Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (1110)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.

Meidän yläkerrassa asuu joku norsu. Sellainen kanta-astuja, jonka askelet kuuluu matalana töminänä meidän asuntoon. Tiedän tarkalleen missä kohtaa asuntoa norsu liikkuu. Eikä pelkästään ne askeleet, mutta lisäksi hirveää kaappien paiskomista, jotain rullataan pitkin lattiaa, huonekaluja siirrellään monta kertaa päivässä ja taitaa olla kömpelön puoleinen kun kokoajan jotain putoaa lattialle ja kuuluu kovaa kolinaa. Muutaman kk jaksettiin tota mökää kuunnella, kunnes mies kävi asiallisesti huomauttamassa naapureille metelistä. Ei ihmekkään että askelet kuuluu ja kolisee, yläkerrassa ei ole lainkaan mattoja tai verhoja. Nuori aviopari kyseessä.

Niillä matoilla ja seinävaatteilla/verhoilla on ihan hyvä tarkoitus - ne eristää ääntä ja vähentää kaikua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä olen asunut tässä samassa asunnossa jo 26 vuotta, että muutama naapurikin on ehtinyt vaihtua. Tänä aikana on aina ollut lähes hiljaista sikäli kun normaaleja elämisen ääniä ei tietysti lasketa. Mutta nyt pari vuotta sitten yläkertaani muutti yksinäinen mies. Hän on ketjupolttaja ja hyppää parvekkeelaan  tupakalla pahimillaan puolen tunnin välein, yötä päivää. Hänellä on ilmeisesti tuoli ja pöytä jollain ketjulla kiinni kaiteessa ja sen hän aina räväyttää alas ja kun on polttanut niin sitten taas tuoli ja pöytä ylös, ja oven koluutukset siihen päälle. Kuuluu sellainen ketjujen kilinä ja sitten rymähdys ja en ole muuta selitystä keksinyt. Kaksi kertaa olen hänelle valittanut. Joulu aaton aattona keksin laittaa joulukortin johon mainitsin että olisi parvekeellaan hiljempää niin säilyy kivasti naapurisopu, ja kortissa toivotin myös hyvää Joulua. Laitoin reilusti nimeni alle korttiin. Ei mitään vaikutusta ollut, ja noin 3-4 kuukauden kuluttua näin sattumalta rapussa ja sanoin samasta asiasta. Hän sanoi heti että hänellä meni joulu aivan pilalle minun takiani kun sellaisen kortin olin laittanut. Sitten  hän alkoi ääntään korottaen haukkumaan minua sanoen että kyllä hänelläkin on lupa tässä asua ja että vaikka sulla onkin kultaketju kaulassa niin ei tarvitse tulla valittamaan. Olen harkinnut jo pois muuttamista, ajattelen kuitenkin että seuraavassa paikassa saattaisi olla sitten jotain toisenlaista häiriötä. Tykkään kovasti muuten asua tässä ja kauppakin on lähellä. 

Vierailija

Amen näille kokemuksille. Yläkerran sekopään takia asunto meni myyntiin ja nyt enää 1 yö tässä jäljellä!! Voi onnea, tämän jälkeen ei koskaan enää kerrostaloon.

Vierailija

Kokemukseni mukaan näin myös hyvin yleisesti tehdään. Olen asunut elämäni aikana muutamassa kerrostalossa ja vieraillut useassa, ja oikeastaan missään ei ole ollut mitään isompaa meteliä tai hämminkiä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan näin myös hyvin yleisesti tehdään. Olen asunut elämäni aikana muutamassa kerrostalossa ja vieraillut useassa, ja oikeastaan missään ei ole ollut mitään isompaa meteliä tai hämminkiä. 

Sulla on käynyt tuuri. Olen kuullut muistakin, jotka ei oo ikinä asuneet häiriötalossa, tai yhdenkään hankalan tai metelöivän naapurin kanssa lähekkäin. Jotkut taas on saaneet sellaisia vaivoikseen joka talossa, vaikka olisivat muuttaneet 30 kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut tässä samassa asunnossa jo 26 vuotta, että muutama naapurikin on ehtinyt vaihtua. Tänä aikana on aina ollut lähes hiljaista sikäli kun normaaleja elämisen ääniä ei tietysti lasketa. Mutta nyt pari vuotta sitten yläkertaani muutti yksinäinen mies. Hän on ketjupolttaja ja hyppää parvekkeelaan  tupakalla pahimillaan puolen tunnin välein, yötä päivää. Hänellä on ilmeisesti tuoli ja pöytä jollain ketjulla kiinni kaiteessa ja sen hän aina räväyttää alas ja kun on polttanut niin sitten taas tuoli ja pöytä ylös, ja oven koluutukset siihen päälle. Kuuluu sellainen ketjujen kilinä ja sitten rymähdys ja en ole muuta selitystä keksinyt. Kaksi kertaa olen hänelle valittanut. Joulu aaton aattona keksin laittaa joulukortin johon mainitsin että olisi parvekeellaan hiljempää niin säilyy kivasti naapurisopu, ja kortissa toivotin myös hyvää Joulua. Laitoin reilusti nimeni alle korttiin. Ei mitään vaikutusta ollut, ja noin 3-4 kuukauden kuluttua näin sattumalta rapussa ja sanoin samasta asiasta. Hän sanoi heti että hänellä meni joulu aivan pilalle minun takiani kun sellaisen kortin olin laittanut. Sitten  hän alkoi ääntään korottaen haukkumaan minua sanoen että kyllä hänelläkin on lupa tässä asua ja että vaikka sulla onkin kultaketju kaulassa niin ei tarvitse tulla valittamaan. Olen harkinnut jo pois muuttamista, ajattelen kuitenkin että seuraavassa paikassa saattaisi olla sitten jotain toisenlaista häiriötä. Tykkään kovasti muuten asua tässä ja kauppakin on lähellä. 

Tuo ketjujen pudotteluääni on tuttu, ja oon miettinyt kans, mistä se tulee. Voisko olla, että kaverilla on housuissaan ketju, joka sitten kilahtelee ja kolahtelee hänen istuutuessaan ja noustessaan. Jotkut ei yhtään himmaile niiden tuolien ja pöytien kaa, vaan mennä rysäyttävät niihin niin että kolina ja ryminä käy. Kai ne äänet sitten vain kuulostaa niin voimakkailta, kun niitä ärtyneenä yöaikaan kuuntelee.

Vierailija

Mielestäni joskus 80-luvulla se hyssyttely meni jo liiallisuuksiin, mutta kyllä vähän kohottelin kulmakarvojani kun naapuri porasi seinää joskus 11 aikaan illalla. 

Alakerran naapuri kommentoi meille että meidän kissojen juoksuäänet kuuluu hänelle. Itse tuurijuoppona luukuttaa suomipoppia repeatilla, mölyää ryyppyremminsä kanssa ja kaatuilee niin että kolina vaan kuuluu. Vielä alemmas siis, meille yläkertaan ei onneksi kuulu.  

Vierailija

Mulla asuu yläkerrassa oikea unelmanaapuri. Puhuu kokoajan kovaan ääneen rappukäytävässä lapsensa kanssa, ovat omineet tuuletusparvekkeen omaan käyttöön, soittavat pianoa, pomputtelevat palloa lattiaa vasten ja tietysti täysin normaaleihin elämisen ääniin kuuluu tämän lapsen jatkuvat juokseminen, hyppiminen ja riehuminen. Kultapuppelia ei tietenkään voi koskaan kieltää, koska sitten tulee raivari.

Yöt sentään saadaan nukuttua rauhassa, yleensä sinne aamu seitsemään (joskus jos ollaan onnekkaita niin jopa kahdeksaan!). 

Terkkuja vaan täältä Helsingin kantakaupungista! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan elänyt kerrostalossa.
Miten kuuntelette musiikkia siellä? Jos kerta kuiskailette tyyliin...
Pitääkö ainoastaan kuulokkeilla kuunnella?
Pitäs syksyksi muuttaa kerrostaloon nii saa nähdä mitä tulee. Tosin oon elänyt melko hiljaisesti nytkin, mutta ainoastaan sen takia kun vanhemmat tai vanhempi nöyryyttää aina kaikesta

Musiikkia saa kuunnella ja vaikka soittaa ja laulaa aivan vapaasti.
Mitään korviavihlovaa jumputusvolyymiä en musiikinkuunteluun laittaisi tai alkaisi akustista rumpusettiä takomaan mutta muuten tyyli vapaa mielestäni, kunhan tapahtuu sallittuna aikana.

En kyllä myöskään mitenkään kuiskaile kun puheääneni ei lähentele huutoa kuten joillain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on pari kerrosta ylempänä joku kantapääkävelijä, joka syystä tai toisesta aktivoituu tietysti hiljaisuuden jälkeen. Ja se kävely ei ole normaalia, vaan kuulostaa tosi omituiselta: hän ikään kuin ensin kävelee, sitten yhtäkkiä pyrähtää juoksuun. Välillä kuuluu vain neljäkin nopeaa juoksuaskelta. Ja sitten välillä kuuluu vain yksi iso tömähdys, vähän kuin tyyppi hyppäisi tuolilta kantapäät edellä lattialle.

Kuulostaa lapsen leikkimiseltä, mutta töminä on niin kovaa että tuntuu aikuisen aiheuttamalta. Ja miksi lapsi riehuisi ympäri kämppää kahdenkin jälkeen yöllä... Huomautusta on hankala tehdä, koska emme ole täysin varmoja kämpästä.

Yläpuolen naapurini oli ihan samanlainen tömisyttelijä ja pyrähtelijä. Nuori likka kyseessä, en tiedä oliko vielä alaikäinen vai jo 18 vuotta täyttänyt. Tykkäsi vielä valvoa öisin, joten töminää ja pauketta riitti tuntikaupalla lähes joka yö. Tyttö muutti äskettäin pois, luojan kiitos, nyt vaan pidän peukkuja ja varpaita pystyssä ettei seuraava asukas ole samanlainen elefanttimarssija. Seuraavaksi muutan vain ja ainoastaan talon ylimpään kerrokseen...

Aiempi kommentoija tässä taas: tuo ylimmässä kerroksessa asuminen ei aina valitettavasti auta - tai riippuu tietenkin äänieristyksen laadusta ja talon rakenteista muutenkin. Itse olin muutama vuosi sitten riemuissani, kun pääsin muuttamaan erään talon ylimpään kerrokseen, olin varma, että nyt ei kuulu naapurien töminät sun muut. Mutta vielä mitä: alakerran asunnosta kuului aivan kaikki äänet ilmanvaihtokanavan kautta! Kyseessä vielä uudehko talo. Uskomatonta, että nykyisinkin voidaan rakentaa niin typerästi.

Vierailija

Meidän yläkerrassa asuu perhe, jonka pikkulapsi on aina ollut meluisa. Vauvana itki jatkuvasti, ja siihen tuli herättyä monesti yölläkin. Nyt uhmaikäisenä saa raivarin ainakin viisi kertaa päivässä, mutta öisin on sentään hiljaista. Tuollaisille pienten lasten äänille ei tietenkään mahda oikein mitään ja olen näitä ääniä kestänyt sillä ajatuksella, että minulle ja miehelle on todennäköisesti tulossa vauva parin vuoden sisään. Joutuvat sitten vuorostaan kuuntelemaan meteliä meiltä.

Vierailija

Kantapääastujien lisäksi haukkuvat koirat ovat pahimpia. Tottakai ymmärrän, että ne haukkuvat yksinäisyyttään - mutta mitä ajattelevat ihmiset, jotka ottavat sellaisen itselleen, ja ovat pitkiä aikoja päivittäin poissa?

Mun seinänaapurissa asui joskus suunnilleen ikäiseni nuori nainen. Hänen koiransa oli yksin kotona päivät pitkät, ja haukkui ja ulvoi kaiken aikaa. Nainen lähti aina aikaisin aamulla ja oli usein poissa iltamyöhään. Tein töitä kotona, joten alkoi ottaa päähän. Menin sitten kerran ihan asiallisesti huomauttamaan asiasta hänelle ja sanoin, että koiraparkaa käy sääliksikin. Hän hermostui totaalisesti, puhui minulle törkeästi ja sanoi, etteivät hänen asiansa kuulu minulle. Vastasin, että kyllä kuuluu ja kovaa, jolloin hän löi oven kiinni eikä tervehtinyt minua sen koommin. Muutti onneksi tosin piakkoin pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

nuo tuollaiset yksinäiset miehet on pahimpia. mietis kuinka ikävää sille sen yläkertalaiselle on kesähelteillä kun ei voi tuulettaa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapuri tiputtelee joka päivä ja vähän väliä jotain kahvakuulia lattialle. Siis todellakin, se tiputtelu on jatkuvaa. Töiden jälkeen ilmeisesti tiputtaa korkokengät aina lattialle, siis heittää ne. Kunhan on ensin jokusen tovin ravannut kämppää ympäri korkkarit jalassa. Siitä kuuluu muuten alakertaan jumalaton ääni laminaattilattialla.

Olen miettinyt onkohan sillä se hemmetin hulavanne? Se vois selittää miksi se koliseva ääni jää ihan kuin "pyörimään". Sitten kuuluu uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Voin sanoa, että ku tätä on kuunnellut usean kuukauden ajan eikä ole saanut edes YHTÄ päivää ilman sitä jatkuvaa kolistelua, niin alkaa olla hermot aika tiukilla. Sellanen jatkuva häiritsevä ääni alkaa todella käydä mielenterveydelle. Katson tv:tä bluetooth-kuulokkeiden kanssa, mutta eihän sen niin pitäisi mennä, että joku joutuu elämään omassa kodissaan kuulokkeet päässä, kun naapuri on niin idiootti, että jatkuvasti tuottaa jotain kolinaa. Laminaattilattialla kun raahaa huonekaluja, tiputtelee esineitä JATKUVASTI, kolistelee tuolin jalkoja jnejne, niin se ääni kuuluu alakertaan kuin jonkin kaiuttimen kautta. Sata kertaa kovempana, kuin kuuluu siellä itse asunnossa.

Olisin voinut itse kirjoittaa tämän.. Tosin me olemme kuunnelleet nyt pari vuotta yläkerran tenavan mökää, sitä ennen kuunneltiin kun kirjaimellisesti panivat lasta alulle.. Joka päivä pitää istua vastamelukuulokkeet päässä kun ei jaksa jokapäiväistä kiljumista/kolistelua jne. Onneksi muutamme pois tässä kuussa ja ylimpään kerrokseen!!

Vierailija

Kun ei ole seinät edes pahvista vaan ihan paperista ovat, niin naapureista tulevat äänet eivät ole tahallista metelöintiä ja häiriön aiheuttamista. Kaikki äänen kuuluvat läpi talon mennen tullen. Pelkkiä näköesteitä seinät. Asenne ratkasee, mikä häiritsee ja mikä ei.

Vierailija

Siis kyllähän normaalisti kuuluu saada elää kerrostalossakin, eihän siitä mitään tule jos normaaleita asioita kuten imurointia ei pysty hoitamaan päiväsaikaan ilman että joku suuttuu.

Taloyhtiön järjestyssäännöissä on yleensä yksiselitteisesti kerrottu asiat mitä saa ja mitä ei saa tehdä, lukekaa ne läpi ennen kuin muutatte taloon. Yleensä sunnuntaisin remontointi on kielletty siitä syystä, että jos yhtä huoneistoa remontoidaan lattiasta kattoon niin naapureilla on edes yksi rakenneäänivapaa päivä viikossa. Silloin voi kuitenkin maalata ja vastaavaa kunhan ei kolistele. Turhia rakenneääniä tulee välttää myös päiväsaikaan, eli ei kolistella mitään huvin vuoksi. Vahingoista kenenkään on turha suuttua.

Veden laskemista yöaikaan ei yleensä ole kielletty järjestyssäännöissä, joten vessan voi vetää ja pestä kädet normaalisti. Hupisuihkuttelu voisi kuitenkin jäädä aamuun, mutta jos tulee myöhään kotiin näkyvästi likaisena, niin voi kyllä käydä suihkussa ettei sotke sänkyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa aina ja edelleen rakennettu huonolaatuisia kerrostaloja?

Vanhemmassa rakennuskannassa on joskus hyvälaatuisia rakennuksia, ainakin legenda kertoo niin.

Nykyään rakennetaan täyttä sutta ja sekundaa.

Pohjasyy on raha, kuten aina, mutta yksityiskohtia voi vain arvailla. Kääriikö rakennuttaja suorilta paremmat voitot? Aiheuttavatko pitkät alihankkijaketjut vastuun häviämistä, joka mahdollistaa ammattitaidottoman työvoiman käytön? Haistaako joku taho ylimääräiset tienestit huolto- tai ylläpitosopimusten tiimoilta?

Suomen ollessa kyseessä en kylläkään ihmettelisi, vaikka kyseessä olisi joko puhdas ammattitaidottomuus tai jopa pahantahtoisuus - harvassa maassa pitää yhtä hyvin paikkansa se vanha latteus, että tärkeää ei ole että itsellä menee hyvin, vaan se että naapurilla menee huonosti.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat