Miten selvitä tästä valtavasta ahdistuksesta ja seinien kaatumisesta päälle?
Eniten tietenkin ahdistaa itse virus, mutta nyt sen päälle ahdistaa kun kukaan perheestä ei voi mennä oikein minnekään. Ollaan yhtäkkiä kaikki vain sisällä yhtä aikaa. Lapsi ei pääse normaalilla tavalla ulkoilemaan eikä tapaamaan ihmisiä, joten hän on ihan levoton ja ylikierroksilla. Mies menetti työnsä, koska määräaikaisuuden loppu osui juuri viime viikon loppuun ja ei saanutkaan jatkoa, koska firma alkoi menettää töitään koronatilanteen vuoksi. Nyt mies vain makaa ja sanoo, että hänen elämä loppui tähän kun töitä ei ole eikä saa eikä kestä toimettomuutta ja paljastui, että ei ollutkaan liittynyt liittoon. Rahatilanne tietenkin ahdistaa valtavasti, kun menetettiin miehen palkka. Minä joudun tekemään pelkkää etätyötä kotona kaikki päivät. Kaikki ollaan todella stressaantuneita ja minä ja mies ahdistuneita ja kohta varmaan vain tapellaan oman pahan olon vuoksi. Päivittäinen lenkki yksin ei paljoa tilannetta pelasta. Pienessä asunnossa joudutaan olemaan aikalailla samassa tilassa koko ajan kaikki.
Antakaa vinkkejä miten selvitä tästä ahdistuksesta ja seinien kaatumisesta päälle?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa toistaiseksi mennä ulos. Lisäksi olette terveitä. Ryhdistäytymään.
-siis ryhdistäytykää.
Rakastan lapsiani ja kaikki lomat ja vapaat on ihanaa aikaa. Mutta ongelma on nyt se ettei MITÄÄN kivaa voi tehdä! Lomilla käymme tapahtumissa, hengailemme kavereiden kanssa, käymme uimassa vuodenajansta riippuen luonnonvesissä tai kylpylöissä, teemme pieniä ja isompia reissuja. Lapset myös pääsevät kavereilleen leikkimään, jolloin saan hengähdystauon.
Nyt olemme yhdessä ympäri vuorokauden, ohjaan koululaista, joka tarvitsee runsaasti tukea tehtävissä, vahdin päiväkoti-ikäistä lasta ja samalla itse yritän tehdä etätöitä. Ei tästä jumalauta tule yhtään mitään!! Ainoastaan wc-käynti on omaa aikaa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidät määrätty siis karanteeniin? Jos ei, teidän ei ole mikään pakko linnoittautua kotiin. Jos on tilanne kestää vain kaksi viikkoa. Sen ajan seisoo tarvittaessa vaikka päällään, jos on pakko. Poikkeusoloissa vaaditaan määrätietoisuutta. Valittaminen ei auta ketään. Ei edes sinua itseäsi.
Tilanne voi kestää viikkoja, kuukausia vaikkei olisi karanteenissa, pölhö.
Opettele lukemaan. Tuossa puhuttiin KARANTEENIN KESTOSTA. Se on nykytilanteessa kaksi viikkoa, pölhö.
Kenelläkään EI OLE KARANTEENIA.
Mistä te näitä revitte. AP ahdistaa jatkuva läheisyys eikä helpotusta ole näkyvissä.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/feea330f-ad92-4dea-bee9-b2f18ea7…
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lapsiani ja kaikki lomat ja vapaat on ihanaa aikaa. Mutta ongelma on nyt se ettei MITÄÄN kivaa voi tehdä! Lomilla käymme tapahtumissa, hengailemme kavereiden kanssa, käymme uimassa vuodenajansta riippuen luonnonvesissä tai kylpylöissä, teemme pieniä ja isompia reissuja. Lapset myös pääsevät kavereilleen leikkimään, jolloin saan hengähdystauon.
Nyt olemme yhdessä ympäri vuorokauden, ohjaan koululaista, joka tarvitsee runsaasti tukea tehtävissä, vahdin päiväkoti-ikäistä lasta ja samalla itse yritän tehdä etätöitä. Ei tästä jumalauta tule yhtään mitään!! Ainoastaan wc-käynti on omaa aikaa tällä hetkellä.
Mielikuvitusta kehiin niin kotoakin löytyy vaikka mitä tekemistä. Ulina ei auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a neuvot kelpaisi minullekin. Neljä lasta kotona, joista kaksi koululaista ja kaksi pväkoti-ikäistä. Vaimo työssä, minä "etätyössä" kotona. On vähän rankahkoa.
On varmasti, mutta nyt on hyvä tilanne opetella vanhemmuutta. Kun ei enää voi lykätä lapsia opettajien ja tarhantätien vastuulle, on aika itse ottaa se rooli, joka vanhemmalle kuuluu.
Enemmän sitä roolia olen hoitanut laadullisesti ja määrällisesti kuin sinä. Suomessa on oppivelvollisuus joten lapset käy koulua lykkäsi vanhemmat sinne tai ei ja pväkoti normaalioloissa käytännön pakko.
