Mun lasta kiusattiin seitsemän (7) vuotta, ja mulle ei kerrottu mitään!!
Miten? Miten mä en koskaan huomannut tai saanut tietää? Vasta ihan myöhään kun lapsi on melkein hajoamispisteessä mä saan tietää. Ja sekin vaan sen takia ettei hän enää jaksa elää normaalisti kaikesta ahdistuksesta ja itseinhosta. Kiusaaminen ei onneksi enää jatku, mutta pieni lohtu. Tuntuu että oon täysin epäonnistunut.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kasvattanut lapsestasi luuserin joka antaa kiusata itseään? Lasun paikka olisi.
Näin juuri. Minä opetin lapselle, että jos joku tulee kiusaamaan, niin lyöt täysillä nenään. Ensimmäisen tapauksen jälkeen on saanut olla koulussa rauhassa. Itse olen koulukiusattu ja en halua enää jakaa sitä perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin lasta pieksi tämän hoitotäti kun lapsi oli 3 v. Kunhan lapsi on aikuinen (nyt 15 v) ja ei tarvitse vanhempiaan enää, niin kaveri käy antamassa tälle akalle samalla mitalla takaisin. Menen mukaan.
Oikein!
Assburger kirjoitti:
Lapset usein osaavat pitää kiusaamisen opettajilta piilossa tai ainakin osittain niin, että se ei erotu normaalista lasten välisestä kiusoittelusta ja kinastelusta.
Usein jää huomaamatta, että se yksi on aina kohde, eikä hänellä ole puolustajaa tai hän ei saa ystäviä ja puolustajia.
Varsinkin takavuosina näin oli usein.
Itseäni kiusattiin koko ala-aste.
Opettahst eivät huomanneet mitään.Yläasteen sain olla rauhassa.
Ammattiopinnoissa kiusaaminen toistui erikoistumisjaksolla, asian huomasi asiakastyön opettajani ja puuttui asiaan.
Eihän se kiusaamista lopettanut, mutta asialla oli minulle suuri merkitys: joku oli puolellani.
Tekee niin pahaa tietää että tyttöni opettaja (joka oli muuten rehtorikin! kun pikkukoulussa oltiin) tiesi. Monet tytön sen aikaiset kaverit olivat koittaneet saada kys. rehtorin ja pari muuta opettajaa reagoimaan, mutta eivät lotkauttaneet korvaansakaan.
ap
Nimiä vaan tiskiin. Tai edes koulun nimi. Saisivat hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanotaan että lapsilla ei ole empatiakykyä? Minulla ainakin oli kun olin lapsi. Tunsin sääliä ja empatiaa jos jollakin oli asiat huonosti/kiusattiin. Enkä koskaan kiusannut ketään.
Sitten on lapsia jotka ovat ihan hirviöitä. Miksi?
Ihmiset ovat näppäriä kytkemään empatian pois päältä kun kiusattu ensin suljetaan ulkopuolelle. Empatia ulottuu meihin vähemmän muihin eikä ollenkaan TUOHON.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja tarvitsee ensinnäkin hovin ympärilleen. Myös hiljaisen enemmistön, joka ei syystä tai toisesta halua/rohkene nostaa ääntä asiasta.
Nämä ovat tutkimusten mukaan välttämättömiä ehtoja kiusaamiselle.
Tämä tarkoittaa sitä, että kiusaaminen on aina tai lähestulkoon aina kollektiivista toimintaa. Miettikääpä hetki sitäkin.
Tuttu kuvio.
Ihmisille hyvin ominaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kasvattanut lapsestasi luuserin joka antaa kiusata itseään? Lasun paikka olisi.
Näin juuri. Minä opetin lapselle, että jos joku tulee kiusaamaan, niin lyöt täysillä nenään. Ensimmäisen tapauksen jälkeen on saanut olla koulussa rauhassa. Itse olen koulukiusattu ja en halua enää jakaa sitä perintöä.
niiin, olisi pitänyt toi opettaa. Elin kuitenkin jossain haavemaailmassa ettei mun lasta kiusattais koskaan, kun se on niin kultainen ja ihana ihminen. Toki mä aina sanoin että kaiken saa kertoa ja kyselinkin että kiusataanko häntä, muttei koskaan myöntänyt. Jos koskaan hankkisin toista lasta niin kannustaisin fyysiseenkin voimankäyttöön, vaikka se kamalalta kuulostaakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja tarvitsee ensinnäkin hovin ympärilleen.
Myös kiusattu tarvitsee hovin ympärilleen. Ystävät suojelevat toisiaan. Miksi ap ei huhkinut lapsensa sosiaalisten suhteiden eteen, järkännyt leikkitreffejä ja kaverisynttäreitä ja vienyt harrastuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanotaan että lapsilla ei ole empatiakykyä? Minulla ainakin oli kun olin lapsi. Tunsin sääliä ja empatiaa jos jollakin oli asiat huonosti/kiusattiin. Enkä koskaan kiusannut ketään.
Empatiakykyä täytyy opettaa, ei se itsestään synny.
"Sitten on lapsia jotka ovat ihan hirviöitä. Miksi?"
Kammottavaa mustaa myrkkyä on sisällä sellaisessa ihmisessä, jonka pitää toista ryhtyä piinaamaan millään tavalla.
Kuten joissakin tutkimuksissa on osoitettu, sillä tavalla kiusaaja haluaa kääntää sen tietyn rajatun porukan huomion itseensä, pois siitä toisesta... Huomion kipeyttä... Ja samalla se on tietysti myös valtapeliä siinä rajatussa hiekkalaatikossa.