Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset talot muuten on hyvin äänieristetty? Liikaa kauhutarinoita täällä!
Uudet.
Ei ehkä aina, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että uusi on ollut paras. Asun nyt 2018 valmistuneessa talossa, ylimmässä kerroksessa. Seinien läpi ei kuulu yhtään mitään ja alakerrasta kuuluu vain täyttä kurkkua huutaminen ja silloinkaan ei niin hyvin, että sanoista saisi selvää. Ainoa selkeä ääni tulee putkista kun joku päästää vettä. Toki voi olla, että ylhäältä alas kuuluu ihan kaikki enkä vain ole tietoinen siitä. Rappukäytävästä kuuluu puhe kun ei ole väliovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet.
Ei ehkä aina, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että uusi on ollut paras. Asun nyt 2018 valmistuneessa talossa, ylimmässä kerroksessa. Seinien läpi ei kuulu yhtään mitään ja alakerrasta kuuluu vain täyttä kurkkua huutaminen ja silloinkaan ei niin hyvin, että sanoista saisi selvää. Ainoa selkeä ääni tulee putkista kun joku päästää vettä. Toki voi olla, että ylhäältä alas kuuluu ihan kaikki enkä vain ole tietoinen siitä. Rappukäytävästä kuuluu puhe kun ei ole väliovea.
Missä tällainen helmi? Kelpaisi!
Haluaisin kanssa niin löytää hiljaisen asunnon. Avioeron jälkeen ei kestäisi meteliä enää.
Nyt 12 v. asumista isossa huoneistossa pienkerrostalossa. Meidän talo on erittäin rauhallinen ja naapurirauha on taattu. Meillä asuu rapussamme ihmisiä, jotka kunnioittavat naapureitaan. Kaikilla on jonkinasteinen oma elämä, enkä tunne tulevani mitenkään naapurieni stalkkaamaksi. Pieniä lapsia meidän rapussa ei asu. Ainoastaan heidän isovanhempiaan.
63 rakennettu talo, jossa äänieristys on vitsi. Naapurit kuitenkin toiset huomioivia, joten tässä on ihan siedettävä asua. Edellisessä kämpässä oli nuori mies seurueineen naapurinaan. Kaikki viikonloput bailausta. Ei enää.
En lukenut kuin aloituksen, mut mikä tää juttu on... meidän perhe ainakin elää kerrostalossa aivan normaalia elämää kaikkine äänineen. En mä ole koskaan sanonut että ollaan hiljaa ettei häiritä ketään. Ei ole vielä tullut valituksia vaikka laiksi vilkasta lasta täällä majoittuu. Ei tulisi mieleenkään miettiä että mitäköhän naapurikin nyt ajattelee.
En uskalla kertoa ettei tätä ketjua poisteta
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kuin aloituksen, mut mikä tää juttu on... meidän perhe ainakin elää kerrostalossa aivan normaalia elämää kaikkine äänineen. En mä ole koskaan sanonut että ollaan hiljaa ettei häiritä ketään. Ei ole vielä tullut valituksia vaikka laiksi vilkasta lasta täällä majoittuu. Ei tulisi mieleenkään miettiä että mitäköhän naapurikin nyt ajattelee.
Kunha ei öisin melua, aika monessa viestissä puhutaan siitä. Ihmisten pitää saada nukku.
Meillä edellinen talo oli v. 2012 valmistunut ja hyvin kuului kaikki läpi lämpöpatterien kohdalta/kautta. Anteeksi vain alakerran naapureille meidän lapsiperhe-elämä. Nykyinen talo v. 2011 betonirakenteinen ja lämmityksenä vesikiertoinen lattialämmitys eli ei pattereita. Ei kuulu juuri mikään läpi, paitsi käytävään kun ei ole väliovia. Ja joskus veden lorina putkissa, mikä ei todellakaan häiritse meitä.
Luulen että juurikin lämpöpatterien läpivienti on se mistä ääni pääsee läpi. Rakennusvuodesta ei pysty päättelemään mitään. Ylimmän kerroksen asunnon jos vielä saisi niin siellä ei olisi liikehdintää käytävässä eikä yläkerran naapuria.
Meillä kuuluu jopa verhojen vetäminen ja tuolin siirtäminen naapuriin. Koita siinä sitten olla rennosti. Naapurilta tippuu aina kaikki kädestä, todellinen rähmäkäpälä.
Onko vinkkejä, miten saa naapurista kuuluvaa melua vaimennettua? Auttaako oman huoneiston kaikumisen vähentäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet.
Avainsanat: ylimmässä kerroksessa.
Uusissa laatutaloissa äänieristys sivuille on oikein hyvä ja miksei askelvaimennuskin. Mutta norsuja ja virtahepoja ei ole tarkoitettu kerrostaloon. Standardit on määritelty normaalien ihmisäänien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä, miten saa naapurista kuuluvaa melua vaimennettua? Auttaako oman huoneiston kaikumisen vähentäminen?
Paksut matot, verhot, seinävaatteet, akustiset levyt jne auttavat jonkin verran.
Tietysti parhaiten, jos se metelöivä naapuri asentaa ne itselleen. Halvemmaksi tulisi vain elää säädyllisesti ja kohteliaasti. Mutta se tuntuu olevan liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunha ei öisin melua, aika monessa viestissä puhutaan siitä. Ihmisten pitää saada nukku.
