Mikä on teidän mielipide etäopetuksesta?
Nyt kun iso osa koululaisista/lukiolaiset Suomessa on etäopetuksessa niin mikä on teidän mielipide siitä? Jaetaan mielipiteet!
Kommentit (49)
Vaikeaa tulee olemaan. Meillä 8 lk. käyvä tyttö ja ensimmäinen tuleva etäkoulupäivä huomenna, jo saatiin huudot aikaiseksi. Itse menen töihin ja tytön mukaan heräilee klo 14 ja voi viedä koiran silloin vasta lenkille, kirjoja ei tarvitse käyttää kun tehtävät tulee sähköisesti, opettajalle pitää palauttaa sitten joskus, no klo 20 aikaan. Huoh. Ehkä väännämme omat aikataulut iltapainoitteiseksi, ainakin voin osallistua sitten opiskeluun töiden jälkeen. Varmasti moni tippuu kärryiltä, jos oppiminen vaikeaa ja vanhemmat ei välitä. Toivottavasti 9 luokkalaiset jaksaisivat opiskella kotona, mutta osalla nuoremmilla sitten tulee notkahduksia todistukseen, ei voi mitään. Monessa perheessä tullaan sairastelemaan ja pahasti, ei ole koululaisen vika jos huoli ja pelko haittaavat opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut opet yrittää siirtää koulun sinne kotiin, välitunteineen ja ruokailuineen. Itse varmaan opettaisin ihan itse, jos ei tule jotain joustoa tohon hommaan.
No niinhän se on tarkoituskin. Meillä ainakin jokainen opettaja ottaa videoyhteyden ja opettaa just silloin kun se oppitunti olisi.
Kuulostaa just todella hölmöltä. Mutta jos ei vanhempi pysty itse, niin kai se on Ok.
Aika vauhdilla lähdetty liikkeelle. Ymmärrän tarpeen pysyä suurinpiirtein opsissa, mutta perheissä käydään nyt muutenkin aika karseita kamppailuja, että saadaan etätyöt ym. rullaamaan. Itsellä on ainakin täyttä tuskaa yrittää hoitaa normaalisti kasvokkain tehtävää työtä olemattomilla etävälineillä ja samalla ohjata lapsia uuteen päivärytmiin ja tehtävien tekemiseen eri alustoilla. Kuten sanottua, opettajat hellittäkää nyt hieman ja koittakaa tajuta millainen härdelli perheissä on käynnissä!
Poikkeusoloissa eletään. Tärkeintä on nyt selviytyä tästä ajanjaksosta, on se minkä pituinen hyvänsä. Toki pitää tehdä parhaansa etäopiskelussa, mutta se ei ole prioriteetti nro yksi. Tämä kannattaa muistaa opettajienkin. Ei liikaa paineita kotiin nyt!
Vierailija kirjoitti:
No ei se koulussa niin tehokasta ole,puolet tunneista selvitellään häiriköitten tempauksia,kuunnellaan paasausta hyvästä käytöksestä(häiriköiden takia)ja lopulta tunnista jää vartti aikaa varsinaiseen opiskeluun.
No tämä riippuu kyllä ihan luokasta. Onneksi 80% luokista on niin järkeviä, että tunnista noin 40 min on kyllä ihan tehokasta työaikaa. Alussa ja lopussa nyt menee aina vähän järjestäytymiseen.
Häirikköluokat on sitten asia erikseen. Niistä pitäisikin päästä eroon.
Erinomaista kuten vanhempien etätyöt. Palautetta haluaisin antaa jollekin stanan verkolle tai palvelimelle, joka tökkii ja toimii erittäin hitaasti tällä hetkellä. Työpaikan IT-ukot, pus pus, soittelen varmasti teille huomenna. Kiristelkää jo hermoja etukäteen, kun ”akat ei osaa käyttää koneita kotona”. Osaa, jos hommaatte toimivat yhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut opet yrittää siirtää koulun sinne kotiin, välitunteineen ja ruokailuineen. Itse varmaan opettaisin ihan itse, jos ei tule jotain joustoa tohon hommaan.
No niinhän se on tarkoituskin. Meillä ainakin jokainen opettaja ottaa videoyhteyden ja opettaa just silloin kun se oppitunti olisi.
Kuulostaa just todella hölmöltä. Mutta jos ei vanhempi pysty itse, niin kai se on Ok.
Kuulostaa hölmöltä! Olipa typerä kommentti. Aikataulutus on lukujärjestyksen mukainen juuri siksi, ettei eri opet sattuisi ottamaan liveyhteyttä samoihin oppilaisiin samaan aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Aika vauhdilla lähdetty liikkeelle. Ymmärrän tarpeen pysyä suurinpiirtein opsissa, mutta perheissä käydään nyt muutenkin aika karseita kamppailuja, että saadaan etätyöt ym. rullaamaan. Itsellä on ainakin täyttä tuskaa yrittää hoitaa normaalisti kasvokkain tehtävää työtä olemattomilla etävälineillä ja samalla ohjata lapsia uuteen päivärytmiin ja tehtävien tekemiseen eri alustoilla. Kuten sanottua, opettajat hellittäkää nyt hieman ja koittakaa tajuta millainen härdelli perheissä on käynnissä!
Sen oppilaan pitäisi kyllä hoitaa työnsä ihan itse, ilman vanhempiakin. Eihän lapsilla mikään uusi päivärytmi ole, vaan ihan se sama kuin kouluaikanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Hauskaa kun itse olen "oppitunnilla" olohuoneessa ja teini omassa huoneessaan samaan aikaan. Naureskeltiin että tavataan sitten ruokkiksella keittiössä.
Tää homma on kyllä toiminut huvin, voi tosin olla hankala toteuttaa pienempien oppilaiden kanssa.
Hyvin on lähtenyt käyntiin. Ekaluokkalainen elää suht samaa lukujärjestystä kuin koulussa, etäyhteyksiä ole vaan ihan kirjaan tehdään tehtävät. Opettaja laittaa ne aina edellisenä iltana.
Mutta voin kuvitella, että näin helppoa ei ole joka kodissa. Mä olen hoitovapaalla ja lapsi tunnollinen ja osaava. Entä jos olisi oppimisvaikeuksia tai ylipäätänsä tavallinen lapsi, joka haluaisi tehdä legoja mieluummin? Jos tekisin vaativaa etätyötä samalla?
Tsempit jokaiseen kotiin ja olkaa armollista itsellenne ja lapselle!
Nyt on varmaaan aikaa löytäää ja tuoda jotakin uuttta elämään.
Jos tehtävää on liian vähän, laittakaa palautetta opettajalle. Lisää hommia kyllä löytyy.
Tämän viikon jutuista ei kannata vielä vetää johtopäätöksiä etäopetuksen sujumisesta. Esim. me saimme koulusta koneet kotiin vasta eilen. Tämä päivä menee oppilaiden ohjeistamiseen, sopivien ohjelmien testaamiseen ja päivityksiin. Oppilailla ei ole koulun laitteita, joten pitää varmistaa, että kaikilla on sopivat laitteet. Niille joilla ei ole, jaetaan sitten koululta.
Tässä punnitaan ennen kaikkea vanhemmuus ja se, että kotona pidetään huolta lapsen opinnoista. Valitettavasti kaikille tämä ei ole mahdollista. Onneksi olen tähän ikään mennessä ymmärtänyt, että se ei ole maailmanloppu. Nyt on monella lapsella oma näytön paikkansa siitä, mitä haluaa. Jos haluaa olla villi ja vapaa, niin se onneksi voi tulevaisuudessa muuttua toisinpäin ja keskittyä taas opiskeluun.
Tsemppiä kaikille opiskelijoille ja vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Erinomaista kuten vanhempien etätyöt. Palautetta haluaisin antaa jollekin stanan verkolle tai palvelimelle, joka tökkii ja toimii erittäin hitaasti tällä hetkellä. Työpaikan IT-ukot, pus pus, soittelen varmasti teille huomenna. Kiristelkää jo hermoja etukäteen, kun ”akat ei osaa käyttää koneita kotona”. Osaa, jos hommaatte toimivat yhteydet.
Niiden järjestelmien kapasiteetti on mitoitettu normaalitoiminnan mukaan + jotain päälle. Nyt jos yhtäkkiä tulee hirveästi lisää käyttäjiä ja kuormaa, niin alkaa tökkiminen. Ne IT-ukot vaan eivät voi kapasiteettia kasvattaa oman mielensä mukaan, koska se maksaa rahaa. He yleensä haluaisivat varautua paremmin jo normaalioloissa, koska tiedossa on, että aina silloin tällöin tapahtuu jotain poikkeuksellista, jolloin kapasiteetti tulee tarpeeseen, mutta eivät saa "kun ihan hyvinhän tää nyt toimii".
Nyt on moni tehnyt viikonlopun hommia, jotta saavat järjestelmät toimimaan. Ja julkisella tätä on muuten tehty paljon ilman mitään viikonloppu- tai iltalisiä, koska ne IT-ukot ihan oikeasti haluavat sinun voivan tehdä työtäsi.
Ei ole vielä ollut joten en voi sanoa mitä mieltä olen. Arvaan kuitenkin että se opetus tulee jäämään pois koko etäajalta.
Eipä tässä ole vielä ehtinyt mielipidettä muodostaa, kun vasta tänään virallisesti alkaa tuo etäopetus. Eilen jo matikanopettaja testasi lapsen luokan kanssa etäoppitunnin pitämistä (toimii puhelimella, tabletilla ja tietokoneella). Varmaan on myös TVT:n opettajana koulun ensimmäisiä testaajia ja muut opettajat seuraavat sitten perässä. Tähän mennessä on muilta opettajilta tullut lähinnä ohjeistuksia Wilmassa, mutta eiköhän muissakin oppiaineissa päästä jossain vaiheessa pitämään myös etäoppitunteja.
Nämä etäoppitunnit varmasti ovat parempi ratkaisu kuin pelkät itsenäiset tehtävät, sillä ainakin opettaja näkee, ketkä oppilaista ovat läsnä (ovat pakollisia). Tosin on sitten ihan siitä nuoresta itsestään kiinni, mitä tekee sen tunnin ajan, jättääkö tietokoneen jonnekin yksinään ja menee toiselle puolelle taloa puhelimen kanssa vai opiskeleeko varmasti. Tosin koulussakin voi helposti olla kuuntelematta.
Kyllä tässä varmasti aktiiviset oppilaat pärjäävät, mutta miten käy sitten niiden nuorten kanssa, jotka eivät jaksa muutenkaan panostaa koulunkäyntiin. Ja varmasti seuraavina vuosina joutuu vähän parsimaan sitten tämän kevään oppimatta jääneitä asioita, joten hieman huolissani olen ysiluokkalaisista (jollainen on myös itselläni ja joka tarvitsisi mahdollisimman hyvän keskiarvon päästäkseen lukioon johon haluaa)
Vierailija kirjoitti:
No ei se koulussa niin tehokasta ole,puolet tunneista selvitellään häiriköitten tempauksia,kuunnellaan paasausta hyvästä käytöksestä(häiriköiden takia)ja lopulta tunnista jää vartti aikaa varsinaiseen opiskeluun.
Meidän nelosluokkalainen on vain ilonen tilanteesta. Sanoi että saa kerrankin keskittyä kun tekee yksin kotona.
Yleensä muutenkin jos koulussa ollut tehtävä jota ei itsenäisesti ole tajunnut on tullut sen kanssa kotiin ja me olemme sen hänelle opettaneet kun ei opettaja koulussa ole häntä auttanut.
Mitä tulee itse opetukseen en usko että sitä tulee saamaan nytkään. Ainakaan vielä ei koulusta kukaan osaa sanoa miten se tapahtuisi edes.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on varmaaan aikaa löytäää ja tuoda jotakin uuttta elämään.
Ei tässä mitään aikaa ole. Päivät töissä ja illat opettaa lasta.
Veikkaan että kuukauden päästä huomataan että tytöt ovat tehneet tehtävänsä ohjeiden mukaan, ja pojat ovat vain pelanneet Fortnitea.