Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on yllättänyt ihmisissä somen myötä?

Vierailija
15.03.2020 |

Liityin Facebookiin viisikymppisenä kolmisen vuotta sitten, joten aika ilman sosiaalista mediaa on vielä hyvin muistissa. Olen ilmeisesti elänyt jonkinlaisessa kuplassa. Minua hämmästyttää yhä joka päivä se, kuinka avoimesti ihmiset puhuvat yksityisasioistaan aivan tuntemattomien kanssa.

Esimerkki. Liityin äskettäin amerikkalaiseen "vertaistukea" tarjoavaan ryhmään, johon otetaan vain yli nelikymppisiä naispuolisia sinkkuja. Olen seuraillut silmät pyöreinä sitä, miten avoimesti ja omalla nimellä ja naamalla ryhmässä puhutaan esimerkiksi seksikokemuksista ja mieltymyksistä. Ryhmässä on kymmeniätuhansia jäseniä, joten siellä voi hyvinkin nähdä vaikka lastensa opettajan tai lähikaupan myyjän kertomassa strap-on -kokeiluistaan.

Puhuivatko ihmiset näin avoimesti ennen sosiaalisen median yleistymistä vai onko esimerkiksi sadantuhannen hengen yhteisö olevinaan "yksityinen" sen vuoksi, että sen status on "yksityinen"?

Mistä te muut olette oppineet ihmisistä vasta somen myötä? Mikä on yllättänyt?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin siitä että kuinka oikeasti tyhmiä päivityksiä moni fiksuna pitämäni ihminen siellä jakaa. Avasi kyllä silmät todellisuuteen tosi nopeasti. En jaksanut facebookia kuin 3 vuotta eikä muita somekanavia ole käytössä. Insta on myös kommenttien perusteella muuttunut liian pinnalliseksi muovimaailmaksi, ei semmoiset kiinnosta, sori vaan.

Vierailija
22/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, kuinka typeriä asioita ihmiset ovat valmiita kirjoittamaan omalla nimellään ja kasvoillaan. Osa vieläpä niin, että kommentit näkyvät myös facebookiin kirjautumatta.

Tee ap itsellesi palvelus, äläkä liity Naistenhuoneeseen.

Liityin Naistenhuoneeseen, katselin ympärilleni muutaman minuutin ja lähdin. Minusta näytti siltä, että ryhmässä oli vain rääväsuisia parikymppisiä, enkä tuntenut oloani siellä mukavaksi.

Olen uteliaisuuksissani liittynyt muutamaan amerikkalaiseen hius- ja tyyliryhmään ja kahteen pitkien naisten ryhmään. Ihmettelin ensin, miksi yhden kiharapääryhmän säännöissä tähdennettiin voimakkaasti sitä, että ryhmä oli tarkoitettu vain biologisesti naispuolisiksi syntyneille naisille. Toisessa ryhmässä sitten näin miksi: ruutuun läpsähti seitsemänkymppisen, pitkät hiuksensa kauniisti kihartaneen ja kasvonsa ehostaneen mutta brežnev-kulmakarvansa koskematta jättäneen miehen hätkähdyttävä kasvokuva. Toisessa hujoppien ryhmässä on vain naisia, mutta toisessa on 190-senttisiä, naiseksi identifioituneita miehiä mekko päällä. Minulla ei ole yhtään mitään ko. vähemmistöjä vastaan, mutta silti yllätyn joka kerta, kun sellaisen edustaja tulee vastaan vastakkaisen (?) sukupuolen kansoittamassa kammarissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on yllättänyt se, kuinka vihaisia ihmiset ovat. Nytkin pelkään sisällissotaa ja uskon sen mahdollisuuteen 99%, koska netissä käytävä keskustelu koronaan liittyen on niin aggressiivista. Toisaalta ymmärrän reaktion koska THL ja hallitus ovat olleet aivan kädettömiä. 

Myös sodan kokenut mummoni pelkää tällä hetkellä sisällissotaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä