Kurkkurefluksin oireet ja hoito? Kokemuksia kaivataan
Jonkin aikaa on vaivannut kuiva yskä, joka tuntuu lähtevän kurkusta. Ei keuhkoista. Samoin ääni on käheä ja tuntuu pettävän helposti. Kurkussa myös aavistuksen verran ärsytystä, kutinaa. Olisikohan nämä refluksitaudin oireita? Olen ollut tähystyksessä muutama vuosi sitten ja silloin sain diagnoosiksi refluksitaudin. Aiemmin vain oireet ovat olleet nesteiden takaisinvirtausta ja siitä seurannut huonovointisuus ja vatsaoireet. Nämä kurkkuoireet ovat olleet vähäisempiä. Kokemuksia kaipaisin...
Kommentit (9)
Kokemuksia kenellään? Auttaako vain lääkekuuri ja ruokavalio?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia kenellään? Auttaako vain lääkekuuri ja ruokavalio?
Ap
Ruokavalio ja muutos ruokarytmiin on ainoa toimiva vaihtoehto.
Jos tilanne on paha niin Nutrilett-kuuri rauhoittaa oireita.
Kuurin käyvät tuotteet ovat mustikka ja vadelma rahkat. Annostus on tuplana tai vähemmän.
Ketoosin ei tarvitse päästä.
Muita kokemuksia tällaisista oireista?
Jos refluksi allergista niin sopiva ruokavalio hoitaa (eli jätetään pois refluksia aiheuttavat ruoka-aineet). Eli pidetään päiväkirjaa syödyistä ruuista tarkasti ja refluksista. Vaihdellaan syömisiä ja seurataan millä ruokavaliolla oireeton ja mistä tulee oireita. Meillä lapselle tuli voimakkaat oireet öljyistä ja erityisesti rypsiöljystä jo tippa aiheutti pahan refluksin. Mutta monista muistakin tuli esim possun lihasta, mausteista jne.
Jos refluksi rakenteellista niin silloin lääkitys auttanee.
Itsellä takaisinvirtaus aiheuttaa ajoittain myös noita kurkkuoireita. Stressi pahentaa ainakin omalla kohdalla refluksin oireita merkittävästi, joten mitä pienemmällä stressillä pystyy elämään niin sitä paremmin menee. En ole itsekään löytänyt kurkkurefluksiin mitään kunnon täsmähoitoa, mutta nämä perusjutut kannattaa pitää mielessä:
1. Sängyn päädyn nostaminen kannattaa jos et ole jo tehnyt sitä, parantaa unen laatua ja saattaa vähentää virtausta.
2. Ei kannata syödä mitään 3 tuntiin ennen nukkumaan menoa.
3. Happosalpaajia kannattaa pitää varastossa ja Gavisconia saatavilla.
4. Kun refluksioireita ilmenee, yritä vähentää vatsaa ärsyttäviä ruoka-aineita minimiin (kahvi, suklaa, sitrukset yms. yms.)
Ei happosalpaajia eikä ppi:ta vaan omenasiideriviinietikkaa ja betaine HCL.ää. Toimii mulla. Sokeri ja vehnä pois.
Olisin vielä kysellyt neuvoa ja kokemuksia kurkkurefluksista. Minulla on jo sängynpääty ylhäällä, alkoholin olen jättänyt melkein kokonaan yms. Olisikohan parempi syödä happosalpaajakuuri, jotta kurkku pääsisi rauhoittumaan? Minkälaisia ohjeita olette saaneet lääkäreiltä?
Minulla ollut tuo yskä jo 10 v, mutta kyseessä on kyhmystruuma ja ne kyhmyt painaa henkitorvea ja kerää limaa nieluun.
Otan kyllä ajoittain omepratsolia, kun närästystä tuntuu.
Olen ollut jo pari kertaa kirurgin juttusilla leikkauksesta, mutta aina pupu tullut pöksyyn.
Kannattaa ultrata kilpirauhanen.
Olen tässä pitkään pärjännyt ilman lääkkeitä, aiemmin olen syönyt Omeprazol-kuureja. Ehkä tämä pitkä lääkkeetön jakso on ärsyttänyt limakalvoja....
Ap