Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia te laitatte nyt, kun koko perhe on koko ajan kotona?

Vierailija
18.03.2020 |

Meitä on kuusi, kaksi teiniä, kaksi päiväkoti-ikäistä ja me vanhemmat kotona.
Töitä pitäisi pystyä tekemään päivällä normaalisti ja tuntuu, että tämä porukka syö ihan valtavasti.
Pitäisi keksiä sellainen ruokalista, jota voisi tehdä isoja määriä valmiiksi, kaupassa ei pitäisi käydä kuin kerran viikossa, aikaa ei menisi ihan kamalasti. Ruoka olisi kuitenkin valistutta kohtuullisen pienellä efortilla...
Olen tehnyt lihapataa, kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa. Nyt pitäisi miettiä joku systemaattinen ruokalista ja hoitaa kauppareissu niin, ettei sinne tarvitse taas useaan päivään mennä.

Antakaapas vinkkejä teidän koronakaranteeniruokalistoistanne.
Kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 3, ksksi teiniä ja minä yh kotona. Nyt on hyvä hetki tyhjentää arkkupakastinta tehokkaasti. Siellä on sienien ja marjojen lisäksi -60% lihoja, leipää, pakastevihanneksia, juustoraasteita, eineksiä. Oikeastaan lähes kaikkea mitä voi pakastaa, jopa appelsiinilohkoja ja banaanisiivuja smoothieen.

Olen tehnyt kalkkunaa ja perunaa/parsaa/porkkanaa hollandaisekastikkeella. Pannaria, kasviksia ja kanaa, huomenna teen naudan sisäfileestä jotain ja salaattia. Väli/iltapaloja vaihtelevasti. On muroja, leipää, jugurtteja jne.

Mitä teen väärin? Alapeukuttajat?

Samaa minä ihmettelin. Olisiko maininta noista punalappuisista lihoista? Joillakin näyttää aikaisempien keskustelujen mukaan menevän kovastikin tunteisiin jos joku niitä pakastaa.

Miksei niitä saisi pakastaa? Osa on pakastettu ennen viimeistä käyttöpäivää. Täällä s ketjussa on usein lihat laputettu parikin vuorokautta ennen käyttöpäivää...

Vierailija
22/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ruokalistalla on ollut:

nyhtökauraa tikka masala

borssikeittoa

kaalilaatikko

kaalikääryleitä

makaronilaatikko

"nakki"soppa savutofusta

melanzane alla parmigiana

suppilovahveropihvit

punajuuririsotto

kasviswokki

Lisäksi kaapissa on hätävarana aineksia linssikeittoon, suijabologneseen ja chili sin carneen.

Keitot ja uuniruuat ovat hyviä ja valmista saa kerralla runsaasti. Nyt on hyvä aika testata vaikkapa erilaisia pataruokia, joita haudutella pitkään uunissa. Proteiinia ja reseptiä vaihtamalla ei tule fiilistä, että syö samaa ruokaa. Koita järjestää kiertävä ruokalista niin, että ruokien tyylissä on vaihtelua. Ei siis kahta keittoruokaa peräkkäin vaan välissä vaikka pataa ja pastaa. Koulujen ruokalistoista saa myös hyviä vinkkejä. Muista kala kahdesti viikossa. Ruokalistan kierron voi suunnitella vaikka seuraavasti. Kannattaa pitää kotona ainekset varalla aina yhteen tai kahteen extraruokaan, jos menekki onkin suurempi kuin mitä on suunniteltu. Esimerkiksi kasviswokin raaka-aineet säilyvät hyvänä pakastimessa, samoin soijabolognesen tai linssikeiton raaka-aineet kuivakaapissa.

Ma:

Lounas: Kalakeitto

Päivällinen: Kaalilaatikko

Ti:

Lounas: Kaalilaatikko

Päivällinen: Kinkkukiusaus

Ke:

Lounas: Kinkkukiusaus

Päivällinen: Kanapata

To:

Lounas: Hernekeitto ja pannukakku

Päivällinen: Kanapata

Pe:

Lounas: Hernekeitto

Päivällinen: Uunilohi ja perunamuusi

La:

Lounas: Kasvismoussaka

Päivällinen: Chili con carne

Su:

Lounas: Kalakeitto

Päivällinen: Chili con carne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös teineillä ole koulussakin ihan kotitaloutta. Joten teinit mukaan ruoanlaittoon. Ja miksei myös ne nuoremmat ikätason mukaisesti. Lapset oppivat uusia asioita ja itse pääset ehkä vähän helpommalla.

Vierailija
24/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 3, ksksi teiniä ja minä yh kotona. Nyt on hyvä hetki tyhjentää arkkupakastinta tehokkaasti. Siellä on sienien ja marjojen lisäksi -60% lihoja, leipää, pakastevihanneksia, juustoraasteita, eineksiä. Oikeastaan lähes kaikkea mitä voi pakastaa, jopa appelsiinilohkoja ja banaanisiivuja smoothieen.

Olen tehnyt kalkkunaa ja perunaa/parsaa/porkkanaa hollandaisekastikkeella. Pannaria, kasviksia ja kanaa, huomenna teen naudan sisäfileestä jotain ja salaattia. Väli/iltapaloja vaihtelevasti. On muroja, leipää, jugurtteja jne.

No, meillä ei käytetä eineksiä, muroja eikä jugurtteja (vain luonnonjugua). Viikonloppuisin kokataan ja leivotaan isoja satseta, joita pakastetaan ja syödään arkena. Enkä pakasta hedelmiä. 60% aleja en ole livenä nähnyt eikä kiinnostakaan kyllä.

Vierailija
25/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset hoitaa lounaat, väli- ja iltapalat ja me vanhemmat aamupalan ja päivällisen.

Netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka ja paljon. Esikoinen on ihastunut Valion resepteihin.

Vierailija
26/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä ei käytetä eineksiä, muroja eikä jugurtteja (vain luonnonjugua). Viikonloppuisin kokataan ja leivotaan isoja satseta, joita pakastetaan ja syödään arkena. Enkä pakasta hedelmiä. 60% aleja en ole livenä nähnyt eikä kiinnostakaan kyllä.

Meilläkin tehdään paljon itse, ei sillä. Eineksillä tarkoitin tässä karjalanpiirakoita/pakastepinaattikeittoa/lihapiirakoita lähinnä. Olen töissäkäyvä yh ja joudun katsomaan pitkälle mitä ostan. Jugurtit ovat kreikkalaisia pöniköitä.

Vierailija
27/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset töissä ja teini kotona. Tehdään ruokia, joita teinin helppo kouluhommien välissä lämmittää. Esim. Kanarisottoa, kasvissosekeittoa, muita keittoja, kaalipata, makaronilaatikko, savukalaa ja muusia, kiusauksia, uunijuureksia ja kanapihvejä jne.

Meillä mitään ruokaa ei valmisteta kerran syömistä varten. Siitä liikaa vaivaa ja tulee edullisemmaksi.

Vierailija
28/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset hoitaa lounaat, väli- ja iltapalat ja me vanhemmat aamupalan ja päivällisen.

Netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka ja paljon. Esikoinen on ihastunut Valion resepteihin.

Hei meidän teini myös on löytänyt Valion sivut! Tekee niistä kaikki ohjeet järjestyksessä, joten vaihtelua piisaa 😉

Vierailija
29/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuiset töissä ja teini kotona. Tehdään ruokia, joita teinin helppo kouluhommien välissä lämmittää. Esim. Kanarisottoa, kasvissosekeittoa, muita keittoja, kaalipata, makaronilaatikko, savukalaa ja muusia, kiusauksia, uunijuureksia ja kanapihvejä jne.

Meillä mitään ruokaa ei valmisteta kerran syömistä varten. Siitä liikaa vaivaa ja tulee edullisemmaksi.

Mikrotatte sitten pihvin ja ranskalaisetkin?

Vierailija
30/30 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet urautuu samoihin ruokiin tyyliin makaronilaatikko, lasagne, pasta bolognese, nakkikeitto vaikka netti täynnä reseptejä...