Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin.
Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Mikä on mielestänne hyvä äänieristys? Sellainen, että puhe ei kuulu?
Ei mua meteli haittaa päivisin vaikka hyppisivät pitkin seiniä ja huutaisi, mutta kyllä se on inhottavaa, kun 22-01 kuuluu lasten tömistelyjuokseminen ja se ovien paiskominen ja metelöinti. Yritä siinä sitten nukkua kun kuuluu "töms töms töms töms, pam, pam, töms töms"
Ei kyllä mielellään huonoa äänieristystä, mutta jos olisi pakko valita, niin hiljaiset naapurit kyllä. Etelästä tulleista mölyäjäperheistä liikaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kehtaa valittaa epäkohteliaasti esim. Lasten äänistä ja kolinasta päiväsaikaan, hän ansaitsee uudeksi naapurikseen juopottelevan, kovaan ääneen riitelevän, musiikkia kovalla soittavan ja parvekkeella röökaavan pariskunnan. Kandee miettiä, ennen kuin savustaa ketään ulos
Olen kokenut molemmat ja lapsiperhe oli vielä tuollaista äänekästä juoppopariskuntaakin pahempi naapuri. Paljon mieluummin sitä paitsi kuuntelen aamusta iltaan sitä tasaista musiikin jumputusta naapurista kuin lasten MÄISKIS-PUM-PAM-KOLINKOLIN-PAISKIS-PAM-PAM-JYMPS-MÄISKIS-PUM -ryminää, jota säikähtää vähän väliä, kun ei voi koskaan tietää milloin tulee erityisen kova rysäys.
OKEI!!! taitaakin olla niin, että juopot tai tissuttelijat kilahtelevat niistä äänistä, joita lapsiperheet aiheuttavat. Tietysti se hermo on kireällä, kun alkoholi heikentää unenlaatua ja serotoniini tasokin heilahtelee. Sitten pitäis kehnossa kunnossa tehdä sitä duuniakin. Jos ei vapista jossain niin äyskitään naapureille ja kilahdellaan. Korkki kiinni ja lenkille!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kehtaa valittaa epäkohteliaasti esim. Lasten äänistä ja kolinasta päiväsaikaan, hän ansaitsee uudeksi naapurikseen juopottelevan, kovaan ääneen riitelevän, musiikkia kovalla soittavan ja parvekkeella röökaavan pariskunnan. Kandee miettiä, ennen kuin savustaa ketään ulos
Olen kokenut molemmat ja lapsiperhe oli vielä tuollaista äänekästä juoppopariskuntaakin pahempi naapuri. Paljon mieluummin sitä paitsi kuuntelen aamusta iltaan sitä tasaista musiikin jumputusta naapurista kuin lasten MÄISKIS-PUM-PAM-KOLINKOLIN-PAISKIS-PAM-PAM-JYMPS-MÄISKIS-PUM -ryminää, jota säikähtää vähän väliä, kun ei voi koskaan tietää milloin tulee erityisen kova rysäys.
OKEI!!! taitaakin olla niin, että juopot tai tissuttelijat kilahtelevat niistä äänistä, joita lapsiperheet aiheuttavat. Tietysti se hermo on kireällä, kun alkoholi heikentää unenlaatua ja serotoniini tasokin heilahtelee. Sitten pitäis kehnossa kunnossa tehdä sitä duuniakin. Jos ei vapista jossain niin äyskitään naapureille ja kilahdellaan. Korkki kiinni ja lenkille!!!
Hyvä yritys, mutta olen absolutisti.
t: lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin.
Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Ei mua meteli haittaa päivisin vaikka hyppisivät pitkin seiniä ja huutaisi, mutta kyllä se on inhottavaa, kun 22-01 kuuluu lasten tömistelyjuokseminen ja se ovien paiskominen ja metelöinti. Yritä siinä sitten nukkua kun kuuluu "töms töms töms töms, pam, pam, töms töms" ihmisillä on epärealistisia toiveita. Talon pitäisi olla täydellisesti äänieristetty ja hiljainen jopa päivällä. Mulle riittä että on hiljaista 7-22. Kerrostalo on täysin väärä paikka silloin, jos toi ei riitä. Ehkä joskus vielä rakennetaan sellaista taloja. Täytyy vain valmistautua vuokrien/hintojen triplaantumiseen. Luksus maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua meteli haittaa päivisin vaikka hyppisivät pitkin seiniä ja huutaisi, mutta kyllä se on inhottavaa, kun 22-01 kuuluu lasten tömistelyjuokseminen ja se ovien paiskominen ja metelöinti. Yritä siinä sitten nukkua kun kuuluu "töms töms töms töms, pam, pam, töms töms"
ihmisillä on epärealistisia toiveita. Talon pitäisi olla täydellisesti äänieristetty ja hiljainen jopa päivällä. Mulle riittä että on hiljaista 7-22. Kerrostalo on täysin väärä paikka silloin, jos toi ei riitä. Ehkä joskus vielä rakennetaan sellaista taloja. Täytyy vain valmistautua vuokrien/hintojen triplaantumiseen. Luksus maksaa
7-22? Öisin saa meluta?
Ei kai kukaan odota, että päivisin olisi täysin hiljaista, mutta jos naapurissa rymytään aamusta iltaan niin, ettei telkkarin ääntäkään kuule, niin eihän sellaista kukaan kestä. Kyllä jonkinlainen asumisrauha täytyy ihmisillä päivisinkin olla, ei voi olettaa että metelöidä voi mielin määrin kunhan sitä ei tee yöllä.
Kyllä päivisin saa ääntä lähteä, mutta sellainen apinamainen metelöinti ei kuuluu kerrostaloon. Yöllinen metelöinti ei olekaan taas ok sitten millään mittapuulla!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki soittimet pitäs kieltää kerrostaloista!! Meillä assuu joku h.ton pillipiipari-pianisti-laulaja, jota saa kuunnella tuntikausia joka päivä. Kaikki kuuluu katon läpi niinkuin samassa huoneistossa olisi. Onneksi osaa edes pianoa soittaa jopa, on vähän siedettävämpää. Huilu tai laulu ei niinkään oo hallussa. :D Ja joo, omakotitaloon ollaan häipymässä heti ku päästään (minä en kotonani mitään korvatulppia rupia pitämään naapurin takia!)
Ei muuta kuin aloitat itse säkkipilli- tai bassorumpuharjoittelun.
Nämä ala-arvoisilla äänieristyksillä olevat talot pitäisi purkaa, rakentaa asuinkelpoisia tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii ihmetellä miksi nykylapset eivät osaa käyttäytyä ku vanhemmat näyttää esimerkkiä ettei muita ihmisiä tarvitse huomioida vaan toimia just niinku ite lystää. Oikein esimerkkikansalaisia
Usein arki on lasten kanssa sellaista, ettei vain tule mieleen hyssytellä joka välissä. Se on sen sijaan huonoa käytöstä, jos laitetaan lappua luukusta, että voisitteko
V- TTTU OLLA HILJAA! ei mitään suhteellisuudentajua, jos valittaa samaan aikaan huonoista tavoistaKolme alapeukkua? 😥 eli teistä on okei kiroilla vieraille ihmisille eikä mainita asiallisesti metelistä.
Yläkerran väelle olen usein asiallisesti maininnut kolinoista klo 22 jälkeen, ei muutosta, lapsi leikkii, tiputtelee jotain kovia esineitä lattialle. 4 v. menee nukkumaan "normaaliin aikaan" klo 22:30?
"Virheeni" oli kerran huomauttaa ( ei kirosanoja ) lasten kuullen, just... itse huutaa klo 22 ukolleeen PAINU HELVETTIÄ lasten kuullen, seuraavat yöt kuuntelen lasten itkua!
Kun noita myöhäisiltojen perheriitoja joutuu kuuntelemaan 2-3 viikon välein, tekisi todella mieli tiputtaa ETKÖ V#TTU OSAA OLLA HILJAA-lappu postiluukusta!
Hyviä puoli noista yläkerran möykistä: mykkäkoulu, kunnes taas räjähtää, lapsi nukkuu aamuisin pitkään. Mutta mieluummin eläisin ihan oman vuorokausirytmini mukaan, en naapurin.
eri
Olin "päävalittaja" yläkerran häirikön tapauksessa (koska hänen elämisensä minua eniten häiritsi), isännöinniltä sain vähän taustatietoja siitä miten häädöt toimivat ainakin tässä taloyhtiössä, ja luin netistä sen mitä on lakeihin kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.
Ei ole pesäpalloa eli ei ole automaattisesti kolmesta poikki. Riippuu tietysti siitä onko varoitukset tulleen yksi toisensa perään kuukauden aikana vai yksi per muutama kuukausi. Käsittääkseni varoitusten pitää tulla tietyllä tahdilla ennen kuin tilanne kärjistyy häädöksi. Eli jatka valitusten tekoa, muuten ei tapahdu mitään.
Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa?
Ei aavistustakaan, meillä ei ainakaan valituksien osalta sanottu mitään tällaista. Häädöt käräjäoikeuden päätöksellä (jos vuokranantaja ei suostu häätöä tekemään) saattaisivat kai merkitä sitä että allekirjoitat lapun jossa vakuutat antamasi tiedot (eli valitukset) oikeiksi, periaatteessa se "kerron vain totuuden, en vääristele enkä valehtele" juttu. Ei sinne sinua paikanpäälle kärrätä, taloyhtiö siinä on se "syyttävä taho".
Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta?
Valitukset ei mene koskaan oikeuteen. Taloyhtiö voi hakea käräjäoikeuden päätöstä jolla otetaan asunnon hallintaoikeus pois vuokraisännältä taloyhtiölle ja häädetään asukas. Ne valitukset ovat vain perusteluita sille miksi häätöä haetaan. Ne on osa prosessia vain siksi että voidaan todistaa ettei ketään heitetä ulos pärstäkertoimen tai ihonvärin tai sukupuolen tms. takia.
Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?
Ei. Kuten jo sanoin, sinä et ole asianosainen jutussa, joka on taloyhtiön juttu.
Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?
Mikä ihmeen päämies? Taloyhtiö hakee oikeudenpäätöstä, he ovat maksumiehenä. En tiedä voiko häädetty joutua maksamaan jotain mutta tuskin.
Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.
Jos se häiritsee sinua, tee siitä valitus. Jos isännöitsijä ei pidä valitusta aiheellisena, he eivät anna siitä varoitusta. Siinä kaikki. Jos pitävät aiheellisena, antavat varoituksen. Jos ei usko varoitusta ja jatkaa, tee uusia valituksia. Päivämäärä, kellonaika, minkä tyyppistä häiriötä ja millä kestolla. Jatka valitusten tekoa, jos joku saa häädön, se on heidän omaa syytään ei sinun. Sinulla on oikeus kotirauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisittekö asumaan kämpässä, jossa on surkea äänieristys, mutta hiljaiset naapurit?
Asun sellaisessa. Nyt kun se yksi häirikkö sai häädön, siis. Kauhulla koko rappukäytävä odottaa millainen asukas siihen seuraavaksi muuttaa. Itse kävin pudottamassa kortin tyhjän asunnon postiluukusta missä selostin sen kuinka surkea äänieristys täällä on ja kuinka paksut matot lattialla edistävät naapurisopua - ehkä kun tekevät näyttöä, huomaavat kortin. Toivoa sopii.
Joku toinen saattaisi tulkita kortin niin, että talossa asuu harvinaisen ääniherkkää sakkia.
Tulkitsisivatkin! Sen helvetin jälkeen minkä yläkertalainen järjesti koko rapulle viimeisen kuuden kuukauden aikana, olemme varmaan kaikki ääniyliherkkiä tällä hetkellä! Itse kärsin burnoutin tapaisesta stressihäiriöstä joka liittyy nimenomaan yläpuolelta tulevasta metelistä.
Vierailija kirjoitti:
Olin "päävalittaja" yläkerran häirikön tapauksessa (koska hänen elämisensä minua eniten häiritsi), isännöinniltä sain vähän taustatietoja siitä miten häädöt toimivat ainakin tässä taloyhtiössä, ja luin netistä sen mitä on lakeihin kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.
Ei ole pesäpalloa eli ei ole automaattisesti kolmesta poikki. Riippuu tietysti siitä onko varoitukset tulleen yksi toisensa perään kuukauden aikana vai yksi per muutama kuukausi. Käsittääkseni varoitusten pitää tulla tietyllä tahdilla ennen kuin tilanne kärjistyy häädöksi. Eli jatka valitusten tekoa, muuten ei tapahdu mitään.
Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa?
Ei aavistustakaan, meillä ei ainakaan valituksien osalta sanottu mitään tällaista. Häädöt käräjäoikeuden päätöksellä (jos vuokranantaja ei suostu häätöä tekemään) saattaisivat kai merkitä sitä että allekirjoitat lapun jossa vakuutat antamasi tiedot (eli valitukset) oikeiksi, periaatteessa se "kerron vain totuuden, en vääristele enkä valehtele" juttu. Ei sinne sinua paikanpäälle kärrätä, taloyhtiö siinä on se "syyttävä taho".
Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta?
Valitukset ei mene koskaan oikeuteen. Taloyhtiö voi hakea käräjäoikeuden päätöstä jolla otetaan asunnon hallintaoikeus pois vuokraisännältä taloyhtiölle ja häädetään asukas. Ne valitukset ovat vain perusteluita sille miksi häätöä haetaan. Ne on osa prosessia vain siksi että voidaan todistaa ettei ketään heitetä ulos pärstäkertoimen tai ihonvärin tai sukupuolen tms. takia.
Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?
Ei. Kuten jo sanoin, sinä et ole asianosainen jutussa, joka on taloyhtiön juttu.
Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?
Mikä ihmeen päämies? Taloyhtiö hakee oikeudenpäätöstä, he ovat maksumiehenä. En tiedä voiko häädetty joutua maksamaan jotain mutta tuskin.
Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.
Jos se häiritsee sinua, tee siitä valitus. Jos isännöitsijä ei pidä valitusta aiheellisena, he eivät anna siitä varoitusta. Siinä kaikki. Jos pitävät aiheellisena, antavat varoituksen. Jos ei usko varoitusta ja jatkaa, tee uusia valituksia. Päivämäärä, kellonaika, minkä tyyppistä häiriötä ja millä kestolla. Jatka valitusten tekoa, jos joku saa häädön, se on heidän omaa syytään ei sinun. Sinulla on oikeus kotirauhaan.
Sydämellinen kiitos sinulle kattavasta vastauksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin. Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Asun uudehkossa rivitalossa. Kummallakin puolella lapsiperhe. Lasten juoksuaskeleet kuuluvat hyvin, toisella perheellä on laminaattilattiat olohuoneessa, toisesta perheestä en tiedä. Samoin riemunkiljahdukset ja yölliset itkut kuuluvat selvästi.
Miten makuuhuoneesta saisi äänieristetyn, kelluvat seinät jne?
Naapurit nuoret naiset hihittelevät kovaan ääneen, rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ala-arvoisilla äänieristyksillä olevat talot pitäisi purkaa, rakentaa asuinkelpoisia tilalle!
Älä muuta sano. Mieluummin vaikka rivitaloja, joissa metri betonia seinien välissä kattorakenteita myöten. ja välissä kunnon aidat. Jos kerran on pakko asuttaa ihmisiä sumppuun.
Kerrostaloeläminen ei ole mitään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano. Mieluummin vaikka rivitaloja, joissa metri betonia seinien välissä kattorakenteita myöten. ja välissä kunnon aidat. Jos kerran on pakko asuttaa ihmisiä sumppuun.
Kerrostaloeläminen ei ole mitään elämää.
Alan kallistumaan tuohon suuntaan. Ainoa hyvä kerrostalo ollut 1951 rakennettu kivitalo, todella paksuilla seinillä. Siellä oli hiljaista. Toki sähköt oli vähän vanhanaikaiset ja ikkunoista veti. Mutta se rauha! Toisella puolella pidettiin bileitä, toisella oli lapsiperhe. Meille ei kuulunut kuin kaikkein kovimmat äänet.
Itsellänikin menee päivittäin hermot kun yläkerran naapurista kuuluu jatkuvasti "rönttötöö töttöröö".
Sinc
Itse taas himoitsen villasukka taloa, siinä tietää että saa rentoutua ja olla rauhassa!