Niinkö meinaat? Olitko lapsen kanssa kotona siihen saakka kun hän meni eskariin? Minä olin. Että se siitä "kilpailusta".
Meinaan ja tiedän. Tässä kisassa hopea on häpeä joten shame on you!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidät määrätty siis karanteeniin? Jos ei, teidän ei ole mikään pakko linnoittautua kotiin. Jos on tilanne kestää vain kaksi viikkoa. Sen ajan seisoo tarvittaessa vaikka päällään, jos on pakko. Poikkeusoloissa vaaditaan määrätietoisuutta. Valittaminen ei auta ketään. Ei edes sinua itseäsi.
Opettele lukemaan. Tuossa puhuttiin KARANTEENIN KESTOSTA. Se on nykytilanteessa kaksi viikkoa, pölhö.
Mistä te näitä revitte. AP ahdistaa jatkuva läheisyys eikä helpotusta ole näkyvissä.
Ap ei alkuun sanonut, onko kyse karanteenista vai ei. Siksi vastasin hänelle huomioiden molemmat vaihtoehdot. Sinä sitten takerruit karanteenin kestoksi mainitsemaani aikaan ja kitisit, että olen väärässä. Ja nyt kun korjasin oletuksesi, et näy vieläkään tajuavan. No, kaikille ei toki ole annettu ihan samaa kapasiteettia. Se on kurjaa.
Voi ei eiks se elämä olekaan aina kivaaa? :(
Ei tällasta kermaperseen ulinaa jaksa ottaa tosissaan. Hyvä vaan, että sinä ja moni muut joutuu nyt epämukavuusalueelle ja oppii että vastoinkäymiset kuuluu elämään. Lapsi voi mennä pihalle, äsken olin ulkoilemassa ja ihan normaalisti ihmiset oli liikkeellä. Ukkoskin voi mennä vaikka tunniksi lenkille. Noin "ongelma" ratkaistu, ei kestä kiittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneilla on. Tässäkin ketjussa voi olla sellaisia, joten sekin vaihtoehto on hyvä huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällasta kermaperseen ulinaa jaksa ottaa tosissaan. Hyvä vaan, että sinä ja moni muut joutuu nyt epämukavuusalueelle ja oppii että vastoinkäymiset kuuluu elämään. Lapsi voi mennä pihalle, äsken olin ulkoilemassa ja ihan normaalisti ihmiset oli liikkeellä. Ukkoskin voi mennä vaikka tunniksi lenkille. Noin "ongelma" ratkaistu, ei kestä kiittää
Ap:lla on puoliso, mutta kaikilla ei ole. Vankilassakin on enemmän toimintamahdollisuuksia, kuin hallituksen ohjeita noudattavilla kansalaisilla. Muuten nyhjötetään sisällä, mutta voi ulkoilla tunnin päivässä. Onneksi edes tänään on hyvä sää.
Nyt tiedätte miltä tuntuu kun on koko peruskoulun aikana ollut koulukiusattu. Elämä ollut mulla nyt täysin tyhjää jo 11 vuotta, välillä töissä.
T. 29v nainen. Elämäni on pelkkää kävelylenkkiä ja kotona oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei alkuun sanonut, onko kyse karanteenista vai ei. Siksi vastasin hänelle huomioiden molemmat vaihtoehdot. Sinä sitten takerruit karanteenin kestoksi mainitsemaani aikaan ja kitisit, että olen väärässä. Ja nyt kun korjasin oletuksesi, et näy vieläkään tajuavan. No, kaikille ei toki ole annettu ihan samaa kapasiteettia. Se on kurjaa.
Olen eri ihminen. Sinä jankutat nyt useamman ihmisen kanssa. Olen vastannut vain kerran.
Olen tuo:
"Kenelläkään EI OLE KARANTEENIA.
Mistä te näitä revitte. AP ahdistaa jatkuva läheisyys eikä helpotusta ole näkyvissä."
Vierailija kirjoitti:
Miehelle oli suullisesti luvattu jatko ja tyhmää on tietenkin siihen luottaa. Nyt kävi näin, ja tulee saamaan kelasta kyllä jotain rahaa. En tiedä mitä tarkoitat lopputilillä, hänen määräaikaisuutta ei jatkettu, eihän mitään isoja tilejä siihen loppuun saanut. Ap
Pitäähän sille nyt ainakin lomarahat maksaa, jos on kerennyt kertyä?
Työttömyys on ikävä juttu, toivottavasti mies toipuu pettymyksestä mahdollisimman pian ja keskittää energiat työnhakuun positiivisin mielin. Oma mies on myös työttömänä tällä hetkellä eikä kuulemma ollut varaa maksaa työttömyyskassan laskua silloin kun se tuli, joten kelan rahoilla mennään. Ymmärrän ahdistuksesi.
Suosittelen lämpimästi tekemään esim. to do -listoja projekteja ja tavoitteita/suunnitelmia, joiden kimppuun voi käydä kun on ylimääräistä aikaa. Itse käyn ainakin toistaiseksi normaalisti töissä päivät, mutta illat on täynnä tyhjää kun harrastus on lakkautettu ainakin ensi kuun puoleenväliin asti. Me pidetään tänään siivouspäivä ja yllättävän hyvät kiksit siitäkin saa, kun ottaa homman oikein tosissaan ja ajan kanssa (nyt on hyvä esim. karsia kaapeista kaikki turhat jutut pois, pestä ikkunat jne.). Myös ruoanlaittoon on kiva välillä panostaa ja kokeilla uusia reseptejä. Kotitöitä on mukava boostata viinilasillisella ja hyvällä musiikilla.
Suomalaiset todella ovat epäempaattista kansaa, eikä näköjään edes valtakunnallinen kriisi lisää empatiataitoja tai edes halukkuutta. Vit—tuillaan, irvail-laan, päälle-päsmäröidään, mitätöidään. Mitä se on teiltä pois, jos jollain on paha olla? Vai muistuttaako se toisen paha olo teidän omasta pahasta olosta, joten pakko saada pakkohymy kiristettyä naamalle ja sihistä hampaiden välistä muille, että vit—tu sinähän hymyilet kanssa tai tur—paan tulee?
Ai että miten ihana kansa, ihanat ihmiset. Yhteen hiileen puhaltamisesta, tsemppaamisesta ja myötätunnosta ei ole tietoakaan. Se kuka ensimmäisenä ehtii pot-ki-maan maassa makaavaa on kansallissankari.
No, se vähäjärkinen työtön miehesi pakkaa joka päivä eväät reppuun ja meneen lapsen kanssa koko päiväksi metsäretkelle, että sinä saat tehdä töitä rauhassa. Opettaa lapselle siinä samalla biologiaa ja sen sellaista.
Sinä menet viikonloppuna lapsen kanssa metsäretkelle, että mies kerkiää tehdä kotityöt.
Problem solved.
Ai niin, pane avioeropaperit vetämään. Jos mies on niin tyhmä ettei kuulu liittoon, siitä ei ole muutenkaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on puoliso, mutta kaikilla ei ole. Vankilassakin on enemmän toimintamahdollisuuksia, kuin hallituksen ohjeita noudattavilla kansalaisilla. Muuten nyhjötetään sisällä, mutta voi ulkoilla tunnin päivässä. Onneksi edes tänään on hyvä sää.
Laitatko linkin siihen ohjeistukseen missä kielletään ulkoilemasta enemmän kuin tunnin päivässä?
Mikään ei estä sinua ottamasta telttaa ja rinkkaa ja olemasta metsässä yötä päivää. Oleellista on ihmiskontaktien välttely. Ulkona saa olla niin paljon kuin sielu sietää kun menee maastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan provolta, kun on noin rankkaa jo parin päivän jälkeen. Miten te kestätte toisianne lomallakaan?
Onko sinun lomasi sitä, että koko maa on suljettu ja kaikki suurinpiirtein pakotettu neljän seinän sisälle kotiin? Sekö on sinun normaali lomasi? Et lomallasi koskaan muutoinkaan näe ystäviä, sukulaisia, ole yksin? Ei tämä ole mitään saatanan lomaa, kun ei saa tehdä mitään, nähdä ketään ja elämä tapahtuu samojen neliöiden sisällä 24/7.
Meillä eletään ihan normaalisti. Maatila ja eläimet hoidetaan niinku ennenkin. Lapset leikkii päivät pihalla ja kaupassa käydään kerran viikossa.
Ulkoilu on sallittua ja suositeltua. Jos sinulla on etätöitä ja mies työtön, niin mies voi puuhailla lapsen kanssa, siivota ja laittaa ruokaa, niin saa tekemistä päiväksi. Mieshän voi lapsen kanssa mennä vaikka metsäretkelle. Paljon on myös asenteesta kiinni, mutta tietysti tämä tilanne on kaikille kurja ja saa se myös näkyä. Totutteluun menee aikaa, mutta ahdinkoon ei kannata jäädä rypemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin siihen ohjeistukseen missä kielletään ulkoilemasta enemmän kuin tunnin päivässä?
Mikään ei estä sinua ottamasta telttaa ja rinkkaa ja olemasta metsässä yötä päivää. Oleellista on ihmiskontaktien välttely. Ulkona saa olla niin paljon kuin sielu sietää kun menee maastoon.
Ei ole säähän sopivaa telttaa ja kauppoihin ei saa mennä varusteita ostamaan tällä hetkellä. Asun keskellä kaupunkia eikä täältä pääse ilman autoa minnekään oikeaan metsään - koiran kusettajien pikkumetsikköä en laske oikeaksi metsäksi. Ja luonnossakin olemista on pyydetty välttämään, koska luontopoluilla on liikaa ihmisiä.
Vastaan nyt vaikka minulta et kysynytkään.
Ohis
Mietipä uudestaan mitä muut ovat vastanneet ja mihin sinä vastasit.