^^^HEINÄmammojen TIISTAI^^^
Aloitan uuden pinon jo tiistaille, kun on tuo maanantainen jo aika pitkä. Lueskelin noita vanhempia kirjoituksia, kun en reissun vuoksi ole ehtinyt pinoja lukea ja siellä oli keskustelua sektiosta ja kivusta. Itselläni on takana kaksi sektiota ja tämäkin vauva leikataan. Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia kuin jollakin nikillä (sorry, kun en muista), että mitä pikemmin lähtee liikkeelle sen nopeampaa toipuminen on. Lisäksi omassa synnärissä muistutellaan aina sitä, että vesi vanhin voitehista. Itse suihkuttelin haavaa aamua, iltaa ja tosiaan lähdin liikkeelle heti kuin mahdollista. Niillä toivuttiin nopeasti kahdesta edellisestä, toivottavasti tästäkin:)
Tällä viikolla ajattelin laittaa loput vauvan jutut valmiiksi, vaikka muutama viikko vielä aikaa olisikin. Mutta jos sattuu, että tuleekin suunnitellusta sektiosta huolimatta äkkilähtö, niin ei tarvi miesparan sitten ihmetellä, että miten laittaa ja mitä ottaa mukaan sairaalaan. Olisikin surkuhupaisaa, kun tulisi tuomaan äidille vaatteita ja kassista löytyisi unelmaseksikkäät stringit, pikkutoppi tai muuta vastaavaa. Olisihan siinä ihmettelistä, että kun on tätä jälikivuotoa, että mitenkäs tämä yhtälö nyt passaa.....
Tein tänään kirpparilta taas aivan ihania vauvanvaatelöytöjä. Yhdellä äidillä on siellä pöytä, jossa se myy merkkivaatteita ja sieltä on tullut ostettua jo yhtä ja toista. Ihanaa on kyllä laittaa noita pikkuvaatteita. Toivottavasti en ole hurahtanut liiallisuuksiin, kun h&m:ltäkin lähti mukaan aika pino pikkuriikkisiä vaatteita. Taidan sanoa vieraille, että tuokaa reilusti isompia vaatteita.
Carelia ja Tiitiäinen 36+2
Kommentit (27)
Noista ristiäisistä sen verran vielä, että minulla niin pieni suku että vaikka kutsun omat vanhemmat, sisarukset, sedät ja tädit ja vieläpä pari nuorempaa serkkua, jäädään alle 20 henkilön :). Miehen vanhempien uusperhekuvioiden vuoksi jo ihan lähiperheestä (äidit, isät, äitipuolet, isäpuolet, siskot, veljet, siskopuolet, velipuolet ja niiden lapset) on tuon 20 henkilöä. Nytten sitten mietitään näyttääkö se ihan tyhmältä, että ristiäisissä minun tädit ja sedät, ja mieheltä taasen sitten ei. Mies kun mielellään ei omiaan edes kutsuisi. En kyllä minäkään sylikummiani ( on myös tätini) lukuunottamatta, mutta isäni mielestä on suorastaan selkkaus jos hänen siskoaan ja veljeään ei kutsuta. Hohhohoijaa :).
elle06 edelleen 36+1
Raskausviikkoja oli silloin kasassa 37+2.
Painoa pienellä miehellä oli 3070g ja pituutta 49cm.
Kirjoittelen synnytyksestä paremmalla ajalla!
T: Evius ja pikkuheppu
Heti alkuun onnittelut kaikille vauvansa saaneille. Perässä tullaan joskin hitaasti.
Turvotukset on täälläkin iskeneet oikein pahemman lailla, mittailin jo tossa verenpainettakin jos vaikka olisi noussut mutta edelleen aikas alakanttiin on nuo arvot. Mulla on vasta ensi viikolla (neljän viikon neuvolatauon jälkeen) viimeinen neuvolalääkäri, jossa saa sitten lisäinfoa. Jalat on tosissaa paksut ja tönköt, ei meinaa enää varpaat taipua mihinkään ja sormetkin tuntuu hassuilta. Kyllähän mä turposin esikoisestakin loppumetreillä mutta en ihan näin pahasti ja heti aamusta. Tukisukat auttaa onneksi vähän mutta niitä ei oikein hameen taikka caprien kanssa viitsi ihmisten ilmoilla pitää.
Maha tuntuu kasvavan edelleen roimasti, vatsanahka kiristää ja navan seudussa mulla on tosi kipeä kohta. Eikä auta yhtään, että esikoinen tuntuu aina löytävän kyynärpäällään tuon kipeän kohdan kun rymyää sylissä. Muutenkin on taas ollut pinna vähän kireällä esikoisen kanssa, Kolmevuotiaan uhma on aika kestettävää tään mahan kanssa, itse kun ei ole parhaassa terässä, perässä ei oikein jaksaisi enää juosta.
Kiva kuulla, että täällä on muitakin kestoilevia, mä en ottanut tuota äitiyspakkausta, joten olisin kiinnostunut tuosta kestovaipasta, joka oli tarjolla mutta roskapostin vaaniessa en laita sähköpostiosoitettani tänne. Esikoisen kanssa kestoiltiin ja aika paljon on tavaraa jäljellä ja jonkin verran olen tässä vaippoja innostunut tekemäänkin. Uudet materiaalit hamppu ja bambu kun ovat tulleet tällä välin, meillä nuo s-koon vaipat ovat esikoisen jäljiltä aika peruskamaa.
Eipä tässä kummempia,
peränpitäjä aurinko06 rv 35+2
siispä paljon onnea Liinaharjalle ja Eviukselle pienokaisten johdosta!!!! Kyllä rupee pikku hiljaa enemmän ja enemmän tulemaan vauva-uutisia :-) mukavaahan se on, kunpa vain saisi oman nyytinkin jo kainaloon. Mutta siispä onnea vaan!!!!
T:Tupuhupuna+rv 35+5
Ja onnea kaikille vauvansa jo saaneille:)
Mä kävin tänään yksityisellä, kun se neuvolalääkäri oli oikeesti osaamaton tumepelo. Ei löytänyt 10 minuutin sisätutkinnan aikana päätä, eikä myöskään osannut päältäpäin sanoa mitenpäin vauva on. Sanoi ettei oo vielä laskeutunu eikä koosta mitään hajua.
Mutta NKL:N synnytylääkääri olikin sitten aivan eri luokkaa...vauveli painaa tällä hetkellä n3-3,3 kg, raivotarjonnassa pää kiinnittynyt ja kohdunsuu auki 1cm:n. Ettäs silleen..sanoi että voi tulla milloin vaan, johan mä luulin että eilen olis tullut kähtö, mutta ei tullutkaan.
Nyt on siis rauhallinen mieli ja tässä sit odotellaan milloin lähtö tulee, heti ekasta kipeestä supparista on pakko lähteä, kun esikoinen syntyi niin nopsasti. Olo alkaa olla jo tukala ja kun ei meina jaksaa leikkiä esikoisen kanssa..jo pelkkä kävely hengästyttää ja rupee huippaamaan. Ja vauvaa painaa niin kovin tonne alas.
Sellaista tänne, huomenna pitäis mennä paastoverensokeria mittauttamaan ja ylihuomenna neuvolaan. Toivon että vauva syntyisi mielummin vloppuna kuin viikolla, niin esikoisen saisi mummille hoitoon.
Jaksamisia kaikille!
-Tiziana rv 36+6
Evius: paljon onnea pikkuisen nyytin johdosta.
Omaa napaa:
Tänään päivällä neuvolassa tuli pyörähdettyä ja kestihän tuo visiitti oikein vartin :D
Näytteissä ei mitään eli puhtaat ja painoa oli tullut 800g lisää viime viikosta. Ihme ettei enempää mutta ehkä ananakset ovat tehneet tehtävänsä kun turvotus laskee koko ajan. Verenpaineet hyvät, alapainekin pysynyt nyt päälle 60.
Vauva köllötteli siellä rt:ssa ja alhaalla. Ei saanut kuulemma enää vauvan päätä liikkumaan kunnolla vaikka yritti terkka ilmeisesti heiluttaa. Toinen rupeaa valmistautumaan lähtöasemiin. Tuumasi kumminkin että eiköhän me vielä ensi viikolla nähdä mut kokonaisena. Samaa minäkin meinaan, eiköhän me vauvan kanssa viihdytä tässä olomuodossa vielä ainakin 2 viikkoa vaikka olo liitoskipuineen ja suppareineen on aika tukala.
Mutta taidan painella pehkuihin jos sitä vaikka kerran nukahtaisi ihmisten aikoihin (yleensä uni tulee vasta klo 01 aikoihin). Sopivasti ramasee.
Neppe rv 37+0 (38+3)
ONNITTELUT VAUVAN SAANEILLE!
Huvitti tuo, että pienet ristiäiset, mutta omat tädit ja sedät kutsutaan :) Siis siksi, että meillä ne ei todellakaan ois mitkään pienet juhlat enää. Meillä kun tulee jo omista sisaruksista, vanhemmista ja kummeista yli 20 hlö.
Sassa (?) eilen kaupitteli kestovaippaa. Mulle ainkin kelpaisi, kun kovasti oon miettiny, mitä kaikkea tarvitaan, että sais kestoilun heti vauvasta sujumaan. Mutta mulla ei oo anonyymiä s-postiosoitetta. Ja kannattahan sun ehdottomasti ite kokeilla sitä ees välillä. Säästöä se vain on ja pestä voi sitte muun pyykin mukana, kunhan enimmät huuhtaisee samalla, kun pyllyäkin pesee.
Joku muukin oli villiksiä tehny. Mä oon kanssa miettiny, että kyllä ihminen voi olla kumma. Tähän asti en oo odotusaikoina muka osannu /jaksanu/viittiny tehdä ite vauvalle mitään ja nyt sitte pikkunelosen odotusaikana oon kutonu muutamassa viikossa kolmet villikset ja neljännet on työn alla. Yhdet isot on kolmosella käytössä, muut on pieniä. Mutta jos ehdin ja jaksan, aion tehdä lisää isompia.
Eilen tuli jo napakampia supistuksia, mutta tänään ei oo juuri tullu. Varmaan viikonlopun autoreissut kuoppaisilla teillä vaikutti. Mies kyllä heti muistutti, että tällaistahan se on (esikoista lukuunottamatta) ollu viimeiset pari viikkoa. Musta itestä kun tuntui, että vauva muka justiin syntyis. Mutta muistin kyllä sitte itekin, että niinhän se on tainnu olla.
Käynnistämisestä anoppi on sanonu, että siinä nyt ei oo mitään kummemempaa. Hänellä kun on kaks viimeistä käynnistetty kolmosen suuren koon takia. Mutta tosiasiahan on, että kyllä siinä riskinsä on, jos paikat ei oo vielä muuten kypsät. Mutta tosiaan eri asia on, mikä kulloinkin on järkevintä.
Mullahan kolmonen oli 4640g ja ite kun oon 152cm, niin isohan tuo oli. Mutta hyvin synnytys meni ja kätilö sanoi,että jos ois tietty etukäteen, niin ois leikattu, mutta nyt kun tuo nähtin, niin kyllä sitten viisikiloinenkin ois tullu.
Nythän vauvan ei muka pitäis olla niin iso, kun sf-mitta on " kauniisti keskikäyrällä" , mutta tuskin kovin pienikään on. Kaikki on kuitenki ollu lähemmäs nelikiloisia.
Voimia loppuodotukseen!
T@hti ja kolmikko sekä rv 37+2 (nla:n mukaan 37+3)