Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
901/7839 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantapääastujien lisäksi haukkuvat koirat ovat pahimpia. Tottakai ymmärrän, että ne haukkuvat yksinäisyyttään - mutta mitä ajattelevat ihmiset, jotka ottavat sellaisen itselleen, ja ovat pitkiä aikoja päivittäin poissa?

Mun seinänaapurissa asui joskus suunnilleen ikäiseni nuori nainen. Hänen koiransa oli yksin kotona päivät pitkät, ja haukkui ja ulvoi kaiken aikaa. Nainen lähti aina aikaisin aamulla ja oli usein poissa iltamyöhään. Tein töitä kotona, joten alkoi ottaa päähän. Menin sitten kerran ihan asiallisesti huomauttamaan asiasta hänelle ja sanoin, että koiraparkaa käy sääliksikin. Hän hermostui totaalisesti, puhui minulle törkeästi ja sanoi, etteivät hänen asiansa kuulu minulle. Vastasin, että kyllä kuuluu ja kovaa, jolloin hän löi oven kiinni eikä tervehtinyt minua sen koommin. Muutti onneksi tosin piakkoin pois.

Vierailija
902/7839 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltalaiskaverukset antavat yläkerran norsuille samalla mitalla takaisin. https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/890f42d8-43c4-46a2-92de-336ab21c…

(Toinen kantaa toista ylösalaisin reppuselässä ja tämä tömistelee jalkojaan kattoon)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/7839 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut tässä samassa asunnossa jo 26 vuotta, että muutama naapurikin on ehtinyt vaihtua. Tänä aikana on aina ollut lähes hiljaista sikäli kun normaaleja elämisen ääniä ei tietysti lasketa. Mutta nyt pari vuotta sitten yläkertaani muutti yksinäinen mies. Hän on ketjupolttaja ja hyppää parvekkeelaan  tupakalla pahimillaan puolen tunnin välein, yötä päivää. Hänellä on ilmeisesti tuoli ja pöytä jollain ketjulla kiinni kaiteessa ja sen hän aina räväyttää alas ja kun on polttanut niin sitten taas tuoli ja pöytä ylös, ja oven koluutukset siihen päälle. Kuuluu sellainen ketjujen kilinä ja sitten rymähdys ja en ole muuta selitystä keksinyt. Kaksi kertaa olen hänelle valittanut. Joulu aaton aattona keksin laittaa joulukortin johon mainitsin että olisi parvekeellaan hiljempää niin säilyy kivasti naapurisopu, ja kortissa toivotin myös hyvää Joulua. Laitoin reilusti nimeni alle korttiin. Ei mitään vaikutusta ollut, ja noin 3-4 kuukauden kuluttua näin sattumalta rapussa ja sanoin samasta asiasta. Hän sanoi heti että hänellä meni joulu aivan pilalle minun takiani kun sellaisen kortin olin laittanut. Sitten  hän alkoi ääntään korottaen haukkumaan minua sanoen että kyllä hänelläkin on lupa tässä asua ja että vaikka sulla onkin kultaketju kaulassa niin ei tarvitse tulla valittamaan. Olen harkinnut jo pois muuttamista, ajattelen kuitenkin että seuraavassa paikassa saattaisi olla sitten jotain toisenlaista häiriötä. Tykkään kovasti muuten asua tässä ja kauppakin on lähellä. 

nuo tuollaiset yksinäiset miehet on pahimpia. mietis kuinka ikävää sille sen yläkertalaiselle on kesähelteillä kun ei voi tuulettaa

Vierailija
904/7839 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkerran naapuri tiputtelee joka päivä ja vähän väliä jotain kahvakuulia lattialle. Siis todellakin, se tiputtelu on jatkuvaa. Töiden jälkeen ilmeisesti tiputtaa korkokengät aina lattialle, siis heittää ne. Kunhan on ensin jokusen tovin ravannut kämppää ympäri korkkarit jalassa. Siitä kuuluu muuten alakertaan jumalaton ääni laminaattilattialla.

Olen miettinyt onkohan sillä se hemmetin hulavanne? Se vois selittää miksi se koliseva ääni jää ihan kuin "pyörimään". Sitten kuuluu uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Voin sanoa, että ku tätä on kuunnellut usean kuukauden ajan eikä ole saanut edes YHTÄ päivää ilman sitä jatkuvaa kolistelua, niin alkaa olla hermot aika tiukilla. Sellanen jatkuva häiritsevä ääni alkaa todella käydä mielenterveydelle. Katson tv:tä bluetooth-kuulokkeiden kanssa, mutta eihän sen niin pitäisi mennä, että joku joutuu elämään omassa kodissaan kuulokkeet päässä, kun naapuri on niin idiootti, että jatkuvasti tuottaa jotain kolinaa. Laminaattilattialla kun raahaa huonekaluja, tiputtelee esineitä JATKUVASTI, kolistelee tuolin jalkoja jnejne, niin se ääni kuuluu alakertaan kuin jonkin kaiuttimen kautta. Sata kertaa kovempana, kuin kuuluu siellä itse asunnossa.

Olisin voinut itse kirjoittaa tämän.. Tosin me olemme kuunnelleet nyt pari vuotta yläkerran tenavan mökää, sitä ennen kuunneltiin kun kirjaimellisesti panivat lasta alulle.. Joka päivä pitää istua vastamelukuulokkeet päässä kun ei jaksa jokapäiväistä kiljumista/kolistelua jne. Onneksi muutamme pois tässä kuussa ja ylimpään kerrokseen!!

Vierailija
905/7839 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole seinät edes pahvista vaan ihan paperista ovat, niin naapureista tulevat äänet eivät ole tahallista metelöintiä ja häiriön aiheuttamista. Kaikki äänen kuuluvat läpi talon mennen tullen. Pelkkiä näköesteitä seinät. Asenne ratkasee, mikä häiritsee ja mikä ei.

Vierailija
906/7839 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa aina ja edelleen rakennettu huonolaatuisia kerrostaloja?

Vierailija
907/7839 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän normaalisti kuuluu saada elää kerrostalossakin, eihän siitä mitään tule jos normaaleita asioita kuten imurointia ei pysty hoitamaan päiväsaikaan ilman että joku suuttuu.

Taloyhtiön järjestyssäännöissä on yleensä yksiselitteisesti kerrottu asiat mitä saa ja mitä ei saa tehdä, lukekaa ne läpi ennen kuin muutatte taloon. Yleensä sunnuntaisin remontointi on kielletty siitä syystä, että jos yhtä huoneistoa remontoidaan lattiasta kattoon niin naapureilla on edes yksi rakenneäänivapaa päivä viikossa. Silloin voi kuitenkin maalata ja vastaavaa kunhan ei kolistele. Turhia rakenneääniä tulee välttää myös päiväsaikaan, eli ei kolistella mitään huvin vuoksi. Vahingoista kenenkään on turha suuttua.

Veden laskemista yöaikaan ei yleensä ole kielletty järjestyssäännöissä, joten vessan voi vetää ja pestä kädet normaalisti. Hupisuihkuttelu voisi kuitenkin jäädä aamuun, mutta jos tulee myöhään kotiin näkyvästi likaisena, niin voi kyllä käydä suihkussa ettei sotke sänkyä.

Vierailija
908/7839 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmassa rakennuskannassa on joskus hyvälaatuisia rakennuksia, ainakin legenda kertoo niin.

Nykyään rakennetaan täyttä sutta ja sekundaa.

Pohjasyy on raha, kuten aina, mutta yksityiskohtia voi vain arvailla. Kääriikö rakennuttaja suorilta paremmat voitot? Aiheuttavatko pitkät alihankkijaketjut vastuun häviämistä, joka mahdollistaa ammattitaidottoman työvoiman käytön? Haistaako joku taho ylimääräiset tienestit huolto- tai ylläpitosopimusten tiimoilta?

Suomen ollessa kyseessä en kylläkään ihmettelisi, vaikka kyseessä olisi joko puhdas ammattitaidottomuus tai jopa pahantahtoisuus - harvassa maassa pitää yhtä hyvin paikkansa se vanha latteus, että tärkeää ei ole että itsellä menee hyvin, vaan se että naapurilla menee huonosti.

Vierailija
909/7839 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun 70-luvun kerrostalossa, eikä täällä kuulu kuin hissin äänet ja naapurin pyykkikone linkousvaiheessa, mutta sitä varten pitää olla itsekin omassa vessassa.

Vierailija
910/7839 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän normaalisti kuuluu saada elää kerrostalossakin, eihän siitä mitään tule jos normaaleita asioita kuten imurointia ei pysty hoitamaan päiväsaikaan ilman että joku suuttuu.

Taloyhtiön järjestyssäännöissä on yleensä yksiselitteisesti kerrottu asiat mitä saa ja mitä ei saa tehdä, lukekaa ne läpi ennen kuin muutatte taloon. Yleensä sunnuntaisin remontointi on kielletty siitä syystä, että jos yhtä huoneistoa remontoidaan lattiasta kattoon niin naapureilla on edes yksi rakenneäänivapaa päivä viikossa. Silloin voi kuitenkin maalata ja vastaavaa kunhan ei kolistele. Turhia rakenneääniä tulee välttää myös päiväsaikaan, eli ei kolistella mitään huvin vuoksi. Vahingoista kenenkään on turha suuttua.

