainittiin ainoastaan vauvalle haittavaikutuksena suuri koko. Itselleni tuli synnytyksen jälkeen aika järkytyksenä, miten vakavasta asiasta oikeasti oli kysymys. Jos äidin elimistö ei pysty käsittelemään sokeria, se joutuu istukan läpi vauvan keskeneräisen elimistön käsiteltäväksi ja voi vaurioittaa mm. haimaa. Äidilläkin vaikutukset voivat olla pitkäaikaiset, ylipainon lisäksi sairastettu raskausdiabetes nostaa riskiä sairastua myöhemmin aikuistyypin diabetekseen.
Sorge, en halua paasata tai pelotella :) Aika harva mitään raskaudiabetestä saa. Terve järki ja kohtuuterve ruokavalio on jo tosi hyvä yhdistelmä :)
[b][color=pink](.) [/color][/b]Aamulla ultra. Jännittää. Esikoiselle kerroin, että lääkäri kurkkaa, onko äidin masussa vauva. Poika silitti ensi töikseen mun masua [color=red]♥ [/color]Ja sitten perään vähän huolestuneen näköisenä omaansa :D Helpottui selvästi, kun sanoin ettei hänen masussa ole vauvaa - äideillä vain.
[b]Titi-tyy[/b]lle onnea iloisista ultrakuulumisista!
Hei!
Ykkönen syntyi kiireellisellä sektiolla-> pystyviilto ei ole kipuillut. Sektiosta aikaa pari vuotta. Kipuileeko omasi ja kuinka pitkä aika sektiostasi on?
T: Mikonäippä
En varsinaista ruokavaliota noudattanu, jatkoin vaa samaan malliin syöntiä ku ennenki. Rasvattomat tuotteet on ollu käytössä vuosikausia ja rasvaa käytän muutenki vaa ruuanlaitossa. =)
Ja takas CSI:n pariin.
Olen lomalla ollessani käynyt kyllä lueskelemassa ihania ultra- ym. kuulumisianne, mutta omaa kirjoittelua olen nyt rajoittanut. Mekin käytiin eilen neuvolassa, ja huomenna sitten ultraan, eli jänskiä aikoja täälläkin! Mutta siis foolihaposta piti kommentoimani...
Eli olen ihmeissäni miten eri, sivistyneiden, maiden välillä voi olla kummallisia eroja suosituksissa sun muissa - yksi esimerkki tuo foolihappo! Luulis, että Suomessa ja Enkuissa oltais saman tiedon varassa ym., mutta tuo foolihappoon suhtautuminen on näköjään ihan erilaista. Täällä valistetaan aloittamaan foolihappopillerit (400mg/vrk) jo kolme kuukautta ennen ku aloitetaan yrittämään vauvaa, ja jatketaan neljännelle raskauskuukaudelle. Ja siis tämä ei ole vain jonkun yhden ihmisen näkemys, vaan tämä on kaikissa vauvalehdissä ja -opuksissa näkyvästi esillä ja oma lääkäritätini painotti asiaa pariinkin kertaan. Sanoisin, että tuo on enemmänkin käsky kuin suositus. Sanovat, että yhteensä 600mg pitäis saada päivässä, 200 ruoasta ja 400 siis pillereistä. No, voi tietysti olla että maiden välinen ruokavaliokin on hiukkasen erilaista (ei taida fish&chipseissä paljoo foolihappoa olla:))... Minä oon nyt popsinu niitä pillereitä raskauden alusta asti, eipä kai niistä haittaakaan ole?!
Tulipas sekavaa sepustusta - yritän nopeesti selviytyä pois koneelta kun tein periaatepäätöksen etten loman aikana ihan kauheasti tässä päätteellä kököttäis...mutta hyvää loppuviikkoa kaikille!
SS rv 6+5
Onnitteluni oli tarkoitettu Maaret(ti) sinulle...kait tää dementia nyt tekee tuloaan :)