Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulut ja päiväkodit sulkee, voinko olla pois töistä?

Vierailija
12.03.2020 |

En voi tehdä mun työtä etänä, enkä voi jättää ekaluokkalaista ja 4-vuotiasta keskenään. Onko silloin oikeus olla pois töistä? Mistä mä saan rahaa?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu minulla. Meidän lapset on 3, 5 ja 8 v.  Ei niitä voi jättää keskenään.

Miehellä ja minulla ei ole mahdollisuuksia tehdä etätöitä (bussikuski ja kirjastontäti) . Mummolat on toisella paikkakunnalla.

Bussikuskilla lienee ajokortti, joten mikäli koulut ja päiväkodit suljetaan, lapset voidaan vielä mummolaan toiselle paikkakunnalle siihen asti, kunnes päiväkodit ja koulut ovat taas auki. Toki edellyttää, että mummolassa halutaan ottaa lapset sinne. Omassa lapsuudessani oli ihan tavallista, että kaupunkilaislapset viettivät kesälomiaan maaseudulla mummolassa. 

Kiitos vastauksesta. Kuljetus ei ole ongelma vaikka matkaa Keski-Suomeen on.

Ilmeisesti koulua käytäisiin etänä ja kummankaan mummolan varustuksiin ei kuulu Wifi tms. Isovanhemmat on iäkkäitä ja ei niin hyvässä kunnossa. En mielelläni veisi meidän katrasta sinne, mutta katsotaan jos tilanne etenee pahaksi,

Vierailija
22/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Tanskassa eilen ilmoitettiin koulujen ja päiväkotien sulkemisesta, siellä alkoi kuulemma juuri tämä sama kysely,eikä siihen oikein ollut kenelläkään valmista vastausta.

Olivatpa tyhmiä, kun eivät tulleet täältä AV:lta kyselemään. Täällähän näköjään kaikki (paitsi nykyajan uusavuttomat idiootit) tietävät, miten näissä tilanteissa toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselevät kyllä tosi tyhmiä. Jos muita vaihtoehtoja ei ole niin silloin olet töistä pois. Nykyisin ihmisiltä puuttuu maalaisjärki kokonaan.

Joo, onhan se ihan hirveän tyhmä kysymys. Et ehkä ole itse työelämässä, kun ajattelet, että ei siinä sen kummempaa kuin vain olla pois töistä.

Laissa erikseen säädetty syyt esimerkiksi perhevapaat ja opintovapaa, joilloin saa palkatonta vapaata.

Eivät ne ole pelkkiä ilmoitusluontoisia asioita.

Ei se myöskään ole mitään amerikantiedettä sopia ja neuvotella asioista työnantajan kanssa. 

Vierailija
24/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselevät kyllä tosi tyhmiä. Jos muita vaihtoehtoja ei ole niin silloin olet töistä pois. Nykyisin ihmisiltä puuttuu maalaisjärki kokonaan.

Joo, onhan se ihan hirveän tyhmä kysymys. Et ehkä ole itse työelämässä, kun ajattelet, että ei siinä sen kummempaa kuin vain olla pois töistä.

Laissa erikseen säädetty syyt esimerkiksi perhevapaat ja opintovapaa, joilloin saa palkatonta vapaata.

Ei se myöskään ole mitään amerikantiedettä sopia ja neuvotella asioista työnantajan kanssa. 

Ei tietenkään ole! Mutta et ehkä tajua, että jos päiväkodit ja koulut suljetaan, se tarkoittaa sitä, että aika moni joutuu jäämään töistä pois, ja se on aika iso ongelma.

Vierailija
25/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu minulla. Meidän lapset on 3, 5 ja 8 v.  Ei niitä voi jättää keskenään.

Miehellä ja minulla ei ole mahdollisuuksia tehdä etätöitä (bussikuski ja kirjastontäti) . Mummolat on toisella paikkakunnalla.

Bussikuskilla lienee ajokortti, joten mikäli koulut ja päiväkodit suljetaan, lapset voidaan vielä mummolaan toiselle paikkakunnalle siihen asti, kunnes päiväkodit ja koulut ovat taas auki. Toki edellyttää, että mummolassa halutaan ottaa lapset sinne. Omassa lapsuudessani oli ihan tavallista, että kaupunkilaislapset viettivät kesälomiaan maaseudulla mummolassa. 

Vielä työikäisenä ja työssäkäyvänä mummona pakko muistuttaa, ettei nykymummot oleskele joutilaina maalla.

Mikäli valtiovalta poikkeustilanteessa määräisi koulut ja päiväkodit suljettavaksi, todennäköisesti helpotettaisiin myös isovanhempien mahdollisuutta pitää ylimääräisiä vapaita. Eli tehtäisiin pikaisesti lakimuutos, jossa isovanhemmalla olisi oikeus olla pois töistä lastenlastensa vuoksi tällaisessa poikkeustilanteessa aivan kuten vanhemmilla on oikeus jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Eli työssäkäyvä nykymummo saisi olla lastenlasten kanssa kotona. Se on sitten eri juttu haluaako nykymummo jäädä hoitamaan lapsenlapsiaan edes poikkeustilanteessa. 

Vierailija
26/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssan aikoihin meidän päiväkoti jouduttiin sulkemaan lapsien ja hoitajien vähyyden takia ja saatiin lapset hoidettua ihan yhteistyöllä miehen ja minun työnantajan kanssa ja lapset oli kotona kuukauden. Silloin, jos työnantaja ei yhtään jousta voi miettiä onko oikeassa paikassa töissä.

Vierailija
27/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaiset aloittqjan kaltaiser kyselijät pärjäävät elämässä? Miksi he lisääntyvät, kun eivät itsekään selviä elämässä eivätkä osaa ottaa asioista selvää kyselemättä nettifoorumeilta ihmisiltä, joilla ei ole hajuakaan asiaan vaikuttavista seikoista?

Onhan se taktiikka tuokin, että peittelee tietämättömyytensä aggressiolla. 

Totuus on se, ettei kukaan tiedä, miten tilanteessa toimitaan, koska sellaista ei ole aiemmin tehty. Miten työpaikoilla pärjätään, jos vanhempien pitää olla lasten kanssa kotona?

Normaalitilanteessa, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa (ei edes isovanhempia tai kotona olevaa naapuria, joka voisi hoitaa), vanhemmat ottavat palkatonta vapaata tai käyttävät kertyneitä vuosilomapäiviään/saldovapaitaan. Tai jos on vuorotyö, koittavat sumplia työkavereidensa kanssa työvuorot siten, että toisen vanhemman tullessa kotiin toinen lähtee töihin. (Terveisiä ajalta ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta). 

Poikkeustilanteessa, jossa valtiovalta määrää päiväkodit suljettavaksi, voisin kuvitella Kelan maksavan jotain korvausta. Tällaista tilannetta ei Suomessa ole toistaiseksi vielä ollut, joten sellaiseen ei todennäköisesti ole vielä mitään säädöksiäkään. Säädökset kehitetään pikavauhtia sitten, jos tällainen tilanne tulee.

Enemmän mä ajattelen sitä, miten ne työt saadaan pyörimään, kun vanhemmat ovat kotona. Ja ajattelen esim. sairaaloita ja kaikenlaisia muita elintärkeitä asioita.

Noh, töissä ovat ensisijaisesti ne, joilla ei ole lastenhoito-obgelmia. Myös eläkeläisistä ja alan opiskelijoista rekrytoidaan sijaisia. Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja vaikka en ole tehnyt hoitajan hommia neljännesvuosisataan, poikkeustilanteessa mut voidaan velvoittaa menemään hoitoalan hommiin. Oma työni jää silloin ja teen sairaalassa sellaisia hommia, mitä vielä osaan. Silloin kokeneemmat hoitsut voivat keskittyä vaativampiin hommiin. 

Ei kukaan tiedä 100% varmuudella, miten hommat tulisivat hoitumaan, mutta ainakin meitä hoitoalalta lähteneitä voidaan velvoittaa hoitoalan töihin, jos maahan julistetaan poikkeustila. 

Vierailija
28/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AP:llä ole naapureita tai tuttavia, joden kanssa voisi esim. vuorotella lasten hoitoa? Poikkeustilanteessa tarvitaan poikkeuksellisia ratkaisuja ja silloin oma-aloitteisuus on valttia. Ja jos kaikki koulut suljetaan, niin naapurustossa on varmasti paljon isoja koululaisia (yläkoululaiset & lukiolaiset), joista voisi löytää lastenhoitajan.

Vierailija
29/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole! Mutta et ehkä tajua, että jos päiväkodit ja koulut suljetaan, se tarkoittaa sitä, että aika moni joutuu jäämään töistä pois, ja se on aika iso ongelma.

Suomi on yksi Euroopan kärkimaita etätyömahdollisuukissa. Kaikkien kotiin jääminen ei auttamatta tarkoita, että se pysähdyttäisi kaiken työnteon. Tavattoman monella alalla käyttään jo nyt vuokratyövoimaa paikkamaan vanhempien poissaoloja. 

Vierailija
30/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis justhan kiellettiin viemästä lapsia hoitoon mummolaan.

Vierailija
31/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi Euroopan kärkimaita etätyömahdollisuukissa. Kaikkien kotiin jääminen ei auttamatta tarkoita, että se pysähdyttäisi kaiken työnteon. Tavattoman monella alalla käyttään jo nyt vuokratyövoimaa paikkamaan vanhempien poissaoloja. 

Ai vuokratyöntekijöillä ei ole lapsia itsellään :D

Vierailija
32/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo käsitys, että töistä voi vaan olla pois. Olen sairaanhoitaja, meidän osastolla on yhteensä n 100 työntekijää. Näistä n. puolet sellasia, jotka voi työskennellä tehon puolella. Reilusti yli puolella näistä on lapsia. Jos kaikki jäis kotiin hoitamaan omiaan, kuka hoitais tehossa olevat vauvat? Niitä ei voi estää syntymästä, eikä kuka tahansa perehtymätön hoitaa. Kyllä tulis pula aika nopeasti.. Sama monissa muissa sairaaloissa, kuka hoitaa potilaat, jos pitää jäädä työstä pois? Varmasti jotenkin saisi esim puolison ja muun avun turvin sumplittua, mutta ei tuo nyt ihan ilmoitusasia työnantajalle vaan ole

Vierailija
33/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on satojatuhansia työssäkäyviä pienten lasten vanhempia. Mikä vuokrafirma korvaa heidän äkillisen yhtäaikaisen poistumisen töistä?

Vierailija
34/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on vastauksia! Tässä faktaa joka tullut ihan työnantajalta: jos lapsi asetetaan tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin, on työntekijällä oikeus jäädä pois työstä lasta hoitamaan. Hän saa poissaoloajalta palkkaa siten kuin on määrätty sairausloma-ajan palkasta. Päätöksen karanteeniin asettamisesta tekee kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri. Työnantaja maksaa poissaolon ajalta palkan, ja hakee kelalta tartuntatautipäivärahan.

Vierailija
35/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on vastauksia! Tässä faktaa joka tullut ihan työnantajalta: jos lapsi asetetaan tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin, on työntekijällä oikeus jäädä pois työstä lasta hoitamaan. Hän saa poissaoloajalta palkkaa siten kuin on määrätty sairausloma-ajan palkasta. Päätöksen karanteeniin asettamisesta tekee kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri. Työnantaja maksaa poissaolon ajalta palkan, ja hakee kelalta tartuntatautipäivärahan.

Niin, unohdin vielä sen että tämä ei koske vain alle 10-v lapsia kuten normaalissa tapauksessa lapsen sairastuessa, vaan alle 16-v lapsia.

Vierailija
36/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vuokratyöntekijöillä ei ole lapsia itsellään :D

Hih hih, niillä kaikilla varmaan on. Kuten varmaan on alan opiskeliojoillakin ja kaikki eläkeläiset on hoitamassa lapsenlapsia. Hih hih

Vierailija
37/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans miettinyt samaa jos tilanne iskee. Tietysti jään sitten kotiin ja mieskin varmaan tarvittaessa, mutta olen hoitoalalla ja meillä lienee jonkin sortin työvelvoite kriisin iskiessä. Että todellisuudessa voin olla pakotettu menemään töihin.. Ehkä mies on sitten kotona koko ajan. Mutta sitten tulot tippuu radikaalisti jos tilanne kestää pitkään. Ei nämä ole sellaisia asioita joihin on valmista vastausta olemassa. Jokainen varmaan selviää tyylillään ja kykyjensä mukaan jos tilanne pukkaa menemään pahaksi.

Vierailija
38/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä työikäisenä ja työssäkäyvänä mummona pakko muistuttaa, ettei nykymummot oleskele joutilaina maalla.

Paljo näitä eri mummo päättää itse vahtiiko ketjuja seuranneena voin myös muistuttaa että todennäköisesti monet mummot ja varit eivät, vaikka olisivat eläkkeellä, halua tai viitsi auttaa tässäkään tilanteessa. Ei tämmöset pakkotilanteet ihmistä muuta, tekee vaan itsekkäämmäksi.

Vierailija
39/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän toimii hyvin, kun lääkärit, vanhustenhoitajat, laitoshuoltajat, poliisit ja hätäkeskuspäivystäjät jää suurin joukoin kotiin.

Vierailija
40/50 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pers*että voi myydä kotoa käsin.

Kiitos tiedosta ja kokemuksen jakamisesta, me kaikki emme halua alentua sinun tasollesi, mutta jatka sinä toki per seesi myymistä.