Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Kaikista huvittavinta on miten vaikea on edes puuttuu öisin häiritsevään meluun. Teimme edellisessä kodissa asuessamme useamman ilmoituksen naapureista ja soitimme poliiseille. Jatkuvasti, vähintään joka viikko ja pahimmillaan joka yö alituista riitelyä, metelöintiä, ovien paiskomista etc. Riitojen jälkeen tämä naapurin nainen meni usein vielä tupakalle ja kaakattamaan puhelimeen vaikka kello oli jo yli puolen yön. Pariskunnan lapsen itkua kantua meille, ja teimme lastensuojeluilmoituksen kun epäilimme että hän kärsii riidoista. Lopulta muutimme itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on se kotirauha? Mulle se on sitä, että kukaan ei luvatta tule ovesta sisään ja että sovittuja pelisääntöjä noudatetaan. Mutta että hyppivät nelivuotiaat möhkäleet? Itsekkyyttä.
Jatkuva tömistely rikkoo kyllä kotirauhaa, olipa äänen lähteenä mikä hyvänsä. Jokainen, joka osaa kasvattaa lapsiaan huomaavaisiksi ihmisiksi, kieltää lastaan hyppimästä jatkuvasti tasajalkaa kerrostalossa. Satunnainen kerta pari viikossa leikki ei haittaa tietenkään mitään. Nyt oli kyse jokapäiväisestä ja toistuvasta paukutuksesta. Minun näkökulmastani naapurit paukutukselle alistava asukas on itse itsekäs.
Sanoitkin sen itse: ”MINUN näkökulmastani...”
No, paha mun on muiden mielipiteitä tänne kirjoitella kuin omiani. EIkös se keskustelupalsta juuri näin toimi :)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni on mm. opetettu kiittämään, tervehtimään, odottamaan kiltisti vuoroaan ja pyytämään anteeksi. Kotona hän saa myös päiväsaikaan hyppiä ja pitää meteliä turvallisuusseikat huomioiden vapaasti, koska liikkuminen kehittää lasta monipuolisesti.
Lastaniko ei kasvateta huomaavaiseksi? Mietipä uudestaan.
Miettimisen jälkeen olen sitä mieltä, että huomaavaisuusasioista kiinnostunut kasvattaja vie sen lapsensa leikkimään ja liikkumaan monipuolisesti ensisijaisesti sinne ulos, missä nämä kaikista raisuimmat leikit voisi höyrytä kaikessa rauhassa pihalle. Tietysti kotonakin voi leikkiä, mutta ei niin että se kantautuu kaksi kerrosta alemmas. Eihän kukaan muukaan voi monta kertaa päivässä meluta niin, että se mökä kuuluu kahden kerroksen päähän? Miksi lapsen tasajalkaa hyppiminen olisi poikkeus? Maailmassa on miljardi leikkiä, joita voi leikkiä sisällä, eikä yksikään niistä häiritse naapureita. Miksi siis pitäisi sisätiloissa leikkiä juuri niitä leikkejä, jotka naapureita eniten häiritsevät, kun ne leikit voisi aivan yhtä hyvin leikkiä ulkonakin?
Vierailija kirjoitti:
Ei!
Muuta jonnekin muualle kuin kerrostaloon.
Tuo ei ole ratkaisu. Vaikka ihmisellä ei olisi materiaalista hyvää, henkistä hyvää eli vapautta harrastaa kotona mitä haluaa, päiväsaikaan ei tuollaiset juntturat toisilta saa viedä.
Hiljaisuuden rakastajille (lue: ihmisvihaajille) asennekasvatusta. Muuttoa en sulke suosittele, kun tuskin sullakaan on siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei!
Kyllä! Muuta itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni on mm. opetettu kiittämään, tervehtimään, odottamaan kiltisti vuoroaan ja pyytämään anteeksi. Kotona hän saa myös päiväsaikaan hyppiä ja pitää meteliä turvallisuusseikat huomioiden vapaasti, koska liikkuminen kehittää lasta monipuolisesti.
Lastaniko ei kasvateta huomaavaiseksi? Mietipä uudestaan.Miettimisen jälkeen olen sitä mieltä, että huomaavaisuusasioista kiinnostunut kasvattaja vie sen lapsensa leikkimään ja liikkumaan monipuolisesti ensisijaisesti sinne ulos, missä nämä kaikista raisuimmat leikit voisi höyrytä kaikessa rauhassa pihalle. Tietysti kotonakin voi leikkiä, mutta ei niin että se kantautuu kaksi kerrosta alemmas. Eihän kukaan muukaan voi monta kertaa päivässä meluta niin, että se mökä kuuluu kahden kerroksen päähän? Miksi lapsen tasajalkaa hyppiminen olisi poikkeus? Maailmassa on miljardi leikkiä, joita voi leikkiä sisällä, eikä yksikään niistä häiritse naapureita. Miksi siis pitäisi sisätiloissa leikkiä juuri niitä leikkejä, jotka naapureita eniten häiritsevät, kun ne leikit voisi aivan yhtä hyvin leikkiä ulkonakin?
Ja entä jos se kasvattaja on sairas? Etätöissä? Allerginen? Laittaa lapsille 5 ateriaa päivässä ja on kiinni kotitöissä, tiskaamisessa, jatkuvassa pyykkäämisessä yms?
Oikeesti, ei kenenkään tarvi perustella muille, miksi kotona jumpataan eikä ulkona. Eikä pyydellä anteeksi.
Jotenkin on fiilis, että ihmiset ovat muuttuneet aiempaa itsekkäämmiksi naapureita kohtaan. Minäkin teen tällä hetkellä sattuneesta syystä etätöitä ja viime viikosta alkaen on päivittäin kuulunut remppaääniä. Eilen aloin selvittää asiaa ja sain tietää, että yhdellä naapureista on monta viikkoa kestävä remontti päällä, eivätkä nämä itsekkäät urpot ole tiedottaneet tuosta muita millään tavalla.
Jopa vedet olivat kyseisen remontin vuoksi poikki ilman ennakkoilmoitusta, siinä vaiheessa kyllä näin oikeasti punaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastaniko ei kasvateta huomaavaiseksi? Mietipä uudestaan.Miettimisen jälkeen olen sitä mieltä, että huomaavaisuusasioista kiinnostunut kasvattaja vie sen lapsensa leikkimään ja liikkumaan monipuolisesti ensisijaisesti sinne ulos, missä nämä kaikista raisuimmat leikit voisi höyrytä kaikessa rauhassa pihalle. Tietysti kotonakin voi leikkiä, mutta ei niin että se kantautuu kaksi kerrosta alemmas. Eihän kukaan muukaan voi monta kertaa päivässä meluta niin, että se mökä kuuluu kahden kerroksen päähän? Miksi lapsen tasajalkaa hyppiminen olisi poikkeus? Maailmassa on miljardi leikkiä, joita voi leikkiä sisällä, eikä yksikään niistä häiritse naapureita. Miksi siis pitäisi sisätiloissa leikkiä juuri niitä leikkejä, jotka naapureita eniten häiritsevät, kun ne leikit voisi aivan yhtä hyvin leikkiä ulkonakin?
Lisäksi, se on se jatkuva liikkuminen lapsille sitä luonnollisinta olemista. Sen vieminen on sama kuin pakottaisi jonkun olemaan nukkumatta öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Eihän kukaan muukaan voi meluta niin että kuuluu 2 kerroksen päähän. Kyllä voi. Vaskipuhatimet esim. kuuluu helposti mihin vain. Samoin seinien poraaminen. Ja täysin sallittuja kotona tehtäviä toimia nekin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on fiilis, että ihmiset ovat muuttuneet aiempaa itsekkäämmiksi naapureita kohtaan. Minäkin teen tällä hetkellä sattuneesta syystä etätöitä ja viime viikosta alkaen on päivittäin kuulunut remppaääniä. Eilen aloin selvittää asiaa ja sain tietää, että yhdellä naapureista on monta viikkoa kestävä remontti päällä, eivätkä nämä itsekkäät urpot ole tiedottaneet tuosta muita millään tavalla.
Jopa vedet olivat kyseisen remontin vuoksi poikki ilman ennakkoilmoitusta, siinä vaiheessa kyllä näin oikeasti punaista.
Toiset ajattelevat nykyään, että mitä tahansa saa tehdä päiväsaikaan (esim. pitkäkestoinen remontti), eikä naapureita tarvitse huomioida tai informoida mitenkään. Tosin vesikatkosta kyllä pitäisi tiedottaa aina.
Toinen ääripää ovat sitten nämä kyttääjät, joita meille sattui naapuriksi edellisessä asunnossa. Pääpäsmärit olivat eräs vanha pariskunta, joka mm. vaahtosi meille, ettei vettä saa laskea tai vessanpönttöä vetää yöaikaan. Eli olisi pitänyt yöllä vessassa käydessä jättää pönttö vetämättä. Ilmeisesti korva kiinni seinässä kuuntelivat, vetääkö joku meillä pöntön. Onneksi pääsimme muuttamaan pois kyseisestä talosta.
Jsbbs kirjoitti:
Pesukoneen käyttö ilta aikaan, pahimmillaan klo 22.00 jälkeen jolloin hiljaisuus aika alkaa. Miksi sitä ei käytetä päiväsaikaan kun kuitenkin ovat kotona päivällä? Miksi ei ymmärretä et se jumputus ja rytinä kuuluu erittäin hyvin omaan asuntooni ja miksi ei ajatella et jotkut joutuu heräämään klo 5 tai 6 töihin
Minua häiritsee klo 5 tai 6 aikaan töihin lähtevän oven paukutus, miksi ei ymmärretä, että jotkut nukkuu siihen aikaan? Se kolina ja ramppaaminen häiritsee uniani ja hiljaisuus kestää 7:00 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on se kotirauha? Mulle se on sitä, että kukaan ei luvatta tule ovesta sisään ja että sovittuja pelisääntöjä noudatetaan. Mutta että hyppivät nelivuotiaat möhkäleet? Itsekkyyttä.
Jatkuva tömistely rikkoo kyllä kotirauhaa, olipa äänen lähteenä mikä hyvänsä. Jokainen, joka osaa kasvattaa lapsiaan huomaavaisiksi ihmisiksi, kieltää lastaan hyppimästä jatkuvasti tasajalkaa kerrostalossa. Satunnainen kerta pari viikossa leikki ei haittaa tietenkään mitään. Nyt oli kyse jokapäiväisestä ja toistuvasta paukutuksesta. Minun näkökulmastani naapurit paukutukselle alistava asukas on itse itsekäs.
Sanoitkin sen itse: ”MINUN näkökulmastani...”
No, paha mun on muiden mielipiteitä tänne kirjoitella kuin omiani. EIkös se keskustelupalsta juuri näin toimi :)
Toimii toki, mutta se vapaasti ja ihan itse ajateltu mielipiteesi osoittaa, että olet itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja entä jos se kasvattaja on sairas? Etätöissä? Allerginen? Laittaa lapsille 5 ateriaa päivässä ja on kiinni kotitöissä, tiskaamisessa, jatkuvassa pyykkäämisessä yms?
Oikeesti, ei kenenkään tarvi perustella muille, miksi kotona jumpataan eikä ulkona. Eikä pyydellä anteeksi.
Juu onhan noita syitä varmasti. Mutta käytöstapoja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka toisella helisee ikkunat?
Tämä saa aina miettimään että miten meidän kömpelö, adhd talous muihin vaikuttaa. Suihkussa lasta kaatuu patteriin, sitten tippuu pesuämpäri kahdesti ja lopuksi lipeää saippua.
Eteiseen tultaessa jalka osuu tietty laatikkoon ja sit pompitaan hetki ja uikutetaan. Vaatteiden vaihto ja kahvia, ehkä välipalaa. Kissat juoksee keittiöön, yksi tiputtaa lasin maahan innostuksissaan.
Iltapäivällä tai illalla siivousta, imurointia tms normaalia meteliä ennen hiljaisuutta. Rauhoitutaan ja sitten kissa tiputtaa peilin maahan säikähtäessään jotain. Taas imurointia, onneksi on vielä hetki hiljaisuutta.
Ei kai sitä kukaan ilkeyttään.....
Ei voi muuta sanoa kuin että MUUUUUTTTAAKAAAAAAAAAAAA MAAAAAAAAAAAALLE olemaan rauhassa.
Kerrostalossa ääntä kuulu ja niin kuuluu kuuluakin, prkl!
Turha vingahdella, ennen kuin on hiljaisuudessa, MAAAAAAAAAAAALLA.
Yläkerrassa jytissyt tänään kunnolla - naapurin lapsen lisäksi siellä on ollut kaksi vierasta lasta äitinsä kanssa, olivat nimittäin ulkonakin niin siitä tiedän. Niin mites olikaan se kyläily nyt näinä aikoina, ja vielä pienten lasten kanssa joiden käsihygienia ei mitään huippua ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, ei kenenkään tarvi perustella muille, miksi kotona jumpataan eikä ulkona. Eikä pyydellä anteeksi.Vaikka toisella helisee ikkunat?
No kyllä mä suhtaudun tohon ikkunoiden helisemiseen normaalikerrostalossa vähän niin että kannattais ehkä piipahtaa paykiatrin juttusilla jos oikeasti kokee että lasten yläkerrassa hyppimisestä ikkunat helisee.
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassa jytissyt tänään kunnolla - naapurin lapsen lisäksi siellä on ollut kaksi vierasta lasta äitinsä kanssa, olivat nimittäin ulkonakin niin siitä tiedän. Niin mites olikaan se kyläily nyt näinä aikoina, ja vielä pienten lasten kanssa joiden käsihygienia ei mitään huippua ole?
Kyttää tarmokkaasti.
Siitä sulle maksetaan.
Ei!