Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Mųtakųonot meluaa eläessään oman kulttuurinsa aikataulun mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten olette pyrkineet testamaan uuden asunnon äänieristystä ostovaiheessa? Onko se edes mahdollista?
Kävin norkoilemassa pihalla ja kun yksi eukko tuli pihalle ripustamaan pyykkiä kuivumaan kysyin, onko rauhallista?
tämä on muuten hyvä, mutta kun se rauhallisuus on kovin suhteellista :D
ihme kun saanut olla taitaa modeakin koskee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten olette pyrkineet testamaan uuden asunnon äänieristystä ostovaiheessa? Onko se edes mahdollista?
Kävin norkoilemassa pihalla ja kun yksi eukko tuli pihalle ripustamaan pyykkiä kuivumaan kysyin, onko rauhallista?
tämä on muuten hyvä, mutta kun se rauhallisuus on kovin suhteellista :D
Eukko oli fiksun oloinen vanhahko nainen, tuskin mikään elämöijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin naapurin mikron hurina erottuu aamuyöstä, kun taustamelua on vähän. Olen itse vähän meluherkkä, mutta kyllä siohen yksi aamuyö heräsi myös kovakorvaisempi mieheni. Toetysti tuo herääminen nyt vaatii sen, ettei muutenkaan siinä kohtaa ole enää syvässä unessa, mutta keljuttaa se silti. Etenkin miestä keljutti, koska hänen on minua vaikeampi päästä uudelleen uneen, jos on jo täysin hereillä käynyt.
Onneksi sitä ei usein kuulu, en todella kehtaisi naapurin yöllisiä mikrotteluja ääneen kritisoida. En etenän, kun olemme aamutyöläisiä itsekin, joten kyllä minäkin puurot mikrottelen itselleni arkena ennen viittä. Ymmärrän hyvin, että suurin osa ihmisistä todella haluaa nukkua vielä silloin.
Toivottavasti ette ole seinänaapureitani; joudun joskus yöllä syömään pikaisen mikroaterian, koska minulla on eräs tarpeen mukaan otettava lääke joka on otettava ruuan kanssa. Jos sattuu sellainen yö kohdalle että ilman ko. lääkettä seuraavasta päivästä tulisi aivan kamala, joudun sen mikron käynnistämään vaikka aamuyöllä. Se on vielä 10 vuotta vanha ja hirveän kovaääninen, enkä ole löytänyt mistään mitään keinoa hiljentää sitä hemmetin kilahdusta millä se ilmoittaa lopettavansa lämmityksen.
Voi hyvä ihminen! Voit ottaa lääkkeesi jonkun muun ruoan kanssa, esim. voileipä tai joku välipalarahka. Tai mitä tahansa, mitä ei tarvi yöllä ruveta valmistamaan.
Kas kun et surauta tehosekoittimella smoothieta aamuyön tunneilla.
Ja se mikron kilahdus: minun laitteeni piippaa 5 kertaa, mikä ärsyttää itseäni niin paljon, että pysäytän lämmityksen juuri siinä hilkulla, kun on loppumassa muutenkin.
Ei vaadi paljon älliä tämmöinen, eikä muutama sekunti vähemmän vaikuta ruokaan mitenkään. Jos sinulla on tarkka ajastus, voit siihen laittaa sen 5 sekuntia lisää, jos olet neuroottinen lämmitys/valmistusajan suhteen.Voi hyvä ihminen. Sinä et sitä määrää minkä kanssa muut lääkkeensä ottavat. Ruuan lämmittäminen yöllä ei ole kielletty
Ei ole ei, mutta jos sinulla on tosiaan niin kovaääninen mikro kuin kerroit, niin sitten voit kyllä käydä mikro-ostoksilla. Ei siinä ole mitään järkeä, jos JOKA YÖ laitat mikron päälle ja herätä naapurisi keskellä yötä. Sellaisen nimittäin voi kyllä kieltää. Ja sen lämmityksen voi keskeyttää niin, ettei se mikro piippaa, se piippaus kuuluu kyllä keskellä yötä naapuriin. Jos olet niin k*sipää, ettet sen vertaa viitsi välittää miten metelöit keskellä yötä, niin sitten et kuulu kerrostaloon.
Olen se jolle alunperin vastasit, en tuo jota juuri lainasit. Jos ne joiden viestiin minä vastasin, todella ovat seinänaapureitani, he voisivat lopettaa sen kovaan ääneen keittiössä riitelyn useampana iltana viikossa, omalta osaltaan. Ja sanoa sille kaverilleen joka käy kylässä vähintään joka toinen perjantai ja aina kun on jokin matsi televisiossa, että hankkii kuulolaitteen kun ilmeisesti ei lainkaan tiedosta miten kovaa huutokeskustelee. Se kuuluu kahden seinän ja suljetun oven läpi.
