Kyllä taas säälittitänään yhdet lesta lapset, jotka olivat vaippasillaan autotiellä leikkimässä.
Vaippasillaan ovat huhtikuusta-lokakuuhun välisenä aikana. Ja vaikkeivat auton alle jäisikään, niin ainakaan kukaan ei ole lohduttamassa jos kaatuvat ja tuskin kukaan kyselee onko nälkäkään, aika laihojakin olivat. On se niin sydäntäsärkevää, kun ajattelee, että ne pienet raukat eivät millään ehdi saamaan syliä ja huolenpitoa niin paljon kuin kuuluisi.
Kommentit (17)
huolehtineet erinomaisesti lapsistaan. Lapsia on ollut perheissä 4-10 ja kaikki ovat olleet rakastettuja ja hyvin hoidettuja. Suuressa perheessä on myös olut tapana, että isommat huolehtivat pienemmistä.
En väitä, että kaikkien lestadiolaisperheiden lasten tilanne on yhtä hyvä kuin näiden, jotka minä tunnen, mutta eipä tilanne ole hyvä kaikissa muissakaan perheissä.
Erilaisten perheiden lasten hyvinvoinnista ei varmaan ole tehty kattavaa tutkumusta, mutta mutu-tietoni perustella uskallan väittää, että lestadiolaisvanhemmat huolehtivat keskimääräistä paremmin perheistään.
Olen peruskoulun luokanopettaja
Älähtäs se sunkin kalikkas jos päivästä toiseen sun asioita ja paskaa täällä väännettäs! Taitaa oma elämä olla aika ankeeta kun aina pitää etsiä se arvostelun kohde muualta!
t. tyttölapsi 12-lapsisesta perheestä.
terv, 13 lapsisen perheen tyttö
on teillä muuten keksimistä näissä puheen aiheissa!
mäkin olen varmaan aika huono äiti,kun mulla on kaks lasta ja tuo vanhimmainen on oppinut itse aukaisemaan oven ja karkaa aina pihalle suoraan pissalta vaikka eli puolialastomana! naapurit varmaan kauhistelee ku on niin kauheen vaarallista!!hui hui=)
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että lapset voi juosta vaippasilleen autotiellä???
Kaikki lestaoppilaani eivät todellakaan vaikuta keskimääräistä paremmin hoidetuilta. Mielikuvani on täysin päinvastainen. Eivät saa tarpeeksi vanhempien huomiota kotona, joten kerjäävät sitä kyseenalaisin keinoin koulussa.
että pieni, pelästynyt lapsi pääsee vanhempansa luo. itse olen saanut niin välinpitämättömän kuvan, että lapset käyvät sääliksi. Ei ole vanhemmillakaan helppoa isojen lapsilaumojen kanssa, mutta lapset siinä eniten kärsivät.
Nimim. jokaisella lapsella olisi oikeus nauttia vanhempien jakamattomasta huomiosta joskus
Itse en yhtään lestadiolaista tunne, mutta miksi niitä pitää täällä aina soimata? Kai ne on ihan tavallisia ihmisiä nekin.
elävät juuri mentaliteetilla että Jumala huolehtii, ei heidän tarvitse, ja isommat lapset huolehtii pienemmistä. Olen ollut sellaisessa paikassa töissä, että lestadiolaisperheitä oli paljon, ja olin siis eräässä terveysalan paikassa terkkarina. Ja kyllä se totuus siellä kuulkaa tuli julki. Mutta huomatkaa, ei siis tietenkään voi yleistää kaikkiin ko. uskonnon edustajien perheisiin, mutta suureen osaan kuitenkin.
Mutta huudanko täällä? EN! Jos ihminen on noin putkinäkönen niin minkäs sille mahtaa ..
Mä ihmettelen, miten ei-lesta perheissä joudutaan niin usein ottamaan lapsi/lapset huostaan. Nimittäin mun lapsen luokalla on lapsi, perheen ainokainen, joka on otettu huostaan. Lapsella on isä ja äiti ja toinenkin " isä" , eli huolehtivia " vanhempia" on peräti kolme. Siitä huolimatta lapsi asuu lastenkodissa, ja pääsee vain harvoin vierailulle omaan kotiinsa.
Kuitenkaan en tunne yhtään lestaperhettä, jossa lapset olisi otettu huostaan. Aika ihmejuttu, että täällä vaahdotaan nimenomaan lestoista, kun juttu menee just toisinpäin. Ei-lestaperheissä huostaanotot on uskokaa tai älkää niin yleisiä!
Toisaalta näen harva päivä, miten ei-lestat kantaa kaljaa koirakaupalla kaupasta kotiin. Nehän ovat ympäripäissään, ja lapset on heitteillä viikonloput ja osan arki-illoistakin.
=D
Ja sitten asiaan.. Eli älkää yleistäkö, kiitos. ) En todellakaan luule kokemani perusteella, että kaikki ei-lestat kohtelisivat lapsiaan kaltoin. Totuus kuitenkin vaan nyt on sellainen, että huostaanotettujen joukossa on lapsia laidasta laitaan. Sitä tai jotain muuta yhtä harmittavaa voi tapahtua niin lestaperheissä kuin muissakin.
Samoin lapset voi juosta pitkin maita ja mantuja pelkissä vaipoissaan, olipa kyseessä lestaperhe tai sitten ei.
heh..
mitä lapsesi tekee sillävälin kun kyttäät aamusta iltaan? onkohan itselläkään hurraamista esim viikonloppu-kuntoisena... (kateus pistää miettimään). mun tutut lestalapset ainakin saavat parasta mahd hoitoa.
ja tapahtuu mitä vaan, ja vanhemmat aiheuttavat, jopa tapetaan lapsia ym... niistä ei jauheta niin koska ei voida yhdistää niitä mihinkään uskonnolliseen yhteisöön tms. jostakin syystä vaan kytätään jotakin ryhmää ja jos sen sisällä olevasta ihmisestä vain jotain pahaa juttua keksisi... se on ollut aina, joten peiliin kaikki katsomaan. Jotain kutinaa taitaa olla kyseiseen liikkeeseen, jospa se liikkeen sisältökin joskus aukenisi niille kyttääjille.
kun joku kirjoittelee tosiasioita
Vierailija: