Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
seinänaapurissa ollaan hipihiljaa päivällä ja alkuillasta. vaan sitten 22 jälkeen sinne vähitellen kerääntyy asujan kavereita kaljoittelemaan ts. huutamaan, räkättämään, kolistelemaan jne. rappukäytävässä kuljeskellaan koko ajan. lisäksi asujan vieraat soittelevat meidän (sähköistä) ovikelloa joka viikko jonkin kerran, ja aina yöllä - tyhmyyttä tai tahallisuutta.
en tiedä miksei asujan kalloon mene että yöllä pitää olla rauhassa. toisinaan saunovatkin yöllä, kerrostalossa!
tässä vuokrayhtiössä kun on sauna joka asunnossa.
👎
Yöllinen meteli vaihtuu aamuiseksi rakennusmeluksi. Ai tätä ihanuutta!
Vierailija kirjoitti:
Olin "päävalittaja" yläkerran häirikön tapauksessa (koska hänen elämisensä minua eniten häiritsi), isännöinniltä sain vähän taustatietoja siitä miten häädöt toimivat ainakin tässä taloyhtiössä, ja luin netistä sen mitä on lakeihin kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.
Ei ole pesäpalloa eli ei ole automaattisesti kolmesta poikki. Riippuu tietysti siitä onko varoitukset tulleen yksi toisensa perään kuukauden aikana vai yksi per muutama kuukausi. Käsittääkseni varoitusten pitää tulla tietyllä tahdilla ennen kuin tilanne kärjistyy häädöksi. Eli jatka valitusten tekoa, muuten ei tapahdu mitään.
Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa?
Ei aavistustakaan, meillä ei ainakaan valituksien osalta sanottu mitään tällaista. Häädöt käräjäoikeuden päätöksellä (jos vuokranantaja ei suostu häätöä tekemään) saattaisivat kai merkitä sitä että allekirjoitat lapun jossa vakuutat antamasi tiedot (eli valitukset) oikeiksi, periaatteessa se "kerron vain totuuden, en vääristele enkä valehtele" juttu. Ei sinne sinua paikanpäälle kärrätä, taloyhtiö siinä on se "syyttävä taho".
Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta?
Valitukset ei mene koskaan oikeuteen. Taloyhtiö voi hakea käräjäoikeuden päätöstä jolla otetaan asunnon hallintaoikeus pois vuokraisännältä taloyhtiölle ja häädetään asukas. Ne valitukset ovat vain perusteluita sille miksi häätöä haetaan. Ne on osa prosessia vain siksi että voidaan todistaa ettei ketään heitetä ulos pärstäkertoimen tai ihonvärin tai sukupuolen tms. takia.
Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?
Ei. Kuten jo sanoin, sinä et ole asianosainen jutussa, joka on taloyhtiön juttu.
Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?
Mikä ihmeen päämies? Taloyhtiö hakee oikeudenpäätöstä, he ovat maksumiehenä. En tiedä voiko häädetty joutua maksamaan jotain mutta tuskin.
Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.
Jos se häiritsee sinua, tee siitä valitus. Jos isännöitsijä ei pidä valitusta aiheellisena, he eivät anna siitä varoitusta. Siinä kaikki. Jos pitävät aiheellisena, antavat varoituksen. Jos ei usko varoitusta ja jatkaa, tee uusia valituksia. Päivämäärä, kellonaika, minkä tyyppistä häiriötä ja millä kestolla. Jatka valitusten tekoa, jos joku saa häädön, se on heidän omaa syytään ei sinun. Sinulla on oikeus kotirauhaan.
Sinänsä vähän huono asia kun monia isännöitsijöitä ei kiinnosta v*ttuakaan mitä siellä talossa tapahtuu. varsinkin jos kyseessä on erikoistapaukset. Meteli voi olla todella häiritsevää ja päivittäistä mutta isännöitsijä ei näe tarpeelliseksi lähettää valitusta. Tämä kannattaa jokaisen muistaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin. Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Mikä on mielestänne hyvä äänieristys? Sellainen, että puhe ei kuulu?
Asun uudehkossa rivitalossa. Kummallakin puolella lapsiperhe. Lasten juoksuaskeleet kuuluvat hyvin, toisella perheellä on laminaattilattiat olohuoneessa, toisesta perheestä en tiedä. Samoin riemunkiljahdukset ja yölliset itkut kuuluvat selvästi.
Miten makuuhuoneesta saisi äänieristetyn, kelluvat seinät jne?
Siis mitä, mä luulin että rivarissa pääsis edes siitä kaikkein v*ttumaisimmasta äänestä eroon eli pikku apinoiden tunteja kestävästä raavaamisesta. Ääni mikä todellakin pistää lataamoon pitkään jatkuessa. Niin ihan seinänaapurin puolelta sitten kuuluu se ryminä ja muu perseily, ihan kuin kerrostalossa??
Hyi hitto, en siis halua rivariakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki soittimet pitäs kieltää kerrostaloista!! Meillä assuu joku h.ton pillipiipari-pianisti-laulaja, jota saa kuunnella tuntikausia joka päivä. Kaikki kuuluu katon läpi niinkuin samassa huoneistossa olisi. Onneksi osaa edes pianoa soittaa jopa, on vähän siedettävämpää. Huilu tai laulu ei niinkään oo hallussa. :D Ja joo, omakotitaloon ollaan häipymässä heti ku päästään (minä en kotonani mitään korvatulppia rupia pitämään naapurin takia!)
Ei muuta kuin aloitat itse säkkipilli- tai bassorumpuharjoittelun.
Kiitos ideasta, mutta mä oon liian vanha pelleilemään, eikä musiikki oo mun laji. Mietin tosin lentopalloa tai bilispöydän ja kotiteatterin tuontia tänne. Alakertaan ne äänet kuitenkin menis eli väärään osoitteeseen. 3viikkoa asuttu tässä mökässä ja ens viikolla ehkä jo muutto seuraavaan. Ei tätä kuuntele erkkikään!
Missähän talossa olisi edes kohtuullinen äänieristys?! Nyt kuukausi kämpässä, jonka piti olla hiljainen ja puhekin(!) kuuluu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta ties minkälaisesta kerrostaloasumisesta enkä itse ole koskaan saanut omasta metelöinnistä muuta kuin positiivista palautetta (otan kaikessa aina naapurit huomioon, koska olen tosi paranoidi metelöinnistä ja kärsinyt itse parista kammonaapurista, joten en missään nimessä halua ikinä häiritä omia naapureitani).
Kokemuksista viisastuneena hankimme nyt mieheni kanssa varta vasten uudesta talosta ylimmän kerroksen kaksion. Kielsin miestäni varta vasten käyttämästä subwooferiaan, koska pärjäämme ilmankin ja muistan hyvin mitä hlvettiä se on kuunnella sitä rakenteita pitkin kantautuvaa basson jylinää. Kuvittelen, että varsin tehokas kidutuskeino terroristikuulusteluissa jne.
Kaikki sujui tässä talossa hyvin, kunnes alakerran asunto vuokrattiin nuorelle herrasmiehelle joka on kotoisin alun perin etelän mailta. En tarkoita olla ennakkoluuloinen, sillä hän on ihan työssäkäyvä yms. mutta ongelmaksi paljastui äkkiä hänen äänenvolyyminsä puhelimeen puhuessa.
En tiedä onko kyse kulttuurisesta seikasta vai mistä, mutta olemme nyt kuunnelleet 4kk putkeen joka ikinen ilta klo 21-01 välillä taukoamatonta mylvintää ja HUUTOA makuuhuoneessamme. Ääni kantautui alakerran herrasmiehen asunnosta, jossa hän yksinään huutaa puhelimeen tai tietokoneen välityksellä.
Ja hän kirjaimellisesti huutaa. Mylvintä on jotain järjetöntä. Kiljuu ja karjuu ja nauraa aivan täysiä. Puhelimeenkin hän puhuu äidinkieltään samalla tavalla, koska välillä koko talo saa kuunnella tätä ölinää parvekkeiden välityksellä, kun hän palaveeraa ikkunat auki tunnin putkeen.
Mieheni teki isännöitsijälle ilmoituksen ja alakerran naapuri sai varoituksen. Samana iltana kuului raivostunutta huutoa puoli tuntia, sitten mies häipyi kotoaan yöksi muualle.