Veden laskemista yöaikaan ei yleensä ole kielletty järjestyssäännöissä, joten vessan voi vetää ja pestä kädet normaalisti. Hupisuihkuttelu voisi kuitenkin jäädä aamuun, mutta jos tulee myöhään kotiin näkyvästi likaisena, niin voi kyllä käydä suihkussa ettei sotke sänkyä.

Käsittääkseni kukaan kommentoija ei myöhäisen illan suihkuista valita, eikä vessanvedosta öisin.

Juttu on vain ihmiset, jotka eivät t a j u a asuvansa kerros- tai rivitalossa. Rivitalon seinänaapurin norsunaskellus on niin voimakasta, että lukiessani sängyllä sanomalehteä sivut alkoivat tärähdellä askelten tahtiin. Hornetin äänivallin pamaukset ovat inhimillisiä verrattuna johonkin ääniin, joidenka synnystä en tiedä. Pamauksia on joka päivä useita. Omat vaatekomerot reagoivat seinän jysäykseen. Tuli mieleen Asterixin taistelut, jossa hyökätään puupöllin kanssa.

Vierailija
911/7839 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 1950-luvun kerrostalossa, jossa elämisen äänet kuuluvat, varsinkin jos ei yhtään yritä hillitä. Juuri lopetti alakerran 30-kymppinen naisihminen panosessionsa erittäin kovaäänisen, karjuvan poikaystävänsä kanssa ja kuulin - valitettavasti kaikki vaiheet, kun joudun omassa makuuhuonettani käyttämään työpisteenä.

Näin päiväsaikaan ulkomaalaisen poikkiksen karjunta h-hetkenä vielä juuri ja juuri menee mutta yöllä, kun talossa on muuten hiljaista, olen herännyt siihen puoliunessa, että luulen omassa sängyssäni harrastettavan sukupuolielämää, kun äänet kuuluvat hirveällä volyymilla. Session jälkeen lähdetään sitten keskellä yötä kolistellen parvekkeelle röökille ja rupattelemaan ollenkaan ajattelematta mahdollista häiriötä. Korvatulpista ei apua.

Kaiken huippu on, että alakerran nainen ennen poikaystävän löytymistä valitti minulle mm. että kuulee, kun asunnossani imuroin (päiväsaikaan) ja myöskään ei tykännyt, kun normiaikaan heräsin työviikolla klo 06:45 valmistautumaan työpäivään, koska hän haluaa nukkua pitempään.

Vierailija
912/7839 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni joskus 80-luvulla se hyssyttely meni jo liiallisuuksiin, mutta kyllä vähän kohottelin kulmakarvojani kun naapuri porasi seinää joskus 11 aikaan illalla. 

Alakerran naapuri kommentoi meille että meidän kissojen juoksuäänet kuuluu hänelle. Itse tuurijuoppona luukuttaa suomipoppia repeatilla, mölyää ryyppyremminsä kanssa ja kaatuilee niin että kolina vaan kuuluu. Vielä alemmas siis, meille yläkertaan ei onneksi kuulu.  

Meidän yläpuolella juoksee myös yksi/kaksi kissaa :D ihana ääni eikä haittaa edes aamuyöllä.

Johtunee siitä että olen allerginen ja harmittaa kun en voi omaa ottaa niin voinpahan sitten edes kuunnella niiden juoksu hepuleita :)

Vierailija
913/7839 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tähän on kyllä syynä pahvitalojen rakentaminen. Ei rakenneta enää eristeitä, niin äänten kantautuminen on sitten sen mukaista.

Vierailija
914/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalon pihalle kasasivat kiljukaulakakarat kaks telttaa. En käsitä, miksi pitää mennä keskellä kaupunkia telttailemaan kerrostalon pihalle sunnuntai-iltana. Oletan, että syy on se, ettei vanhemmat jaksa kuunnella tyttöjen yökyläilykikatuksia, mutta nyt tästä kärsii koko talo (ja naapuritalo myös, koska sisäpihalla kaikki äänet kaikuu jumalattomasti). Varmaan pitkin yötä juoksevat rapussa huutaen, kun vessaan pitää päästä tms. Idiotismi vanhemmilla huipussaan!

Vierailija
915/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on pari kerrosta ylempänä joku kantapääkävelijä, joka syystä tai toisesta aktivoituu tietysti hiljaisuuden jälkeen. Ja se kävely ei ole normaalia, vaan kuulostaa tosi omituiselta: hän ikään kuin ensin kävelee, sitten yhtäkkiä pyrähtää juoksuun. Välillä kuuluu vain neljäkin nopeaa juoksuaskelta. Ja sitten välillä kuuluu vain yksi iso tömähdys, vähän kuin tyyppi hyppäisi tuolilta kantapäät edellä lattialle.

Kuulostaa lapsen leikkimiseltä, mutta töminä on niin kovaa että tuntuu aikuisen aiheuttamalta. Ja miksi lapsi riehuisi ympäri kämppää kahdenkin jälkeen yöllä... Huomautusta on hankala tehdä, koska emme ole täysin varmoja kämpästä.

Yläpuolen naapurini oli ihan samanlainen tömisyttelijä ja pyrähtelijä. Nuori likka kyseessä, en tiedä oliko vielä alaikäinen vai jo 18 vuotta täyttänyt. Tykkäsi vielä valvoa öisin, joten töminää ja pauketta riitti tuntikaupalla lähes joka yö. Tyttö muutti äskettäin pois, luojan kiitos, nyt vaan pidän peukkuja ja varpaita pystyssä ettei seuraava asukas ole samanlainen elefanttimarssija. Seuraavaksi muutan vain ja ainoastaan talon ylimpään kerrokseen...

Aiempi kommentoija tässä taas: tuo ylimmässä kerroksessa asuminen ei aina valitettavasti auta - tai riippuu tietenkin äänieristyksen laadusta ja talon rakenteista muutenkin. Itse olin muutama vuosi sitten riemuissani, kun pääsin muuttamaan erään talon ylimpään kerrokseen, olin varma, että nyt ei kuulu naapurien töminät sun muut. Mutta vielä mitä: alakerran asunnosta kuului aivan kaikki äänet ilmanvaihtokanavan kautta! Kyseessä vielä uudehko talo. Uskomatonta, että nykyisinkin voidaan rakentaa niin typerästi.

Minä muutin ylimpään kerrokseen uuteen taloon, jossa on huoneistokohtainen ilmanvaihto. Väliseinät ovat betonia ja lämpöpattereita ei ole koska lattialämmitys. Mitään huutoa ei koskaan kuulu, töminääkin hyvin vähän. Mutta jonkun kaiuttimien bassoäänet kuuluvat joskus myöhään illalla, ja sekin vaikuttaa näin herkkäunisena siihen milloin voi mennä nukkumaan. Lisäksi silloin tällöin kuuluu erittäin matala, lyhytkestoinen jyrähdys. Äänieristys on siis hyvä, mutta sen lisäksi tarvitaan vielä hyvät naapurit.

Vierailija
916/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yläkerrassa lähäri jolla on mielihyvänä polkea muutama kerta oikein lujaa lattiaan ennekuin poistuu töihin ja kun tulee yöllä takaisin n klo 2-3. Herättää joka yö. Hän siis oikein hakkaa kantapäillään lattiaa muutaman kerran ja koska asiasta ollaan huomautettu useasti hän tekee sen tahallaan.

Vierailija
917/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi enää viikko kerrostalossa! Ei ikinä enää koskaan. Omakotitalo ❤

Odotapa kun alkaa vääntö naapureiden kanssa...

Se nimittäin alkaa.

Kohta oikeudessa.

Vierailija
918/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yläkerrassa lähäri jolla on mielihyvänä polkea muutama kerta oikein lujaa lattiaan ennekuin poistuu töihin ja kun tulee yöllä takaisin n klo 2-3. Herättää joka yö. Hän siis oikein hakkaa kantapäillään lattiaa muutaman kerran ja koska asiasta ollaan huomautettu useasti hän tekee sen tahallaan.

Huomauttakaa vielä: sekoaa pian.

Vierailija
919/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, onpa typerää.

Vierailija
920/7839 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut kasvatettiin samoin ja ehkä se on syy miksi itse kiinnitti toisten metelöintiin enemmän huomiota niin että ärsytti. Muutin puoli vuotta sitten kerrostalosta omakotitaloon ja lähin naapuri on kilometrin päässä. Se on hassua miten vieläkin välillä kuiskii ja ajattelee että en voi imuroida keskellä yötä (vuorotyössä) pestä pyykkiä tai käyttää aamuisin tehosekoitinta kun koitan edelleen ottaa naapurit huomioon :D

Asuin lapsuuteni ok-talossa: ei meillä kukaan silti keksinyt alkaa öisin siivoamaan, tekemään ruokaa,...

Suomessa yö on nukkuma-aikaa.