Jos koulut ja päiväkodit sulkee, voinko olla pois töistä?
En voi tehdä mun työtä etänä, enkä voi jättää ekaluokkalaista ja 4-vuotiasta keskenään. Onko silloin oikeus olla pois töistä? Mistä mä saan rahaa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Siis justhan kiellettiin viemästä lapsia hoitoon mummolaan.
Miksi kielettiin? Jos mummo on eläkkeellä ja haluaa vahtia? Ns normaalejakin mummoja on vielä, eikä vaan omaa napaa tuijottajia. Siis minun mummona ei nyt kun kriisiä pukkaa pitäs enää saada auttaa lastani vahtimalla lapsenlapsiani? Vaan pitäs yksin nyhjöttää kotona? Mietityttää välillä nämä kommentit. En yhtään ihmettele että nuorempi polvi pitää eläkeläisiä itsekkäinä. Nyt tuleekin kohta hyvä tilaisuus osoittaa selkärankaa ja auttaa omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu minulla. Meidän lapset on 3, 5 ja 8 v. Ei niitä voi jättää keskenään.
Miehellä ja minulla ei ole mahdollisuuksia tehdä etätöitä (bussikuski ja kirjastontäti) . Mummolat on toisella paikkakunnalla.
Bussikuskilla lienee ajokortti, joten mikäli koulut ja päiväkodit suljetaan, lapset voidaan vielä mummolaan toiselle paikkakunnalle siihen asti, kunnes päiväkodit ja koulut ovat taas auki. Toki edellyttää, että mummolassa halutaan ottaa lapset sinne. Omassa lapsuudessani oli ihan tavallista, että kaupunkilaislapset viettivät kesälomiaan maaseudulla mummolassa.
Entäs ne, joilla ei ole isovanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiset aloittqjan kaltaiser kyselijät pärjäävät elämässä? Miksi he lisääntyvät, kun eivät itsekään selviä elämässä eivätkä osaa ottaa asioista selvää kyselemättä nettifoorumeilta ihmisiltä, joilla ei ole hajuakaan asiaan vaikuttavista seikoista?
Onhan se taktiikka tuokin, että peittelee tietämättömyytensä aggressiolla.
Totuus on se, ettei kukaan tiedä, miten tilanteessa toimitaan, koska sellaista ei ole aiemmin tehty. Miten työpaikoilla pärjätään, jos vanhempien pitää olla lasten kanssa kotona?
Miten sodan aikana pärjättiin? Miten poikkeusoloissa pärjätään maailmalla jatkuvasti?
Sota-aikana Suomessa naiset olivat valmiiksi kotona (suurin osa). Lapsia lähetettiin ulkomaille ja joissakin paikoissa lapset myydään orjuuteen. Sillä tavalla on ”pärjätty”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu minulla. Meidän lapset on 3, 5 ja 8 v. Ei niitä voi jättää keskenään.
Miehellä ja minulla ei ole mahdollisuuksia tehdä etätöitä (bussikuski ja kirjastontäti) . Mummolat on toisella paikkakunnalla.
Bussikuskilla lienee ajokortti, joten mikäli koulut ja päiväkodit suljetaan, lapset voidaan vielä mummolaan toiselle paikkakunnalle siihen asti, kunnes päiväkodit ja koulut ovat taas auki. Toki edellyttää, että mummolassa halutaan ottaa lapset sinne. Omassa lapsuudessani oli ihan tavallista, että kaupunkilaislapset viettivät kesälomiaan maaseudulla mummolassa.
Vielä työikäisenä ja työssäkäyvänä mummona pakko muistuttaa, ettei nykymummot oleskele joutilaina maalla.
Mikäli valtiovalta poikkeustilanteessa määräisi koulut ja päiväkodit suljettavaksi, todennäköisesti helpotettaisiin myös isovanhempien mahdollisuutta pitää ylimääräisiä vapaita. Eli tehtäisiin pikaisesti lakimuutos, jossa isovanhemmalla olisi oikeus olla pois töistä lastenlastensa vuoksi tällaisessa poikkeustilanteessa aivan kuten vanhemmilla on oikeus jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Eli työssäkäyvä nykymummo saisi olla lastenlasten kanssa kotona. Se on sitten eri juttu haluaako nykymummo jäädä hoitamaan lapsenlapsiaan edes poikkeustilanteessa.
Tän on pakko olla trolli. Eiköhän sillon vanhemmilla olisi oikeus jäädä lastensa kanssa kotiin eikä isovanhemmilla lastenlasten kanssa.
No työnantajan kanssa kannattaa yrittää sumplia voitteko miehen kanssa tehdä vuoroja vähän limittäin.
Sitten ihan rahalla palkkaa jonkun vahtimaan, esim joku etäopetukseen laitettu nuori voi hyvinkin pienellä rahalla napata koneen mukaan teille, tehdä omia kouluhommiaan ja samalla pitää silmällä lapsia. Jos lapset kuitenkin sen ikäisiä, että ihan joka sekunti tarvitse perään katsoa, vaan riittää, että on läsnä, tarjoaa ruokaa jne.
Kohta tulee joku vela kertomaan, että hänelläkin pitää olla oikeus jäädä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä työikäisenä ja työssäkäyvänä mummona pakko muistuttaa, ettei nykymummot oleskele joutilaina maalla.
Mikäli valtiovalta poikkeustilanteessa määräisi koulut ja päiväkodit suljettavaksi, todennäköisesti helpotettaisiin myös isovanhempien mahdollisuutta pitää ylimääräisiä vapaita. Eli tehtäisiin pikaisesti lakimuutos, jossa isovanhemmalla olisi oikeus olla pois töistä lastenlastensa vuoksi tällaisessa poikkeustilanteessa aivan kuten vanhemmilla on oikeus jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Eli työssäkäyvä nykymummo saisi olla lastenlasten kanssa kotona. Se on sitten eri juttu haluaako nykymummo jäädä hoitamaan lapsenlapsiaan edes poikkeustilanteessa.
Useastihan myös mummot, vaarit maksaneet talonsa, asuntonsa. Saattaapi olla myös paljon säästettyjä lomapäiviä. Samassa firmassa pitempää työskenneelleenä eri mahdollisuudet sumplia vapaita. Luulen että stoppaa tohon että halut ei vaan riitä.
Yli 60-vuotiaat ovat riskiryhmää. He eivät tällä hetkellä todellakaan ole se ensimmäinen vaihtoehto lapsenvahdeiksi. Lapset saattavat kantaa virusta ilman minkäänlaisia oireita, ja tartunta saattaa vanhemmalle ihmiselle olla vaarallinen.
Voisin kuvitella, että päivähoitoa ei voida täysin lopettaa yhteiskunnalle kriittistä työtä tekevien vuoksi, mutta toivoisin että ryhmiä pienennettäisiin. Kaikki työt, jotka voi laittaa tauolle esim. kuukaudeksi lopetetaan ja etätyötä suositellaan tehtäväksi sen verran kuin lastenhoidolta ehtii.