Tiistaita *marrasmasut*
Kommentit (16)
Taas sitä yö pyörittiin ja enään en jaksanut sängysä väkisin makoilla kun kerran uni ei enään tule niin ei sitten.
Söin jo aikaisen aamiasenkin,kun nyt noita sokereita mittailen,eiliset sokerit olivat kyllä päivällä ihan normaalia luokkaa...
No täytyy toivoa että pysyvätkin pelkällä oikealla syömisellä hyvänä.
Aamusta ennen klo:5 heräsin kylläkin tänä aamun kamalaan ns.kipuun tuolla oikeassa kyljessätai paremminkin jo mahan puolella,kun olin kääntynyt.
Tuo sama puoli reagoi kipuilevasti kun esim yritän uudelleen kääntyä tai nousta ylös...mistä lie johtuu,koska toisella puolella semmoista ei ole.
Nyt kuitenkin maha on taas ihan normaali,eli ei kipuiluja missään.
tuosta mahan muodosta on ollut näillä sivuilla ja tässä pinossakin juttua niin mun maha ei ole kertaakaan odotuksien aikana ollut täysin pyöreä/symmetrinen,enemmänkin kuin päärynä.
Tohon navan kohdalle jää aina mulle semmoinen vyötärö viiva,vaikka en todellakaan ole mikään hoikka.
Onkos muilla ollut turvotuksia?
Mulla ei ole ollut vielä,tosin juon nyt niin paljon vettä että sekin estää kovaa turvotuksen nousua jalkoihin ja sormiin...
Nuorimmasta mulla tuli turvotusta niin paljon ettei meinannut kengät sopia jalkaan.
Nyt ei onneksi vielä ole sitä ongelmaa,kolmannen kohdalla turvotukset alkoivat juuri näillä viikoilla jo.
Mutta nyt vuoroa seuraavalle jo.
Rv 19+1 (neuvolan mukaan)
Mulla olis ollut tänään neuvola, mutta sieltä soitettiin aamulla, että mun neuvolantäti on sairastunut. Siirtyi aika ensi viikolle. No, ihan ymmärrettävää, mutta asiasta soittaneen terveydenhoitajan asenne oli vähän ärsyttävä. Ensin hän tarjosi huomiselle aamulle aikaa ja kun sanoin, että se ei sovi työesteen takia totesi hän " No sitten kyllä alkaa mennä vähän vaikeaksi, mutta eipä näillä käynneillä nyt niin väliä ole." HÄH? Toki hormonit tässä vaikuttaa, mutta kun olen odottanut tätä neuvolaa kuin kuuta nousevaa, verenpaineen (kotimittauksissa tosi matala), hb:n (älytön väsy ja kuukausi sitten 115), supistusten jne. takia niin pikkuisen pistää vihaksi tuollaiset kommentit. Aivan niin kuin me raskaana olevat tulisimme häiritsemään heidän paljon tärkeämpiä tehtäviä... Ja mitäköhän ne muut, tärkeämmät tehtävät äitiysneuvolassa voisivat olla... Ai niin joo, ei niitä ole... No, sain sitten lopulta ajan ensi viikolle, vaikka terkka kuulosti siltä, että mieluummin olisi jättänyt minut täsysin ilman aikaa ja toivottanut tervetulleeksi sitten syksyllä taas.
No sainpas purkautua!!
Eilen joku kyseli ristiäisistä ja kummeista, meillä kummit ihan hämärän peitossa... Yhtä ystäväpariskuntaa olen miettinyt kummiksi, mutta en ole vielä edes miehelle asti asiaa sanonut, kunhan ohimennen ajatellut. Nimi on molemmille sukupuolille valmiina, joten sitä ei tarvitse pähkäillä. Ja kastejuhla pidetään kotona, toivon mukaan joulukuun alussa, muuten menee joulun takia liian vaikeaksi.
Mutta eipä tässä kai tämän enempää, menen puhkumaan ja puhisemaan vihastustani :)
Marrastoive rv 22+2
Hei,
miten tää väsymys painaa edelleen päälle, eikö sen pitänyt loppua alkuraskauteen?!!
