APUA! Koronan oireita meidän perheellä
Maanantaina oltiin miehen kanssa yhdessä paikassa, jossa oli myös kuuden italiaa puhuvan henkilön seurue. Mulla oli koko ajan epämukava olo varsinkin kun näin yhden yskivän käteensä. Lähdettiinkin pois. No nyt on sekä mulla että miehellä kuivaa yskää, sellaista että koko ajan yskityttää vähän muttei saa keuhkoja ”tyhjäksi”. Jopa mies - joka ei ikinä mistään sairaudesta valita - sanoi että ihme köhää päällä. Sanoin että voisko olla koronaa ja vaan nauroi siihen että älä hysterisoi. Mulla myös keuhkojen tienoota vähän kummallisesti ”jomottaa”, vaikea selitttää mut keuhkojen kohdalla outo tuntemus koko ajan. Lapsella ei ole mitään muita oireita paitsi että aivastelee.
Tossa luin uusia toimintaohjeita, ettei saa edes enää soittaa lääkärille jos on oireita vaan pitää sairastaa kotona ja jos hengenahdistusta tulee niin sit lääkäriin.
Tää sairaus on meidän perussairauksien takia tosi huono. Miehellä korkea verenpaine sekä keskivaikea uniapnea, mulla astma. Mulla menee kaikki taudit aina keuhkoihin ja joku normiflunssakin aiheuttaa hengitysvaikeuksia.
Ei olla lähdösssä viikonloppuna ja ensi viikolla mihinkään, molemmat on etätyössä ainakin seuraavat 2vk ja lapsi ei ole ollut päikyssä torstain jälkeen. Eilen tosin käytiin aamulla kaupassa ja hamstrattiin viikon ruoat varmuudenvuoksi, toivottavasti ei tartutettu ketään, oireet alkoi eilen illalla.
Kommentit (30)
Mulla on ollut kolme viikkoa paine keuhkoissa, yskää välillä ja kuumeilua.
Joskus ahdistaa henkeä.
Tämmöistä tää on.
Vierailija kirjoitti:
Jos itselläni olisi ketjun avaajan kaltainen tilanne, soittaisin välittömästi päivystykseen tai mihin tahansa 112:een!
Älkääpä hoitajat yhtään yrittäkö siellä keventää työkuormianne... Olette meillä veronmaksajilla töissä!
No entäs kun 112 ja päivystys vastaa, että kääntäkää kylkeänne ja höyryhengitystä voitte myös kokeilla kun kerrotte, että henki ei kulje?
Auttaako astmalääke keuhkotuntemuksiisi? Kun kerrot, että sinulla on astma, niin sinullahan on lääke, jolla voit kohentaa oloasi. Jollei lääke auta yhteys terveydenhoitoon.
Hei helsinkiläiset, oletteko huomanneet uutisen, jonka mukaan kaikki koronajutut hoidetaan keskitetysti Laaksossa. Eli omalle terveysasemalle ei kande soitella. Samoin siinä luki, että kaikki kiireettömät ajat terkkariin on peruttu. Voiko tämä olla mahdollista. Mitä siellä sitten hoidetaan, jos kukaan ei sinne pääse, kiireelliset tapauksethan menee päivystykseen.
112 vasta, kun on kyse hengestä, omaisuudesta (puu kaatunut talon päälle) tms, tulipalosta jne, korona ei ole 112-soiton paikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos itselläni olisi ketjun avaajan kaltainen tilanne, soittaisin välittömästi päivystykseen tai mihin tahansa 112:een!
Älkääpä hoitajat yhtään yrittäkö siellä keventää työkuormianne... Olette meillä veronmaksajilla töissä!
Miksi ylireagoit? Tunne keuhkoissa ei ole akuutti hengenahdistuskohtaus.
Ap:lla on varmasti astmalääkettä kotona, kun on kerran astma.
112: seen voi soittaa kun on hengenahdistus päällä (ap:llä ei ole) ja astmalääke ei auta.
Te jotka käskette ap :n mennä testeihin niin siinähän käskette, mulle jo aiemmin tällä viikolla sanottiin ettei testata, vaikka mun poikani on ollut karanteenissa (koululuokka altistus) ja mullakin on astma ja mulle tuli flunssaoireita. Sanottiin vain että ensin pojalle pitäisi tulla kunnon oireet (eihän lapsille tule!) ja että mullekin pitäisi tulla kuumetta enemmän kuin mitä on. Että ei niihin testeihin pääse.
Menisin heti testeihin, jos pääsisin. Kuumetta oli eilen yli 38 ja soitin uudelleen ja sanottiin erikseen ettei ole aihetta testata, kun enää ei tartuntaketjuja pyritä etsimään vaan kiinnitetään huomio vaikeisiin tapauksiin ja riskiryhmiin. Kun sanoin että minähän olen riskiryhmää niin sanottiin että iäkkäät ja useampaa kroonista sairautta sairastuvat ovat riskiryhmää, että ei astma yksinään tee yhtikäs mitään jos kerran ei hengenahdistustakaan ole. Näin Helsinki hoitaa asukkaitaan.
Oireenmukainen hoito kotona. Jos tulee hengittämisen vaikeutta, yhteys terveysasemalle / päivystykseen puhelimitse ja toimi ohjeiden mukaan. Eli ei saa mennä jonottamaan omin päin minnekään ja sitä kautta tartuttamaan muita. Tauti on useimmilla lievä ja sen voi sairastaa kotona kuten muutkin sairaudet. Diagnoosilla ei tee mitään, kun oireet kuitenkin määräävät hoidon.
Tämän ymmärsin eilisestä thl:n tiedotustilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käskette ap :n mennä testeihin niin siinähän käskette, mulle jo aiemmin tällä viikolla sanottiin ettei testata, vaikka mun poikani on ollut karanteenissa (koululuokka altistus) ja mullakin on astma ja mulle tuli flunssaoireita. Sanottiin vain että ensin pojalle pitäisi tulla kunnon oireet (eihän lapsille tule!) ja että mullekin pitäisi tulla kuumetta enemmän kuin mitä on. Että ei niihin testeihin pääse.
Menisin heti testeihin, jos pääsisin. Kuumetta oli eilen yli 38 ja soitin uudelleen ja sanottiin erikseen ettei ole aihetta testata, kun enää ei tartuntaketjuja pyritä etsimään vaan kiinnitetään huomio vaikeisiin tapauksiin ja riskiryhmiin. Kun sanoin että minähän olen riskiryhmää niin sanottiin että iäkkäät ja useampaa kroonista sairautta sairastuvat ovat riskiryhmää, että ei astma yksinään tee yhtikäs mitään jos kerran ei hengenahdistustakaan ole. Näin Helsinki hoitaa asukkaitaan.
Kerro mitä hyötyä sinulle on tietää onko tauti korona vai joku muu? Pysyttelet nyt vaan kotona kunnes olet terve. Samoin muut perheenjäsenet.