Opettajat ilmeisesti on nyt lomautettu, kun koulut meni kiinni?
Voi muuten monella mennä talous tiukille. Maan sulkeminen aiheuttaa massiiviset lomautukset ja työttömyysturvan käsittelyt ruuhkautuu. Hyvä jos päivärahat ehtii tulle ennen ensi joulua.
Kommentit (35)
Hohhoijaa... koulurakennukset suljetaan, mutta opetus jatkuu (etänä).
Jonne luuli ettei tarvi opiskella edes ysiä loppuun. Ootko ap nyt pettynyt?
Vierailija kirjoitti:
Miten etäopetus toteutetaan käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Ja lähiopetusta tarvitsevat eskarit ja 1-3 luokkalaiset ovat edelleenkin opettajien kanssa siellä koululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sulla on sellainen juttu kuin tietokone. Kysy äipältä miten sitä käytetään.
Miten muut opettajat, onko teillä käsky mennä koululle vai kotoako toimitte? Siis te, jotka jo olitte tänään etänä?
ainakin lapseni lukiosta opettajat olivat koululla ja sieltä käsin tuli etäopetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähiopetusta tarvitsevat eskarit ja 1-3 luokkalaiset ovat edelleenkin opettajien kanssa siellä koululla.
Ei kaikille! Vain tärkeiden vanhempien lapsille.
"Poikkeuksellisesti kuitenkin järjestetään koulussa järjestettävä esiopetus sekä perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetus niiden vanhempien lapsille, jotka työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se eilinen ketju jossa opettajat meuhkasi ettei onnistu mitenkään, vaikka heille ehdotettiin lukuisia erilaisia vaihtoehtoja.
Tampereella oli kuin olikin joku ope osannut ottaa sen Teamsin käyttöön, telkkarissa haastateltiin lukiolaista, joka seurasi juuri oppituntia Teamsin välityksellä.
Itse olen opettaja eikä minulla ainakaan ole juuri mitään tekemistä. Palkka juoksee kyllä ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sulla on sellainen juttu kuin tietokone. Kysy äipältä miten sitä käytetään.
Onko kaikilla koululaisilla nykyään koulun puolesta titokoneet ja nettiyhteydet käytössä ja osaavatko koululaiset käyttää näitä etäopetusmielessä? Olen siis aidosti kiinnostut, koska meillä ei ole kouluikäisiä lapsia. Ainakaan kaksi vuotta sitten tällaisia ei vielä käytetty lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltenopettaja ja täällä juuri valmistelen torstain tunneille kielioppiasioista PowerPoint dioja joihin äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen. Lisäksi annan jokaiselle tunnille tehtävät ja olen oppituntien ajan samassa sovelluksessa kirjautuneena oppilaiden kanssa joten voivat kysyä apua tehtäviin. Teen myös muutaman kirjan kanssa tehtävän sähköisen kokeen ja tietysti tarkistan ne. Palkanmaksu jatkuu normaalisti koko kuukauden.
Joudun olemaan saman ajan työssä, kuin mitä oppitunnit +ys aika oli normaalin koulun pyöriessä. Toki nuo tunnit eivät tule riittämään vaan yhä teen päälle valmistelutyötä. Tulen ohjaamaan 7 ja 8 luokkalaisten valtiotutkielmatyötä esimerkiksi. Eli ihan käytännössä neuvomaan teinejä, mitä heidän tulee tehdä ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opettaja eikä minulla ainakaan ole juuri mitään tekemistä. Palkka juoksee kyllä ihan mukavasti.
Et varmaan edes osaa käyttää skypä tai teamspalaveria, koululaisista puhumattakaan. Nykyajan diginatiivit eivät osaa käyttää juuri muuta kuin jodelia ja whatsappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltenopettaja ja täällä juuri valmistelen torstain tunneille kielioppiasioista PowerPoint dioja joihin äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen. Lisäksi annan jokaiselle tunnille tehtävät ja olen oppituntien ajan samassa sovelluksessa kirjautuneena oppilaiden kanssa joten voivat kysyä apua tehtäviin. Teen myös muutaman kirjan kanssa tehtävän sähköisen kokeen ja tietysti tarkistan ne. Palkanmaksu jatkuu normaalisti koko kuukauden.
Millä tavalla oppilaat osallistuu tähän opetukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se eilinen ketju jossa opettajat meuhkasi ettei onnistu mitenkään, vaikka heille ehdotettiin lukuisia erilaisia vaihtoehtoja.
Tampereella oli kuin olikin joku ope osannut ottaa sen Teamsin käyttöön, telkkarissa haastateltiin lukiolaista, joka seurasi juuri oppituntia Teamsin välityksellä.
Onko kouluissa oppilailla yleisesti esimrkiksi Teams käytössä? Teams on se mitä mekin töissä käytämme etäpalavereiden pitämiseen, mutta sehän on maksullinen ohjelma ja vaatii melko hyvät nettiyhteydet. Teams palaverit ovat aina hidassoutuisia ja niihin menee kolme kertaa enemmän aikaa kuin tavalliseen palaveriin, mutta töissä se kannattaa kun tunnin palaverin vuoksi moni ihminen säästää yhteensä tuntien matkustusajat ja aika rahaa ja matkustus maksaa. Hankalalta tuntuisi että pitäisi olla tuntikauisia päivässä Teamsin välityksellä opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mites koulunkäyntiavustajat?
En tiedä, mutta meidän kunnassa ainakin loma-aikoina (esim kesäloma) avustajat laitetaan varhaiskasvatuksen puolelle työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille! Vain tärkeiden vanhempien lapsille.
"Poikkeuksellisesti kuitenkin järjestetään koulussa järjestettävä esiopetus sekä perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetus niiden vanhempien lapsille, jotka työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla."
No niinhän minä kirjoitin: lähiopetusta TARVITSEVAT.
Millä helvetin logiikalla olisivat lomautettuja, kun järjestävät kaikille oppilailleen yhä etäopetusta?