Nyt huuto on siirtynyt ilta-ajasta iltapäivään eli asunnossamme kaikuu samainen huuto klo 18-22 välillä täysiä....
Kai se on tehtävä uusi valitus, koska joudun pitämään korvatulppia nyt jo päivisinkin tuon huudon takia. Olen pitänyt tulppia kaikki illat muutosta asti.
Normaali puhe ei siis kuulu eikä mitkään muutkaan äänet eli talon äänieristys on muuten hyvä. Täysiä karjuminen kuuluu.
Onko eräille mahdotonta puhua normaalilla volyymillä vai tuleekohan tästä ikuinen taistelu saada kotirauha??
Päivitys tilanteeseemme: ensimmäisen varoituksen jälkeen hiljaisempia iltoja koitti n. 4-5 peräkkäin, kunnes olemme palanneet päiväjärjestykseen, eli asunnossamme on turha katsoa tv:tä hijaisella, lukea tai yrittää nukkua aikavälillä 21-02, kun alakertamme etelän toveri huutomylvintäölisee taukoamatta.
Mieheni on nyt pitänyt kirjaa metelöinnin ajankohdista seuraavaa valitusta varten, koska eihän tässä ole mitään järkeä? Vasen korvani on tulehtunut siitä, kun olen joutunut pitämään korvatulppia yhtäjaksoisesti yli 4 kuukautta nyt putkeen joka yö.
Mielestäni on jo jopa erikoista, että ei varoituksenkaan jälkeen välitä muuttaa tapojaan kuin pariksi päiväksi :D
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä kerrostalossa rapussa hakattiin öisin jollain esineellä varmaan todella kovaäänisesti silloin, kun olin työssä. Sitten yläkerrassa asui nuori, joka valvoi yöt ja nukkui päivät ja liikkuminen yöllä kuului.
Kerrostalossa, jossa nykyisin asun oli viime alkusyksystä loppuvuoteen asuntoni seinän takana oleva portti niin, että pamahti kovaäänisesti kiinni. Asunto, jossa asu(i)n oli asumiskelvoton. Lisäksi seinänaapurista kuului joinain päivinä jotain kolistelua ja naarmuttavia ääniä, tänään taas pitkästä aikaa.
Kerrostalojen rakennustekniikka vaihtelee vuosikymmenittäin.
Olen miettinyt, että kerrostalot voi olla asumismuotona joskus haastavia naapuruussuhteiden kannalta. Lukaisin alkua artikkelista, jossa oli jotain, että ongelmat vähenisivät, jos naapurit tuntisivat toisensa. Tämä nyt pätee varmaan kaikkiin ihmisten välisiin suhteisiin. Mielestäni kuitenkin kerrostaloissakin pitäisi halutessaan olla oikeus yksityisyyteen ja kotirauhaan.
Tarkoitin, että jossain saman rapun asunnossa tehtiin niin. Kotirauhan puute on ollut ja ikävää, jos en tästäkään asunnosta pystyisi käymään töissä.
Kotirauha olisi aika tärkeä asia. Nyt sitä ei ole.
Mulla seinänaapuri ajaa hulluuden partaalle valittamisellaan, lapset kuulemma juoksentelee yömyöhään yms. Ainoo vaan että lapset ei sisällä juokse, sänkyihin mennään viimeistään 20.30, ja mäkin torkahdan samalla,eikä mulla oo pitkän päivän jälkeen voimia juosta :D. Tosi ahdistavaa, se on vaan päättänyt että me ollaan ne häiriköijät.
En voi sanoa muuta kuin tsemppia kaikille kerrostaloasukkaille. En kestäisi hetkeäkään tuollaisia mylviviä, typeriä, itsekkäitä asukkaita. Hulluksi tulisin tuollaisista sivistymättömistä idiooteista.
15 vuotta sitten asuin kerrostalossa, Munkkivuoressa. Naapureista ei ollut mitään haittaa, päinvastoin, kohteliaita, etäisen ystävällisiä, lapsetkin kasvatettu hyvin.
Omakotitalossa on kyllä vähän duunia, mutta niitäkin voi nykyään helpottaa robottiruohonleikkurilla, tilaamalla lumityöt ulkopuoliselta jne.
Ihan olette itse näitä kullannuppuja kasvattaneet...
kttmmmtt kirjoitti:
En voi sanoa muuta kuin tsemppia kaikille kerrostaloasukkaille. En kestäisi hetkeäkään tuollaisia mylviviä, typeriä, itsekkäitä asukkaita. Hulluksi tulisin tuollaisista sivistymättömistä idiooteista.
15 vuotta sitten asuin kerrostalossa, Munkkivuoressa. Naapureista ei ollut mitään haittaa, päinvastoin, kohteliaita, etäisen ystävällisiä, lapsetkin kasvatettu hyvin.
Omakotitalossa on kyllä vähän duunia, mutta niitäkin voi nykyään helpottaa robottiruohonleikkurilla, tilaamalla lumityöt ulkopuoliselta jne.
Munkassa on usein näin. Asuin siellä 25 vuotta, ei mitään ongelmia, koskaan.
Naapuri on siivouhullu, siivoaa 8h päivässä, valehtelematta. Aika uskomatonta.
Naapuri mekasti jälleen lähes koko päivän... Viimein kellon tullessa kahdeksan illalla, saa muutaman tunnin hiljaisuuden ennen kuin on pakko laittaa itse nukkumaan. Onhan tämä tällainen melko rasittavaa elämää, varsinkin näin sunnuntaina, jolloin suurin osa ihmisistä viettää aikaansa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri mekasti jälleen lähes koko päivän... Viimein kellon tullessa kahdeksan illalla, saa muutaman tunnin hiljaisuuden ennen kuin on pakko laittaa itse nukkumaan. Onhan tämä tällainen melko rasittavaa elämää, varsinkin näin sunnuntaina, jolloin suurin osa ihmisistä viettää aikaansa kotonaan.
Millä tavalla mekasti?
Naapurin mummo puhunut taas koko päivän puhelimeen. Kovalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin enää eletä. Ikävää, mutta totta. Vaatii melkoisia puhelahjoja saada naapuri ymmärtämään metelinsä ja siinäkin yleensä lopputulema on heikko. Oma napa on se tärkein.
Asunnot pitäisi rakentaa ja saneerata sellaisiksi ettei normaali vähän äänekkäämpikin elämä ole mahdollista sen muodostumatta häiriöksi.
Monet ongelmat ratkeaisi sillä.
Miten helvetissä tämän sanan korjaus systeemin saa pois päältä. Korjaa kaiken vääräksi.
Seinänaapureilla on kaks päiväkoti-ikäistä poikaa.Tosin eivät kaiketi ole päiväkodissa,koska jytistävät,pomppivat ja juoksevat tuntitolkulla vielä klo 22 jälkeenkin,arki-iltoina ja viikonloppuisin.Välillä kuuluu kun heidän isänsä huutaa aivan raivona "Saatana pojat,nyt hiljaa."Yms. Mä en vaan tajua että mitä noiden vanhempien päässä liikkuu.Jos mitään...Niillä ei tunnu olevan oikeen mitään kontrollia omiin lapsiinsa.Raivotaan ja huudetaan tosi törkeesti siellä,kun eivät enää itsekään kestä lastensa riehumisia.Ja sitte oletetaan ettei naapurit muka häiriinny.Asiasta on huomautettu,mutta nää olevinaan "paremmat" ihmiset vaan nakkelee niskojaan.Mahtaa olla tosi perhehelvetti seinän takana.Huh huh.
Kerrostaloelämä vaihtui joiksikin vuosiksi paritaloelämään. Hyvät rauhalliset naapurit, muyta aina sieltä jotain kuuluu ja samoin itse (ja etenkin lasten kanssa) vähän silti lyö takaraivossa, ettei pidä rauhassa rymytä. Nyt vaihtui omakotitaloon ja hiljalleen jo unohtunut lapsen mölustä automaattisesti tumlut morkkis, että hei...eihän se tosiaan ketään häiritse, oikeasti.
Ei seinänaapurit ole ihmistä varten. Kerrostalot varsinkaan. Sotä aikaa en edes halua muistella. Okt, joka pennosen arvoinen, nyt voi elää