Pelottaako mennä töihin päiväkotiin?
Minua pelottaa. En ymmärrä miksei niitä suljeta, suuri riski on saada tauti sieltä. En haluaisi olla uhrattavana jotta tulee laumaimmuniteetti myöhemmin ja nyt kotona suojassa olevat sairastaisivat lievempänä. Pienten lasten kanssa töissä on mahdoton suojautua virukselta. Emme voi käyttää suojavarusteita kuten ssiraaloissa tai hoitolaitoksissa, ja opettajakin on fyysisesti lapsia kauempana.
Olen kahden pienen lapsen yh ja tuntuu hirveältä lukea juttujq joissa ihmiset kertovat olevansa kotona suojassa perheen kanssa. Itsekin jäisin heti jos voisin. Mielummin sairastaisin taudin myöhemmin lievempänä kuten ajatellaan tapahtuvan, eli laumaimmuniteetti tulee suojaamaan myöhemmin sairastuvia. Lisäksi joudun viemään omat pienet lapseni päiväkotiin tai voin tuoda itse taudin töistä heille. Ja tästä, eli päiväkotien työntekijöiden riskistä saada tauti ei puhuta missään, ollaan huolissaan vain sairaalassa työskentelvistä. Minä voin olla ilman suojaa 22 tartuttavan lapsen kanssa joka päivä 8 tuntia, ruokailla heidän kanssaan,nukuttaa ja vessattaa ja lohduttaa. Niistää nenää jne.
Kommentit (25)
Kyllä tässä taas saa tuntea että arvostetaan työntekijää varhaiskasvatuksessa... Emme saaneet töihin edes käsidesiä henkilökunnalle. On myös paljon paikkoja missä ei ole kuin käsipyyhe, ei edes kertakäyttöpaperia johon voi kuivata kädet. Siksi tuntuu absurdilta kun ihmiset hankkivat hengityssuojaimia jne, minua päin pärskitään päivittäin enkä voi suojaa käyttää.
Eikö päiväkotityöstäkin tulisi nyt maksaa jotain erityiskorvausta palkan päälle tai sitten pienten lasten vanhemmat voisivat jäädä kotiin? Olisi reilumpaa kaikille. Minunkin lapseni päiväkodista vapautuisi paikka ja tarvittaisiin vähemmän henkilökuntaa kun en menisi itse viereiseen päiväkotiin töihin vaan hoitaisin itse.
Tulee tosi arvostettu olo taas. Oon kuullu useamman perustelun miks päiväkoteja ei laiteta kiinni, kun eihän ne lapset sitä niin pahana saa. Ketäs sielä hoitaa lapsia, meissäkin voi olla riskiryhmään kuuluvia tai jonka perheenjäsenet kuuluu riskiryhmään..
Vierailija kirjoitti:
Tulee tosi arvostettu olo taas. Oon kuullu useamman perustelun miks päiväkoteja ei laiteta kiinni, kun eihän ne lapset sitä niin pahana saa. Ketäs sielä hoitaa lapsia, meissäkin voi olla riskiryhmään kuuluvia tai jonka perheenjäsenet kuuluu riskiryhmään..
Kun eihän ne lapset sitä koronaa niin pahana saa*
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Ihan kuin olisimme joitain robotteja emmekä ihmisiä. Vahvistaa oloa mikä on ennestään, koen että monille olemme roskasankoja joiden päälle kaataa paha olo ja päiväkotia voi syyttää kaikesta. Lasten syy tämä ei ole ja heidän takiaan käyn töissä. Saan voimaa työhön lasten positivisesta elämänasenteesta ja saan aitoa iloa työssä.
Ja olisi kiva kun joku asiantuntija joka antaa lausuntoja huomioisi meidänkin olevan pienten lasten vanhempia ja riskissä saada tauti nopeasti! Puhutaan vain etätyötä tekevistä joka puolella. En ole nähnyt missään juttua jossa oltaisiin huolissaan päiväkodissa työskentelevien suojautumismahdollisuudesta. Ei edes työterveys välitä. Yksityisen puolen yrityksissä on tullut ties mitä ohjeita monta viikkoa meille vain käsienpesuohje. Missä on ammattiyhdistys ( OAJ, Tehy ja Talentia)nyt? Mielestäni edesvastuuntonta pakottaa meidät töihin ja olla itse etätöissä!!!
pelottaa kyllä, lapsia 140 ei omia ryhmätiloja jaetaan pienryhmiin tiloja käytetään porrastetusti. Aamut ja ip lapset yhdistetään. Koulu samassa rakennuksessa tilat yhteiskäytössä samoin ruokala. Pienetkin lapset ottavat ruokaa itse linjastolta, yritettiin jos voisi nyt jakaa, ei voi lapsilla itsemääräämisoikeus. Omat lapset jo isoja, en toisi itse pk tällähetkellä jos ei olisi ihan pakko.
