Miten varmistua siitä, ettei kauppaostoksista saa koronaa?
Kävin perjantaina kaupassa ja ostokset on edelleen eteisessä tiukasti muovikassiin sulottuna. Ties kuinka moni on koskenut ostamiini ruokiin ja niiden pakkauksiin tautisilla käsillään. Kuinka kauan täytyy odottaa ennen kuin pussi on turvallista avata ja ruuat voi ottaa huoletta kähttöön? Voiko sitä nopeuttaa jotenkin, koska tässä alkaa tulla jo kova nälkä? Käsidesiä ja desinfiointiaineita ei ole käytössä koska ne oli kaupasta loppu.
Kommentit (31)
Miten sä sinne ruuhkaan olet sitten voinut lähteä?
Ei muuten kuin uittamalla kaikki käsidesissä. Muista että virus säilyy tartuntapinnoilla jopa 9 päivää, eteisessä tiukassa muovipussissa mahdollisesti pidempäänkin.
Laita kassien sisältö saunaan 40 asteeseen. Korona kuolee 30 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä sinne ruuhkaan olet sitten voinut lähteä?
Voin vakuuttaa, että klo 5 aamulla kaupassa ei ollut ruuhkaa. (Työni alkaa klo 6, joten olin siksi aikaisin liikkeellä.)
-ap
Käyttämällä itsepalvelukassaa ei ainakaan pöpöt siirry kassahenkilöstön käsistä omiin tuotteisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämällä itsepalvelukassaa ei ainakaan pöpöt siirry kassahenkilöstön käsistä omiin tuotteisiisi.
Paitsi että tulette lääppimään sitä kosketusnäyttöä johon sadat ovat jo coronansa jättäneet.
Samassa rytäkässä Luottokunta vielä sanoo että lähimaksu raja ei riitä, niin saat sormille vielä tunnusluku näppäimistöstä lisäherkut.
Parasta on siis mennä normi kassalle ja maksaa käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten kuin uittamalla kaikki käsidesissä. Muista että virus säilyy tartuntapinnoilla jopa 9 päivää, eteisessä tiukassa muovipussissa mahdollisesti pidempäänkin.
Saippuapesu tai muihin pakkauksiin.
Minä pyyhin ostokset kloriitilla.
Olen pyyhkinyt kaikki ostokset ikkunapesuaineella. Hedelmät ja vihannekset. upotan hetkeksi kiehuvaan veteen.
ottaa oman korin kauppaan. kaupan korit ja kärryt on riski
Vierailija kirjoitti:
Minä pyyhin ostokset kloriitilla.
Voiko pyllynkin pyyhkiä puhtaaksi kloriitilla? Vessapaperi oli kaupasta loppu.
Pyyhkäise pari kertaa puhalluslampulla kaikkia pakkauksia. Kyllä se siitä.
Laita ostokset ihan normaalisti kaappiin vaan. Peset sen jälkeen aina kädet saippualla ennen kuin kosket naamaasi tai ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin perjantaina kaupassa ja ostokset on edelleen eteisessä tiukasti muovikassiin sulottuna. Ties kuinka moni on koskenut ostamiini ruokiin ja niiden pakkauksiin tautisilla käsillään. Kuinka kauan täytyy odottaa ennen kuin pussi on turvallista avata ja ruuat voi ottaa huoletta kähttöön? Voiko sitä nopeuttaa jotenkin, koska tässä alkaa tulla jo kova nälkä? Käsidesiä ja desinfiointiaineita ei ole käytössä koska ne oli kaupasta loppu.
Helppoa. Älä osta Coronaa.
Lämmitä sauna sataan ja vie elintarvikkeet sinne. Tänä epätietoisuuden aikana on sentään yksi positiivinen asia. Tiedämme, ettei välimeren ruokavalio auta koronaa vastaan.
Enpä usko kovin monen koskevan pahvipakettiin ennen kuin otat sen hyllystä. Ostoskärryt ovat hiukan riskipitoisempi asia. Ota oma kori tai kassi kauppaan. Käytä lähimaksua. Älä käy ostoskeskuksen vessassa. Pese kädet kun tulet kotiin. Tomaatit ja omput kannattaa myös pestä jos siltä tuntuu.
Siis kannattaa olla varovainen ja käyttää himpun verran omaa harkintaa niin välttää pahimmat riskipaikat. Ainakin itse olen miettinyt näin.
Itse olen ostanut vain elintarvikkeita, jotka on tiukassa kunnon paketissa. Paketit pyyhin sumutettavalla desinfiointinesteellä. Ihan oikeasti.
Sit hedelmät ym pesen JA kuorin ennen kuin syön ja pesen käteni kuorimisen jälkeen.
Mulla on omat kestokassit ja ne olen jo pessyt 60 asteessa ja vein aurinkoon kuivamaan, nyt kaapissa jo. Pyyhin huolellisesti myös keittiön tason desinfiointinesteellä sen jälkeen kun olin siirtänyt tuotteet kaappiin.
Laita saavi täyteen 70 asteista vettä ja ostokset sinne 8 tunniksi niin kyllä se siitä.
Jauhelihaa on ainakin syytä säilyttää eteisessä vähintään viikko ennen kuin sen laittaa jääkaappiin.