Olen sairaanhoitaja, töihin meno ahdistaa
En haluaisi mennä tässä koronatilanteessa töihin... Olen raskaana ja pelkään, että vauvalle tapahtuu jotain :(
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minäminä eikä ne potilaat
Muilla oikeus ahdistua, paitsi hoitajilla?
Ymmärrän ahdistuksesi, mutta onneksi nyt nykyisen tiedon valossa, ei tästä ole aiheutunut mitään vaaraa vauvalle. <3
Jos oikeasti nyt olet sairaanhoitaja, niin vastaatko minulle yhteen kysymykseen?
Meillä oli aamulla väittely miehen kanssa sairaanhoitajien palkoista ja heidän saamastaan arvostuksesta. Väittely lähti liikkeelle siitä, että miehen (joka siis ei ole itse sairaanhoitaja) sanojen mukaan erityisesti näin koronan aikaan hänen sairaanhoitajakaverinsa aktivoituvat somessa ”narismaan” matalista palkoista ja työoloista.
Minä sanoin, että tämä ”narina” on ymmärrettävää, koska palkka on pieni työmäärään ja työn laatuun nähden. Hävisin kuitenkin väittelyn, koska minulla ei ollut kokemukseen tai tietoon perustuvia faktoja kumoamaan miehen väitettä siitä, että (tk-)sairaanhoitajan työn raskain osuus on mummojen siirtely ja näiden peppujen pyyhkiminen.
Minun mielikuvani sh:n työstä on hieman erilainen. Työ on vastuullista ja raskasta.
Kumpi meistä on oikeassa: mies, jonka mielestä sairaanhoitajat ovat jopa ylipalkattuja siihen nähden että pyyhkivät vain vanhusten takapuolia, vai minä, jonka mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat paremman palkan, koska tekevät sen ”raskaan työn” terveyskeskuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti nyt olet sairaanhoitaja, niin vastaatko minulle yhteen kysymykseen?
Meillä oli aamulla väittely miehen kanssa sairaanhoitajien palkoista ja heidän saamastaan arvostuksesta. Väittely lähti liikkeelle siitä, että miehen (joka siis ei ole itse sairaanhoitaja) sanojen mukaan erityisesti näin koronan aikaan hänen sairaanhoitajakaverinsa aktivoituvat somessa ”narismaan” matalista palkoista ja työoloista.
Minä sanoin, että tämä ”narina” on ymmärrettävää, koska palkka on pieni työmäärään ja työn laatuun nähden. Hävisin kuitenkin väittelyn, koska minulla ei ollut kokemukseen tai tietoon perustuvia faktoja kumoamaan miehen väitettä siitä, että (tk-)sairaanhoitajan työn raskain osuus on mummojen siirtely ja näiden peppujen pyyhkiminen.
Minun mielikuvani sh:n työstä on hieman erilainen. Työ on vastuullista ja raskasta.
Kumpi meistä on oikeassa: mies, jonka mielestä sairaanhoitajat ovat jopa ylipalkattuja siihen nähden että pyyhkivät vain vanhusten takapuolia, vai minä, jonka mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat paremman palkan, koska tekevät sen ”raskaan työn” terveyskeskuksissa?
Hei! Olen työskennellyt ainoastaan vuodeosastoilla, mutta siellä työ on todellakin vastuullista ja raskasta. Koko ajan mennään minuuttiaikataululla. Potilaita on liikaa hoitajien määrään nähden. Yövuorossa saattaa olla ainoastaan yksi sairaanhoitaja, jolloin olet vastuussa koko osastosta. Taukoja ehtii harvoin kunnolla pitämään. Esim. oma odotusaikani on ollut todella raskas, kun syömään pääsee usein aamuvuorossa vasta yhden-puoli kahden aikaan (vuoro alkaa klo. 7). Vuoron lopussa saattaa huomata, ettei ole käynyt tuntikausiin vessassa. Arvostusta ei juuri saa. Omaiset keskittyvät yleensä vain ”virheisiin” (esim. lasista loppunut vesi) eivätkä esim. kiittele siitä, että esim. oma vanhempi on hoidettu esim. vakavasta sairaudesta kotikuntoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäminä eikä ne potilaat
No eikös näin yleensä ajatellakin?
Julkinen vinkuminen juuri nyt ei edistä asiaa
Nyt sitten ryhtiä selkärankaan sairaanhoitaja. Olet terveydenhuollon ammattilainen, ja osaat varmasti suodattaa oikean tiedon väärästä, sekä etsiä tietolähteistäsi kuten lääkärien käsikirjoista, terveysportista ja tieteellisistä julkaisuista sen oikean tiedon tästä viruksesta ja laittaa asiat perspektiiviin sen avulla ja lieventää pelkoja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten ryhtiä selkärankaan sairaanhoitaja. Olet terveydenhuollon ammattilainen, ja osaat varmasti suodattaa oikean tiedon väärästä, sekä etsiä tietolähteistäsi kuten lääkärien käsikirjoista, terveysportista ja tieteellisistä julkaisuista sen oikean tiedon tästä viruksesta ja laittaa asiat perspektiiviin sen avulla ja lieventää pelkoja.
Asiantuntijat sanovat: kenelläkään ei ole vielä laajamittaista tietoa siitä, miten virus vaikuttaa lapseen pitkällä aikavälillä jos sen äiti raskausaikana saa. Jos ymmärrät ajan käsitteen, niin ymmärrät varmasti miksi näin on.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan ole ollut terveysasemalla töissä, ainoastaan sairaaloissa (teholla ja päivystävällä vuodeosastolla). Ainakaan omaan työhöni ei juurikaan tuota ns. perushoitoa kuulu (lähihoitajatyöparin tehtäväaluetta), paitsi toki yövuoroissa. Valtaosa työajasta kuluu vitaaleja tarkkaillen, kirjaten, hoitosuunnitelmia tehden lääkärin kanssa ja lääkkeiden kanssa toimiessa. Onhan tämä vastuullista, mutta niin on moni muukin työ.
Arvostus ei ehkä ole kohdillaan, mutta ei itseäni valtavan paljon kiinnosta mitä muut työstäni ajattelevat. Arvostuksen vähyys konkretisoituu pääasiassa potilaiden omaisten muodossa: tietenkään mikään ei ole riittävän hyvin/oikein tehtyä oman rakkaan läheisen kohdalla. Ja osittain se kurja ja monesti kohtalokas tilanne purkautuu helposti meihin hoitajiin, lääkäreille ei uskalleta vielä oikeastaan valittaa.
Siltikin, ihana työyhteisö ja merkitsevä työ kantavat. En tee tätä rahan vuoksi, mutta ymmärrän monen palkkavaatimukset. Seitsemän laudaturin todistuksella pääsisin käsittääkseni lääketieteelliseen tai melkeinpä mihin vain pelkällä todistusvalinnalla, mutta juuri tämä on sitä työtä, mitä haluan tehdä. Terveydenhoitoalalla on niin valtavasti ihmisiä, lääkäreitä, lähihoitajia, fysioterapeutteja, kätilöitä, sosiaalityöntekijöitä, että kyllä täällä on edustettuna hyvin kirjavasti mielipiteitäkin.
Miksi menet?
Hae saikkua supistelee tms.
No saikuta psyykkisillä syillä, niin kaikki on pienessä maailmassasi hyvin.
Minäkin olen sh. Meillä on lapsipotilaita tutkimusjaksoilla ja perheet tuovat mukanaan myös sisaruksia, vaikka on pyydetty/käsketty ettei tuoda, siis jo ennen koronaa. Lapset tulevat monesti kipeinä, jopa kuumeisina, kun vanhemmat eivät yhtään välitä. Siellä leikkivät kaikki samoilla leluilla, joita ei pestä juuri ikinä ja siivouksen tasokin on vähän niin ja näin. Olen varma että jos jostain taudin saan niin tuolta...
Toisaalta korona on sairastettava ennemmin tsi myöhemmin
Minäkin olen sairaanhoitaja ja palaan äitiyslomalta huhtikuun alussa töihin. Tarkoitukseni oli palata töihin vasta lokakuussa, mutta tilanteen vuoksi muutin suunnitelmia. Koen sen velvollisuudekseni. Olen valmis tekemään pitkiä työvuoroja kunhan lasteni hoito vain järjestyy. Arvoisa kollega, tämä on ohitse muutamassa kuukaudessa. Hoidetaan homma alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tilanteessa ole varaa lähteä hoitajien palkkoja korottamaan. Palkka on työn vastuuseen ja vaativuuteen nähden jo nyt erittäin hyvä. On ammattilaisia, jotka tekevät paljon vaativampaa työtä pienemmällä palkalla. Esimerkiksi nyt tautitilanteessa kaupan työntekijät ovat lujilla, hyllyjä täytyy täyttää koko ajan ja asiakkaita palvella, kertoa mistä mikäkin tavara löytyy. Sitten he joutuvat myös tekemään tilauksia tavarantoimittajille.
Vaipoittelu ja peseminen eivät ole hankalia töitä, vaikka hoitohenkilökunta saakin sen kuulostamaan siltä. Sairaaloissa hoitajia vaativampi työ löytyy talous- ja henkilöstöhallinnosta. Lääkäreitä unohtamatta. Nyt on rahat tiukilla, joten talousjohtajilla on vaikeat ajat. Lääkärit taas ovat potilasta kaikkein lähinnä, heille voisin palkankorotukset sallia.
Vaikka nyt epidemia-aika onkin, en nosta hoitajia mihinkään jalustalle muiden duunareiden joukosta. Miehesi on siis mielipiteineen täysin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sairaanhoitaja ja palaan äitiyslomalta huhtikuun alussa töihin. Tarkoitukseni oli palata töihin vasta lokakuussa, mutta tilanteen vuoksi muutin suunnitelmia. Koen sen velvollisuudekseni. Olen valmis tekemään pitkiä työvuoroja kunhan lasteni hoito vain järjestyy. Arvoisa kollega, tämä on ohitse muutamassa kuukaudessa. Hoidetaan homma alta pois.
No se on ihan hyvä että ajattelet noin, koska lainsäädännössä on vahvoja keinoja laittaa sinut töihin jos et suostuisi. On jokaisen etu että lähdet töihin vapaaehtoisesti.
Mä en ole vielä valmistunut, mutta maltan tuskin odottaa, että valmistun ja pääsen kunnolla tositoimiin, eli auttamaan, hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Me pystymme tähän ja itse ainakin jo aikoinaan kouluttauduin juuri tällaiset kriisitilanteet mielessä pitäen ja olen ollut töissä kansainvälisillä kriisialueilla. Täällä meillä on kuitenkin todella hyvät työvälineet ja kattava laitteisto vs. kenttä- ja telttasairaalat. Ymmärrän kyllä kaikkien huolen, mutta meillä on nyt hyvin todellinen vastuu auttaa. Tämä ei kestä loputtomiin.
No ei tapahdu. Ryhdistäydy hyvä ihminen, miten suomalaiset on näin selkärangattomia.