Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka EI pidä aasialaisittain yms. maustetusta ruuasta?

Vierailija
12.03.2020 |

Otsikko jo sen sanoo. Pistää vihaksi tämä ihme tarve tarjota näitä tex-mex -maustettuja ja kaiken maailman jalapenot ja chilipippurit sun muut, joita työnnetään joka paikkaan nykyään. Kävin ihan tavallisessa lounasruokalassa, niin eikö vaan ollut perunoita, mitkä oli pyöritelty paprikajauheessa (ja sitten paistettu joten se jauhe maistui paitsi tuliselta, myös palaneelta), univihannekset maustettu jollain tulisella mausteella, ja lihapata samoin maustettu jollain hiton aasialaismausteella. Näyttää hyvältä, maistuu pahalta.
Lueskelin uutta Kodin Kuvalehteä, niin sielläkin oli keksitty "upea" uusi tapa tehdä makaronilaatikko. Heureka! Maustettu tex-mex -mausteella, paprikalla ja jalapenolla.
Kysyisin, että miksi? Suomalainen makaronilaatikko on ihan mielettömän hyvää kotiruokaa, kun se tehdään ihan perinteisellä tavalla. Venäläiset ystävänikin tykkää siitä valtavasti. Mitä hittoa varten sitä pitäisi tehdä aasialaisittain?
Onko kukaan muu kanssani samaa mieltä vai onko kaikki jo menneet mukaan tähän muotihömppään?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy kun ruoassa on kamalia ulkomaanmausteita :(

Vierailija
22/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän ruoan makua ei tarvitse pilata millään peitemausteilla.  Suola ja pippuri riittääkin aivan hyvin.  

Täällä marketin paistopiste on rakastunut paprikajauheeseen.  Kaikki kieritellään siinä, niin kalat kuin broilerinkoivet ja -siivetkin, plus kaikki muukin lihatuote.  Jotain ilmeisesti halutaan peittää tai sitten halutaan tuotteeseen kaunis pinta.

Mustamakkaraa sentään ei ole jauhotettu millään.  Jotain perisuomalaista saa siis vielä ollakin.

Miedon paprikamausteen käyttö elintarviketeollisuudessa perustuu ulkonäköön. Ei ole niin kalvakkaa kanaa, kun hieroo paprikaa pintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei kestä aasialaisia ruokia, ovat kuulemma epämääräisiä sotkuja. Mä taas rakastan niitä. Käymme usein yhdessä lounaalla ja minä kilttinä tyttönä sitten joustan ravintoloiden suhteen.

Vierailija
24/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Texmex ei liity mitenkään Aasiaan.

Ja aasialaisittain maustettu ruoka, mitä ihmettä se on? Aasiassa on niin monia eri tapoja tehdä ja maustaa ruokaa. Sama jos sanoisin etten pidä eurooppalaisittain ja amerikkalaisittain maustetusta ruoasta. Eihän siitä ottaisi Erkkikään selvää että mistä minä en oikein pidä.

Vierailija
25/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aasialaisittain maustettu ruoka, mitä ihmettä se on? Aasiassa on niin monia eri tapoja tehdä ja maustaa ruokaa. Sama jos sanoisin etten pidä eurooppalaisittain ja amerikkalaisittain maustetusta ruoasta. Eihän siitä ottaisi Erkkikään selvää että mistä minä en oikein pidä.

Olet hölmö, jos et tiedä mitä nyt täällä yleensä tarkoitetaan aasialaisittain maustetulla ruoalla.

Vierailija
26/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhoan korianteria, se pilaa monet aasialaistyyppiset ruuat

Vierailija
27/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalopeno on suosittu, koska se on mieto chili. Jotain sopivaa habanerokastiketta voi käyttää maustamiseen 1-2 tippaa. Kolmas polttaa kastikkeessa jo kielen.

Vierailija
28/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, suunnilleen 2/3 maapallon väestöstä asuu Aasiassa. On siellä muutakin kuin Kiina, Thaimaa ja Vietnam. Ja Kiina jo yksinään on väestöltään 4 kertaa Euroopan kokoinen, ja varmasti erilaisia ruokakulttuureitakin löytyy suunnilleen vastaavassa suhteessa.

Vierailija
29/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä sinä olet kotoisin, mutta minulle paprika ei ainakaan ole eksoottinen mauste.

Miten selviät ulkomailla?

Vierailija
30/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen noita aloituksen mainintoja paprikajauheesta. Sitähän on monissa ihan tavallisissa suomalaisissa ruoissakin, eikä se mitään tulista ole.

