Sydänäänet kateissa :(
Onko muita, joilta on ollut vaikeuksia saada sydänäänia kuuluviin dopplerilla vielä näillä raskausviikoilla?
Nyt on menossa rv15+6, eikä doppler rekisteröinyt kuin istukan suihketta, aikaisemmin ei ole kokeiltukaan kuunnella. Np-ultrassa kaikki oli kunnossa.
Kuuluisiko muuten enää istukan ääniäkään, jos sikiö olisi menehtynyt?
Kommentit (5)
Tai kokeiltu toisella laitteella/toinen kuuntelija? Noissa tilanteissa asia pitäisi kyllä varmistaa mikä sikiön tilanne on.
Toivottavasti kaikki kuitenkin kunnossa ja saat pian selvyyden!!
A h5+1
On kuulemma syitä, miksi minun ei kannata hätääntyä, kuten taaksepäin kallistunut kohtu ja istukan sijainti.
Kuitenkin sitä on niin säikky ja malttamaton, että tuntuu ikävälle odotella.
Keskiviikkona neuvolassa kuunneltiin.. rv 14 tasan! Ei meinannut löytyä ollenkaan.. Löytyi sitten kuitenkin, mutta kuului aika heikosti.. Täti arveli että kohtu saattaisi olla taakse kallistunut ja sekin vaikuttaa äänien kuulumisiin!
Np-ultrassa kuunneltiin ja hyvin sai kuuluviin! Sillon viikkoja tasan 12. Ja tutkimus tehtiin äitipolilla..
Neuvolan laitteet ei aina niin uusia ja tarkkoja mitä äitipolilla/sairaalassa!
Jos huolettaa niin soita ihmeessä äitipolille/naistent.polille niin päivystävä lääkäri ottaa vastaan.. Itse oon käynyt tarkistamassa tilannetta kun istukka välillä valskaa :)
Toissapäivänä olin neuvolassa (rv18) ja äänet oli kateissa. Hoitaja vaihtoi lopulta toisen laitteen ja sillä kuului heti. Täti sanoi kuulumattomuuden syyksi, että se vanha laite ottaa niin pahasti häiriötä kännyköistä...
Suosittelen sinulle lämpimästi soittoa äitipolille tai synnytysvastaanottoon. Kerro tilanne, he varmasti pyytävät sinua käymään siellä tai päivystävällä lääkärillä omassa terveyskeskuksessa ultrassa. Saat oman mielen rauhoittumaan, kun ammattilaiset hoitavat.
Olen kuullut tapauksista joissa laitteen vaihto auttaa. Ehkä olisi syytä koittaa toista tutkijaakin, itsellä ei neuvolalääkäri meinannut millään löytää ääniä vaikka viikkoa aiemmin hoitaja sai ne kuuluviin. Loppujen lopuksi oli vain äänenvoimakkuus liian alhainen.
Istukan suhinan kuulumisesta en valitettavasti tiedä.
Älä vielä heittäydy epätoivoiseksi. Soita neuvolaan ja kerro että asia vaivaa, jos vaikka pääsisit heti alkuviikosta uudelleen. On kyllä vaikea uskoa että sinua olisi noin vain kotiin passitettu jos olisi suuri vaara että sikiö on menehtynyt, todennäköisesti olisit pikemminkin joutunut kiireellä lisätutkimuksiin.