Opettajat ilmeisesti on nyt lomautettu, kun koulut meni kiinni?
Voi muuten monella mennä talous tiukille. Maan sulkeminen aiheuttaa massiiviset lomautukset ja työttömyysturvan käsittelyt ruuhkautuu. Hyvä jos päivärahat ehtii tulle ennen ensi joulua.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... koulurakennukset suljetaan, mutta opetus jatkuu (etänä).
Miten etäopetus toteutetaan käytännössä?
Noh, sulla on sellainen juttu kuin tietokone. Kysy äipältä miten sitä käytetään.
Onko kaikilla koululaisilla nykyään koulun puolesta titokoneet ja nettiyhteydet käytössä ja osaavatko koululaiset käyttää näitä etäopetusmielessä? Olen siis aidosti kiinnostut, koska meillä ei ole kouluikäisiä lapsia. Ainakaan kaksi vuotta sitten tällaisia ei vielä käytetty lukiossa.
no totta ne nuoret osaa, kun tämmönen kuuskymppinen mummokin osas seurata viime syksynä kännykällä etäopintoja puhelimesta. Kirjauduttiin vain "luokkaan" ja hups, opettajan ääni kuului ja ruudussa näkyi muistiinpanot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltenopettaja ja täällä juuri valmistelen torstain tunneille kielioppiasioista PowerPoint dioja joihin äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen. Lisäksi annan jokaiselle tunnille tehtävät ja olen oppituntien ajan samassa sovelluksessa kirjautuneena oppilaiden kanssa joten voivat kysyä apua tehtäviin. Teen myös muutaman kirjan kanssa tehtävän sähköisen kokeen ja tietysti tarkistan ne. Palkanmaksu jatkuu normaalisti koko kuukauden.
Äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen?
Opetuksen????
Mun ysillä oleva poika oli tänään eka päivä etäopiskelua.Hyvin meni. Heillä ryhmät ja joku juttu jonka avulla käyvät koulua.
Mikkiin puhu kaverin kanssa ja kirjat esillä.
Asutaan Tampereella ja Tampere teki päätöksen jo viime viikolla.
Esikoisella kehitysvamma ja on 18v. Hän on nyt sitten myös kotona, onneksi olen työtön.
Tekee pahaa niiden puolesta jotka ei saa hoitoa järjestettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähiopetusta tarvitsevat eskarit ja 1-3 luokkalaiset ovat edelleenkin opettajien kanssa siellä koululla.
Ei kaikille! Vain tärkeiden vanhempien lapsille.
"Poikkeuksellisesti kuitenkin järjestetään koulussa järjestettävä esiopetus sekä perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetus niiden vanhempien lapsille, jotka työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla."
Eli kaupan ala, kuljetus, kiinteistöhiolto, siivous, jätehuolto, ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sulla on sellainen juttu kuin tietokone. Kysy äipältä miten sitä käytetään.
Onko kaikilla koululaisilla nykyään koulun puolesta titokoneet ja nettiyhteydet käytössä ja osaavatko koululaiset käyttää näitä etäopetusmielessä? Olen siis aidosti kiinnostut, koska meillä ei ole kouluikäisiä lapsia. Ainakaan kaksi vuotta sitten tällaisia ei vielä käytetty lukiossa.
Ei ole koulun puolesta koneita. Ihan omalla koneella opiskelevat. Äärimmäisen harvalla ei ole tietokonetta tai nettiä kotona, koska koulunkäynti ilman niitä on nykyisin hyvin hankalaa. Etäopetus ohjelmien käyttö on suunnilleen yhtä "vaikeaa" kuin av:n käyttö. Eli kyllä lapset osaavat. Klikkaavat vain ohjeiden mukaan itsensä oikeaan paikaan ja tadaa! siellä on kaveri ja opettajat ja tunti voi alkaa. Nykylapset viettävät muutenkin aikaa mitä erilaisimmissa virtuaalimaailmoissa, joten joku teams tai zoom tms. ei ole mitenkään ihmeellinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähiopetusta tarvitsevat eskarit ja 1-3 luokkalaiset ovat edelleenkin opettajien kanssa siellä koululla.
Ei kaikille! Vain tärkeiden vanhempien lapsille.
"Poikkeuksellisesti kuitenkin järjestetään koulussa järjestettävä esiopetus sekä perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetus niiden vanhempien lapsille, jotka työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla."
Eli kaupan ala, kuljetus, kiinteistöhiolto, siivous, jätehuolto, ym
Näin juuri. Lisäksi luonnollisesti mm. terveydenhuolto, pelastusala ja turvallisuusala. Ja eipä nuo ministeritkään oikein voi lapsen kanssa kotiin jäädä kun pitää poikkeusohjeita väsäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltenopettaja ja täällä juuri valmistelen torstain tunneille kielioppiasioista PowerPoint dioja joihin äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen. Lisäksi annan jokaiselle tunnille tehtävät ja olen oppituntien ajan samassa sovelluksessa kirjautuneena oppilaiden kanssa joten voivat kysyä apua tehtäviin. Teen myös muutaman kirjan kanssa tehtävän sähköisen kokeen ja tietysti tarkistan ne. Palkanmaksu jatkuu normaalisti koko kuukauden.
Äänitän jokaisen dian kohdalle opetuksen?
Opetuksen????
Kyllä, opetuksen. Opettaja on henkilö, joka opettaa eli järjestää oppilaille opetuksen tavalla tai toisella. Opetus=opettaminen, you know?
Meillä ainakin on netti polvillaan jos kaikki tämän taloyhtiön peruskoululaiset, lukiolaiset ja ammattikoululaiset seuraavat samaan aikaan etäopetusta netin välityksellä. Siinä vielä muutama etätyöläinen yrittää pitää nettipalaveria, niin ei mitään toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun puolesta koneita. Ihan omalla koneella opiskelevat. Äärimmäisen harvalla ei ole tietokonetta tai nettiä kotona, koska koulunkäynti ilman niitä on nykyisin hyvin hankalaa. Etäopetus ohjelmien käyttö on suunnilleen yhtä "vaikeaa" kuin av:n käyttö. Eli kyllä lapset osaavat. Klikkaavat vain ohjeiden mukaan itsensä oikeaan paikaan ja tadaa! siellä on kaveri ja opettajat ja tunti voi alkaa. Nykylapset viettävät muutenkin aikaa mitä erilaisimmissa virtuaalimaailmoissa, joten joku teams tai zoom tms. ei ole mitenkään ihmeellinen juttu.
Koulusta tuli kysely kodin laitteista. Jollei tietokonetta ole saa sen koulusta.
Tietokone järjestyy kyllä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mites koulunkäyntiavustajat?
ja mites sivarit?
Ei meillä ainakaan ole mahdollista, että kaikki kolme lasta kävisivät reaaliaikaista etäkoulua, samalla kun minä teen vielä etätöitä! Ei riitä laitteet eikä nettiyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole mahdollista, että kaikki kolme lasta kävisivät reaaliaikaista etäkoulua, samalla kun minä teen vielä etätöitä! Ei riitä laitteet eikä nettiyhteydet.
No, miksi et ole kertonut tätä lastesi koululle? Ja eiköhän se opetus järjestetä porrastetusti. Omilla aivolla ajattelu ei ole kiellettyä edes korona-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on netti polvillaan jos kaikki tämän taloyhtiön peruskoululaiset, lukiolaiset ja ammattikoululaiset seuraavat samaan aikaan etäopetusta netin välityksellä. Siinä vielä muutama etätyöläinen yrittää pitää nettipalaveria, niin ei mitään toivoa.
Miten se on tähän asti kestänyt sen, kun lapset ja aikuiset ovat illat pitkät netissä seuraamassa ties mitä videoita?
Etäopetus on järkevä ratkaisu. Muuten en tätä osittaissulkua pidä riittävää suojaa antavana, vähän niinkuin nämä vuotavat rajat pohjoisessa ja lännessä — olipa perustelut mitä tahansa.
Lapset tähän eivät ole kuolleet, mutta levittävät tautia tehokkaasti. Muutenkin nuoremmilla oireet ovat olleet lieviä, mutta kohtalokkaita perussairaille ja senioreille.
Samalla tavalla kuin sinä osallistut av-keskusteluun. Eli netin ja tietokoneen avustuksella.