Mitä teille tarkoittaa sosiaalisten kontaktien karsiminen?
Nyt kun on hallitustasolta asti komennettu karsimaan sosiaalisia kontakteja, niin kiinnostaisi kuulla mitä se ihmisille käytännössä tarkoittaa. Oletteko pelkästään oman perheen/työpaikan pakollisten kontaktien kanssa tekemisissä vai tapaatteko vielä muita ihmisiä? Jos tapaatte niin miten vedätte rajan siihen, ketä tai kuinka monia ihmisiä tavata?
Kommentit (29)
Käyn töissä mutta siellä sairastumisen riski on aika pieni, olen enimmäkseen omassa toimistossani ja ulkopuoliset asiakkaat tavataan Skypen kautta. Kotona asuu teini, joka on vielä saanut tavata yhtä ystäväänsä.
Tällä viikolla piti mennä hoitamaan ystävän lapsia, että hän saa tehdä etätöitä, mutta päätimme rajoittaa tätä "sosiaalista kontaktia", hän hoitaa asian toisin (olisin joutunut menemään bussilla).
Olen etäsuhteessa, aion tavata miesystäväni ensi viikonloppuna kun molemmilla on lapsivapaata, sikäli mikäli perjantaihin mennessä kumpikin tunnemme olomme täysin terveeksi. En ole valmis tästä sosiaalisesta kontaktista luopumaan, auttaa henkistä jaksamistani. Mutta pysymme kaksin.
Työskentelen etänä eli en kulje joukkoliikenteellä enkä tapaa työkavereitani. Kavereita en ole muutenkaan yleensä tavannut kotona vaan olemme käyneet kahvilla, syömässä, leffassa tms, ja se on nyt tietysti tauolla. Aikuinen lapseni asuu sen verran kaukana, ettemme olisi varmaan tavanneet muutenkaan lähiviikkoina. Puolisoni kanssa asumme yhdessä ja pakolliset kauppareissut hoidamme kuten ennenkin.
Huonosti ilmaistu asia. Mutta siis, en tapaile ketään. Tosin, en juurikaan tapaile ketään muutenkaan. Sosiaaliset kontaktini hoidan digitaalisesti, kuten normaalistikin.
Hoidan pakolliset asiat
Käyn kävelyllä mutta vain paikoissa joissa voi pitää etäisyyttää muihin
Hengaan enemmän netissä pitäen yhteyttä läheisiin
En mene mihinkään live-tapaamisiin edes kavereiden kanssa
En kuulu riskiryhmiin, mutta monien tutkimusten mukaan moni sairastaa koronan niin lievänä ettei sitä edes huomaa. Olen yleensä todella terve, samoin muu perhe, enkä halua ottaa riskiä että levitän tautia tietämättäni.
Kerhot ja harrastukset on peruttu, lapset kotihoidossa. Ulkona keinuilla seisoskeltiin yhden (nuoren) isoisän kanssa parin metrin päässä toisistamme. Mies käy töissä, menee autolla ja on enimmäkseen yksin työpisteellään. Sukulaisia ollaan tapaamassa ulkona, ja varmaan jossain vaiheessa kyläilläänkin vähän. Julkisia en käytä.
Viimeisen 4kk aikana olen tavannut 2 psykiatria, psykologin ja sairaanhoitajan sekä 2 kertaa lääkärin. En ketään muita heidän ja kaupan kassan lisäksi, joten täytyy päätellä että lääkäriin ei saa mennä ja siirryn itsepalvelukassalle.
Lapset kotihoidossa, ei tavata ketään eikä mennä mihinkään. Oma liikuntaharrastus ja lapsen tanssi tauolla. Mies töissä rakennuksilla ja käy kaupassa kerran kaksi viikossa.
En tapaa muita läheisiä kuin miestäni, jonka kanssa asun. Lähipiirissä on lukuisia riskiryhmään kuuluvia, enkä todellakaan ota sitä riskiä, että tartuttaisin heidät. Kodin ulkopuolisia kontakteja ovat ainoastaan kaupan sekä apteekin henkilökunta ja psykoterapeutti.