Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sairaanhoitaja, töihin meno ahdistaa

Vierailija
15.03.2020 |

En haluaisi mennä tässä koronatilanteessa töihin... Olen raskaana ja pelkään, että vauvalle tapahtuu jotain :(

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne siivoojat jotka siivoavat kaikki paikat koronan jäljiltä. Kukaan ei ole nostamassa heidän palkkaansa vaikka heillä on nyt kohonnut riski sairastua koronaan.

Vierailija
22/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan hyvä että ajattelet noin, koska lainsäädännössä on vahvoja keinoja laittaa sinut töihin jos et suostuisi. On jokaisen etu että lähdet töihin vapaaehtoisesti.[/quote]

Jokainen sairaanhoitaja on tästä tietoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti nyt olet sairaanhoitaja, niin vastaatko minulle yhteen kysymykseen?

Meillä oli aamulla väittely miehen kanssa sairaanhoitajien palkoista ja heidän saamastaan arvostuksesta. Väittely lähti liikkeelle siitä, että miehen (joka siis ei ole itse sairaanhoitaja) sanojen mukaan erityisesti näin koronan aikaan hänen sairaanhoitajakaverinsa aktivoituvat somessa ”narismaan” matalista palkoista ja työoloista.

Minä sanoin, että tämä ”narina” on ymmärrettävää, koska palkka on pieni työmäärään ja työn laatuun nähden. Hävisin kuitenkin väittelyn, koska minulla ei ollut kokemukseen tai tietoon perustuvia faktoja kumoamaan miehen väitettä siitä, että (tk-)sairaanhoitajan työn raskain osuus on mummojen siirtely ja näiden peppujen pyyhkiminen.

Minun mielikuvani sh:n työstä on hieman erilainen. Työ on vastuullista ja raskasta.

Kumpi meistä on oikeassa: mies, jonka mielestä sairaanhoitajat ovat jopa ylipalkattuja siihen nähden että pyyhkivät vain vanhusten takapuolia, vai minä, jonka mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat paremman palkan, koska tekevät sen ”raskaan työn” terveyskeskuksissa?

Ei tässä tilanteessa ole varaa lähteä hoitajien palkkoja korottamaan. Palkka on työn vastuuseen ja vaativuuteen nähden jo nyt erittäin hyvä. On ammattilaisia, jotka tekevät paljon vaativampaa työtä pienemmällä palkalla. Esimerkiksi nyt tautitilanteessa kaupan työntekijät ovat lujilla, hyllyjä täytyy täyttää koko ajan ja asiakkaita palvella, kertoa mistä mikäkin tavara löytyy. Sitten he joutuvat myös tekemään tilauksia tavarantoimittajille. 

Vaipoittelu ja peseminen eivät ole hankalia töitä, vaikka hoitohenkilökunta saakin sen kuulostamaan siltä. Sairaaloissa hoitajia vaativampi työ löytyy talous- ja henkilöstöhallinnosta. Lääkäreitä unohtamatta. Nyt on rahat tiukilla, joten talousjohtajilla on vaikeat ajat. Lääkärit taas ovat potilasta kaikkein lähinnä, heille voisin palkankorotukset sallia. 

Vaikka nyt epidemia-aika onkin, en nosta hoitajia mihinkään jalustalle muiden duunareiden joukosta. Miehesi on siis mielipiteineen täysin oikeassa.

Vaikka trollaatkin, niin jotain rotia nyt. Hoitaja on potilaan rinnalla miltei koko ajan (teholla ihan koko ajan), lääkäri vain kierroilla ja toimenpiteiden aikana. Jotain laatua näihin hoitajavihakirjoituksiin, arvon peikko.

Vierailija
24/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Hei kaikki sairaanhoitajia haukkuvat. En ole hoitaja vaan ihan muissa hommissa sairaalassa. Tiedoksi että.hoitajia ei sitten pandemian aikana riitä kaikille. Osa on jo joutunut koronaeristykseen kotiin ja lisää joutuu. Tavallisen flunssan takia on paljon hoitajia sairaana. Että suunnitelmat on jo valmiina siihen, miten ei -koulutetut joutuvat myös sairaaloihin ja terveyskeskuksiin töihin hoitamaan potilaita

Saatte pikakoulutuksen mm eristyspukeitumiseen. Tilanne on nyt tämä

Vierailija
25/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Hei kaikki sairaanhoitajia haukkuvat. En ole hoitaja vaan ihan muissa hommissa sairaalassa. Tiedoksi että.hoitajia ei sitten pandemian aikana riitä kaikille. Osa on jo joutunut koronaeristykseen kotiin ja lisää joutuu. Tavallisen flunssan takia on paljon hoitajia sairaana. Että suunnitelmat on jo valmiina siihen, miten ei -koulutetut joutuvat myös sairaaloihin ja terveyskeskuksiin töihin hoitamaan potilaita

Saatte pikakoulutuksen mm eristyspukeitumiseen. Tilanne on nyt tämä

Ei muuten riitäkään. Meillä ei täällä Suomessa ole tietoa siitä tilanteesta mikä on maailmalla. Vaikka kaikki hoitaja koulutetut menisi töihin, niin riittävästi ei ole hoitajia kaikkia hoitamaan. Eli tilanne on se, että kaikkia ei tulla hoitamaan, kun resurssit eivät siihen riitä.

