Mikä on teidän mielipide etäopetuksesta?
Nyt kun iso osa koululaisista/lukiolaiset Suomessa on etäopetuksessa niin mikä on teidän mielipide siitä? Jaetaan mielipiteet!
Kommentit (49)
Teinityttö oli niin onnellinen kun sai nukkua yli tunnin normaalia pidempään, ei tarvitse meikata, ei laittaa hiuksia, valikoida vaatteita, aikaa ei mene koulumatkaan.
Työt tehdään lukujärjestyksen mukaan. Nyt on menossa matikan tunti. Tuolla se laskee potenssilaskuja sohvalla.
Meillä on ainakin toistaiseksi varsin leppoisaa. Kaksi "kympin tyttöä" . Minä olen sijaisuuksia tekevä ope ja nyt siis ilman työtä kotona ja voin olla koko ajan apuna.
Ope lähettää kymmenenvuotiaille maanantaina tehtävät, ne pitää olla tehtynä perjantaina. Ei tota voi opettamiseks sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ope lähettää kymmenenvuotiaille maanantaina tehtävät, ne pitää olla tehtynä perjantaina. Ei tota voi opettamiseks sanoa.
Täällä sama. Opettamista ei ole enkä usko että tulee.
Ei voi olla muuta mieltä kuin että hidasta on. Eilinen meni alakoululaisen kanssa odotellessa, eikä tänäänkään vielä olla saatu ohjeita. Ammattikoululainen odottelee myös tehtäviä, jotka luvattiin jo eilen. Erityisammattikoulussa oleva odottaa kaverin luona, kun asuntola suljettiin, että jos pitää hakea jotain materiaalia koululta ennen kuin haen hänet kotiin.
Toisille toimii ja toisille ei, eli kyllä asettaa lapset vähän eriarvoiseen asemaan.Toisaalta lapsi on vanhempien vastuulla, toiset hoitaa vastuunsa toiset ei. Toki hankalaa voi olla monessa paikassa tuota järjestää. Ja vaatisi hyvän yhteustyön opettajan taholtakin.Ikävä tilanne jos kestää kuukausia. No meillä ei vielä 3 vuotiasta tarvitse paljoa opettaa, numeroita ja aakkosia harjoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä ole vielä ehtinyt mielipidettä muodostaa, kun vasta tänään virallisesti alkaa tuo etäopetus. Eilen jo matikanopettaja testasi lapsen luokan kanssa etäoppitunnin pitämistä (toimii puhelimella, tabletilla ja tietokoneella). Varmaan on myös TVT:n opettajana koulun ensimmäisiä testaajia ja muut opettajat seuraavat sitten perässä. Tähän mennessä on muilta opettajilta tullut lähinnä ohjeistuksia Wilmassa, mutta eiköhän muissakin oppiaineissa päästä jossain vaiheessa pitämään myös etäoppitunteja.
Nämä etäoppitunnit varmasti ovat parempi ratkaisu kuin pelkät itsenäiset tehtävät, sillä ainakin opettaja näkee, ketkä oppilaista ovat läsnä (ovat pakollisia). Tosin on sitten ihan siitä nuoresta itsestään kiinni, mitä tekee sen tunnin ajan, jättääkö tietokoneen jonnekin yksinään ja menee toiselle puolelle taloa puhelimen kanssa vai opiskeleeko varmasti. Tosin koulussakin voi helposti olla kuuntelematta.
Kyllä tässä varmasti aktiiviset oppilaat pärjäävät, mutta miten käy sitten niiden nuorten kanssa, jotka eivät jaksa muutenkaan panostaa koulunkäyntiin. Ja varmasti seuraavina vuosina joutuu vähän parsimaan sitten tämän kevään oppimatta jääneitä asioita, joten hieman huolissani olen ysiluokkalaisista (jollainen on myös itselläni ja joka tarvitsisi mahdollisimman hyvän keskiarvon päästäkseen lukioon johon haluaa)
Jatkan vielä hieman aiheen vierestä, mutta juuri juteltiin eilen teinin kanssa kävelyllä, että olisi ihan järkevää noudattaa rehtorin antamaa suositusta käydä vaikka kiertämssä kortteli kävellen ennen koulupäivän aloittamista. Nyt kun jää pakollinen koulumatka pois, niin se tarkoittaa 40 minuuttia vähemmän päivittäistä liikuntaa. Sitä aikaa on hankala paikata mitenkään, vaikka siis muuten kuntoilisi. Normaalioloissa kun voi olla, että päivällä on ollut nuo koulumatkat, liikunnan kaksoistunti ja vielä 1,5 lajitreenit illalla ja nyt liikunta saattaa jäädä johonkin tunnin omatoimiseen fysiikkatreeniin tai lenkkiin / päivä. Raju tiputus.
Näin suurperheen äitinä pyöritä silmiäni wilma viesteille. Minulla 3 vaippaikäistä ja nyt pitäisi opettaa neljää alakoululaista. Haluaisin nähdä sen opettajan joka opettaa neljää luokkaa yhtäaikaa ja samalla ulkoilee pienten kanssa/ tekee ruoat, pesee pyykit ja käy kaupassa.
Ei onnistu.
Syventäkää oppimista. Etsikää lisää tietoa asioista. Pitäkää pistarit.
Ja luulen, että sinulla on lapsi jolle koulutehtävät sujuvat helposti. Itse olin myös alakoulussa. Minulla sattui olemaan opettaja, joka oli myös erityisope ja hän ymmärsi jo tuolloin eriyttämiden tärkeyden ja jaksoi tehdä paljon lisätehtäviä.