Jas: mullakin on järkyn kokoinen maha, varsinkin just illalla,turpoo päivän mittaan hirveästi. Lisäksi painaa jo nyt keuhkoihin, välillä oikein ahdistaa. Kaikenlainen liikunta helpottaa, varsinkin uinti. Yritänkin liikkua mahdollisimman paljon, harmi vaan kun ei kauheasti ole aikaa. Toka raskaudessa mulla on tällanen maha rv 30 jälkeen! Mutta ei haittaa, olen iloinen ja ylpeä mahastani! Syömistä voisin varmaan vähän rajoittaa, karkit ja jäätelö maistuu liiankin hyvin.
Muuten ei kummempia kuulukaan, oon yrittänyt löytää äitiysvaatteita mutta tarjonta on melkoa huonoa mielestäni, varsinkin tällaiselle s-kokoiselle ihmiselle. Vauveli liikkuu ihan mukavasti, välillä tulee oikein jämäköitä potkuja ja kunnon muljahduksia mutta sitten saattaa olla hiljaista. Vauva liikkuu yleensä silloin kun haluaisin nukkua....
Mutta eipä kummempia, mukavaa päivää kaikille, itse pakerran työn parissa!
onna
Mulla tuntuu jo aamuisin vähän sitä käsien ja jalkapohjien aamukankeutta, onneksi ei vielä käy kävely sängystä noustua kipeetä. Edellisestä raskaudesta jalat eivät ole enää palautuneet entisiin mittoihinsa, joten saa nähdä täytyykö nyt mahdollisen turvotuksen takia hankkia vielä isompia kenkiä. Olen siis kohta reilu 150 cm pitkä hehtaarijalka.
Eilen lähdin miehen kotiin tultua alennusmyynteihin, mutta se reissu loppu lyhyeen, kun alko huippaan ja vatsaa kivistään. Sitä en tiedä miksi vatsaa kivisti, mutta huimaus johtuu alemmista paineista. Tällä hetkellä mulla on n. 60/90 ja ehkä risat päälle. Mistähän noi alhaset paineet johtuu ja mitähän niille vois tehdä? Kahviako juomaan, salmiakkia... lakua ;)
Sarafan rv 19+5
taas olen pitkästä aikaa lukemassa juttujanne. Täällä maha kasvaa myös kovaa kyytiä ja pikkukaveri molskii menemään niin että tuntuu (ei tosin vielä päällepäin). Toivoovauvaa valitteli kipuilua toisesa kyljessä: mullakin on ollut koko raskauden ajan repivä kipu oikeassa kyljessä/mahassa kääntyillessä sängyssä. Kun vielä muutenkin nukkuu huonosti, ei kipu auta kyllä yhtään. Onneksi olen lomalla! :)
Mulla ylittyi juuri raskauden puoliväli ja nyt odotan kovasti, että 22 viikkoa tulisi täyteen. Ehkä kuulostaa vähän tyhmältä, mutta syy on se, että jos vauva lähtisi nyt syntymään, puhuttaisiin keskenmenosta - viikon 22 jälkeenhän kyseessä on jo ennenaikainen synnytys. Olen muutenkin elänyt koko raskauden " rajapyykiltä toiselle" . Varsinkin viikoilla 12-18 oli helpottavaa ajatella, miten vauva on kehittynyt taas kahden viikon kuluessa. Kohta alankin sitten odotella sitä, että tirppana olisi sen kokoinen, että selviäisi syntyessään todennäköisesti vammoitta hengissä (masentavia nämä kaikki pelkotilat...).
Nyt taidan antaa vuoron seuraavalle ja lähteä kauppaan!
Allu
Normaalisti mulla on n. 130/70.
Kai tuo vielä ihan normaalia on, mutta kun ei ole tottunut moiseen, niin ihmetyttää.
Jospa minäkin raapustaisin jotakin, lukemassa olen kyllä käynyt mutta kirjoittaminen on jäänyt.
Kaikilla muilla Masuilla taitaa jo liikkeet tuntua... minulla ei vieläkään ole tuntunut mitään potkujen tapaista. Tosin raskaus on ensimmäinen ja istukka on edessä mutta pikkuhiljaa rupeaa huolestuttamaan, seuraava neuvola onneksi jo ensiviikolla. Mies koputteli ja silitteli vatsaa eilen illalla josko saisi nappulan liikkeelle :) On kyllä ihana katsoa kun aikuinen mies on ihan sulaa vahaa pelkän vatsan edessä, mitä se sitten on vauvan kanssa.
Masujen koosta ja painosta oli ollut puhetta. Minulla masu on vielä melko pieni eikä painokaan ole noussut kuin n. puolikiloa. Laihduin alkuraskauden rajun pahoinvoinnin takia 7 kg ja alkuperäinen paino on nyt vasta tulossa takaisin.
