Ruotsinkielisillä (suomalaisilla) törkeän helppo päästä opiskelemaan
Olen asiasta ennenkin lukenut ja kuullut, mutta nyt pisti kyllä ihan vihaksi. Olen länsirannikolta ja itse ihan suomea äidinkielenä puhuva. Olen nyt keväällä ylioppilaaksi valmistuva. Yksi L ja E on jo takataskussa (syksyllä kirjoitettu).
Ystäväni on suomenruotsalainen ja aikoo hakea Åbo akademiin. Katsoin huvikseni mitkä hakijamäärät/pääsyprosentit siellä on. USKOMATONTA! Suurimpaan osaan pääsi yli 50% mahdollisuudella sisälle. Esim logopediaan (mihin itse haen) pääsi 24% viime vuonna. Ouluun pääsi 6,1%.
Kommentit (70)
Mä osaan kolmea mieltä, suomi, ruotsi, englanti ja voin ihan valita millä kielellä haluan opiskelemaan. Ehkä Ranskan kielikin vois olla mahdollinen. Siellähän sitä oppii lisää kieltä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin treenaa vähän ruotsia. Ei tule onnistumaan ruotsin kielellä pääsykokeissa kirjoittaminen. Ihan sama kuin sanoisi, että treenaa vähän japania ja mene sinne pääsykokeisiin. Ruotsia olen opiskellut pakolliset juuri riman ylitys rajan, koska en ole halunnut tuhlata yhtään enemmän opiskeluenergiaa kieleen, jota en tarvitse. Englanniksi kuitenkin hoidan asiani ruotsissa. 10 vuotta ruotsin kielen opiskelua takana ja osaan juuri ja juuri sanoa Jag heter x. Kaikki vuodet ovat hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa. Jos olisikin saanut lukea 2. kielenä sitä mitä olisin oikeasti halunnut (espanja), niin se sujuisi niin paljon paremmin nyt, kun on kielten oppimisen herkkyysikä takana ja aikuisena yrittää opetella vierasta kieltä. Kielipää on kuitenkin niin heikko, että jos joku oppiin yhden sanan X määrällä toistoja, niin minulla se on sama x 10 -100. Ja unohdan tehokkaasti ruotsin kielen pois, koska en halua kan
Näin just oma moka. Minä käytin kaikki tunnit oppimiseen.
Tiedän monia jotka opiskelee enkuksi eivätkä osanneet aluksi juuri enkkua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia jotka opiskelee enkuksi eivätkä osanneet aluksi juuri enkkua ollenkaan.
jos lukion käyneet niin pitäisi osata puhua ja kirjoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisten etuoikeudet on purettava systemaattisesti. Pakkoruotsi pois, miljardisäätiöt verolle, ruotsinkielisten sosioekonomista asemaa on laskettava tietoisin toimin vastaamaan suomenkielisten asemaa esim. koulutuspaikkojen avulla (ohjataan ruotsinkielisiä lapsia duunarialoille).
Mitä sä trollaat?
Eiköhän kaikki saa opiskella ja tehdä työkseen ihan mitä haluavat, myös suomenruotsalaiset.
Saavat, mutta tällä hetkellä esimerkiksi ruotsinkielisiä kauppa-, oikeus- ja lääketieteen opiskelupaikkoja on suhteeton määrä suhteessa ruotsinkielisten osuuteen. Raha-alojen opiskelupaikkojen sijaan ruotsinkielisiä duunariopiskelupaikkoja on lisättävä.
Sehän tässä on. Sitten kun moniin hyviin
Hyvistä viroista en tiedä mitään. Niitä saa ihan muilla avuilla kun kielellä. Pitää olla ekstrovertti ja kehua itseään mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos lukion käyneet niin pitäisi osata puhua ja kirjoittaa
Ne on ulkomaalaisia.
Kyseessä on törkeä syrjintä, jota presidentti suojelee enemmän kuin prideä.
Ruotsinkieliset voivat päästä kielikiintiössä myös täysin suomenkielisiin koulutuksiin. Siinä mielessä mielenkiintoinen juttu, että monet näistä ruotsinkielisistä ovat käytännössä kaksikielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtaa äidinkielesi ruotsiksi. Niin minä tein.
Ei tarvitse olla äidinkieli ruotsi, jotta voi hakea Åboon , Hankeniin tai Vaasaan.
Täysin totta ja väärin. Luonnontieteissä ihan kaikki opetus on kandin jälkeen englanniksi. Toisaalta ymmärrän kun kirjallisuus ja kaikki on englanniksi, silti ärsyttävää kun oma eikä luennoitsinkaan kieli useinkaan ole niin hyvää että pääsee se luennoitsijakin kunnolla pohtimaan luennoidessaan. Vapaa assosiaatio on vaikeaa vieraalla kielellä ja se on kuitenkin opetuksen idea eikä kalvosulkeiset vieraalla kielellä. Ja sentään olen elänyt nuorempana pitkään ruotsalaisen kanssa parisuhteessa. Elettiin englanniksi israelissa (on sitä joskus ollut nuori, Huoh näitä Koronan aikoja).