Korona ja vastasyntyneen th-käynnit
Mitä olette mieltä? Meillä on kaksiviikkoinen vauva, terve, hyvin syövä ja tyytyväinen. Perheasiat kunnossa, ei huolta kenenkään puolesta.
Korona-asiaa olen seurannut silmä kovana jo tammikuusta asti, ollut huolissani ensin ulkomaisten uutisten kautta tulleista tiedoista ja nyt viimein suomalaistenkin medioiden välittämistä asioista myös.
Vauva ja myös minä voimme siis molemmat oikein hyvin ja meillä on perheessä useampi lapsi jo ennestäänkin. Kaikki hyvin. Nyt kuitenkin ovat meillä ajankohtaisia käynnit neuvoloissa.
Eli ensin neuvolan terveydenhoitajan rutiinikotikäynti, sitten myöhemmin vauvan uudelleen punnitus, joka on kuulema välttämätön tehdä nimenomaan äitiysneuvolassa, sekä vielä vauvaneuvolaan siirtyessämme ihan kohta, vauvaneuvolan kotikäynti on edessä myös.
Nämä kaikki on aina olleet iloisia juttuja, joissa ollaan oltu toki mielellään mukana, ja tiedetään kyllä hyvin, että ovat kaikki vauvan parhaaksi.
Nyt kuitenkin tuntuu vastenmieliseltä ajatus niin vierailun osalta äitiysneuvolassa (vauva sinne käymään nyt, kun kaikkea ylimääräistä kulkua suositellaan vältettäväksi) kuin myös ajatus, että joku, jolla on edelleen paljon päivittäisiä kontakteja töidensä puolesta, tulisi meille kotiin.
Onko kenelläkään muulla ollut nyt tässä tilanteessa samoja ajatuksia?
Ja lisäyksenä, että kuulun riskiryhmään itse, joten pelko viruksesta on mielestäni jokseenkin aiheellinen nyt kun on uusi virus kuitenkin vielä kyseessä.
Ja kyllä, tiedän, että ihmiset kyllä pesevät käsiään varmasti eivätkä ole kipeinä töissä, mutta myös se uusi tutkimustiedon alku koronasta, että mahtaako tosiaan voida myös tarttua ilman oireitakin...
Koitin jo perua punnitusajan käyntimme vastasyntyneen kanssa neuvolaan, mutta ihminen toisessa päässä oli kuin ei olisi koronasta kuullutkaan. Sanoi vaan, että heidän täytyisi saada vauvan paino punnittua heidän omalla puntarillaan paikan päällä.. Joten ehkä se sitten on niin, punnitus menee terveysriskin edelle...vai kuinka? Olisin mieluummin nyt ylivarovainen, etten joudu itse pahimmillaan esimerkiksi teholle pienestä arviointivirheestä.
Kommentit (10)
Ei kai sinne neuvolaan ole mitään lakisääteistä pakkoa mennä vai olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinne neuvolaan ole mitään lakisääteistä pakkoa mennä vai olenko väärässä?[/quote
Niin... niin se taitaa kyllä olla. Olen ehkä näissä jutuissa liian ”kiltti”, mitä tulee lapsiin. Kun aina ennen oon hoitanut joka käynnin samantien ajallaan. Nyt on niin poikkeusaika, etten oikein tiedä, mitä tässä tekisi. Jos ilmoittaisin vaan, että tullaan vasta ehkä joskus syksyllä käymään, koronan takia.. Ei kai siitä sen kummempaa aiheutuisi?
Selvitä onko kotikäynti mahdollista
Lasu voi tulla jos et hoida näitä. Vauvallekaan korona ei ole vaarallinen eikä sulle. Sairaille ja vanhuksille on.
Js sairaita ja vanhuksia ette saa nyt tavata muutenkaan jos olette vastuullisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinne neuvolaan ole mitään lakisääteistä pakkoa mennä vai olenko väärässä?[/quote
Niin... niin se taitaa kyllä olla. Olen ehkä näissä jutuissa liian ”kiltti”, mitä tulee lapsiin. Kun aina ennen oon hoitanut joka käynnin samantien ajallaan. Nyt on niin poikkeusaika, etten oikein tiedä, mitä tässä tekisi. Jos ilmoittaisin vaan, että tullaan vasta ehkä joskus syksyllä käymään, koronan takia.. Ei kai siitä sen kummempaa aiheutuisi?
Ei aiheutuisi. Ja etteköhän te jo parin kuukauden päästä uskalla mennä neuvolaan :) Ihmisen psyyke kuitenkin tottuu poikkeuksellisiinkin olosuhteisiin.
Yritä kuitenkin kotona seurata mahdollisimman hyvin lapsen kehitystä, niin osaat ottaa yhteyttä, jos tuntuu, että lapsi rupeaa esim. laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasu voi tulla jos et hoida näitä. Vauvallekaan korona ei ole vaarallinen eikä sulle. Sairaille ja vanhuksille on.
En ole ap, mutta vastasyntyneen äiti minäkin. Vaikka ei olisikaan hengenvaarallinen niin en halua minkään valtakunnan tautia vauvaani. Ei RS-viruskaan ole hengenvaarallinen, mutta kauheaa se oli kun yhdellä lapsistani oli se.
Olen neuvolassa töissä, ja miettinyt näitä samoja asioita. Neuvolaanhan ei saa tulla sairaana, eli sikäli vauvalle turvallisempaa kuin vaikka terveysasemalla käynti, missä ihmiset ovat sairaana.
Mutta en ehkä ottaisi kotikäyntiä, vaan kävisin vauvan punnitsemassa neuvolassa. Kunhan paino on kääntynyt nousuun, se harvoin siitä enää laskuun lähtee. Etenkin jos vauva syö reippaasti, pissaa ja kakkaa.
Tsemppiä!
Terv. th
Ei sinne ole pakko mennä, pidä kuitenkin neuvolan terkkariin puhelimitse yhteyttä. Vauva ei ole sinulle ensimmäinen, varmasti huomaat itsekin, jos kaikki ei olisi kunnossa. Sitä paitsi ne punnitukset, sama vaaka tai ei, paino riippuu myös siitä, milloin vauva on viimeksi syönyt, kakkinut yms. eli ei sekään punnitus ole virheetön.
Up