Museot, kaino pyyntö!
Voisitteko livestriimata verkossa opastuksia näyttelyihin ja kokoelmiin? nyt, kun yleisötapahtumat perutaan. Kansallismuseon pari livestriimattua opastusta olen nähnyt, olivat tosi kiinnostavia.
Kommentit (35)
Tekisitkö sinä ap itse, ilmaista työtä? Et varmasti.
Miksi museoiden työntekijöiden pitäisi tehdä?
Kaupunginteattereitakin tuetaan verovaroin.
Silti niiden pääsylipputuotot ovat merkittävässä asemassa toiminassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen olisi melkoinen rahallinen menetys museoille.
Ovat kunnallisia laitoksia, saavat tuloja pääsylipuista, ja nämä on jo budjetoitu tuloihin.
Idea on se, että käydään paikan päällä katselemassa. Museokäynnit ovat mukavaa vapaa-ajan ja lomien viihdykettä.
Eivätkä ne näyttelyt niinlyhyitä ole, että niihin ehtisi vielä myöhemminkin.
Elämää on koronan jälkeenkin!
Ei se nyt ihan niin ole, kuin luulet. Rahallista menetystä ei tule. Kun Museokortti otettiin käyttöön, kasvoi museoissa käynti huomattavasti, vaikka ihmisillä oli ”ilmainen” sisäänpääsy.
On paljon ihmisiä, jotka eivät käy museoissa, sillä he kokevat, ettei museoissa ole heitä kiinnostavaa sisältöä, tai he pelkäävät, etteivät osaa käyttäytyä oikein museossa. Striimatut kierrokset madaltaisivat heidän kynnystään lähteä museoon. Näin saataisiin uusia asiakkaita museoille.
Ja ylipäänsä museoiden tehtävänä ei ole tahkota rahaa, vaan tarjota hyvinvointia tuottavia kulttuurielämyksiä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Joku erikois idiootti on omasta mielestään keksinyt hyvänkin idean, kuten ap, ja ylpeänä esittelee sen täällä.
Hänellä ei ole edes alkeellisintakaan käsitystä miten talous toimii kunnan ja valtion sisällä.
Museoiden toimintaa rahoitetaan pääsylipputuloilla, samoin teattereiden, kesäteattereista puhumattakaan.
Olikin kyse tästä keväästä. Jos koronan vuoksi esityksiä ei voi enää pitää. Opastuksia ym museot jo peruttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt. Olen itsekin kaupunkiopas ja tehnyt paljon myös ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Museon työntekijä saa palkan, vaikka kukaan ei olisi kierroksella. Ja nythän kierrokset on monista museoista koronan vuoksi peruttu.
Olisi kyllä hyvää karanteeniohjelmaa!
Kriisien aikana kulttuuri ja taide pitää Ihmisten mielen kasassa. Nyt eri medioihin taidetta, positiivisia elokuvia, tanssia, musiikkia, kuvataidetta, sirkusta. Nyt on kulttuuritoimijoiden ja -instituutioiden näytettävä miksi kulttuuri ja taide on tärkeää!!! Se on kansakuntaa yhdistävä ja mielialaa nostattava yhteiskunnan liima.
Vierailija kirjoitti:
Museoiden henkilöstön palkkakulut maksetaan pääosin verovaroista, ei pääsymaksuista.
Vaikka museossa ei olisi sisäänpääsymaksua, saa siellä toimiva henkilöstö kyllä palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
No olisipa tuo hölmöä, vaikka aluksi ehkä kuulostaa hyvältä idealta. Loppuisi siinä äkkiä museoilta tulot kun kaikki jutut "livestriimattaisiin" jonnekin ilmaiseksi nähtäväksi. Kuka niitä museoita rahoittaisi ja maksaisi niiden palkat, kun kukaan ei enää kävisi paikan päällä??
Veronmaksajat, ihan kuten ennenkin. Pääsylipputulot on hiluja, ei museot niiden varassa pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museon työntekijä saa palkan, vaikka kukaan ei olisi kierroksella. Ja nythän kierrokset on monista museoista koronan vuoksi peruttu.
No ei saa. Esim. Luonnontieteellisen museon oppaat ovat vähän niinkuin freelance-tyyppisesti tuntipalkattuja ja opastukset varaa kukin ryhmä erikseen. Jos ryhmä ei tule tai opas itse sairastuu, ei tule myöskään palkkaa.
Joskus loma-aikoina on lyhyempiä, kaikille museokävijöille avoimia kierroksia.
Idea on hyvä periaatteessa, mutta käytännössä, jotta saataisiin hyvä kokemus, kyllä se vaatisi usean ihmisen työpanoksen sekä huolellisen suunnittelun sekä enemmän teknologiaa (HD) kuin älypuhelimen ja rahaa palaisi.
Museoiden sivuilla on jo nyt olemassa erilaisia virtuaalinäyttelyitä tai muita. Ei kun katselemaan sen museon sivulta, josta on kiinnostunut, että mitä sieltä löytyy! Laitan alle pari tärppiä.
Lisäksi onhan meillä Suomessa https://www.finna.fi/ jossa löytyy vaikka mitä kulttuuriperintöä, myös museoiden kokoelmia.
Ei tosin opastettuja kierroksia, se on juttu joka puuttuu.
Suosittelen itse esim. Sinebrychoffin taidemuseon sivustoa, jossa kuvia sekä ääninauha opastuksesta kotimuseoon.
https://sinebrychoffintaidemuseo.fi/
Louvren egyptologiseen näyttelyyn pääsee tästä:
http://musee.louvre.fr/visite-louvre/index.html?defaultView=rdc.s46.p01…
Vatikaani
http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html
Google art, jos haluaa katsoa taidetta
https://artsandculture.google.com/partner?hl=en
Youtubesta löytyy myös yhden taulun esittelyvideoita
Verovaroinhan noita museoita ensisijassa ylläpidetään. Ne ovat kansallista omaisuutta, eivät mitään monikansallisia yrityksiä. Ihan äärimmäistä niihin soveltaa kapitalismia.