Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
-Kaikkien kynnelle kykenevien melusta kärsivien kannattaisi muuttaa omakotitaloon asumaan.
-Meluherkän kannattaa uuden asunnon näytössä kysyä kiinteistön rauhallisuudesta ja kuulostella, kuuluuko naapurista ääniä (pyytää vaikkapa näyttö yksityisesti, niin tilaisuuden melu ei peitä muista asunnoista tulevia ääniä alleen).
-Iäkkäiden ja meluherkkien kannattaa hakeutua senioriasuntoon asumaan (niissä on omanikäisiä, ei teinejä, ei lapsia, ehkä vähemmän meluisia lemmikkejäkin, kotona konsolipelaavia aikuisia pelatessaan huutavia miehiä, maratonpuheluita juttelevia aikuisia ym.).
-Rappukäytävän alakertaan voisi laittaa lapun, jossa suositellaan mattojen käyttämistä lattialla ja jopa kenties aamutossujen käyttöä kotona sekä muistutus hiljaisuusajasta.
-Jos melut kuuluvat epätavallisen hyvin, voi talon rakenteissa olla jotain häikkää -> rakenteiden korjaus/vahvistaminen tai jopa akustiikkalevyt tms. Olen kuullut tapauksesta, jossa joku seinän päälle asensi itse vielä eristyslevyn ja tapetoi sen -> melu helpotti.
-Lattialle voi myös laittaa kuntosaleilta tutun kolauksia vaimentavan erisysmaton, jos kotona on kuntolaitteita ja käyttää niitä aktiivisesti. Samantyyppinen matto voisi toimia lastenhuoneessakin.
-Kaikesta huolimatta tietyt elämisen äänet kuuluvat elämään ja kaupungeissa esim. liikenteen melu ja taajamissa mopopojat ym. ja vesistöjen äärellä moottoriveneet ja vesiskootterit ym. ja linnut.
samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Naapuri aloitti eilen musiikin jumputtamisen paria minuuttia vaille iltakymmeneltä. Nyt taas on soinut jo jonkin aikaa, basso senkun jytkyy. Vihaan tätä korona-aikaa, kun mihinkään ei pääse meteliä pakoon, ja ihmiset alkavat sekoamaan kodeissaan. Olen huomannut omassa rapussani + jutellessa kavereiden kanssa, että henkistä pahoinvointia on entistä enemmän: pariskunnat tappelevat äänekkäästi, sotketaan paikkoja, musiikkia huudatetaan tuntikausia vuorokaudenajasta välittämättä jne.
Täällä yläkerran pariskunnalla on hermo pinteessä. Toissailtana klo. 23 alkoi raivokävely ympäri asuntoa, myös makuuhuoneessa, riitelyn kera. Sama jatkui eilen päivällä. Sitten on taidettu pitää mykkäkoulua. Iltaa odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii ihmetellä miksi nykylapset eivät osaa käyttäytyä ku vanhemmat näyttää esimerkkiä ettei muita ihmisiä tarvitse huomioida vaan toimia just niinku ite lystää. Oikein esimerkkikansalaisia
Usein arki on lasten kanssa sellaista, ettei vain tule mieleen hyssytellä joka välissä. Se on sen sijaan huonoa käytöstä, jos laitetaan lappua luukusta, että voisitteko
V- TTTU OLLA HILJAA! ei mitään suhteellisuudentajua, jos valittaa samaan aikaan huonoista tavoista
Kolme alapeukkua? 😥 eli teistä on okei kiroilla vieraille ihmisille eikä mainita asiallisesti metelistä.
Jos joku kehtaa valittaa epäkohteliaasti esim. Lasten äänistä ja kolinasta päiväsaikaan, hän ansaitsee uudeksi naapurikseen juopottelevan, kovaan ääneen riitelevän, musiikkia kovalla soittavan ja parvekkeella röökaavan pariskunnan. Kandee miettiä, ennen kuin savustaa ketään ulos
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.
Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa? Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta? Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?
Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?
Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.
Tulisko halvemmaksi etsiä omakotitalo?
Havaintoni vuosien varrelta:
- ylimpään kerrokseen uudessa talossa kuuluu kolina ihan yhtä lailla kuin alemmissa kerroksissa
- pätee myös paikalla valettuun taloon
- ei kannata tehdä oletusta siitä, mistä kolistelu kuuluu. Olet todennäköisesti väärässä (luulet että tulee yläkerrasta, mutta kuuluukin alakerrasta)
- mene juttelemaan useammalle naapurille heti jos häiriöitä on ja kysy ovatko huomanneet samaa. Kun aikaa kuluu, olet vittuuntunut ja naapurin vastaus on sen mukainen
- todennäköisesti häiriöstä on haittaa myös jollekulle toiselle (ääni kulkee rakenteissa)
- älä kuitenkaan tee valitusta silloin, jos naapuri on kännissä (yöllä)
- kokeile eri korvatulppia. Käyttömukavuudessa isoja eroja
- brown/white noise voi auttaa. Laita soimaan kaiuttimista jossa riittävästi matalan taajuuden toistoa, koska kolina on matalataajuuksista
- pidä kirjaa ajoista milloin häiriötä. Auttaa paljon jos teet valituksen
- jos asut omistuskämpässä, käytä konsulttia ja rakennuta hiljainen huone (hesarissa oli vasta juttua). Todennäköisesti halvempi kuin muutot
- muuta omakotitaloon. Varaudu siihen, että sinnekin kuuluu ääntä (mopot, autot, aura-autot, naapurin pihajuhlat)
- jos olet vasta ekaa kertaa kärsimässä kolinasta, toimi kohtalaisen pian (korvatulpat). Melulle voi herkistyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kehtaa valittaa epäkohteliaasti esim. Lasten äänistä ja kolinasta päiväsaikaan, hän ansaitsee uudeksi naapurikseen juopottelevan, kovaan ääneen riitelevän, musiikkia kovalla soittavan ja parvekkeella röökaavan pariskunnan. Kandee miettiä, ennen kuin savustaa ketään ulos
Olen kokenut molemmat ja lapsiperhe oli vielä tuollaista äänekästä juoppopariskuntaakin pahempi naapuri. Paljon mieluummin sitä paitsi kuuntelen aamusta iltaan sitä tasaista musiikin jumputusta naapurista kuin lasten MÄISKIS-PUM-PAM-KOLINKOLIN-PAISKIS-PAM-PAM-JYMPS-MÄISKIS-PUM -ryminää, jota säikähtää vähän väliä, kun ei voi koskaan tietää milloin tulee erityisen kova rysäys.
Vierailija kirjoitti:
Havaintoni vuosien varrelta:
- ylimpään kerrokseen uudessa talossa kuuluu kolina ihan yhtä lailla kuin alemmissa kerroksissa
- pätee myös paikalla valettuun taloon
- ei kannata tehdä oletusta siitä, mistä kolistelu kuuluu. Olet todennäköisesti väärässä (luulet että tulee yläkerrasta, mutta kuuluukin alakerrasta)
- mene juttelemaan useammalle naapurille heti jos häiriöitä on ja kysy ovatko huomanneet samaa. Kun aikaa kuluu, olet vittuuntunut ja naapurin vastaus on sen mukainen
- todennäköisesti häiriöstä on haittaa myös jollekulle toiselle (ääni kulkee rakenteissa)
- älä kuitenkaan tee valitusta silloin, jos naapuri on kännissä (yöllä)
- kokeile eri korvatulppia. Käyttömukavuudessa isoja eroja
- brown/white noise voi auttaa. Laita soimaan kaiuttimista jossa riittävästi matalan taajuuden toistoa, koska kolina on matalataajuuksista
- pidä kirjaa ajoista milloin häiriötä. Auttaa paljon jos teet valituksen
- jos asut omistuskämpässä, käytä konsulttia ja rakennuta hiljainen huone (hesarissa oli vasta juttua). Todennäköisesti halvempi kuin muutot
- muuta omakotitaloon. Varaudu siihen, että sinnekin kuuluu ääntä (mopot, autot, aura-autot, naapurin pihajuhlat)
- jos olet vasta ekaa kertaa kärsimässä kolinasta, toimi kohtalaisen pian (korvatulpat). Melulle voi herkistyä.
Samanlaisia kokemuksia. Tosin yläkerran asunnossa on se etu, ettei kukaan tömistele yläpuolellasi. Paikallaan valetut 1962 ja 2003 vuosien talot olivT yhtä mölyisiä, ekassa tolkuttomat runkoäänet, tokassa rappumelu. Paras talo oli äänieristykseltään paljon parjattu 70-luvun talo. Huonoimmat naapurit 50-lukulaisessa arvotalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut molemmat ja lapsiperhe oli vielä tuollaista äänekästä juoppopariskuntaakin pahempi naapuri. Paljon mieluummin sitä paitsi kuuntelen aamusta iltaan sitä tasaista musiikin jumputusta naapurista kuin lasten MÄISKIS-PUM-PAM-KOLINKOLIN-PAISKIS-PAM-PAM-JYMPS-MÄISKIS-PUM -ryminää, jota säikähtää vähän väliä, kun ei voi koskaan tietää milloin tulee erityisen kova rysäys.
No huhhuh. Et ole sitten kokenut 24/7 juoppopariskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh. Et ole sitten kokenut 24/7 juoppopariskuntaa.
Itse asiassa ne juopot metelöivät öisinkin useita kertoja viikossa, mutta nukuin korvatulpat korvissa enkä kuullut juuri mitään. Lapsiperhe ryskäsi aamukuudesta iltayhdeksään, mutta niin kovaa, ettei korvatulpista ollut mitään hyötyä. Huuto ja musiikin jumputus ei kuulu naapuriin läheskään yhtä kovaa kuin lattian kolistaminen ja hyppiminen. Sen lapsiperheen isä vielä tupakoikin, joten siinäkään mielessä ei ollut naapurina yhtään parempi kuin juopot.
Kaikki soittimet pitäs kieltää kerrostaloista!! Meillä assuu joku h.ton pillipiipari-pianisti-laulaja, jota saa kuunnella tuntikausia joka päivä. Kaikki kuuluu katon läpi niinkuin samassa huoneistossa olisi. Onneksi osaa edes pianoa soittaa jopa, on vähän siedettävämpää. Huilu tai laulu ei niinkään oo hallussa. :D Ja joo, omakotitaloon ollaan häipymässä heti ku päästään (minä en kotonani mitään korvatulppia rupia pitämään naapurin takia!)
Saisiko runkoääniä(kolinat ym) pienennettyä millään tavalla? Matoilla ym?
Vierailija kirjoitti:
Saisiko runkoääniä(kolinat ym) pienennettyä millään tavalla? Matoilla ym?
Muuttamalla!
Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.[/quote]
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin. Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Vierailija kirjoitti:
Ootko käynyt sanomassa asiasta? Kaikki ei tosiaan tuollaisia itse hoksaa. Mä kävin, kun meillä oli edellisten naapureiden kanssa sama ongelma... Tosin se ei auttanut kuin ehkä pariksi päiväksi. Onneksi muuttivat pian pois sitten.
No enpä tiedä auttaako sanominen, kun perhe vaikuttaa sellaiselta, että lapset sanoo mitä tehdään ja milloin. Muutaman kerran illalla olen lattiaan tömistänyt, mutta eipä meno muutu. Ihanaa, kun saa omat lapset nukkumaan ja sit alkaa heidän ilta/yöshow.
Mikä on mielestänne hyvä äänieristys? Sellainen, että puhe ei kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta ties minkälaisesta kerrostaloasumisesta enkä itse ole koskaan saanut omasta metelöinnistä muuta kuin positiivista palautetta (otan kaikessa aina naapurit huomioon, koska olen tosi paranoidi metelöinnistä ja kärsinyt itse parista kammonaapurista, joten en missään nimessä halua ikinä häiritä omia naapureitani).
Kokemuksista viisastuneena hankimme nyt mieheni kanssa varta vasten uudesta talosta ylimmän kerroksen kaksion. Kielsin miestäni varta vasten käyttämästä subwooferiaan, koska pärjäämme ilmankin ja muistan hyvin mitä hlvettiä se on kuunnella sitä rakenteita pitkin kantautuvaa basson jylinää. Kuvittelen, että varsin tehokas kidutuskeino terroristikuulusteluissa jne.
Kaikki sujui tässä talossa hyvin, kunnes alakerran asunto vuokrattiin nuorelle herrasmiehelle joka on kotoisin alun perin etelän mailta. En tarkoita olla ennakkoluuloinen, sillä hän on ihan työssäkäyvä yms. mutta ongelmaksi paljastui äkkiä hänen äänenvolyyminsä puhelimeen puhuessa.
En tiedä onko kyse kulttuurisesta seikasta vai mistä, mutta olemme nyt kuunnelleet 4kk putkeen joka ikinen ilta klo 21-01 välillä taukoamatonta mylvintää ja HUUTOA makuuhuoneessamme. Ääni kantautui alakerran herrasmiehen asunnosta, jossa hän yksinään huutaa puhelimeen tai tietokoneen välityksellä.
Ja hän kirjaimellisesti huutaa. Mylvintä on jotain järjetöntä. Kiljuu ja karjuu ja nauraa aivan täysiä. Puhelimeenkin hän puhuu äidinkieltään samalla tavalla, koska välillä koko talo saa kuunnella tätä ölinää parvekkeiden välityksellä, kun hän palaveeraa ikkunat auki tunnin putkeen.
Mieheni teki isännöitsijälle ilmoituksen ja alakerran naapuri sai varoituksen. Samana iltana kuului raivostunutta huutoa puoli tuntia, sitten mies häipyi kotoaan yöksi muualle.
Nyt huuto on siirtynyt ilta-ajasta iltapäivään eli asunnossamme kaikuu samainen huuto klo 18-22 välillä täysiä....
Kai se on tehtävä uusi valitus, koska joudun pitämään korvatulppia nyt jo päivisinkin tuon huudon takia. Olen pitänyt tulppia kaikki illat muutosta asti.
Normaali puhe ei siis kuulu eikä mitkään muutkaan äänet eli talon äänieristys on muuten hyvä. Täysiä karjuminen kuuluu.
Onko eräille mahdotonta puhua normaalilla volyymillä vai tuleekohan tästä ikuinen taistelu saada kotirauha??
Jospa otatte kuitenkin sen subwooferin käyttöön?
Yläkerran naapurini meluaa joka yö. Hiljaisuuden jälkeen kuuluva töminä ja kolistelu on kestänyt jo vuoden, siitä lähtien kun hän muutti. Sitä ennen oli hiljaista enkä herännyt yöllä kolisteluihin. Isännöitsijä ei tee asialle mitään. Todistusvelvollisuus on kuulemma minulla?! Naapuri tietenkin kiistää kaiken. Hassusti vaan meluaminen loppuu tai ainakin vähenee kun hänelle käy sanomassa.
Ei minua haittaa jos pesee pyykkiä tai käy suihkussa yöllä. Ei sitä oikein edes kuule. Tai jos puhuu vieraan kanssa hiljaa.
Mutta kun se puhuminenkaan ei tapahdu hiljaa vaa huutaen ja räkättäen. Olen saanut varmaan hullun maineen kun valitan jatkuvasti mutta ei ole normaalia elämisen ääntä hänen möykkä. Tuollaisen pitäisi asua omakotitalossa jos ei osaa ottaa naapureita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sulla ei ole lapsia, muuta taloon jossa on vain yksiöitä. Ei varmasti ole lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisittekö asumaan kämpässä, jossa on surkea äänieristys, mutta hiljaiset naapurit?
Asun sellaisessa. Nyt kun se yksi häirikkö sai häädön, siis. Kauhulla koko rappukäytävä odottaa millainen asukas siihen seuraavaksi muuttaa. Itse kävin pudottamassa kortin tyhjän asunnon postiluukusta missä selostin sen kuinka surkea äänieristys täällä on ja kuinka paksut matot lattialla edistävät naapurisopua - ehkä kun tekevät näyttöä, huomaavat kortin. Toivoa sopii.
Minulle tuo olisi ehdoton ei. En halua mihinkään villasukkataloon, vaikka rauhallinen eläjä olenkin. Tarkoitan, että miettisin kuinka hiljaa itse on hissuteltava, ettei vain häiritse muita :(
Joku toinen saattaisi tulkita kortin niin, että talossa asuu harvinaisen ääniherkkää sakkia.
Usein arki on lasten kanssa sellaista, ettei vain tule mieleen hyssytellä joka välissä. Se on sen sijaan huonoa käytöstä, jos laitetaan lappua luukusta, että voisitteko
V- TTTU OLLA HILJAA! ei mitään suhteellisuudentajua, jos valittaa samaan aikaan huonoista tavoista