Te kaikki koulujen sulkemista vaativat, ymmärrättekö oikeasti
Mitä se tarkoittaa? Mitä se merkitsee yhteiskunnallisesti? Taloudellisesti?
Suomessa on edellisinä vuosina kuollut muihin influenssoihin kymmeniä ihmisiä, ja kuolee joka vuosi.
Sopiiko teille kaikille myös se ettei tuloja tulo siltä ajalta kun olette kotona lapsen kanssa?
Ja ymmärrättekö ketkä kaikki sitten jäävät kotiin lapsen kanssa eivätkä saavu työpaikalle.
Ymmärrättehän että hätäkeskuksilla, paloasemilla, vanhainkodeissa, kaupoissa, vesi/sähkölaitoksilla, pankeissa, posteissa, vankiloissa sekä apteekeissa työskentelee ihmisiä...
Kommentit (56)
Suomessa on termi hätätyö eli tietyt ammatit esim. Pelastuslaitos, poliisi ja terveydenhoitohenkilöstö tekevät töitä vaikka koulut ja päiväkodit sulkeutuisivat.
Ei Suomi siihen pysähdy, että pari viikkoa alle 9 vuotiaat lapset ovat kotona ja tekevät koulutyönsä kotoa käsin. Toinen vanhemmista kotona tai osittain kotona lasten kanssa.
Sinä et taida ymmärtää mitä koulujen ja päiväkotien aukipitäminen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on termi hätätyö eli tietyt ammatit esim. Pelastuslaitos, poliisi ja terveydenhoitohenkilöstö tekevät töitä vaikka koulut ja päiväkodit sulkeutuisivat.
Ei Suomi siihen pysähdy, että pari viikkoa alle 9 vuotiaat lapset ovat kotona ja tekevät koulutyönsä kotoa käsin. Toinen vanhemmista kotona tai osittain kotona lasten kanssa.
Mitenköhän hätätyöläiset menevät töihin, jos lapselle ei ole hoitajaa? Minulla yksi ekaluokkalainen ja yksi pk-ikäinen,olen yh ja sairaalassa töissä. Voin kertoa jo nyt, että en ole menossa töihin, mikäli lapsille ei järjesty hoitoa.
Entä sitten, kun kotona yksin oleville ekaluokkalaisille sattuu onnettomuuksia? Pari kuolonuhrit ja muutama vakava vammautuminen.
Kenen syy? Hallituksen vai THL:n?
Terveydenhuollon työnantajat voivat aivan hyvin järjestää pienryhmä hoidon työntekijöiden pikkulapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ensisijainen tehtävä on hoitaa omat ipanansa (tai järjestää hoito muulla tapaa, mikäli itse ei siihen pysty).
Koulu on oppilaitos, ei lastentarha, jonne rääpäleet voidaan lähettää päiväksi parkkiin. Mikäli epidemia edelleen leviää, on koulut ja päiväkodit ehdottomasti suljettava. Nehän ovat suoranaisia bakteeripesiä, jotka pitäisi välittömästi syvädesinfioida lattiasta kattoon.
Juu se muu tapa on jäädä itse pois töistä hoitamaan lasta varsinkin nyt, kun edes isovanhempia ei saa pyytää avuksi. Harmi vain, että esimerkiksi minun työnantajani, iso keskussairaala, ei tässä tilanteessa anna ottaa lomia tai vapaata, joten minulle ainoa vaihtoehto on hakea itselleni sairaslomaa. Toivottavasti sinä et joudu potilaaksi sairaalaan, jossa puolet henkilökunnasta on kotona hoitamassa lapsiaan.
Sairasta lasta voi hoitaa kotona 4 päivää täydellä palkalla. Ja sinä aikana voit etsiä lastenhoitajan.
Hätätyötä tekevät organisaatiot kyllä löytävät tekijänsä vaikka eläkereservistä. Työnantaja varmasti katsoo tarkasti sairaslomalappuja tässä tilanteessa, jos vilpille on pienikin riski. Viimekädessä työnantaja arvioi onko sairasloma aiheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös ihmetyttää, että koulut on suljettu esim Tanskassa, nutta ei Suomessa. Perustelut eroavaisuudelle?
Tanskassa on huomattavasti enemmän tartuntoja, yli 800, väkiluku kuitenkin suht sama kuin Suomessa. Tanska on myös paljon tiheämmin asuttu maa, joten taudit leviävät helpommin.
Nyt ilmeisesti haetaan laumasuojaa sillä, että annetaan viruksen levitä lasten, nuorten ja heidän nuorten työssäkäyvien vanhempiensa joukossa. Nämä ikäluokat sairastavat coronan lievänä eivätkä vaadi paljon sairaalahoitoa. Kun iso osa sairastaa lievän muodon ja tulee immuuneiksi, taudin eteneminen hidastuu ja riskiryhmät ovat paremmin suojassa.
Ongelmiin joudutaan siinä vaiheessa, kun tauti alkaa levitä vanhusten joukossa. Yksi teoria miksi Italiassa on kriisi: Italiassa sukupolvet asuvat yhdessä samassa taloudessa ja näin tauti on tarttunut laajasti työikäisistä vanhuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pormestari juuri eilen sanoi, että kyse ei olisi parista viikosta vaan koko loppukeväästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ensisijainen tehtävä on hoitaa omat ipanansa (tai järjestää hoito muulla tapaa, mikäli itse ei siihen pysty).
Koulu on oppilaitos, ei lastentarha, jonne rääpäleet voidaan lähettää päiväksi parkkiin. Mikäli epidemia edelleen leviää, on koulut ja päiväkodit ehdottomasti suljettava. Nehän ovat suoranaisia bakteeripesiä, jotka pitäisi välittömästi syvädesinfioida lattiasta kattoon.
Juu se muu tapa on jäädä itse pois töistä hoitamaan lasta varsinkin nyt, kun edes isovanhempia ei saa pyytää avuksi. Harmi vain, että esimerkiksi minun työnantajani, iso keskussairaala, ei tässä tilanteessa anna ottaa lomia tai vapaata, joten minulle ainoa vaihtoehto on hakea itselleni sairaslomaa. Toivottavasti sinä et joudu potilaaksi sairaalaan, jossa puolet henkilökunnasta on kotona hoitamassa lapsiaan.
Sairasta lasta voi hoitaa kotona 4 päivää täydellä palkalla. Ja sinä aikana voit etsiä lastenhoitajan.
Hätätyötä tekevät organisaatiot kyllä löytävät tekijänsä vaikka eläkereservistä. Työnantaja varmasti katsoo tarkasti sairaslomalappuja tässä tilanteessa, jos vilpille on pienikin riski. Viimekädessä työnantaja arvioi onko sairasloma aiheellinen.
Tällä hetkellä nimenomaan suositellaan hakemaan sairaslomaa jos on vähänkin flunssaoireita, joten en usko että kukaan työnantaja lähtee saikkuja nyt kyseenalaistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmiin joudutaan siinä vaiheessa, kun tauti alkaa levitä vanhusten joukossa. Yksi teoria miksi Italiassa on kriisi: Italiassa sukupolvet asuvat yhdessä samassa taloudessa ja näin tauti on tarttunut laajasti työikäisistä vanhuksiin.
Italiassa joka vuosi tarttuu tehokkaasti taudit. Johtuu ihmisläheisestä kulttuurista ja rennosta elämäntyylistä.
Tanskassa ja Norjassa koulut ovat olleet suljettuina niin vähän aikaa, ettei sulun vaikutuksista pystytä sanomaan juuta eikä jaata.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ilmeisesti haetaan laumasuojaa sillä, että annetaan viruksen levitä lasten, nuorten ja heidän nuorten työssäkäyvien vanhempiensa joukossa. Nämä ikäluokat sairastavat coronan lievänä eivätkä vaadi paljon sairaalahoitoa. Kun iso osa sairastaa lievän muodon ja tulee immuuneiksi, taudin eteneminen hidastuu ja riskiryhmät ovat paremmin suojassa.
Mites sitten kun niitä riskiryhmäläisiä on niissä opettajissakin, nuoremmissakin. Kuka heitä suojelee? Pitääkö heidän jäädä karanteeniin itsensä suojelemiseksi? Koko ajan puhutaan riskiryhmien suojelemisesta, mutta kun niitä riskiryhmäläisiä on muitakin kuin vanhat. Itse asiassa suuri osa suomalaisista kuuluu riskiryhmään, jonkin sairauden takia iästä huolimatta, siitä osa ei näytä tajuavan. Vaikka olisikin nuori, kannattaa muistaa, että tupakoivat ovat riskiryhmäläisiä iästä huolimatta, joten ei kannata nuortenkaan tuudittautua, että ei hätää. Kannattaisikohan lopettaa se tupakointi edes nyt ihmiset?
Jos porukka suhtautuu asiaa hällä välin, meillä on edessä sama kuin Italialla ja rumaa jälkeä tulee..........
Kannattaa seurata WHO:n asiantuntijoiden lausuntoja. Ei ne tyhjästä puhu, ja ihmetellä miksi meillä vain viivytellään, kun käsketään toimia ennakkoon ja tiedetään asiat muka paremmin. Italiassa toimittiin liian myöhään, ja jälki on nyt nähtävissä. Kannattaa seurata Italian uutisointia, niin valkenee, mikä ehkä on odotettavissa. Väestömme on myös vanhaa ja nuoremmillakin on perussairauksia.