Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iss palvelut ja koronasiivous

Ihmettelevä siivooja
15.03.2020 |

Voitteko uskoa että yksi suurimmista siivousfirmoista, ISS-palvelut ei ole antanut työntekijöilleen tiedotusta koronaviruksen suhteen. Ei ole mainittu siivouksen tehostamisesta, ei ole varmistettu onko siivoojilla tarvittavat suojavarusteet ja aineet. Ei ole tiedotettu saako nuhaisena/yskäisenä mennä töihin eikä mitään muutakaan. Meilläkin paljon eri taustalla olevia siivoojia, osa ammattilaisia kellä varmasti tietotaito ja halu etsiä itse tarvittava tieto muualta ja käyttää järkeään, mutta paljon myös nuoria kokemattomia opiskelijoita, jotka ei nyt muutenkaan niin piittaa aseptisesta omastatunnosta.
Sitäpaitsi, siivojilla on hurja kiire, miten siinä tehostetaan siivousta, harva sinne jää lisäaikaa palkata tekemään. Ja tästä ei todellakaan ole meille edes ohjetta tullut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen siivoojana vähän pienemmässä firmassa, mutta eipä ole meillekään tullut mitään infoa koronaan liittyen.

Vierailija
2/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekkös että taudit leviää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon. Tulkaa pois sieltä.

Sairaalahuoltaja

Vierailija
4/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, mutta olen itse tehostanut siivousta desinfioivalla aineella, ovenkahvat yms.

Kukaan ei ole sanonut mitään tai siis kertonut ohjeita. Työpaikkana laitos.

Vierailija
5/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärjen käyttö suotavaa.

Vierailija
6/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta vaikea tehostaa jos ei ole annettu välineitä. Ei niitä kukaan siivooja itse rupea ostelemaan.

Vierailija
7/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärjellä ei desinfioida ovenkahvoja ym. Siihen tarvitaan kunnon aineet.

Vierailija
8/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies ohjeisti että pelkkä nuha ja kurkkukipu ilman kuumetta ei ole syy jäädä töistä pois ja että se riippuu siivouskohteesta. Esim kauppojen ja toimistojen siivoojat menevät tämän ohjeen mukaan töihin niin kauan kun ei ole kuumetta.

Vierailija
9/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esimies ohjeisti että pelkkä nuha ja kurkkukipu ilman kuumetta ei ole syy jäädä töistä pois ja että se riippuu siivouskohteesta. Esim kauppojen ja toimistojen siivoojat menevät tämän ohjeen mukaan töihin niin kauan kun ei ole kuumetta.

Järkyttävää. Siivousfirman nimet julkiseksi,niin loppuu tuollainen eikä varmasti yritykset halua siivousta jos ei viitsitä tänä aikana noudattaa suosituksia. Levittävät vain tautia eteenpäin.

Vierailija
10/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne asiakkaatkaan maksa siivouksesta enempää.

Meilläkin toimisto siivotaan vain kerran viikossa (vessat ja keittiöt toivottavasti päivittäin). Ei sitä ole ostettu sen enempää.

Vierailija
11/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huomaa, kuinka me suomalaiset ollaan vähän turhan auktoriteettiuskovaisia työntekijöitä... Bää.

Jaa että täällä vanhainkodissa vanhukset laitetaan petiin jo iltapäivällä kun ei muuten ehditä ja mitään ulkoiluita tai viriketuokioita ei voida pitää kun ei ole henkilökuntaa. Ruokakin jää osalta saamatta kun on niin kiire ettei ehditä syöttää. No voi voi, minkäs mä sille hoitajana mahdan, aina on tehty näin niin minäpä jatkan samaan malliin.

Ai oho, kylläpä on limainen ja pahanhajuinen tuo liha jonka pomo käskee jauhaa tuonne tiskiin ja sekoittaa siihen uutta lihaa mukaan että näyttää paremmalta. Ai siitä pitää vielä ihan ruokaakin tehdä tarjolle? No mikäpä siinä, enhän mä voi olla tekemättä kun pomo niin sanoo... Jos tulee jollekulle ruokamyrkytys niin pomohan siitä on vastuussa, en minä! Se käski!

Ai maailmanlaajuinen pandemia ja julkisuudessa puhutaan kuinka nyt tehostetaan siivouksia? No ei meillä vaan, yhtään enempää siivousaikaa ei ole varattu eikä kunnon aineitakaan. No mä nyt jatkan tällä puhkikuluneella liinalla ja tolla yhellä mopilla vaikka se yleispesuainekin on jo loppu...

Joo joo, työpaikan puolesta pelottaa, jos avaa suunsa niin potkut nasahtaa. Ihan hyvin mahdollista. Nimettömänäkin vaan on mahdollista epäkohtiin puuttua 🤔 älkää olko itsekkäitä lampaita jotka pitää huolta vaan omasta navastaan vaan ajatelkaa vähän muitakin ja kantakaa vastuunne siitä, että ilmoitatte epäkohdista jos niitä huomaatte!

Vierailija
12/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite mietin samaa saatiin sähköposti jossa käskettiin siivota enemmän kahvoja ym kosketuspintoja mut yleisesti kannattaa pestä siivousliinat 90 astees aina , pitää hanskoja aina ja pestä nekin.

ite ostin  kertakäyttöhanskoja itselleni just coronan takia.

jos koronaa todettu jossain rakennukses meidän firmas siihen vissiin tilataan ulkopuolinen firma,tila varmaan desinfioidaan jollain höyrytys laitteella.mitä omal firmal ei ole.

oikeesti suomen firmojen pomot kykenemättömiä mihinkään älylliseen neuvontaan.

kannattaa sivoojan ostaa ite lisähanskoja ja käsidesiä.suojalaseja ja naamareita voi käyttää kysymättä keltään mitään.

antivir spray pulloja voi tilata ja jos on desinfioivaa tms.tymäkkää ainetta, sil voi pestä wc;t ovankahvat. siivoojan vastuul ei ole ihmiset jotka ei pese käsiään ,hyvä muistaa. mut voi puhdistaa ovenkahvat tarkemmin.

huomio ostoskärryjä ei pestä kun kerran vuodes tms painepesuril eivät kuulu siivoojal sopimukses (kaupas kävijöiden hyvä tiedostaa) sen verran oon tehnyt ylimäärästä et putsasin lasten kärryt kun hirvittää tää tauti

Vierailija
13/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvonaamari kirjoitti:

ite mietin samaa saatiin sähköposti jossa käskettiin siivota enemmän kahvoja ym kosketuspintoja mut yleisesti kannattaa pestä siivousliinat 90 astees aina , pitää hanskoja aina ja pestä nekin.

ite ostin  kertakäyttöhanskoja itselleni just coronan takia.

jos koronaa todettu jossain rakennukses meidän firmas siihen vissiin tilataan ulkopuolinen firma,tila varmaan desinfioidaan jollain höyrytys laitteella.mitä omal firmal ei ole.

oikeesti suomen firmojen pomot kykenemättömiä mihinkään älylliseen neuvontaan.

kannattaa sivoojan ostaa ite lisähanskoja ja käsidesiä.suojalaseja ja naamareita voi käyttää kysymättä keltään mitään.

antivir spray pulloja voi tilata ja jos on desinfioivaa tms.tymäkkää ainetta, sil voi pestä wc;t ovankahvat. siivoojan vastuul ei ole ihmiset jotka ei pese käsiään ,hyvä muistaa. mut voi puhdistaa ovenkahvat tarkemmin.

huomio ostoskärryjä ei pestä kun kerran vuodes tms painepesuril eivät kuulu siivoojal sopimukses (kaupas kävijöiden hyvä tiedostaa) sen verran oon tehnyt ylimäärästä et putsasin lasten kärryt kun hirvittää tää tauti

Paitsi että sekä suojaimet että aineet ovat työnantajan hankittavia. Ei todellakaan ostella itse!!! Vaihda ihmeessä työpaikkaa, kysymys on myös työsuojelusta. Kokemus takaa pääsyn parempiin hommiin ellet asu jossakin peräperseessä.

Vierailija
14/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama L&T, järkyttävää johtamista, ei informoida siivoojia miten tulisi suojautua. Luin suojautumisesta netistä! Vtuttaa aivan hitosti! Ei välitetä yhtään! Samalla kehdataan mainostaa desinfiointi siivousta asiakkaille! Ei edes toimiteta varmuuden vuoksi esim. Desinfioivia pesuaineita. Haistakoot johtoryhmä pskan. Otan kohta koronan ja menen toimistolle yskimään stana

Vierailija
15/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niitä turvallisuushavaintoja näistä (vaikka ei ne ikinä muutenkaan mitään hyödytä)

Vierailija
16/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että meillä täällä ISS siivoaa kouluja. Sinne sitten lapset jos ei kerran siivousta oikeasti tehosteta

Vierailija
17/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfiointiaineita ei pidä roiskia sinne tänne pelkästään oman mututuntuman perusteella. Korona tuhoutuu kyllä yleispuhdistusaineellakin, ja liian desinfioivat aineet voivat aiheuttaa antibioottiresistenssin lisääntymistä. Siinä mennään sitten ojasta allikkoon. Sen sijaan jos ei noudateta THL:n ohjeistusta poissaoloista flunssaoireissa, on kyseessä todella iso ongelma, etenkin jos siivoaa kohdetta jossa on muita käyttäjiä samaan aikaan. Esim. kaupassa jossa on asiakkaita - hui! Sen sijaan jos yksikseen käy siivoamassa tyhjää tilaa, on tartuntariski hyvin pieni.

Vierailija
18/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

l.jaT pahin ei hanskoja eikä pesuainetta.eivät maksaneet edes palkkaa yli puolet puuttui aina, lähdin sieltä otin loparit

.pienet firmat parempia,rikkaiden kotien siivoojil yleensä hyvä koulutus ja palkka. kirjoitin edel ostaneeni hanskoja ite, näin siksi et kaikki työnantajat ei suostu ostaan tai jos suostuvat, tilaus kestää viikkoja tulla siivouskopil. asun perähikiällä siksi on pakko suostua töihin huonoiskin firmois vaikka oon palkittu alallani.

ei tietysti kuulu siivoojal ostaa välineitä,mut hanskoja ostan ja suojavälineet ite jos ne puuttuu.oma terveys tärkee.olen tapellut asiasta liiton ja luottamusmiesten kans ja yrittänyt ottaa asias yhteyttä lehtiin ketään ei kiinnosta.

tää corona iskee pahasti suomeen kun perushygienia ei ole kunnos. siivoojil ei yleisesti makseta palkkaa kunnolla.siksi kaikki teinejä tai ulkomaalaisia ilman koulutusta ja tietoa siivousaineista. tunnen siivousalan aloittelijoita jotka saaneet myrkytyksia kun ketään ei ole neuvonu laimennusohjeita. lt ja iss ei kouluta enää työtekijöitä kadulta otetaan tyyppi ja annetaan moppi käteen.

Vierailija
19/25 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvonaamari kirjoitti:

l.jaT pahin ei hanskoja eikä pesuainetta.eivät maksaneet edes palkkaa yli puolet puuttui aina, lähdin sieltä otin loparit

.pienet firmat parempia,rikkaiden kotien siivoojil yleensä hyvä koulutus ja palkka. kirjoitin edel ostaneeni hanskoja ite, näin siksi et kaikki työnantajat ei suostu ostaan tai jos suostuvat, tilaus kestää viikkoja tulla siivouskopil. asun perähikiällä siksi on pakko suostua töihin huonoiskin firmois vaikka oon palkittu alallani.

ei tietysti kuulu siivoojal ostaa välineitä,mut hanskoja ostan ja suojavälineet ite jos ne puuttuu.oma terveys tärkee.olen tapellut asiasta liiton ja luottamusmiesten kans ja yrittänyt ottaa asias yhteyttä lehtiin ketään ei kiinnosta.

tää corona iskee pahasti suomeen kun perushygienia ei ole kunnos. siivoojil ei yleisesti makseta palkkaa kunnolla.siksi kaikki teinejä tai ulkomaalaisia ilman koulutusta ja tietoa siivousaineista. tunnen siivousalan aloittelijoita jotka saaneet myrkytyksia kun ketään ei ole neuvonu laimennusohjeita. lt ja iss ei kouluta enää työtekijöitä kadulta otetaan tyyppi ja annetaan moppi käteen.

Joo, siihen on syynsä miksi me ammattilaiset ei viivytä noissa firmoissa. Niiden toiminta on ollut lähinnä rikollista viimeiset 20 vuotta, ja kausityöläiset ja ulkomaalaiset eivät tiedä tai välitä.

Olet työvoimapula-alalla. Jos mitenkään mahdollista, hankkiudu muualle töihin. Julkinen sektori maksaa ihan ok, välineitä on, aikaa on, palkka tulee oikein ja henkensä tai terveytensä kaupalla ei duunia tehdä. Itse PSHP:lla, täällä on järkyttävä pula sairaalahuoltajista. Sijaiseksi pääsee ilman koulutusta. Lähtö 1914/kk, KVTES. Tällaisella vanhalla kantturalla 2-vuorossa 2200-2700/kk, 38 pv lomaa ja tarvittaessa vuosittain 2 kk täyden palkan sairaslomaa. Työnantajalla on väliä. Ja ilman suojaimia ei todellakaan tehdä mitään.

Vierailija
20/25 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä iss: llä ja me olemme saaneet ohjeistusta miten toimia korona aikana. Suojaimet ym kunnossa. Se riippuu asiakkaasta jos he ostavat lisä siivousta, niin sitten sitä tehdään. Se on täysin asiakkaasta kiinni. Teen myös tarvittaessa tilojen desinfiointia. Päivystämme jokainen vuorollaan, jos tulee hälytys lähdemme tilan desinfisioimaan. Siis siinä tapauksessa, että ihminen on lähtenyt töistä sairaana kotiin. Silloin siivous tehdään niihin tiloihin missä kyseinen henkilö on oleskellut.