Lähden viettämään sateista vapaapäivää kampaajalle ja sen jälkeen alennus myynteihin, josko löytyisi jotain päällepantavaa (tässä kaupungissa on kyllä luvattoman huonot äitiysvaatevalikoimat).
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
Nasketti rv 20+5
no nyt tuli kerrankin nukuttua kunnon yöunet, 21-09.30.. silmäpussitkin ovat hälvenneet, osittain :)
Täällä on kummeista kyselty, meillä on periaatteessa valmiina mietitty kummit, meidän hyvä ystävä pariskunta. Nimi on tytölle mutta ei pojalle. Mulla on nyt sitte rv 19+2 toinen raskaus, onko tää normaalia että liikkeet ei tunnu? Kellään kokemusta?
Olo on ollut ihan hyvä, töissä oon mielestäni jaksanu hyvin, mitään painavaa en enää nostele mutta ihan kiitettävästi onb menny. Taidan kohta alkaa rasvaileen hirudoidilla jalkoja ettei tulisi suonikohjuja, mulla kuitenkin on seisomatyö, välillä 16h jalkojen päällä niin jos se rasvaus auttais. Ainoa millai oon huomannu työn vaikuttavan on se että jalkapohjat alkaa kihelmöimään ja sit jos seisoo paikoilaan toisen jalan varassa ni se puutuu sekunnissa.
Nyt kahvia ja sitten kaupunkiin hoitaan asioita.
tittuska rv 19+2
Minulla tuntui tästä kakkosesta liikkeet tasan rv 19, vajaan viikon _myöhemmin_ kuin esikoisesta. Muutenkin tämä nykyinen kohdun asukas on huomattavasti rauhallisempi kuin esikoinen.
...ja viikkoja on jo 19+3. Onneksi pääsen ensi viikolla rakenneultraan, joten sekin piina päättyy. Istukka on edessä, minkä lasken syyksi siihen, etten vielä tunne liikkeitä. Maha kyllä kasvaa ja on pinkeä kuin jalkapallo. Kohtu ulottuu jo napaan saakka, joten kyllä siellä jotakin kasvaa :-)
Joku kirjoitti pinkeistä jalkapohjista ja käsistä. Täällä sama juttu. On kuin kävelisi ilmapatjan päällä. Sormetkin ovat kankeat. Minulla on muuten tullut molemmista lapsista yksi kengännumero lisää. Olen pikkuhiljaa vuosien varrella siirtynyt ns. isokenkäisiin. Entisen 40:n sijaan kengänkokoni on nyt hulppeat 42...
Marrastoive: ihan syystäkin suutahdit tuosta neuvolan terkan kommentista. Ihme juttu jos työntekijä ei itse omaa työtään arvosta, puhumattakaan siitä, millainen henkireikä meille äideille neuvola on kun sen puoleen voi kääntyä murheessa kuin murheessa ja sydänääniäkin voi mennä kuulostelemaan jos siltä tuntuu.
Tänään menemme alennusmyynteihin ja tarkoituksena olisi lisäksi otattaa tuolle meidän 8v tytölle reiät korviin...jännä juttu. Ajattelin, että otetaan nyt kun intoa siihen piisaa. Itse taisin saada reiät korviini vasta 12v. Ajat muuttuvat ja me niiden mukana :-)
Lauantaina onkin sitten äidin hemmottelupäivä. Pääsen kampaajalle. Olen uhannut leikkauttaa pitkät, paksut hiukseni vähemmän ahdistavaan lyhyeen tai puolipitkään lookiin...saa nähdä mitä sitten loppujen lopuksi annan kampaajan hiuksilleni tehdä...
Jeps, lopettelen ja häippäisen suihkuun.
Kanelisokeri 19+3
Ilmat on olleet kyllä aivan mahtavat, eikä nytkään ole pilviä, vaikka luvattiin sadetta.
Ristiäisasiaa... Meillä on molemmilla lapsilla ollut ristiäiset nopeasti(3-4vkon iässä), ja nytkin olis tarkoitus. Esim. jos syntyy laskettuun aikaan, niin itsenäisyyspäivä olis hieno päivä viettää juhlaa. Kummeja mietittiin juuri juhannuksena ja löydettiinkin ehdokkaat. Ootteko muuten kummeja kysynyt jo raskauden aikana, vai vasta lapsen synnyttyä?
Nimi alkaa mulle ainakin olla jo melko selvä. Poikahan on tulossa ja tytön nimi olis ollut vaikeampi. Ei nyt mitenkään varmasti sitä olla kuitenkaan vielä päätetty, mutta nimiasiat on ollu ennemminkin , minä ehdotan, mies hylkää tai hyväksyy.... Niin ja ristiäiset varmaankin ihan kotona.
Mulla on kans noita toispuoleisia kipuja. Mitä sitten lie vanhoja kiinnikkeitä? kasvukipuja tms. Ihan tuos ns umpparin kohdalla tuntuu välillä niin luja repäisy, että ei meinaa pystyyn päästä. Muuten olo on ollut aika hyvä ja vauhtia onkin hankala himmata, kun ei oo oireita tai vaivoja. Ruskeakin vuoto on lopahtanut. Huomenna neuvola ja ensi viikon maanantaina se lääkäri.
Varasin eilen vaunut!! Ihastuin yhteen väriin, joka on loppumassa ja liikkeessä oli niin ystävälliset myyjät, että lupasivat pitää huolen, että mulle vielä riittää. Mutta silti ei tarvi vielä ostaa vaunuja. Säilyttävät sitten liikkeen varastossa. Muutamia viikkoja paremman puolelle haluaisin vielä odottaa. Ei tarvi sitten ressata sitäkään asiaa enää. Ja puuttuu vielä satasen verran loppusummasta rahaakin... Päädyin sittenkin perinteiseen Duo-yhdistelmään. Se tuntuu omimmalta. Haluan vaunut vaunuina, enkä millään makuupussilla...
Me käväistiin kans eilen alessa. Vaikka normaalisti en koskaan ryntää ekana päivänä kaupungille. Tehtiin mahtavia löytöjä. Esikoiselle kouluvaatetta, ja ostinpa parit pienet vaaleansiniset sukatkin ;)
Nyt ruokaa laittamaan
B21+3
Tosiaan viime keskiviikkona oli ultra (ja tästä lähtien 2 viikon välein). Kaikki oli jees ja kysäisin sitten sukupuolta. Lääkäri vielä sanoi, että hän näki näki ne jo, ja että haluanko varmasti tietää. Minä joojottelin ja lääkäri tokaisi heti suoraan, että " nää on poikia" :) Lääkäri näytti mullekin kuvasta " vehkeet" ja eihän niistä ollut erehtyminen, hyvin varusteltuja näyttivät olevan :D Isäntä siinä vieressä oli yhtä hymyä ja naurua. Kyllä se oli tätä niin odottanut (meillä ennestään tyttö). Kyllä siinä oli meillä onnellinen mies!
Tässä yritän nyt saada esikoisen vaatteita kirpputorille. Hirveä homma, sillä niitä on ihan julmetusti. Muutenkin tuntuu olevan stressaavat ajat tulossa, kun keittöremontti pukkaa päälle. Täytyy varmaan kirpputorimyynnin jälkeen suunnata tytön kanssa mummolaan, ja kieltäytyä tarjotuista suomennostöistä. Pää ei muuten kestä.
Kummeista ym: Meillä on kummit suht päätetty. Toiselle tulisi siskoni ja sen mies. Toiselle toisen siskoni tytär ja mieheni ystävä. Ketään ei ole kyllä vielä kysytty. Nimetkin on suht päätetty (ellei isäntä muuta mieltään), mutta ei paljasteta vielä. Tuskin niitä silti ristiäisiin asti pantataan, kun pakkohan nuo on jotenkin erotella toisistaan heti aluksi.
Alia ja poitsut Tiku+Taku rv21+1
Olenpas ollut laiskalla tuulella tänään. Yövuoron jälkeen nukuin klo 12.30 asti ja sen jälkeen kävin kaupungilla syömässä ja kiertelemässä hiukan kauppoja. Mutta käteen ei jäänyt mitään.
Kummeista on ollut puhetta. Me ei olla mieheni kanssa vielä keskusteltu asiasta. Kai sitä ehtii. On mulla jotain ajatuksia asiasta, mutta saa nähdä sit myöhemmin. En ole edes vielä ostanut mitään vauvalle. Jos nyt ainaki odottais lomaviikolle asti ja kävis sit vähän katsomassa vauvantarvikkeita. Pojalle olis nimivaihtoehtoja, mutta tytölle ei meinaa millään keksiä mitään kivaa.
Päivänjatkoja kaikille muruille!
rv 18+5
Kiiruusti kipitän vielä jonon jatkoksi =)
Siihen ristiäisasiaan... meillä on ollut nimiäiset mahdollisimman pian, eli noin neljän viikon iässä. Nytkin olisi mukavaa, kuten Bubbleskin sanoi, jos nimiäiset voisi pitää itsenäisyyden aikoihin. Toivonkin, ettei tämä kaveri anna odotuttaa itseään pitkään, sillä muutoin joulu *sotkee* suunnitelmia. Meillä pyydetään kummeja jo raskausaikana (paitsi esikoisen toinen kummi heti pojan synnyttyä... huono valinta...). Nyt ei olla vielä puhuttu kummeista. Toinen kummi on tähän mennessä ollut sukulainen... pitää miettiä kuumeisesti, sillä läheisiä ystäviä on vähän ja mies ei tarjoa *omalta puoleltaan* koskaan ketään... Nimiasia on vielä puimatta. Meilläkin menee niin, että minä ehdotan ja mies hylkää =P Tytölle löytyisi enemmän vaihtoehtoja, kaksi poikaa kun on jo ennestään =)
Alennusmyynteihin olisi kiva päästä. Rahaa ei vain oikein olisi niihinkään... =( Jotain tarvitsisin kuitenkin samoin kuin pojat. Muutoinkin kun mies on nyt lomalla, ollaan enemmän tontilla. Ja jos ei olla yhdessä ei minulla ole autoa käytettävissä, joten en pääsen mihinkään aleen. Mies vaan on tyytyväinen, kun en *törsäile*.
Kuten varmaan aina näkyy ja kuuluu, on meillä tuo raha ainainen probleema. Miehet kun tahtovat olla enemmän rahasta huolissaan. Eikä meillä sitä tosiaan ole, kun en ole töissä. Mieskään ei ole mikään rahasampo... Hitsi, olisi varmaan pitänyt ennen rakastumista kysyä lompakon vakavarautta =o Toinen suuri ongelma on minun huono itsetuntoni =( Siksi myös monesti tuntuu siltä, ettei mies pidä minun työpanostani kotona minään. No, onhan hän kyllä muutenkin hiukan luonteeltaan sellainen, että " hän tekee ja muut vain kuvittelee" .
HUH! Välillä pitää saada purkaa paineita =)
Täällä ei masuun kuulu mitään suurta muutosta. Toivon kovasti, ettei painoa tulisi lisää, sitä kun yleensä tulee tyyliin *kilo viikossa* =( Masu on valtava! Yhtä lailla täälläkin ihmetellään, millainen se vielä tulee olemaan, kun nyt jo on niissä mitoissa kuin esikoisella (ja kakkosella) paljon myöhemmin =o Tiitiäinen liikkuu ja mellastaa miten sattuu, kuitenkin yleensä illalla ja yöllä (silloin sen tosin huomaa paremmin, kun ei muuta viemässä huomiota). Edelleenkin tuntuu rauhallisemmalta kuin veljensä ja toivon hiljaa mielessäni, että olisikin =P Masun vasen puoli alhaalta on toisinaan kipeä, mutta muistelisin, että niin on ollut ennenkin. Närästää... pissattaa... janottaa... väsyttää... hengästyttää... sitä tavallista =)
Nyt taas tutkimaan netin tarjoamia mahdollisuuksia halpoihin mutta hyviin tupliin! Josko joskus löytäisin meillekin jotkut.
Kauniita unia!
TalviSalama + Tiitiäinen 21+5
Kummallista miten aamulla ja iltapäivällä väsyttää, mutta kun lapset on saatu unten maille ja ilma viilenee niin piristyy.
Voi että tämä maha on iso, varsinkin iltaisin. Turpoaa päivän mittaan ja on sitä luokkaa kun esikoista odottaessa rv 36(!) Mitenkä isoksi se mahtaa vielä kasvaa? Huomenna kyselen jumppaohjeita siskoni mieheltä joka on personal trainer, jos vaikka kiinteytyisi..
Vauva on kova liikkumaan,aina istuessani tai maatessani tuntuu pyörimistä ja potkuja.Siskotkin olivat ihmeissään kun tunsivat ' jotain kovaa' .
No, jospa nyt kuitenkin menisin nukkumaan..
t.Jas ja pikkuneiti 20+4