IS: Epävarmuus kalvaa suomalaisia Espanjan Aurinkorannikolla – ”Kenelläkään ei ole varmaa tietoa, miten täältä pääsee pois”
Moni Espanjan Aurinkorannikolla oleskeleva tahtoisi palata nyt Suomeen.
– Minulla on monia hankalia perussairauksia, joten minun on tärkeää päästä palaamaan Suomen sairaanhoidon piiriin, Sari Sarrin sanoo En voi ottaa riskiä, että jäisin tänne jumiin.
Finnairin koneet seisoo nyt tyhjinä. Eikö kaikki halukkaat voitaisi hakea niillä kotiin?
Kommentit (76)
16 vuoden ajan talvet Espanjassa viettänyt Merja Putkonen pelkää jäävänsä Espanjassa ilman hoitoa, jos hoitokapasiteetti viedään äärimmilleen. Hän haluaa Suomeen toistaiseksi.
– Pelkään, että ulkomaalaiset jätetään Espanjassa hoitamatta ensimmäisenä. Se on monilla mielessä, Putkonen sanoo.
Mitä?! Eikö Espanjassa nyt olekkaan kaikki paremmin? Suomihan on verottanut tuon sukupolven rutikuiviin ja ilmastokin ollut perin huono. Mites Suomi nyt kelpaisi?
No mitäs ovat siellä alunperinkään. Tyhmästä päästä kärsii.
Jännä että täältä halutaan pois mutta sitten hädän hetkellä Suomi onkin mitä parhain maa...
Vierailija kirjoitti:
Asuvat.
Pysykööt Espanjassa kun oli varaa sinne mennäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat.
Asukoot siellä sitten. Turha vinkua suomeen takas hädän hetkellä. Mitäs läksivät.
Pelkästään Fuengirolassa asuu talvisin 30 000 suomalaista.
Erityisesti näiltä loisilta pitää sulkea rajat. Nauttikoot nyt koko lahalla. Kikkelis kokkelis vaan.
Minä asun Espanjassa enkä ole mikään Aurinkorannikon lehtimyyjä tai alkkis enkä asu Aurinkorannikolla päinkään. Enkä aio tulla Suomeen.
Jep. Nauttikoot nyt elämästään siellä kun ihan itse ovat sinne menneetkin. Ainahan nämä on kehunut, miten paljon parempaa elämä ja sauraanhoitokin siellä on.
Ei se matkustuskielto tullut yllättäin vaan monta viikkoa on toitotettu, että matkustajat takaisin Suomeen. Sanoisin, että ihan omaa tyhmyyttä tässä vaiheessa ulista asiasta. Ja veikkaan, ettei tuo sairaus ole perimmäisenä syynä vaan ulkonaliikkumiskielto: Suomessa saa vielä liikkua normaalisti ulkona (esim, mennä lenkille), siinä missä Espanjassa voi saada sakkoa jos edes käväisee ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Espanjassa enkä ole mikään Aurinkorannikon lehtimyyjä tai alkkis enkä asu Aurinkorannikolla päinkään. Enkä aio tulla Suomeen.
Tämä on sinun oikeutesi Eu-kansalaisena.
Kyllä mun vähän käy sääliksi aina kun ikäihmisillä on hätä. Mutta oikeasti, miksi hehkutetaan aivan hulluna Espanjan terveydenhuoltoa ja kaikkea ja nyt sitten pitäisi päästä Suomeen kun on poikkeustilanne? Nyt heidän täytyy hyväksyä valintansa ja luottaa paikalliseen terveydenhuoltoon, täällä on kohta ihan tarpeeksi täällä asuvia hoidon tarpeessa olevia.
Ovatko nämä ihmiset valehdelleet hehkutuksissaan vai eläneet illuusiossa?
Kansalaiskeräys pystyyn, jotta saadaan oma väki suomalaisen terveydenhuollon piiriin
Tässä tilanteessa aivan sama missä maassa.
Te rikkat jotka olette syöneet rusinat pullasta, koittakaa sietää hetki epämukavuutta ja nälkää.
Pysykää kotona.
Lihavuudesta, liikunnasta, oman terveyden hoitamisesta neuvottu.
Hyvä jos se nyt tulee todeksi, ne jotka ovat uskoneet terveysneuvontaa selviytyvät kriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun vähän käy sääliksi aina kun ikäihmisillä on hätä. Mutta oikeasti, miksi hehkutetaan aivan hulluna Espanjan terveydenhuoltoa ja kaikkea ja nyt sitten pitäisi päästä Suomeen kun on poikkeustilanne? Nyt heidän täytyy hyväksyä valintansa ja luottaa paikalliseen terveydenhuoltoon, täällä on kohta ihan tarpeeksi täällä asuvia hoidon tarpeessa olevia.
Ovatko nämä ihmiset valehdelleet hehkutuksissaan vai eläneet illuusiossa?
Kaikki on kivaa ja parempaa siihen asti, kunnes jotain vakavampaa tapahtuu. Tuli ensimmäisenä mieleen se vastikään ollut uutinen, missä pariskunta pisti espanjantalonsa myyntiin ja se vallattiin melkein heti. Juttu taisi olla vielä vuodenkin jälkeen auki, koska vastapuoli ei saapunut oikeusistuntoihin ja muutenkin oli hankaluuksia hoitaa asioita kielimuurin kanssa.
Jotenkin ironista, että asuvat tuolla ja nyt haikailee kriisitilanteessa Suomeen.
Ei tuo nyt tuo rakkautensa kyseistä paikkaa kohtaan olekaan niin lojaali. Ovatko valehdelleet itsellensä koko elämänsä?
Jos todella rakastaisivat kyseistä paikkaa ja maata, niin he pysyisivät tuolla jopa tässä tilanteessa. Mutta niin, ovat Suomen kansalaisia ja tietävät että Suomessa hoito on ilmaista. Niin, selvisipä se syy koko jutulle.
En ymmärrä lentoyhtiöiden talkoohenkeä. Valtavan monet haluavat täältä Suomeen. Kuka heitä auttaa sen jälkeen, kun lennot perutaan? Sarri kysyy.