Vierailija
31/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinen ja mausteinen eivät ole sama asia. Aattelin vaan mainita kun ärsyttää aina jos näistä puhutaan "väärin" 😅

Toki sit voi olla sekä mausteinen että tulinen samaan aikaan, mutta yleensä on jo pitänyt tottua hyvin tuliseen ruokasn, jotta se tulisuus korostaa omassa makumaailmassa niitä makuja eli mausteisuutta.

Mutta aloittajalle sanoisin, että ihan rohkeasti vaan toteutat sitä omaa ruokalinjaa. Ei ole mikään pakko pitää mausteista. Miedoissa ruuissa on oma hienostunut vivaihteisuutensa myös.

Vierailija
32/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hölmö, jos et tiedä mitä nyt täällä yleensä tarkoitetaan aasialaisittain maustetulla ruoalla.

Olen varmaan.

Olen asunut 12 vuotta Aasiassa ja syönyt mitä erikoisempia ruokia eri puolilla tätä maailman kolkkaa. Esim. Filippiineillä, Japanissa, Koreassa ja Thaimaassa on hurjasti toisistaan poikkeavat keittiöt. Ja Kiinan sisällä eri maakunnissa aivan eri pöperöt. Jossain todella tulista ja jossain soijakin tuntuu eksoottiselta.

Joten valista minua ja kerro mitä se aasialaisittain maustettu ruoka oikein on.

Vierailija
33/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti ei kestä aasialaisia ruokia, ovat kuulemma epämääräisiä sotkuja. Mä taas rakastan niitä. Käymme usein yhdessä lounaalla ja minä kilttinä tyttönä sitten joustan ravintoloiden suhteen.

Terveisia aidillesi intialaiselta anopiltani joka on vahvasti sita mielta etta eurooppalaiset ovat niin vasta puusta pudonneita etta eivat osaa edes ruokia kunnollisesti maustaa. Ei mitaan makua.

Vierailija
34/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisia aidillesi intialaiselta anopiltani joka on vahvasti sita mielta etta eurooppalaiset ovat niin vasta puusta pudonneita etta eivat osaa edes ruokia kunnollisesti maustaa. Ei mitaan makua.

Olen aivan samaa intialaisen anopin kanssa, vaikka olenkin suomalainen. Mausteinen ei myöskään aina tarkoita, että ruoan tarvitsee olla tulista.

Vierailija
35/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kylpylässä joitakin vuosia sitten viikon verran, kun työnantaja kustansi.  Jos olisin tiennyt, että siellä juuri sillä viikolla oli nimenomaan aasialainen viikko, niin olisin ottanut jonkun muun viikon.  Kaikki ruuat oli suuta polttavia.  En sitten tiedä, mitä Aasian osaa tuo aasialainen viikko tarkoitti, mutta nimenomaan siellä esiteltiin aasialaisen keittiön antimia.  Ei eritelty mitään maita.

Vain jälkiruuat oli hyviä, tosin hyvin makeita, mutta hyviä kuitenkin.  Hedelmät ihanan kauniisti esille aseteltuja.  

Mutta itse ruoka oli joka päivä pettymys.  Joka ikisessä ruokalajissa oli tulinen mauste, jota vatsani ei sietänyt.  No, omapahan oli vikani, kun en älynnyt kysyä etukäteen.  Mutta toisaalta, ei näyttäneet muutkaan vieraat olevan tyytyväisiä.  Joka päivä oli eri ruokalajit, mutta kaikki maistui samalta, siltä joltakin polttavalta.  Eipähän tullut ainakaan liikaa syödyksi.

Siellä näytti olevan enemmistö eläkeikäisiä, jotkut hyvinkin iäkkäitä.  Eli luultavasti jotain kuntoutusporukoita.  En ehkä lähtisi ravintolan omistajana tarjoamaan suomalaisille vanhoille ihmisille näin vahvasti ja polttavasti maustettuja ruokia.  Paljon niitä sitten näkyi jäävän lautasillekin ja kenties sitten eivät tule toista kertaa.  

Surullista todeta, että suomalaisten omat ruoka- ja makutottumukset edustaa joidenkin mielestä ääliömäisyyttä.  Suomi on maa siinä missä toisetkin ja meillä saa olla oma kulttuurimme ja tapatottumuksemme.  Sen ylläpitäminen ei ole mitenkään tyhmää, tyhmää sen sijaan on kuvitella muualla maailmassa elettävän jotenkin hienommin, kun syödään erilaista ruokaa ja käytetään erilaisia mausteita.  Ei ne sen hienompia ihmisiä ole, vaikka tulta nielisivät.  

Vierailija
36/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mausteet ei sovi suomalaiseen ruokaan. Tykkään esim. aasialaisista mausteista mutta vain aasialaisessa ruoassa.

Vierailija
37/37 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, paistopisteessä myytiin ahvenfileitä.  Jotakin pirun pahaa moskaa niitten pintaan oli hierottu.  Ja suuta poltti.