Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri ostettu asunto ja tuleva lama

Vierailija
18.03.2020 |

Tuoreen asuntolainan ottaneena on tullut sellainen olo, että asuntolainaa ei olisi kannattanut ottaa lainkaan koronaviruksen aiheuttamien tulevaisuuden talousnäkymien vuoksi. Mietin pitkään, kannattaako itseään sitoa asuntovelkaan vai ei. Taitaa käydä se kuuluisa, että joskus jos joutuu muuttamaan, asunnon myynnin jälkeen jää velkaa vielä pitkä siivu. Sekään ei ole itsestäänselvyys, että asunnon saa myytyä. Asuinpaikkakunta ei siis ole Tampere, Helsinki tai Turku, joissa arvojen on ennustettu säilyvän Suomessa parhaiten.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ostamassa asuntoa muutama kuukausi sitten, onneksi tarjoustani ei hyväksytty. Olen onnellisena nyt vuokralla.

Vierailija
2/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tässä ei ole lainkaan taloyhtiölainaa, joten se ei muodosta velkapommia taloyhtiölle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi sama kohtalo 1990-luvun alun lamassa. Loppujen lopuksi saatiin asunnosta sen verran, ettei velkaa jäänyt, mutta kaikki meni, mikä oli asuntoon kiinni laitettu.

Vierailija
4/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse ostamassa asuntoa muutama kuukausi sitten, onneksi tarjoustani ei hyväksytty. Olen onnellisena nyt vuokralla.

Ymmärrän. Nyt tuntuu siltä, että tuli tehtyä elämän typerin päätös. Mietin asunnon ostamista kauan ja päätös ottaa askel eteenpäin olikin totaalinen virhe. Olisi pitänyt olla juuri niin pessimistinen, kuin olin. Ajattelin sitten, että asunnosta olisi vanhuuden turvaa ja mielummin maksaa omaa. Mutta jos työt loppuukin täältä ja on muutettava muualle, niin ei käy hyvin. Tällä hetkellä vuokralla olisin todennut tehneeni juuri oikean päätöksen ja olisin unohtanut koko asunnon ostamisen. No, tyhmästä päästä kärsii koko elämä. 

Vierailija
5/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsestäänselvyys, että Suomi ajautuu taantumaan ja lamaan konkurssien myötä. Ihmisiltä loppuu työt ja jotain on tehtävä. Eli asuntojen pakkomyynnit alkaa. Ja samalla alkaa ostajan markkinat.

Vierailija
6/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sen oman asunnon kohdalla ole väliä vaikka arvot tulleet nyt alas jo jotain 40 %. Sijoitusasunnon kannalta voi olla tiukempaa.

Vierailija
7/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs läksit

Vierailija
8/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi huolestuttaa, mutta asuntokupla voi ihan hyvin puhjeta jonkin ajan kuluttua. Se tulee luultavasti vaikuttamaan myös Helsingin asuntojen hintoihin. Itse kyttään hyviä sijoitusasuntoja sitten, kun hinnat tulee tarpeeksi alas.

Me olimme rakennuttamassa uutta taloa, mutta onneksi emme vielä lähteneet sille tielle. Kohta, kun yrityksiä alkaa mennä konkkaan niin asuntoja, veneitä ja asuntoja saattaa saada paljon halvemmalla, kun pitää realisoida omaisuus. Saattaa siis olla, että me saadaankin muutaman vuoden vanha ok-talo pilkkahintaan. Veneenkin ja asuntovaunun osto on ollut suunnitelmissa. Tietenkään en toivo kenellekkään konkursseja ja olen surullinen tilanteesta, mutta tottakai ostan mieluummin 50-60 prosentin alella kuin täyteen hintaan.

Nämä ajat ovat kovia. Onneksi on hyvä käteiskassa tätä hullunmyllyä varten.

Vierailija
9/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitäs läksit

Sitähän mä tässä sanoinkin, että tuli tehtyä elämän typerin päätös. 

Vierailija
10/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lykännyt ostohaaveita tuonnemmaksi, kun tilanne on niin epävarma. Sen sijaan säästän rahaa nyt kun vielä töissä saa käydä. Potti onkin kasvanut jo ihan mukavasti.

Vierailija
11/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jos lainaa on paljon niin epävarmana aikana vuokralla olo voi olla turvallisempaa. Mutta jos osa lainasta on jo maksettu, asuntovelallisella on paljon enemmän keinoja alentaa väliaikaisesti kulujaan. Pankit myöntävät varsin hövelisti lyhennysvapaata vaikka 6 kk. Silloin lyhennys jää näillä koroilla helposti muutamiin kymppeihin kuussa. Vuokralaisella ei oikein ole mahdollisuutta alentaa vuokraansa samalla tavalla äkkiä murto-osaan. Muutaman kuukauden vuokrarästit niin kämpästä joutuu pois. Samaan aikaan asuntovelallinen makselee vain korkoja.

Vierailija
12/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotutaan nyt. Pitkällä aikavälill tilanne AINA korjaantuu ja hintataso säilyy asunnoissa. Jos on juuri ostanut asunnon ja tarkoitus on siinä vuosia asua, niin ei mitään hätää! 

Vierailija
13/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhotutaan nyt. Pitkällä aikavälill tilanne AINA korjaantuu ja hintataso säilyy asunnoissa. Jos on juuri ostanut asunnon ja tarkoitus on siinä vuosia asua, niin ei mitään hätää! 

Toivotaan, että nytkin käy näin. -AP

Vierailija
14/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule edellisen kaltaista lamaa sillä nyt Suomi paremmassa tilanteessa. Turhaan panikoitte. Kesällä talous ylikuumenee. Nyt kannattaa ostaa, kesällä ei.

Edellisen laman elänyt ja taloutta opiskellut

Vierailija
15/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin onnellinen hirveästi rahaa säästössä, asun vuokralla. Menot pelkästään vuokra ja ruoka. Kaikki hyvin :)

Mua käy niin sääliksi ihmiset jotka on aivopesty omistamisella, osakkeilla ja vakuutuksilla.

Vierailija
16/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi huolestuttaa, mutta asuntokupla voi ihan hyvin puhjeta jonkin ajan kuluttua. Se tulee luultavasti vaikuttamaan myös Helsingin asuntojen hintoihin. Itse kyttään hyviä sijoitusasuntoja sitten, kun hinnat tulee tarpeeksi alas.

Me olimme rakennuttamassa uutta taloa, mutta onneksi emme vielä lähteneet sille tielle. Kohta, kun yrityksiä alkaa mennä konkkaan niin asuntoja, veneitä ja asuntoja saattaa saada paljon halvemmalla, kun pitää realisoida omaisuus. Saattaa siis olla, että me saadaankin muutaman vuoden vanha ok-talo pilkkahintaan. Veneenkin ja asuntovaunun osto on ollut suunnitelmissa. Tietenkään en toivo kenellekkään konkursseja ja olen surullinen tilanteesta, mutta tottakai ostan mieluummin 50-60 prosentin alella kuin täyteen hintaan.

Nämä ajat ovat kovia. Onneksi on hyvä käteiskassa tätä hullunmyllyä varten.

Ihmisillä on hieman epärealistisia käsityksiä siitä miten paljon hinnat voivat laskea. Ei asuntojen hinnat ole oikein koskaan mitenkään yleisesti romahtaneet murto-osaan. 90-luvun lamassakaan ei hintojen lasku ollut kuin joitain kymmeniä prosentteja pahimmillaan. Joku pakkohuutokauppa on voinut olla poikkeus mutta niissäkin pankki on usein junaillut talon hyvään hintaan jollekin ihan tietylle taholle.

Pahimpia lamoja lukuunottamatta asuntomarkkinoiden laskusuhdanne on näkynyt niin että myyntiajat ovat pidentyneet ja hintojen nousu pysähtynyt. 

Vierailija
17/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kuplauunot yrittää käyttää tuttuja mantroja "jossain on asuttava" "lyhennysvapaat" " vielä noustaan".

Nämä ovat niitä taikasanoja, joilla yritetään päästä irtisanomisien uhatessa.

Vierailija
18/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuukausi hukkaatte rahaa asunnonomistajan tilille kun maksaisitte omaa. Aika ajoin odotatte, että hinnat romahtas. Ei romahda. 10 vuoden päästä laskette kuinka paljon meni asunnonomistajan taskuun - niinpä.

Vierailija
19/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi sama kohtalo 1990-luvun alun lamassa. Loppujen lopuksi saatiin asunnosta sen verran, ettei velkaa jäänyt, mutta kaikki meni, mikä oli asuntoon kiinni laitettu.

Minulla kävi sama 2008 laman yhteydessä. Sen jälkeen en ole halunnut ostaa asuntoa, niin karvaat muistot. Asun edullisesti vuokralla ja säästän muutoin omaisuutta kerryttämällä, omaa asuntoa maksamalla en enää koskaan. 

Vierailija
20/47 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ostettiin justiin uusi omakotitalo, tosin pk-seudulta. Mutta kyllä tässä silti kaduttaa ja isosti. Mekin pohdittiin hyvin pitkään asunnon ostamista, ja tehtiin nyt sitten väärä päätös. Vituttaa, mutta minkäs teet kun paskat on jo housussa :( Ei nyt ihan heti olla menossa konkkaan vaikka lomautuksia tai jopa työttömyyttä tulisi, mutta ihan todella kalliila tuli paritalo hommattua vs mitä ne hinnat hetken päästä on.

Muutenkin ahdistaa niin paljon tuleva talousromahdus - tuntuu, että monet eivät ole siihen vielä havahtuneet, kun miettivät vaan terveysriskejä (niitä toki vähättelemättä). Itse työskentelen alalla, joka oli hoteinta hottia vielä viikko sitten, mutta jonka tilanne on myös kääntynyt aivan päälaelleen. Lomautuksia tulossa ja uskon että parin vuoden suuri suvanto jossa alani ihmisiä massana työttömänä. Noh voin sitten tuijotella uuden talon seiniä jos ei muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi