Onko muita, jotka EI pidä aasialaisittain yms. maustetusta ruuasta?
Otsikko jo sen sanoo. Pistää vihaksi tämä ihme tarve tarjota näitä tex-mex -maustettuja ja kaiken maailman jalapenot ja chilipippurit sun muut, joita työnnetään joka paikkaan nykyään. Kävin ihan tavallisessa lounasruokalassa, niin eikö vaan ollut perunoita, mitkä oli pyöritelty paprikajauheessa (ja sitten paistettu joten se jauhe maistui paitsi tuliselta, myös palaneelta), univihannekset maustettu jollain tulisella mausteella, ja lihapata samoin maustettu jollain hiton aasialaismausteella. Näyttää hyvältä, maistuu pahalta.
Lueskelin uutta Kodin Kuvalehteä, niin sielläkin oli keksitty "upea" uusi tapa tehdä makaronilaatikko. Heureka! Maustettu tex-mex -mausteella, paprikalla ja jalapenolla.
Kysyisin, että miksi? Suomalainen makaronilaatikko on ihan mielettömän hyvää kotiruokaa, kun se tehdään ihan perinteisellä tavalla. Venäläiset ystävänikin tykkää siitä valtavasti. Mitä hittoa varten sitä pitäisi tehdä aasialaisittain?
Onko kukaan muu kanssani samaa mieltä vai onko kaikki jo menneet mukaan tähän muotihömppään?
Kommentit (37)
univihannekset = uunivihannekset ! Ettei nyt tarvi kenenkään menettää uniaan miettimällä, että mitä ne on.
Mä en inhoa, mutta ei ne herkkuakaan ole, silloin tällöin muutaman kerran vuodessa syötynä ok. Mun mies taas tykkää. Välillä haluaisin ihan vaan suomalaisia juureksia ja mausteeksi riittää suola, pippuri ja kotimaiset yrtit.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä texmex liittyy Aasiaan??
Otsikossa oli yms.
Voi jeesus. Pysy kotona vetämässä lihaa ja perunaa maustettuna suolalla ja pippurilla.
Noita mausteita käytetään lähinnä Meksikossa ja rajan toisella puolella Yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Siksi kirjoitinkin, että "aasialaisittain yms." Se tarkoittaa : ynnä muulla sellaisella. Siihen sisältyy siis myös nämä meksikolais-mausteet. YMS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa oli yms.
Mutta aloituksessa selostat, miten makaronilaatikko tehdään aasialaisittain, kun siihen tulee texmex-maustetta.
Hyvän ruoan makua ei tarvitse pilata millään peitemausteilla. Suola ja pippuri riittääkin aivan hyvin.
Täällä marketin paistopiste on rakastunut paprikajauheeseen. Kaikki kieritellään siinä, niin kalat kuin broilerinkoivet ja -siivetkin, plus kaikki muukin lihatuote. Jotain ilmeisesti halutaan peittää tai sitten halutaan tuotteeseen kaunis pinta.
Mustamakkaraa sentään ei ole jauhotettu millään. Jotain perisuomalaista saa siis vielä ollakin.
Mihin sä tarvitset niitä muita ihmisiä ja miksi luet jotain reseptejä, joista et pidä? Pidän aasialaisesta ruuasta, mutta makaronilaatikko nyt menee silti ihan tavallisella reseptillä, kuten monet muutkin ruuat. Maustaminen muillakin kuin 1800-luvun mausteilla ei ole mitään muotihömppää, vaan tullut jäädäkseen nykymitassa jo 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa oli yms.
Mutta aloituksessa selostat, miten makaronilaatikko tehdään aasialaisittain, kun siihen tulee texmex-maustetta.
No voi voi. Meniks sulla nyt ihan hermo? Itse asia tietenkin kärsi nyt kovasti, kun pieni epätarkkuus tuossa tekee kaiken epäymmärrettäväksi? Älä vastaa tähän enää, ei se kuule ole sen väärti.
Ah rakastan maustettuja ruokia. On meitä joka lähtöön. Silti tykkään makaronilaatikosta.
No voi hellanlettas. Syö mitä haluat ja anna muiden syödä mitä he haluavat.
Vierailija kirjoitti:
No chilejähän siirtyi paljon Meksikosta sinne Texasiin. Vähän samantyyppinen homma kun Portugalilaiset siirsi chilejä Brasiliasta aasiaan. Tosin Texasista taidettiin enemmän siirtää ne meksikolaiset Meksikoon ja chilit jäi. Kuitenkin chilipaprikoita ne kaikki syö vaikka aika erilaisia chilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa oli yms.
No voi voi. Meniks sulla nyt ihan hermo? Itse asia tietenkin kärsi nyt kovasti, kun pieni epätarkkuus tuossa tekee kaiken epäymmärrettäväksi? Älä vastaa tähän enää, ei se kuule ole sen väärti.
No onhan se nyt tosiaan ihan sama puhuuko kissasta vai koirasta, mitä eroa niillä muka on??
Texmex on nimenomaan jenkkiversio meksikolaisesta ruuasta. Hyvin vähän tekemistä alkuperäisen meksikolaisen ruuan kanssa.
Itse en näistä jalopenoista yms välitä, mutta nehän lähinnä onkin valkoisen miehen mahtailua, kuka kestää tulisinta sapuskaa. Näin piilottavan sitten hyvän makuisen ruuan etikassa säilötyllä jalopenolla.
Itse rakastan pohjois-intialaista ruokaa ja mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa oli yms.
Pieni epätarkkuus? Ääliö sinä olet ja ei, en ole alkuperäinen kommentoija.
Vaikka ketju menikin jo vänkäilyksi niin minä. Vatsani ei kestä hyvin mausteista ruokaa. Esim. chilin vaikutus alkaa jo puolessa tunnissa vatsakivulla. Pieninä määrinä menee, muttei tuollaisella "muotiuittamisella". Kaapissani on perusmausteet, mutta eniten käytän suolaa ja pippuria.