Vierailija
26/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju vahvistaa minulle sen, että koronaepidemian laannuttua meikä häippäset täältä muualle töihin, esim Norjaan. Riittää Tämä.pa+ska mitä meidän hoitajien niskaan koko ajan heitetään. Enkä ole ainoa

Vierailija
27/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju vahvistaa minulle sen, että koronaepidemian laannuttua meikä häippäset täältä muualle töihin, esim Norjaan. Riittää Tämä.pa+ska mitä meidän hoitajien niskaan koko ajan heitetään. Enkä ole ainoa

Minä puokestani aion vaihtaa alaa ja pidän huolen myös siitä, että minulla ei ole hoitaja oikeuksia enää. Riittää tämä.solvaaminen ja uhkailu ja mitätöinti. Tämä korona myös avasi silmäni siihen, että meidän pitää olla etulinjassa ja hädän tullen vaikka lailla pakotetaan töihin, mutta muuten ei arvosteta, invadtoin, kuten tämä ketju asian vahvistaa.

Vierailija
28/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti nyt olet sairaanhoitaja, niin vastaatko minulle yhteen kysymykseen?

Meillä oli aamulla väittely miehen kanssa sairaanhoitajien palkoista ja heidän saamastaan arvostuksesta. Väittely lähti liikkeelle siitä, että miehen (joka siis ei ole itse sairaanhoitaja) sanojen mukaan erityisesti näin koronan aikaan hänen sairaanhoitajakaverinsa aktivoituvat somessa ”narismaan” matalista palkoista ja työoloista.

Minä sanoin, että tämä ”narina” on ymmärrettävää, koska palkka on pieni työmäärään ja työn laatuun nähden. Hävisin kuitenkin väittelyn, koska minulla ei ollut kokemukseen tai tietoon perustuvia faktoja kumoamaan miehen väitettä siitä, että (tk-)sairaanhoitajan työn raskain osuus on mummojen siirtely ja näiden peppujen pyyhkiminen.

Minun mielikuvani sh:n työstä on hieman erilainen. Työ on vastuullista ja raskasta.

Kumpi meistä on oikeassa: mies, jonka mielestä sairaanhoitajat ovat jopa ylipalkattuja siihen nähden että pyyhkivät vain vanhusten takapuolia, vai minä, jonka mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat paremman palkan, koska tekevät sen ”raskaan työn” terveyskeskuksissa?

Se on raskasta ja eriosastoilla meno on vielä raskaampaa. Esimerkiksi ensiavussa sairaanhoitajat on jotain superihmisiä kiireen ja muun kanssa. He ovat myös niitä, jotka pelastavat henkesi, jos saat sairaskohtauksen tai sydärin. Ei siinä lääkärit rintakehääsi pumppaa, vaan sairaanhoitajat. Eli kun tulet lanssilla sairaalaan, ensin sinua auttaa ensihoitajat, sen jälkeen sairaanhoitajat ja lopuksi lääkäri tulee katsomaan vointiasi, kun jo makaat sängyssä hengissä tippapussin kanssa.

Tätä ei moni oikein sisäistä. 

Vierailija
29/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, onhan se raskasta, kun et tiedä, milloin pääset seuraavan kerran taas vähän matkustelemaan jne. Kyllä teidän taso tiedetään jo

Vierailija
30/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti te kaikki Idiootit kuolette ensimmäisinä tähän koronaan.

Vierailija
31/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, onhan se raskasta, kun et tiedä, milloin pääset seuraavan kerran taas vähän matkustelemaan jne. Kyllä teidän taso tiedetään jo

Veikö kaunis hoitaja/lääkäri miehesi? :)

Vierailija
32/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sairaanhoitaja eikä tilanne vaikuta todellakaan houkuttelevalta. En erityisemmin pidä työstäni ja olen sitä mieltä, että ammattia ei arvosteta tai ainakaan se ei näy kovin konkreettisesti. Olen suunnitellut alan vaihtoa ja kerään opiskelua varten koko ajan rahoitusta. Olen siis siirtymävaiheessa.

Mutta nyt tuli tämä. Kaikesta huolimatta minulla on sellainen fiilis, että kun tämä paska tuli eteen, on se vaan hoidettava vaikka tulisi mikä. Yllätyin itsekin, miten selkärangassa se vastuuntunto kuitenkin on ja miten vähän se edessä oleva lopulta ahdistaa. Se on nyt vaan hoidettava, vaihtoehtoja ei ole. Olen nähnyt sen verran, että en tarvitse paljoa mielikuvitusta mitä tämä virus voi pahimmillaan tehdä. Joten ei muuta kuin toimintaan ilman epäröintiä.

Vierailija
33/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sh. Meillä on lapsipotilaita tutkimusjaksoilla ja perheet tuovat mukanaan myös sisaruksia, vaikka on pyydetty/käsketty ettei tuoda, siis jo ennen koronaa. Lapset tulevat monesti kipeinä, jopa kuumeisina, kun vanhemmat eivät yhtään välitä.  Siellä leikkivät kaikki samoilla leluilla, joita ei pestä juuri ikinä ja siivouksen tasokin on vähän niin ja näin. Olen varma että jos jostain taudin saan niin tuolta... 

No heitä ne lelut hemmettiin sieltä, niin meilläkin tehtiin. Laitoshuoltaja desinfioi ne mitä pystyi ja pisti varastoon. Loput roskiin.

Ihme avuttomuutta!

Vierailija
34/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota saikkua. Hoitajana osaat varmasti kuvailla sellaiset oireet joilla ei ole työpaikalle asiaa.

Vierailija
35/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta eilenhän uutisoitiin kahdestakin vastasyntyneestä, joilla oli äidiltään saatu korona.

Vierailija
36/36 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hoitajana pelottaa töihin meno. Mutta kyseessä on tiedon ja koulutuksen puute. Työnantajan velvollisuus on perehdyttää riittävästi työhön, myös kotona viruksen osalta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä