Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuharrastus ja jatkuva nälkä

Vierailija
15.03.2020 |

Kokemuksia, vinkkejä kaipaan.
Olen hoikka nainen, aina liikkunut paljon. Mitat olleet koko aikuisiän samat, 160cm ja 48-50kg.
Noin vuosi sitten aloitin juoksemaan, juoksen 3-4 päivänä viikossa. Kilometrejä viikkotasolla kertyy noin 50, vaihtelee suuntaan ja toiseen. Nuorena juoksin myös aktiivisesti, ja kilpailin suunnistuksessa, joten harjoittelu on tuttua.
Ongelmaksi on muodostunut syöminen. Minulla ei ole aiemmin ollut mitään syömishäiriötaipumuksia, mutta nyt tuntuu ettei tämä ole hallinnassa. Koko ajan on nälkä, ja välillä iltaisin saan minulle täysin vieraita ahmimiskohtauksia. Painoni on noussut, painan nyt noin 54-55kg. Olo tuntuu siltä, kuin keho olisi turvonnut ja täynnä nestettä. Tiedän, että monen mielestä olen hoikka edelleen mutta olen siis 5kg painavampi kuin koskaan aikuisena, ja haluan pysäyttää tämän.
Olen yrittänyt syödä tavallista ruokaa hieman enemmän, jotta nälkä ei iskisi, mutta ei auta. Mitä enemmän syön, sitä enemmän on nälkä.
Juoksuhan kyllä kuluttaa myös, mutta ei niin paljoa kuitenkaan että voisin lappaa ihan älyttömiä määriä ruokaa.
Syön terveellisesti, paitsi silloin kun se syömisen himo iskee. Herkkuja en edes osta enää, aiemmin ne ovat saaneet olla aivan rauhassa mutta nyt tilanne on muuttunut.

Nautin juoksemisesta ja olen kehittynyt paljon, mutta kroppa ei tunnu enää omalta. Olen harkinnut harrastuksen lopettamistakin, ja palaamista reippaaseen kävelyyn ja pyöräilyyn. Sekin harmittaisi kyllä.
Kokemuksia? Neuvoja?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetkö lenkille liian nälkäisenä? Pidä huoli, että syöt tarpeeksi 2-3 tuntia ennen lenkkiä. Lisäksi syö jotain hiilihydraatti- ja proteiinipitoista heti lenkin jälkeen jo ennen kuin käyt suihkussa.

Jos nämä neuvot eivät auta, kokeile lisätä rasvan määrää päivittäisessä ruokavaliossa.

Miten pitkiä lenkkejä juokset? Olen itse huomannut, että 7-8 kilometrin lenkki ei vielä vaikuta ruokahaluun, mutta 15 km:n lenkin jälkeen on loppupäivän nälkäinen. Voit kokeilla lyhentää lenkkejä ja tehdä viikon pitkän lenkin kävellen tai pyöräilen.

Kiitos asiallisesta kommentista. Juoksen 8-20km. Teen sekä peruskestävyyslenkkejä että intervalleja. Minulla on tietyt aikatavoitteet kympille ja puolimaratonille, sen pidemmät matkat eivät toistaiseksi ainakaan kiinnosta.

Täytyypä vielä tarkemmin yrittää kiinnittää huomiota tuohon ruokarytmiin.

Ap

Mikä se aikatavoitteesi on? Tuo treenimäärä riittäisi jo maratonharjoitteluunkin joten mietityttää tuo harjoitusintensiteetti. Voihan olla että kasvatat samalla lihaksia sitä kovempaa aikaa varten.

Pystytkö arvioimaan aikaisempaa ja nykyistä lihaskuntoasi?

Vierailija
42/42 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no,.tosi asiahan on se että liikunta lisää ruokahalua. Ihme jos se on tullut sinulle yllätyksenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi