Pidetään käyrä litteänä! Vapaaehtoisen eristäytymisen hyöty
Tässä Washington Postin jutussa on hienot simulaatioanimaatiot Kiina-tyyppisen karanteenit ja vapaaehtoisen eristäytymisen hidastavasta vaikutuksesta tartuntatautitilanteessa.
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Hyvä uutinen: molemmat hidastavat taudin etenemistä.
Mitä harvempi liikkuu, sitä matalampana tartuntakäyrä pysyy. Ja sitä paremmin terveydenhuoltojärjestelmä voi tarjota tarvittavaa hoitoa.
Pysytään kotona ja pidetään turvavälit, jos lähdetään liikkeelle!
Kommentit (10)
Ei ihmiset ymmärrä tätä. Liian vaikeaa heille.
Käyräni on ollut litteä jo tovin ja siksi olen eristäytynyt.
Itse päätin näin jo silloin kun se alkoi. Yritän liikkua ulkona kerran viikossa, tai jopa kerran kahdessa viikossa.
Liikun joka päivä ulkona, mutta en ihmisten ilmoilla.
Itse olen terve yksin asuva 26-vuotias ja pysyn visusti sisätiloissa. Pyykkiä oli pakko käydä pari päivää sitten pesemässä, desinfioin kädet ennen ja jälkeen menemisen ja käytin jopa omaa kynää varatessani vuoroa (enkä koskenut paperiin). Kaikille ei tule välttämättä oireita ollenkaan. En ole niinkään huolissani omasta terveydestäni, vaan siitä että se tarttuisi kauttani riskiryhmäläisiin. Kaupassa kävin torstaina ja yritän pärjätä näillä ruuilla niin kauan kuin pystyn. Kun vain onnistuisi kaupparuuhkat välttämään kun lopulta on käytävä.
En ymmärrä miksei täällä ole vielä suljettu kouluja. Hallituksen olisi kannattanut ottaa Italiasta oppia ja reagoida nopeammin.
meridia kirjoitti:
Itse olen terve yksin asuva 26-vuotias ja pysyn visusti sisätiloissa. Pyykkiä oli pakko käydä pari päivää sitten pesemässä, desinfioin kädet ennen ja jälkeen menemisen ja käytin jopa omaa kynää varatessani vuoroa (enkä koskenut paperiin). Kaikille ei tule välttämättä oireita ollenkaan. En ole niinkään huolissani omasta terveydestäni, vaan siitä että se tarttuisi kauttani riskiryhmäläisiin. Kaupassa kävin torstaina ja yritän pärjätä näillä ruuilla niin kauan kuin pystyn. Kun vain onnistuisi kaupparuuhkat välttämään kun lopulta on käytävä.
En ymmärrä miksei täällä ole vielä suljettu kouluja. Hallituksen olisi kannattanut ottaa Italiasta oppia ja reagoida nopeammin.
Kiitos.
Täällä toinen nuori yksin asuva aikuinen. Kotona on ruokaa viikoiksi. Perjantaista lähtien en ole tavannut ketään ja aion jatkaa näin hamaan tulevaisuuteen. Onneksi oma yliopisto on siirtänyt kaikki kurssit etäopetukseen.
Mallinnuksessa on sellainen ongelma, että "social distancing" ei tarkoita sitä, että osa porukasta vähentää liikkumisen nollaan ja osa liikkuu normaalisti. Realistisempaa on se, että pieni osa on about nollassa, iso osa liikkuu vähemmän kuin tavallisesti, ja pieni osa samaan tapaan kuin normaalisti. Ne joiden on pakko mennä töihin, voivat vaikuttaa vähentämällä vapaa-ajan menoja, ja toisaalta täyttä kotiin sulkeutumista ei yleensä pysty kovin kauaa ylläpitämään, vaan jotain yksittäisiä asiointeja tulee.
Up.