Itse hoidin juuri pärskivää ja räkivää lasta, joka kertoi iloisena varatusta ulkomaan matkasta. Kyllä ne vanhemmat vaan välittää!
Ei. Lähinnä ihmettelen vanhempia, jotka tuovat lapsen räkäisenä ja huonokuntoisena hoitoon ohjeistuksista huolimatta. Tartuttamaan kaikki muutkin eikä sika riitä hoivata kipeää lasta siinä 20 muun ohella.
Ei pelota yhtään. Jos pelottaisi, olisin jo aikoja sitten vaihtanut alaa. Päiväkotityö ei sovi heikkohermoisille.
Jotenkin hullua.. tapahtumat ja harrastukset peruttu mut päiväkodit ja koulut auki... plus miinus nolla -toimintaa sanon minä
Kyllä pelottaa ja tuntuu, ettei meistä työntekijöistä välitetä. Ei minua lohduta hokema, ettei virus ilmeisesti lapsille ole niin vaarallinen. En pelkää niinkään omasta puolestani kuin läheisteni. Yhdellä heistä on vakava krooninen sairaus ja pelkään, että saan viruksen töistä ja tartutan hänet. Lisäksi huolestuttaa se, ettei hän saa tarvitsemaansa hoitoa, jos terveydenhuolto kuormittuu koronan takia. Tuntuu, ettei itse voi omalla toiminnallaan vaikuttaa sairastumisriskiin.
Ärsyttävää, kun työtämme usein vähätellään, mutta kuitenkin olemme niin tärkeitä, että joudumme nyt riskeeraamaan oman ja läheistemme terveyden.
Onneksi lapseni ei ole päiväkodissa, vaan perhepäivähoidossa. En uskaltaisi jättää häntä hetkeksikään noin hysteeriaantaipuvaisten ihmisten hoiviin.
Kyllä huolestuttaa jo. Edellispäivänä näin miten muksu aivasti perunamuusivatiin josta yli 100 muuta mukulaa tulisi lappaamaan samalla kauhalla lautaselleen. Työntekijöitä on jo jäänyt sairastamaan kotiin ja vajaalla miehityksellä yritetään selviytyä arjesta ja opettaa samalla käsihygieniaa muksuille jotka yskivät päin naamaa. Jokseenkin unohdettu ja "uhrattu" olo. Läheinen työkaveri maannut kuumeessa kotona viikon eikä edes testata. Itse en uskalla vanhempieni luona enää käydä koska saatan hyvinkin olla viruksen kantaja jo.
On vain ajan kysymys, koska ollaan kaikki koronassa niin päiväkodeissa kuin kouluissakin. Nyt pitäisi toimia ennenkuin on myöhäistä.
Muuten, lapsissakin on astmaatikkoja ym. paljon.
Päiväkodin toiminnassa voisi myös ajatella asioita.
Lapsen päiväkodissa oli viime viikolla joku kuperkeikkaleikki. Kaikki kuulemma pyöri yhdessä päiväunipatjoilla. Sitten päikkärit perään.
Lisäksi käyty retkellä naapuripäiväkodissa ja joku koko päiväkodin yhteistapahtuma jumppasalissa.
Niin, että varmaan kaikki saisi tartunnan.
Eikä voisi olla enemmän ulkoleikkejä? Ei lsiki
Kieltämättä mietityttää ja kovasti ja ahdistaakin, koska toinen lapseni riskiryhmäläinen ja toisella kirjoitukset meneillään. Ja olenpa itsekin riskiryhmään kuuluva (sydän-ja verisuonitaustaa).
Ei pelota. Odottelen koko ajan, et soittaisivat ja pyytäisivät sijaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapseni ei ole päiväkodissa, vaan perhepäivähoidossa. En uskaltaisi jättää häntä hetkeksikään noin hysteeriaantaipuvaisten ihmisten hoiviin.
Sä et näköjään osaa tuntea myötätuntoa. Tässä ei ole kysymys hysteriasta vaan aivan aidosta huolesta. Päiväkotityötä tehdään niin läheisessä kontaktissa suuren lapsimäärän kanssa ettet edes tajua.
Kyllä pelottaisi, olen miettinyt monesti että onneksi en enää työskentele päiväkodissa. Muutenkin se hygienia siellä niin rappiolla niin entäs nyt.