Näin juuri. Päiväsaikaista meteliä oppii sietämään, kun tietää että yöksi rauhoittuu
Mutta sännöllisesti yöaikaan tapahtuva tömistely, hyppiminen, raahaus(!) ja ovien paiskonta vie terveyden. Ettekö te 'ei ole tullut mieleenkään miettiä mitä naapuri ajattelee' -tyypit tajua, että toimintanne sairastuttaa ihmisiä? Mahdollisuus nukkua ja levätä on ihmiselle elintärkeää. Kyse ei ole (vain) harmituksesta, vaan taustalla on oman elämänlaadun heikkeneminen siihen pisteeseen, että metelistä aiheutunut stressi vie terveyden.
Minulla on yläkerran yömölisijästä jo kaikki mahdolliset stressin oireet. Tästä seuraa, etten enää pysty edes poistumaan asunnosta niin paljon ba jsein,kuin haluaisin. Eli joudun altistumaan toisen barbaarisen elämän äänille entistä enemmän. Olen nytkin sairaslomalla, eikä tämä tila kotona "toipuessa" parane. Isännöitsijä ei katsonut aiheelliseksi antaa kirjallista varoitusta, vaikka ilmoitin tarkat yömölinäajat parilta viikolta.
Mainitsen vielä, että ostin tämän asunnon uudesta rakennuksesta, enkä voi täältä noin vain muuttaa poiskaan. Yläkerran hepusta en tiedä, onko vuokralla vai mitä. Tuskin oma asuntonsa, mutta ehkä vanhempiensa.
Mä asuin 7v kerrostalokanakopissa. KAIKKI kuului. Liesituulettimen hormin kautta puhe ihan selvästi. Kaikki tömistely, yskiminen, pissaaminen, kaapin ovien aukominen yms. Talo oli rakennettu 1990. Stressi kasvoi niin kovaksi että jouduin jäämään sairaslomalle. Vihdoin sain voimia myydä asunnon, menin vuokralle ihan uuden talon ylimpään kerrokseen. Mikä ihana rauha, en ymmärrä voiko tää olla tottakaan. Vuokraa maksan kolme kertaa enemmän kuin vastiketta, mutta ei haittaa. Mielenrauha ei ole mitattavissa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka normaalia on, että tavallinen puhee kuuluu toiseen asuntoon alakerrasta? Kävin siivoamassa uutta kämppää ja pelästyin tätä. Olisi kuin joku olisi ollut omassa keittiössä. Vanhoissa kämpissä ei ole tällaista kuulunut, lähinnä lapsen itku ja koirien haukunta. Nyt myös yskiminen kuului käpi.
Voiko tähän vaikuttaa, että oma asunto on vielä tyhjä? olin siivoamassa sitä, sekä alakerran asunto on kanssa tyhjä poismuuton takia
Ahdistaa jo valmiiksi, onneks on vuokra-asunto.
Jos alapuolella asuu kovaääninen ihminen, niin kyllä se helposti kuuluu. Samoin kolinat ja töminät kuuluvat usein ylöspäin siinä missä alaspäinkin. Minulla on tällä hetkellä alakerran naapurina kailottaja, mutta hänen alapuolellaan asuu kaksi jotain superkailottajaa, joiden äänet kuuluvat yhden kerroksen yli välillä tänne minun asuntooni asti. Vähän lohduttaa, että se heti alapuolella asuva kailottaja saa itse kärsiä näistä vieläkin kovaäänisemmistä ihmisistä :D
MIllaisessa talossa asut?
80-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Ongelma ei ole siinä, että äänieristys olisi ihan surkea, yhdestäkään muusta naapurista ei kuulu mitään, eikä aiemman alakerran naapurin olemassaoloakaan kuullut. Sitten asuntoon muutti tämä kailottaja ja yhtäkkiä ei olekaan enää minkäänlaista rauhaa. Usein kaikki riippuu naapureista, jotkut vain elävät uskomattoman meluisasti. Toki on sitten niitä pahvitalojakin, joissa kaikki kuuluu seinien läpi.
Täälläkin oli ennen täysin hiljaista, kunnes yläkertaan muutti rymypari. Kokoajan kuuluu ovien pauketta, kengillä kävelyä, kolinaa ja puhetta. Että kyllä täällä ainakin on asujasta kiinni, ei äänieristyksestä.
Muutin juoppojen keskeltä vuokranantajan hiljaiseksi kehumaan taloon. No, naapurit onkin hiljaisia, mutta kaikki äänet tulee läpi. Voittaa juoppoörinän kuitenkin, joten aion asua tässä hetken. Tässä kuuluu verhojen siirtelykin, imurin kolistelu ja puhe. seuraava kämppä saa vihdoin olla kunnolla äänieristetty.
Onko mitään vinkkejä kunnolla äänieristetyistä talotyypeistä?
Eilen illalla koitin saada unen yläkerran ravatessa kengät jalassa pitkin kämppää välillä pamauttaen wcn ovea. Aamulla heräsin samaan ääneen. Koitin äsken nukkua päiväunet, muttei onnistunut yläkerran paukuttaessa keittiön tasoa ja kaappien ovia, jonka jälkeen alkoi omituinen kolahtelu. Täytyy varmaan itse muuttaa pois kun he eivät metelöintiään aijo lopettaa, koska on kuulema normaalia elämistä. Ja tämä sama metelöinti on jatkunut yli vuoden jokaikinen aamu, päivä ja ilta. Olen menettänyt täysin hermoni. Tuollaiset itsekkäät terrorisoijat pilaa toisten elämän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla itsellä paljon huonekaluja, tauluja ja tekstiilejä. Ei auta naapurista tuleviin ääniin.
Oikeasti? Ei hyvältä kuulosta. Itsellä parhaat olleet 50-luvun kunnon kivitalo ja 2006 rakennettu. Ystäväni asuu tosi hyvässä 80-luvun talossa, sielläkään ei kyllä kuulu mitään.