Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matka parin viikon päästä ja koronatilanne, menisittekö?

Vierailija
13.03.2020 |

Maassa jonne matkustaisin, on tilanne vielä hitusen lievempi kuin Suomessa, mutta melkein sama. Menomatkan ajankohtaa pystyisi muuttamaan, eli olisi mahdollista siirtää matkaa ilman lisäkustannuksia. Paluulentoyhtiö taas ei anna muuttaa ajankohtaa tai perumaan lentoa. Hotellista ei saa rahoja takaisin enää tässä vaiheessa. Hm. Olen muutenkin köyhä ja säästänyt reissuun pitkään rahaa, olisi harmi jos menisi niin iso summa rahaa hukkaan, mutta toki matkustelu on nyt riskialtista, mutta toisaalta tartunnan voi saada Suomestakin. Menisittekö itse? Oletteko itse peruneet/muuttaneet matkanne ajankohtia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan siiretty toukokuun Rodoksen matka lokakuulle.

Vierailija
2/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin viimeksi matkalla viisi vuotta sitten, kesällä olisi tarkoitus mennä kroatiaan. Mikäli tilanne koronan suhteen ei ole kunnossa, niin emme mene matkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin toivoin, että aloitus olisi vanha, mutta ei, tältä päivältä se on. Pitääkö tällaista matkustusasiaa vielä kysellä, oikeasti? Minkä tahon se pitäisi sanoa, että nyt matkustelut sikseen, että menisi perille? Anteeksi, en tarkoita olla töykeä, ja ymmärrän kyllä, että säästetyn rahan menetys kirpaisee, mutta miten olisi laittaa terveys muun edelle?

Ja vastaus itse kysymykseen: En lähtisi. 

Vierailija
4/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtö olisi kolmen viikon päässä, mutta en kovin halukkaasti ole lähdössä, sillä johonkin karanteeniin joutuminen ulkomailla ei oikein nappaa. Odotan että matkatoimisto antaa perua matkan ilman kuluja (joka sen mielestäni pitäisi jo antaa tehdä, eikä vetkutella asian kanssa).

Vierailija
5/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UM ohje tällä hetkellä on olla matkustamatta. Mitä kohtaa et ap ymmärrä? Ja onhan nuo huvilennot pian pysäytettävä, kun kaikki parinkymmenen hengen kissanristiöisetkin perutaan.

Vierailija
6/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me peruttiin ens kuun lomamatka ja varataan uusi syksylle ja siirretään sitä jos tilanne siltä vielä näyttää. Meillä matkassa mukana alle vuoden ikäinen ja 4v. Sekä isovanhemmat joilla perussairauksia joten viisainta odottaa että olisi turvallisempaa matkustaa.

Vierailija
7/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku vielä tänään kyselee tällaista, kertoo kyllä kaiken suomalaisten minä itse asenteesta....

Vierailija
8/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on kiinni parin viikon päästä eikä sun tarvi miettiä tämmöstä.

Vierailija
9/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähdössä pojan kanssa Pietariin ja ehdottomasti aiomme lähteä matkalle.

Vierailija
10/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös matka huhtikuun lopulla. Odotan myös, että aurinkomatkat tulisi vastaan asiassa ja antaisi perua loman. Pelottaa tämä tilanne, koska tuntuu et taudista ei olla kaikkea kerrottu...

Vierailija
11/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt järki käteen. Kuinka voit edes kysyä tällaista. Ei matkalle.

Vierailija
12/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää mutta ei pidä sitten itkeä kun ei pääse takaisin Suomeen tai voi kun tuli lähdettyä jne. Jokainen toimii omalla vastuullaan ja kärsiköön mahdolliset seuraukset omassa navassaan eli pitää nähdä omien toimiensa seuraukset ja kantaa niistä vastuu!

Vierailija
13/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on yhtä iso myös Suomen sisäisessä linja-auto tai junamatkassa. Tai itseasiassa jopa suurempi koska linja-autossa ja junassa virus leviää helpommin.

Vierailija
14/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi.

Vierailija
15/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha se on hallitusta syyttää, jos ohjeita ei noudateta. Loman jälkeenhän joutuu vielä kahden viikon karanteeniin, tuli mistä tahansa.

Vierailija
16/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoin, että aloitus olisi vanha, mutta ei, tältä päivältä se on. Pitääkö tällaista matkustusasiaa vielä kysellä, oikeasti? Minkä tahon se pitäisi sanoa, että nyt matkustelut sikseen, että menisi perille? Anteeksi, en tarkoita olla töykeä, ja ymmärrän kyllä, että säästetyn rahan menetys kirpaisee, mutta miten olisi laittaa terveys muun edelle?

Ja vastaus itse kysymykseen: En lähtisi. 

No ei minua ainakaan huoleta korona, jos on nuorista ihmisistä ja perusterveistä kyse.

Mutta se sen sijaan on toinen juttu, että saatatte jäädä jumiin sinne lomakohteeseen, koska millä hetkellä hyvänsä lentoyhtiö saattaa perua lennot tai ko. maa tai Suomi kieltää turistilennot. Katsopa vaikka miten Trump yhtäkkiä vaan katkaisi kaiken maahantulon Euroopasta britit poislukien.

Tai hotellissanne ilemee koronatapaus ja paikka menee karanteeniin.

Onko sinulla siinä tapauksessa rahaa maksaa parin viikon ylimääräinen majoitus ja tuhansien eurojen uudet lentoliput? Uusia reittilentolippuja kun ei lyhyellä varoitusajalla saakaan pikkurahalla, eikä mikään matkavakuutus korvaa tuollaisia, jos et itse ole sairastunut.

Eli tuo ainakin minua stressaisi huomattavasti enemmän kuin yleensä hyvin lieväoireinen korona. Enkä osaisi rennolla mielellä lomailla.

Joten sen takia ottaisin ne rahat lomasta, mitkä saisin takaisin ja peruisin.

Vierailija
17/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha se on hallitusta syyttää, jos ohjeita ei noudateta. Loman jälkeenhän joutuu vielä kahden viikon karanteeniin, tuli mistä tahansa.

Ei joudu. Se oli suositus.

Vierailija
18/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jaksatte näistä matkoista jankuttaa? Järjenkäyttö on hei sallittua, mutta näyttää olevan vaikea asia.

Vierailija
19/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden viikon karanteeni on edessä kaikille ulkomailta palaaville, ihan sama mistä tulee.

Vierailija
20/45 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se paluun jälkeinen karanteeni on suositus, ei pakko.

"Hallituksen suositukset työpaikoille ja vapaa-ajalle

Hallitus suosittaa, että epidemia-alueilta palaavien tulee sopia työhön paluunsa ajankohdasta ja poissaolosta työnantajansa kanssa. Etätöitä tulee suosia, jos työtehtävät sen mahdollistavat.

Epidemia-alueelta palaavien lasten, nuorten ja opiskelijoiden tulee sopia päiväkoteihin ja oppilaitoksiin palaamisen ajankohdasta ja poissaolosta yhdessä palvelutuottajan tai koulutuksen järjestäjän kanssa."

https://yle.fi/uutiset/3-11253784