VINKKEJÄ TUPAKOINNIN LOPETTAMISEEN
Tupakoitsijat ovat yksi koronaviruksen riskiryhmistä.
Kerrotaan vinkkejä, jotka auttavat tupakoinnin lopettamisessa (tai edes vähentämisessä)!
Kommentit (54)
Nikotiinikorvaushoitotuotteet (esim. laastarit, purukumit, imeskelytabletit, inhalaattorit - vaihtoehtoja kyllä löytyy!)
Hyvä yritys Kari Reijula, mutta minähän en ole luovuttaja tyyppiä!
Ei onnistu vähentämiset, kerrasta vaan poikki ja kärsi.
Vielä 10 vuoden jälkeenkin poltan usein unissani.
Jotkut pelaavat korvaushoitotuotteilla. Ei se mitään, omia valintojahan nämä, kuten tupakointikin. Minusta tuo on pelleilyä. Se on ihmisille jotka eivät oikeasti halua lopettaa, uskottelevat ja vitkuttelevat vaan. Yhtä hyvin voi jatkaa röyhyttelyä.
Kun oikeasti haluaa lopettaa, tarvitsee vain tumpata viimeinen tupakka. Muutama sortuminen tulee jokaiselle, mutta ei se mitään. Jokainen polttamatta jätetty tupakka niiden välilläkin on aina eteenpäin.
Kun nainen tulee raskaaksi tai ihmisellä diagnosoidaan syöpä, tupakointi loppuu yleensä minuuteissa. Jos hankalassa vaiheessa elämää se onnistuu vaivatta jokaiselta, miksei sitten muiltakin? Sama motivaatiohan pitäisi pystyä järkeilemään kuitenkin.
Mieti sitä että joka kerta kun ulkona ollessasi otat tupakan askista ulos, saatat olla koskenut johonkin pintaan, josta käteesi on tullut koronavirus. Sormistasi se siirtyy sen tupakan filtteriin ja siitä sitten suoraan suuhusi. Tarttuu tällöin aivan varmasti.
Mitenkään muuten et pysty lopettamaan kun tekemällä sen päätöksen että nyt riitti. Välillä sen joutuu tekemään useamminkin mutta jossain vaiheessa kun kunnolla sisäistää sen kuinka tupakasta on enemmän haittaa kuin hyötyä, onnistuu lopettaminenkin.
Pelkkä päätös riittää kun sen tekee, ja ilman sitä on korvaushoidot ja vinkit turhia.
Vippaskonstina lääkkeet ovat auttaneet ainakin yhtä tuttuani.
Itse lopetin päätöksellä.
Lopettaminen kannattaa aina, mutta riskiryhmää olet vaikka nyt lopettaisit, ei ne keuhkot hetkessä putsaannu vaan vaativat aikaa.
lopetin nikotiini tableteilla.Ja aina oli tupakat taskussa,en vain koskenut, ja ne piti aina tarkistaa että on mukana.
tuo neuvo että ei tupakkia kotona, on pahin ikinä. Koska silloin eniten hermostuttaa jos ei ole sitä tupakkia.
24 vuotta röökiä vedin.
Lue Allen Carr:in "The easy way to stop smoking" (en muista suomenkielistä nimeä, googleta itse). Pääsin kirjan puoliväliin, heitin lähes täyden röökiaskin roskiin, enkä ole sen jälkeen polttanut; tästä on kohta 25 v. Ja vielä uskomattoman helppo ja vaivaton juttu.
Nikotiinilaastareissa ja -purukumeissa ym. korvikkeissa on se ongelma, että ne ylläpitävät nikotiiniriippuvuutta, samoin kuin tupakoinnin vähentäminen. Tämä saattaa joillekin onnistua, mutta ylivoimaisesti suurin osa yrittäneistä lankeaa lopulta taas polttamaan.
Nikotiiniriippuvuus täytyy katkaista mahdollisimman nopeasti. Niin kauan kuin elimistössä on nikotiiniä, sen vähenemisestä johtuvat vieroitusoireet saavat sinut haluamaan lisää nikotiiniä. Nikotiinin poistuminen kestää n. 2-4 viikkoa, ja sen jälkeen olet vapaa. Eli sen ajan kun kestät kärvistellä, niin sitten helpottaa. Ja kärvistelyssä auttaa se, että ymmärtää kärvistelyn johtuvan siitä, että elimistösi huutaa lisää nikotiiniä. Haistata sillä nikotiinimörköllä pitkät v.tut, niin se kohta kuolee.
Mulla se nyt väheni itsestään ja lopulta loppui ihan siksi että alkoi ahdistaa polttaminen enemmän kun lopettaminen. Muutaman nikotiinipurkan söin mut nekin jäi kun oli pahanmakusia.
Vieläkin tulee himo välillä mutta kärvistelen vaan sillä meiningillä että se menee kohta ohi ja oon vapaampi.
Koitin nikotiinipurkkaa, koitin nikotiinitabletteja, koitin siirtyä piipun polttoon... Ei auttanut (nikotiinipurkat ja -tabletit itse asiassa turvottivat kurkkuani niin pahasti että tuntui että tukehdun).
Motivaatio lopettamiseen löytyi minulle siinä kohtaa kun aloin taas harrastaa liikuntaa pitkän ajan jälkeen ja lenkin jälkeen totesin että typerintä mitä voin nyt, hyvällä tavalla rasittuneena tehdä on kiskoa keuhkoihin tervaa ja häkää kun kroppani tarvitsee raitista ilmaa ja terveellistä ruokaa.
Rajaa polttokokemuksiasi.
Polttele vain aina vesitornin takana tai myöhään illalla ettei kukaan näe tai haista sinua.
Mene polttamaan aina jonkun rakennuksen nurkille. Ota aina menthol-karamelli polttelun jälkeen.
Älä polttele julkisesti, se voi aiheuttaa muitakin ongelmia kuin terveysongelmia.
Näillä ohjeilla todennäköisesti poltat vain kerran illassa ja se nyt ei ole niin paha ja lopettaminenkin tuntuu helpommalta, jos vertaa siihen että alussa meni aski.
Käyt vaikka lenkillä ja pysähdyt joidenkin puskien taakse polttelemaan. Vähän kuin alaikäisenä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Koitin nikotiinipurkkaa, koitin nikotiinitabletteja, koitin siirtyä piipun polttoon... Ei auttanut (nikotiinipurkat ja -tabletit itse asiassa turvottivat kurkkuani niin pahasti että tuntui että tukehdun).
Motivaatio lopettamiseen löytyi minulle siinä kohtaa kun aloin taas harrastaa liikuntaa pitkän ajan jälkeen ja lenkin jälkeen totesin että typerintä mitä voin nyt, hyvällä tavalla rasittuneena tehdä on kiskoa keuhkoihin tervaa ja häkää kun kroppani tarvitsee raitista ilmaa ja terveellistä ruokaa.
Jatkan vielä: kun oli malttanut olla pari päivää polttamatta niin oli aika hienoa kun tajusin että nyt olen pessyt kaikki tupakalta haisevat vaatteet ja (yskää lukuunottamatta) minusta ei voinut päätellä päältä päin että olin koskaan polttanutkaan. Yskä laantui aikanaan. Nyt on takana kaksi vuotta polttamatta ja tänäänkin ajoin 56 km pyörälenkin.
Miettikää, miten paljon säästätte rahaa, kun lopetatte tupakoinnin! Varsinkin nyt talouden taantuessa, suurlaman saapuessa ja monien jäädessä työttömiksi, rahalle on varmaan parempaakin käyttöä kuin tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pelaavat korvaushoitotuotteilla. Ei se mitään, omia valintojahan nämä, kuten tupakointikin. Minusta tuo on pelleilyä. Se on ihmisille jotka eivät oikeasti halua lopettaa, uskottelevat ja vitkuttelevat vaan. Yhtä hyvin voi jatkaa röyhyttelyä.
Kun oikeasti haluaa lopettaa, tarvitsee vain tumpata viimeinen tupakka. Muutama sortuminen tulee jokaiselle, mutta ei se mitään. Jokainen polttamatta jätetty tupakka niiden välilläkin on aina eteenpäin.
Kun nainen tulee raskaaksi tai ihmisellä diagnosoidaan syöpä, tupakointi loppuu yleensä minuuteissa. Jos hankalassa vaiheessa elämää se onnistuu vaivatta jokaiselta, miksei sitten muiltakin? Sama motivaatiohan pitäisi pystyä järkeilemään kuitenkin.
Ei välttämättä. Tunnen naisen, joka lopetti tupakoinnin tullessaan ensimmäisen kerran raskaaksi, mutta lihoi raskauden aikana niin paljon, että seuraavan lapsen kohdalla hän piti painonsa kurissa polttamalla tavalliseen tapaan reilun askin päivässä. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin hän polttaa sitkeästi, vaikka kärsiikin useammasta flunssasta ja postiontelotulehduksesta joka talvi. Hänen työnantajansa tarjoaa monenlaisia kalliitakin vieroituskuureja, mutta hän ei niitä halua, eivätkä halua useimmat hänen kollegoistaankaan. Hänen isänsä ei lopettanut tupakointia kahteen ohitusleikkaukseen eikä keuhkoahtaumaan, mutta lopetti kyllä saatuaan keuhkosyöpädiagnoosin. Erään kollegani puoliso sairastui kurkkusyöpään ja lopetti tupakoinnin, mutta tämä kollegani teki sen myönnytyksen, että siirtyi sisältä terassille polttamaan.
Ainoa tapa lopettaa tupakointi on haluta lopettaa se. Haluun lopettaa kuuluu olennaisesti se, että tupakoinnista viedään kaikki tyydytys. Ani harvalla ihmisellä on niin paljon tahdonvoimaa, että lopettaminen onnistuu mielitekojen keskellä.
Koronaepidemian hyviä puolia jälleen! Nämä uppiniskaiset tupakoinnin puolustajat saavat nenilleen.
Tupakoiva kärsii todennäköisemmin rankemmista oireista kuin tupakoimaton. Pahimmillaan siis tukehtuu limaan ja vereen. Jos tehohoitopaikat käyvät riittämättömiksi niin tupakoimaton saa sellaisen todennäköisemmin.
Mistä tiedetään kuka tupakoi ja kuka ei? Kyllä sen näkee habituksesta. Ainakin itse pystyn tunnistamaan tupakoivan 80-90 prosentin todennäköisyydellä.
Psykologinen apu: Muistakaa, että ei se tupakan nikotiini rauhoita, vaikka siltä tuntuu. Se poistaa vaan vieroitusoireet.
Kun himo iskee, niin on hyvä vetää syvään henkeä ja rauhoittua. Muistuttaa itseään tuosta, että ei se tupakka auta, poistaa vaan vieroitusoireet, ja sama tilanne on taas edessä. Eikö olisi mukavaa, että olet vahvempi kuin nikotiini? Sinä kontrolloit sitä, se ei kontrolloi sua !
Lopetin viime elokuussa ,35 vuotta poltin putkeen,
syy oli siihen että lisälyönnit paheni kun vedin röökiä oli pakko ihan pakko vaan lopettaa,vieläkin välillä tekee jossain vaiheessa päivää röökiä niin että hermo meinaa mennä,
Vinkkejä vaikea sanoa kun itsellä se oli noiden rytmihäiriöiden takia lopetettava muuten vetäisin vieläkin?
mitään korvikkeita en käyttänyt ja tosi koville otti!!!
Sauna, terva ja viina, jos ei niillä tauti lähde niin ei sitten millään. Päteneekö tuo.
Mulla toimi ihan tällainen simppeli juttu:
Eka vaihe: älä osta enää uusia.
Kun tuon on oppinut, seuraava vaihe on: älä ota vastaan tai pyydä tupakoivilta kavereilta tai tuntemattomilta.
Nuo kaksi helppoa askelta riittävät.