Niin ja naapurit voivat myös laittaa makuuhuoneen oven kiinni öisin niin ei kuulu mikron hurina edes omasta keittiöstä, saati naapurin. Tiedän minkä muotoisia asunnot ovat toisellakin puolella seinää.
Ja mitä uuteen mikroon tulee, jos maksat niin käyn uuden hankkimassa vaikka heti. Muuten ei kuulu budjettiin ennenkuin hajoaa lopullisesti. Enkä tiedä mistä päättelit "silloin tällöin" tarkoittavan "joka yö". Sitä en väittänyt minä eikä mahdollinen naapurikaan. Suutut aika turhasta tässä.
Lisään vielä että minun mikroni ei piippaa, se kilahtaa. Kerran. Vanha mekaaninen malli, ei digitaalinen piippaaja. Jos suutut jollekulle jonka mikro piippaa, sitten se en ole minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan tuore talo ja ylin kulmahuoneisto voisi olla ratkaisu? Täytyy tähdätä sellaiseen sitten syksyllä, kun olen muuttamassa uuteen asuntoon nykyisestä vuokrakämpästä.
Joo, kyttäsin kauan tällasta asuntoa. Aika harvoin saatavilla:) Alue ja näköala ei oo mikään jättipotti, olkkarista näkee hyvin naapuriin.... Mut sälkkärit on ja voin sulkeutua tänne ihanaan hiljaisuuteen. Ja ei mua kauheasti ahdista jos nyt jotain näkyisi naapuriin. Tää tuhat kertaa pienempi paha kun se jumalaton mökä.
Samanlaista alan itsekin etsimään kyllä.
Ei ihmiset välitä muista kuin itsestään. Ja suurin osa näistä, jotka eivät osaa asua kerrostaloissa, on landelaisia stadiin muuttaneita. Eivät ymmärrä.
On se kyllä kumma miten ihmiset meluavat ei minua normi elämän äänet haittaa suinkaan mutta en ymmärrä kerran naapurini porasi tai jotain duunasi viikon ajan aloitti joka päivä klo 22:00
Kyllä öisinkin voi jutella ja katsoa televisiota, mutta äänenvoimakkuus matalalla.
Saako runkata klo 22.00 jälkeen?
Saako itseään viillellä hiljaisuuden aikaan?
Remonttia 7 päivää viikossa, marraskuun alusta alkaen, huomauttelijoille vittuillaan. Taloyhtiön pj ihan lapanen.
Meillä on puheäänet pahemmin kuuluu, mutta kaapin kolaukset ym todella voimakkaasti. Mistäköhän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Saako itseään viillellä hiljaisuuden aikaan?
Saa, ja sinun tapauksessa jopa suosittelen.
Miten saa runkoääniä vaimennettua, vai saako? Naapuri paiskoo ovia ja tekee kaiken todella äänekkääsi. Muuten on hiljainen. Toki nukkuu yönsä, mutta jos käy esim.vessassa yöllä, paiskoo ovia kuin hullu.
Aloitan aamulla tästä lähtien klo 7 pienen projektin. Siihen liityy vasarointia. Ja ehkä tippuvia esineitä. Alakerran naapuri ehkä haluaisi nukkua aamulla pitkään. Mutta kyllä hän varmaan kestää tämän, kun muuten viettää sellaista ilon ja musiikintäyteistä elämää. Tykkää suomipopista ja tanssimusiikista, suosikkejaan on mm. Antti Tuisku. En itse kuuntele mutta nyt tiedän sanatkin, kun kuulen biisit naapurin asunnosta.
Onneton äänieristys nykykämpässä, mutta hiljaiset naapurit. Alakerrassa pari kertaa vuodessa bileet, mikä on ok. Vanhassa asunnossa oli raivoava pelaaja yläkerrän naapurina. Kaikki yöt...raivosi ja pelasi.
onko kukaan laittanut rivitaloasuntoon seiniin lisää äänieristystä esim toisen sisäseinän tekemällä vanhan viereen? kaipaisin kokemuksia
Minun naapurini soittaa musiikkia kovalla, puhuu itsekseen ja huutaa. Poliiseja on soitettu monet kerrat, ja isännöitsijälle on valitettu. Yöllinen musisointi on hieman vähentynyt, mutta huuto on jäänyt. Mölinä saattaa alkaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Olen alkanut vihata asuinpaikkaani ja harkitsen poismuuttoa.
Joo, kyttäsin kauan tällasta asuntoa. Aika harvoin saatavilla:) Alue ja näköala ei oo mikään jättipotti, olkkarista näkee hyvin naapuriin.... Mut sälkkärit on ja voin sulkeutua tänne ihanaan hiljaisuuteen. Ja ei mua kauheasti ahdista jos nyt jotain näkyisi naapuriin. Tää tuhat kertaa pienempi paha kun se jumalaton mökä.