Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkielisillä (suomalaisilla) törkeän helppo päästä opiskelemaan

Vierailija
17.03.2020 |

Olen asiasta ennenkin lukenut ja kuullut, mutta nyt pisti kyllä ihan vihaksi. Olen länsirannikolta ja itse ihan suomea äidinkielenä puhuva. Olen nyt keväällä ylioppilaaksi valmistuva. Yksi L ja E on jo takataskussa (syksyllä kirjoitettu).

Ystäväni on suomenruotsalainen ja aikoo hakea Åbo akademiin. Katsoin huvikseni mitkä hakijamäärät/pääsyprosentit siellä on. USKOMATONTA! Suurimpaan osaan pääsi yli 50% mahdollisuudella sisälle. Esim logopediaan (mihin itse haen) pääsi 24% viime vuonna. Ouluun pääsi 6,1%.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin treenaa vähän ruotsia. Ei tule onnistumaan ruotsin kielellä pääsykokeissa kirjoittaminen. Ihan sama kuin sanoisi, että treenaa vähän japania ja mene sinne pääsykokeisiin. Ruotsia olen opiskellut pakolliset juuri riman ylitys rajan, koska en ole halunnut tuhlata yhtään enemmän opiskeluenergiaa kieleen, jota en tarvitse. Englanniksi kuitenkin hoidan asiani ruotsissa. 10 vuotta ruotsin kielen opiskelua takana ja osaan juuri ja juuri sanoa Jag heter x. Kaikki vuodet ovat hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa. Jos olisikin saanut lukea 2. kielenä sitä mitä olisin oikeasti halunnut (espanja), niin se sujuisi niin paljon paremmin nyt, kun on kielten oppimisen herkkyysikä takana ja aikuisena yrittää opetella vierasta kieltä. Kielipää on kuitenkin niin heikko, että jos joku oppiin yhden sanan X määrällä toistoja, niin minulla se on sama x 10 -100. Ja unohdan tehokkaasti ruotsin kielen pois, koska en halua kantaa rasitetta mukana aivoissani.

Vierailija
42/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisten etuoikeudet on purettava systemaattisesti. Pakkoruotsi pois, miljardisäätiöt verolle, ruotsinkielisten sosioekonomista asemaa on laskettava tietoisin toimin vastaamaan suomenkielisten asemaa esim. koulutuspaikkojen avulla (ohjataan ruotsinkielisiä lapsia duunarialoille).

Mitä sä trollaat?

Eiköhän kaikki saa opiskella ja tehdä työkseen ihan mitä haluavat, myös suomenruotsalaiset.

Saavat, mutta tällä hetkellä esimerkiksi ruotsinkielisiä kauppa-, oikeus- ja lääketieteen opiskelupaikkoja on suhteeton määrä suhteessa ruotsinkielisten osuuteen. ”Raha-alojen” opiskelupaikkojen sijaan ruotsinkielisiä duunariopiskelupaikkoja on lisättävä.

Sehän tässä on. Sitten kun moniin hyviin virkoihin on kiintiö ruotsinkielisiä, joten näissä sitten on suhteutettuna väkilukuun todella paljon ruotsinkielisiä. Toisin sanoen: ruotsinkielisenä sinulla on paremmat mahdollisuudet kouluttautua hyvään/rahakkaaseen ammattiin ja sen LISÄKSI sinun on helpompi päästä ruotsinkielen turvin työpaikkaan. Reilua.

Hei älä jaksa valittaa, vaan opettele se kieli!

98 prosenttia avaamistani työpaikkailmoituksen sisältävät vaatimuksen englannin kielen taidosta. Eikö se ota päähän?!

Ruotsi sentään toinen virallinen kielemme ja kaikki metron pysäkiltä maitopurkin teksteihin on kahdella kielellä, ei englanniksi.

Itse asiassa kyllä, maailman monokielistyminen ottaa hyvinkin päähän.

No mitens se kansainvälistyminen ja globalisaatio?

Olen yhdistyksessä töissä ja kyllä mun vaan pitää osata kommunikoida EU-tason kattoyhdistyksen kanssa ja Ruotsin vastaavan puljun tyyppinen kanssa. Pitää myös osata palvella ja tarjota infoa niille ei suomalaisille sidosryhmille ja jäsenille.

Edellinen työpaikkani oli firma, joka on perustettu Bostonissa aikoinaan. Moni koulutus sun muu ajankohtaiskatsaus tuli siis jenkkiläisiltä.

Ärsyttää tai ei, niin ei suomi voi kuplautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä sinua hakemasta myös Åbo akademiin. Mikään ei myöskään estä sinua opettelemasta ruotsia, vai estääkö?

Tuon logiikan mukaan voidaan sitten lakkauttaa ruotsinkieliset korkeakoulut koska ruotsinkieliset voivat opiskella suomea ja hakea suomenkieliseen koulutukseen. Ai niin eihän tämä perustelu toimi toiseen suuntaan!

Vierailija
44/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin treenaa vähän ruotsia. Ei tule onnistumaan ruotsin kielellä pääsykokeissa kirjoittaminen. Ihan sama kuin sanoisi, että treenaa vähän japania ja mene sinne pääsykokeisiin. Ruotsia olen opiskellut pakolliset juuri riman ylitys rajan, koska en ole halunnut tuhlata yhtään enemmän opiskeluenergiaa kieleen, jota en tarvitse. Englanniksi kuitenkin hoidan asiani ruotsissa. 10 vuotta ruotsin kielen opiskelua takana ja osaan juuri ja juuri sanoa Jag heter x. Kaikki vuodet ovat hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa. Jos olisikin saanut lukea 2. kielenä sitä mitä olisin oikeasti halunnut (espanja), niin se sujuisi niin paljon paremmin nyt, kun on kielten oppimisen herkkyysikä takana ja aikuisena yrittää opetella vierasta kieltä. Kielipää on kuitenkin niin heikko, että jos joku oppiin yhden sanan X määrällä toistoja, niin minulla se on sama x 10 -100. Ja unohdan tehokkaasti ruotsin kielen pois, koska en halua kantaa rasitetta mukana aivoissani.

Oma moka.

Jos olisit panostanut sen kielen opintoihin ja päntännyt alan pääsykoekirjallisuutta kunnolla, niin kyllä vaan voisi päästä sisään.

Vierailija
45/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä sinua hakemasta myös Åbo akademiin. Mikään ei myöskään estä sinua opettelemasta ruotsia, vai estääkö?

Tuon logiikan mukaan voidaan sitten lakkauttaa ruotsinkieliset korkeakoulut koska ruotsinkieliset voivat opiskella suomea ja hakea suomenkieliseen koulutukseen. Ai niin eihän tämä perustelu toimi toiseen suuntaan!

Totta kai moni ruotsinkielinen opiskelee suomeksi.

Mutta jos nyt tarvitaan ruotsinkielisiä lääkäreitä ym., niin kannattaako heidän sittem suomeksi opiskella? No eipä kai.

Vierailija
46/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisten etuoikeudet on purettava systemaattisesti. Pakkoruotsi pois, miljardisäätiöt verolle, ruotsinkielisten sosioekonomista asemaa on laskettava tietoisin toimin vastaamaan suomenkielisten asemaa esim. koulutuspaikkojen avulla (ohjataan ruotsinkielisiä lapsia duunarialoille).

Mitä sä trollaat?

Eiköhän kaikki saa opiskella ja tehdä työkseen ihan mitä haluavat, myös suomenruotsalaiset.

Saavat, mutta tällä hetkellä esimerkiksi ruotsinkielisiä kauppa-, oikeus- ja lääketieteen opiskelupaikkoja on suhteeton määrä suhteessa ruotsinkielisten osuuteen. ”Raha-alojen” opiskelupaikkojen sijaan ruotsinkielisiä duunariopiskelupaikkoja on lisättävä.

Sehän tässä on. Sitten kun moniin hyviin virkoihin on kiintiö ruotsinkielisiä, joten näissä sitten on suhteutettuna väkilukuun todella paljon ruotsinkielisiä. Toisin sanoen: ruotsinkielisenä sinulla on paremmat mahdollisuudet kouluttautua hyvään/rahakkaaseen ammattiin ja sen LISÄKSI sinun on helpompi päästä ruotsinkielen turvin työpaikkaan. Reilua.

Hei älä jaksa valittaa, vaan opettele se kieli!

98 prosenttia avaamistani työpaikkailmoituksen sisältävät vaatimuksen englannin kielen taidosta. Eikö se ota päähän?!

Ruotsi sentään toinen virallinen kielemme ja kaikki metron pysäkiltä maitopurkin teksteihin on kahdella kielellä, ei englanniksi.

Itse asiassa kyllä, maailman monokielistyminen ottaa hyvinkin päähän.

No mitens se kansainvälistyminen ja globalisaatio?

Olen yhdistyksessä töissä ja kyllä mun vaan pitää osata kommunikoida EU-tason kattoyhdistyksen kanssa ja Ruotsin vastaavan puljun tyyppinen kanssa. Pitää myös osata palvella ja tarjota infoa niille ei suomalaisille sidosryhmille ja jäsenille.

Edellinen työpaikkani oli firma, joka on perustettu Bostonissa aikoinaan. Moni koulutus sun muu ajankohtaiskatsaus tuli siis jenkkiläisiltä.

Ärsyttää tai ei, niin ei suomi voi kuplautua.

Mielestäni suomenkieltä voi puolustaa ilman, että se tarkoittaa kuplautumista. Suomessa on aika paljon toimintamalleja ja asenteita, jotka ovat kielellisesti vahingollisia. Ei se tarkoita, että vaikka pitäisimme huolta omasta kielestämme, että eristyisimme. Kansainvälisyys nyt muutenkin tarkoittaa nykyään lähinnä pelkkää englantia, eli tosiaankin sitä jenkkilää, että se siitä kansainvälisten kielien kohtaamisista globaaleilla markkinoilla. 

Vierailija
47/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se myös fakta, että näistä "ruotsinkielisistä" suomalaista opiskelijoista 99,9 % osaa puhua erittäin hyvää tai täydellistä Suomea.

Vierailija
48/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ruotsinkielinen nyt ihan täydellistä suomea puhuu, mutta onkohan esim. Sixten Korkman aidosti kaksikielinen? Hän tuntuu puhuvan ihan täydellistä suomea.

Vierailija
49/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai moni ruotsinkielinen opiskelee suomeksi.

Mutta jos nyt tarvitaan ruotsinkielisiä lääkäreitä ym., niin kannattaako heidän sittem suomeksi opiskella? No eipä kai.

Suomalaisia opiskelee aika paljon Ruotsissa lääkiksessä. Heistä osa ihan suomenkielisiä.

Vierailija
50/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb on periaatteessa kaksikielinen mutta joskus huomasi että sanoi suomeksi jotain vähän hassusti. Tosin on ollut niin paljon ulkomailla, että sekin voi jo sotkea suomen osaamista.

Vierailija
51/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruozi wit tuun

Vierailija
52/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä parisataa vuotta sitten ruotsinkieliset oli Suomen sivistyneistöä ja suomenkieliset rahvasta. Nykyaikana "tasa-arvon" Suomessa mikään ei ole muuttunut, koska ruotsinkieliset pääsee helpommin yliopistoihin/ saa parempia töitä ja tämä periytyy. Tuolla tavalla eliitti on pysynyt ennallaan. Suomessa ruotsinkielisyydellä on paljon hyötyä ja etuoikeuksia. Rahvaalle annetaan pakkoruotsi, kun taas osa ruotsinkielisistä ei osaa suomen kieltä ollenkaan (eikä häpeä sitä). Mitä jos Suomeen avattaisiin esim. venäjänkielinen yliopisto, joka on teoriassa avoin kaikille, mutta käytännössä vain venäjänkieliset hakee sinne, koska se on heidän äidinkielensä. Muille sanotaan vaan, että opiskelkaa se kieli! Suomen/ruotsinkielinen joutuu opiskelemaan venäjää, sillä aikaa kun venäjänkielinen kesittyy itse koealueeseen. Ja sitten joka toinen venäjänkielinen saa helposti korkean koulutuksen ja nousee Suomen eliittiin? Tuo eriarvoistaa eri etnisiä/kulttuurisia/kielellisiä ryhmiä.

Vierailija
53/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen- ja ruotsinkielisten kouluerottelu olisi syytä lopettaa jo. Törkeätä monella tavalla. Jos ihon väri liittyisi asiaan, kutsuttaisiin sitä rasismiksi. Nyt tälle kielirasismille tulisi tehdä loppu. Kaikki vain samoihin kouluihin opetettiinpa luokissa millä kielellä tahansa. Olemme monikulttuurinen ja -kielinen maa, joten ruotsinkielisten erottelu on lopetettava asap. Älytöntä ja väärin, jos se jatkuu vielä lähitulevaisuudessa.

Vierailija
54/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on väärin.

Vierailija
55/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä kuitenkin käytössä Ruotsin kaikki koulut myös...

Vierailija
56/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tahansa kielen osaaminen on lahja, joka taas helpottaa jonkin muun kielen osaamista. Ei pitäisi mennä siihen pakkoruotsiansaan, jota mm. vähiten kouluja käyneet jänkkää. Minä en käsitä tätä kateutta ja vihaa suomenruotsalaisia kohtaa. Kaikki eivät suinkaan elä mitään eliittielämää, mutta se täytyy myöntää, että noin yleisesti heillä on enemmän sisua ja halua oppia uutta kuin esimerkiksi näillä profeetan oppilapsilla. Mielestäni tämä teidän profeettannekin puhuu ihan sujuvaa ruotsia.

Itse olen opiskellut äidinkielen lisäksi 4 eri kieltä ja kirjoittanut kaikki kielet ylioppilastutkinnossa. Aktiivisesti pidän kaikkia yllä edelleen, mikä on nykyisin todella helppoa kiitos internetin. 

Vierailija
57/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parisataa vuotta sitten ruotsinkieliset oli Suomen sivistyneistöä ja suomenkieliset rahvasta. Nykyaikana "tasa-arvon" Suomessa mikään ei ole muuttunut, koska ruotsinkieliset pääsee helpommin yliopistoihin/ saa parempia töitä ja tämä periytyy. Tuolla tavalla eliitti on pysynyt ennallaan. Suomessa ruotsinkielisyydellä on paljon hyötyä ja etuoikeuksia. Rahvaalle annetaan pakkoruotsi, kun taas osa ruotsinkielisistä ei osaa suomen kieltä ollenkaan (eikä häpeä sitä). Mitä jos Suomeen avattaisiin esim. venäjänkielinen yliopisto, joka on teoriassa avoin kaikille, mutta käytännössä vain venäjänkieliset hakee sinne, koska se on heidän äidinkielensä. Muille sanotaan vaan, että opiskelkaa se kieli! Suomen/ruotsinkielinen joutuu opiskelemaan venäjää, sillä aikaa kun venäjänkielinen kesittyy itse koealueeseen. Ja sitten joka toinen venäjänkielinen saa helposti korkean koulutuksen ja nousee Suomen eliittiin? Tuo eriarvoistaa eri etnisiä/kulttuurisia/kielellisiä ryhmiä.

Tätä olen hakenut takaa. Aikanaan tehtiin kovastikin työtä, että suomenkielellä olisi tasaveroinen asema ruotsin kanssa ja mahdollista kouluttautua ja se on nähty pitkään perusoikeutena. Todellisuushan sitten onkin tuo, että ruotsinkielisyydestä on edelleen huomattavaa hyötyä. Ja nyt vielä päälle tämä englannikielistyminen on kirimässä ihan samanlaiseen eliittiasemaan, eikä sitäkään osata nähdä ongelmana ja kriittisen tarkastelun kohteena, koska se voidaan perustella kansainvälisyytenä. Ennen ruotsin asemaa on kaiketi perusteltu sivistyneisyydellä. En näe tuossa kauheasti eroa.

Vierailija
58/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa kielen osaaminen on lahja, joka taas helpottaa jonkin muun kielen osaamista. Ei pitäisi mennä siihen pakkoruotsiansaan, jota mm. vähiten kouluja käyneet jänkkää. Minä en käsitä tätä kateutta ja vihaa suomenruotsalaisia kohtaa. Kaikki eivät suinkaan elä mitään eliittielämää, mutta se täytyy myöntää, että noin yleisesti heillä on enemmän sisua ja halua oppia uutta kuin esimerkiksi näillä profeetan oppilapsilla. Mielestäni tämä teidän profeettannekin puhuu ihan sujuvaa ruotsia.

Itse olen opiskellut äidinkielen lisäksi 4 eri kieltä ja kirjoittanut kaikki kielet ylioppilastutkinnossa. Aktiivisesti pidän kaikkia yllä edelleen, mikä on nykyisin todella helppoa kiitos internetin. 

Asiaa on perusteltu täällä hyvin. Sinä et tarjota tähän mitään muuta, kuin väittämällä jostain olemattomasta vihasta perusteluna, että olet itse opiskellut 4 kieltä. Tiedät varmaan, että on aika poikkeuksellista osata sujuvasti niin montaa?

Vierailija
59/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Åbo Akademissa ja olen lähtöisin täysin suomenkieliseltä alueelta Itä-Suomesta. Ei todellakaan vaatinut mitään yli-inhimillisiä ponnisteluja oppia yläasteella ja lukiossa ruotsia niin, että pääsi ÅA:n kielikokeesta läpi. Maisteriopinnotkin siellä sujuivat hyvin, enkä todellakaan kokenut, että olisi haitannut, etten opiskele ”tunnekielelläni”. Viisi vuotta ÅA:ssa ruotsia kuullen yötä päivää ja siitä lähtien olen ollut käytännössä kaksikielinen ja minua savolaista saattavat suomenruotsalaiset luulla ruotsinkieliseksi. Kyllä musta osalla täällä kirjoittajista on asenneongelma, kun sanovat että ruotsi on niin kamalan vaikea kieli. Minulle on ollut sitä helpompaa oppia uusi kieli, mitä useampaa olen jo osannut. Ei niin, että yksi olisi vienyt kaistaa toiselta (paitsi väliaikaisesti).

Vierailija
60/70 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on umpisuomalaisesta kaupungista, jossa ei kuule ruotsia ikinä. Silti pääsi Åbo Akademiin. Kysyin, että eikö ne ole tiukkoja kielivaatimusten kanssa, niin hän väitti, että kielitaitotestiä ei suinkaan tehdä pääsykokeissa, vaan vaan esim, toisena opiskeluvuotena, jolloin ruotsin kieleen on päässyt paremmin jo sisälle. 

Ihan ysin lukioruotsilla hän sinne meni ja sieltä valmistui, täysin umpisuomalainen, hyvä vieraissa kielissä toki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi